21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

ANALÝZA: K nejmenování ministra

Při jmenování předsedy vlády má prezident volnou rukou a není vázán politickou podporou Poslanecké sněmovny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Diblík 13.12.2021 9:56

Když čtu názory těch dvou skupin, vzpomínám, jak paní doktorka Kovářová na Psu opakovaně vysvětluje, že rozvádějící se rodiče můžou jít pro rozhodnutí svého sporu o dítě k soudu, že se jim dostane rozsudku, ale k dobrému řešení zpravidla nedojde. Potíž je v tom, že se nejsme schopni domluvit na tom, co je pro společnost dobré. Dobrověrný výklad práva tomu říkal Prof. V. Cepl.

Š. Hašek 13.12.2021 9:52

R^

A ještě větší trouba kdáká, že "většina všech kolem tvrdí, že premiér přikazuje presindentovi ministry"! A president je (dle lidového, televizního názoru) už jen podškrábne.

M. Valenta 13.12.2021 9:52

Prezident je persona nestranná a navrch nenese odpovědnost za vládu, tudíž nemůže nejmenovat navržené ministry. U Zemana a jeho předchůdců, kteří nakonec přeci jen jmenovali jde a šlo o osobní politické preference, což perfektně vykresluje Zemanův názor na tento problém jakožto ministerského předsedy, o čemž autor raději pomlčel.

H. Rybnická 13.12.2021 9:47

R^R^R^R^R^R^

F. Navrátil 13.12.2021 9:31

Racionálně uvažující premiér se dohodne a chytrý premiér si dokonce jmenování předjedná. Trouba navrhuje a navrhuje.

V. Petr 13.12.2021 9:28

Představte si tuto variantu. Fiala navrhuje Goeringa. Zeman odmítá Goeringa. Fiala navrhue Goebbelse Zeman odmítá Goebbelse. Fiala navrhuje Ribbentropa....

Š. Hašek 13.12.2021 9:20

R^

Dostali jsme se do situace, kdy každé rozhodnutí presidenta by mělo být schvalováno televizí a partami politologů. Rozhoduje počet hejhulů, kteří to dají na fejsbůk.

Š. Hašek 13.12.2021 9:18

Milý Kašpárku,

popsal jste navrhování morčat/Peksů na ministerskou funkci. S pravomocemi presidenta málo společné.

Pravidla českého pravopisu: Návrh - tj. věc k dalšímu projednání.

J. Kašpárek 13.12.2021 9:09

představme si hypotetickou situaci : Zeman odmítá Lipavského, Fiala navrhuje Bartoše, Zeman odmítá Bartoše, Fiala navrhuje Peksu, Zeman odmítá Peksu, Fiala navrhuje Michálka, Zeman odmítá Michálka, Fiala navrhuje Mynáře, Zeman schvaluje Mynáře .... tak tady máte vaše vysněné pravomoce prezidenta;-D

F. Kusák 13.12.2021 9:09

No z demagogie paní Rakušanové je mi smutno. A to jsem ji za socíku v redakci RFE obdivoval a její komentáře hltal. Buď jsem se změnil já nebo ona. Nejpravděpodobněji oba dva.

J. Basler 13.12.2021 9:07

Jasně, jen blbec nemění názory - tenhle výrok po p. Zemanovi navžy zůstane. Ale ten rozdíl za těch více než 20 let je parádní, co?

Nevíte ale, prosím, kde je nějaká větší hůl? Nechci ho bít, ani psa bych nebil, jen tak pro jistotu. No uvidíme, co vymyslí MZ a PF odpoledne a co nám k tomu povědí večer... Snad už té komedie bude konec

F. Kusák 13.12.2021 9:04

Víte, názory politiků mohou být různé a vždy, jak se jim to zrovna hodí. Nad tím však stojí ústava, která by měla být jednoznačná. Možná, že ústavodárci předpokládali jinou politickou kulturu a nepočítali s přímou volbou presidenta. Pokud se okolnosti změnily, pak se musí změnit i naše ústava, a to dost podstatně. Ovšem to je práce na několik let, bez přímého vlivu politiků.

F. Kusák 13.12.2021 8:57

Ano,dobře to upřesňujete. A kdyby to ústavodárci mysleli jinak, tak by to i jinak napsali. Jistě věděli, co dělají. Nedivím se, že ti, co nenávidí M. Zemana, věci relativizují a manipulují s pojmy, ale že se k nim přidal i profesor politologie, je více než smutné. Tady přeci nejde o současnou hlavu státu, ale přímo o presidentskou instituci ve všech souvislostech s naším politickým systémem. To může ovlivnit demokracii v našem státě (a také, že už ovlivňuje).

J. Kašpárek 13.12.2021 8:56

ne, je to jen přičinlivý favorit Klause a Zemana, kterého oba navrhovali do rozličných funkcí. Leč, naštěstí téměř nikde neuspěl....

O. Uživatel 13.12.2021 8:53

Uživatel požádal o vymazání
F. Kusák 13.12.2021 8:43

No vidíte, a já se domnívám, že president, který je podle ústavy, součástí moci výkonné, je odpovědný za výkonnou moc ve státě. A způsobů, jak ovlivňuje moc výkonnou, je mnoho. A tento článek, který jsem na uvedené téma četl, považuji za nejlepší, protože vysvětluje laikům problémy v historických, právních i politických souvislostech. Pokud ÚS rozhodne ve prospěch této pseudo koalice, vytvoří precedens, který nemusí mít řešení a vyvolá hlubokou ústavní krizi. Pak by bylo nutné změnit ústavu, a dokonce principiálně.

A. Renjascu 13.12.2021 8:39

Prezident nemá žádnou moc, kvůli tomu, že není ze své funkce zodpovědný? Četl jste někdy ústavu? To, že není odpovědný ze své funkce jeho postavení posiluje a nikoliv oslabuje. Ať se vám to líbí či nikoliv, tak postavení prezidenta v ústavním pořádku a hierarchii ČSR a poté ČR (ale třeba i v SR) v podstatě již více než sto let odpovídá poloprezidentskemu systému. Bylo sice po plyšáku nepatrně oslabeno kontrasignací premiéra v některých oblastech, ale zavedením přímé volby de facto posíleno. Ústavní pořádek v ČR je založen na vyvažování moci a proto premiér navrhuje, ale nemá právo jmenovat a prezident jmenuje, ale nemá právo navrhovat. Navíc je to prezident, který vybírá a instaluje premiera a nikoliv naopak. Podobně prezident odvolává či přijímá demisi premiéra, ale opačné to nelze. Prezident volený občany s nesouměřitelnou podporou oproti kandidátům politických stran má být v ústavním systému ČR určitou pojistkou proti neminaci nekompetentních či nebezpečných osob. To, že prezidenti ČR tuto pravomoc využívají velice zřídka je při ohlédnutí se zpět spíše na škodu než ku prospěchu této země

Význam slova návrh:

1) nápad předložený k posouzení

Příklad: Podali jsme návrh na výstavbu nového hřiště.

Synonyma:

• podnět, skica, koncept, náčrt, námět, projekt, nákres, plán, náčrtek, nárys:

https://cs.m.wiktionary.org/wiki/n%C3%A1vrh

https://www.slovnik-synonym.cz/web.php/slovo/navrh

Názor Cyrila Svobody který spoluvytvářel ústavu ČR a rozhodně nepatří mezi fanoušky současného prezidenta

https://cnn.iprima.cz/fiala-bude-mozna-muset-zemanovi-ustoupit-pro-kompetencni-zalobu-neni-duvod-mini-svoboda-52789?fbclid=IwAR1zbUT6WjL2TbwugZ7ckwzFJ9YjJPjgfhznWvlrCrepNdimrS_xWaDTqN4

J. Nevrkla 13.12.2021 8:26

Hodně logických argumentů a historických příkladů. Pokud už má někdo vymyty mozek, je to házení hrachu na zeď. Zeman naštěstí není z těch, kteří se nechají vláčet.

J. Vorlický 13.12.2021 7:51

Toto vše je opravdu bizarní. Někdy v roce 1918 jsme hlavu státu s dětinskou naivitou vyhodili z okna. Od té doby se v tom plácáme sem a tam a hledáme někoho, kdo by nám poroučel, abychom jeho vůli mohli sabotovat. A protože nám nikdo nechce poroučet, sabotujeme aspoň sebe sama. Musí to být nějaká genetická vada.

J. Vorlický 13.12.2021 7:32

Článek jsem nečetl celý - ztráta času. To, že prezident (nominálně demokratického státu) nemá žádnou skutečnost moc vyplývá čistě a jednoznačně z toho, že není z výkonu své funkce odpovědný. Tečka. To nemůže změnit ani článek pana Koudelky 10 x delší, nebo ani kdyby čert na kobyle jezdil.

J. Elias 13.12.2021 7:26

Aha.

Masáž z ČT a od pětikolky je tedy jednostranná.

Vymakaný rozbor.

Dobře Koudelka !!!

Navíc to není bývalý komouš jako Rychetský.

L. Polehla 13.12.2021 6:13

R^

J. Franke 13.12.2021 5:59

Miloš Zeman v době svého premiérování: "Prezident nemůže kádrovat ministry, personální veto je v rozporu s Ústavou!"

K. Pavlik 13.12.2021 5:03

Tez by stacilo jak se daodvolat prezident nebo ten kdo ma moc.

V Anglii - kralovnamusi podpsat vlastni rozsudek,smrti.

Kdyz jsem byl mlad tak predseda senatu(v USA) a preseda nejvysihio soudu (USA) sli zatknout Richarda Nixona - to ze byl prezident na problemu nic nemenilo.

J. Basler 13.12.2021 4:40

Zahraniční exkurse je asi trochu mimo: neznáme (možná p. Koudelka ano) přesně ústavy cizích států.

Když M. Meman s J. Luxem na Nově zdůvodňoval svůj opačný výklad ústavy než dnes, měl jste k tomu, p. Koudelko nějaký článek?

P. Hatina 13.12.2021 3:35

On je tu mimochodem ještě jeden argument. Totiž, vychází se i v článku alespoň z předpokladu že ".. vláda musí mít /dostane/ důvěru Poslanecké sněmovny"

Jenomže, ona přece nemusí, že? Protože přece parlament nemůže nechtěnou vládu odvolat, může jí pouze vyslovit nedůvěru, ale vláda pokračuje dál v demisi.

Tudíž právní výklad, že premiér si může najmenovat jakoukoliv vládu, kterou mu neschválí prezident ale ani případně parlament, a mohl by si i takovu nikým nechtěnou vládu poměrně dlouho řídit stát , jest opravdu nesmyslná. Právě toto by byla ta skutečná diktatura..

A. Renjascu 13.12.2021 1:20

Vláda se zodpovídá parlamentu až poté co je jmenována prezidentem. Do té doby žádná vláda není, respektive je jen ta v demisi, která má již jmenování za sebou. Tečka. Fakt si pane Kašpárku myslíte, že jste právník a rozumíte ústavě?

M. Šejna 13.12.2021 0:57

Ano, vláda se zodpovídá parlamentu. Ale prezident ji jmenuje.

Parlament může vyslovit vládě nedůvěru, ale pak je na řadě prezident, ktery musí jmenovat nového premiera a ministry.

S. Sedlák 13.12.2021 0:43

R^

J. Kašpárek 13.12.2021 0:37

no snažíte se no...:-P. To je tak vše, co se dá k tomu dlouhému a jistě vysilujícímu textu napsat. Přitom by stačily 3 věty. Prezident není nikomu a za nic odpovědný, pročež nemůže " fušovat" do zodpovědnosti premiéra. Vláda se zodpovídá parlamentu, nikoliv prezidentovi. Tečka. Fakt jste právník?