4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Křišťálová Lebka 15.5.2008 23:45

Re: Co nevím

jeden vopisoval vod toho druhýho, ale neví se kterej;-€

Křišťálová Lebka 15.5.2008 23:44

Re: V jedné knížce

n+jak to překousněte, přišli sme vo víc:-P

Křišťálová Lebka 15.5.2008 23:42

to je moc hezkej úvod

a když jí došlo mlíko v cecku, dala mu cucat od bible hřbet a zpívala mu kalvínský kolíbačky - jo, jen tak dál, pilgrims;-D

Jakub S. 15.5.2008 23:16

Re: Fantastické knižní čtvrtky aneb Výdobytky socialismu v praxi

Ano! Teda ne (s tím volením). Ahoj!

Abonent 15.5.2008 22:21

Fantastické knižní čtvrtky aneb Výdobytky socialismu v praxi

Ano, byla to úžasná doba.

Knižní čtvrtky : nejpozději v 6.30 do fronty. Jsem osmý, výtisků je 5000, z toho 1000 vázaných v kůži. V ČSSR je zhruba 3500 knihkupectví. Dostanu či nedostanu ? (Pozn.: dotisk v příští pětiletce. Možná.)

Dostal jsem -> RADOST:-D

Uvěří mi cizinec z kulturní země ? Uvěří mi občan ČR mladší 30 let ? Ne za pár let, ale DNES ?

(Kdo nevěří,ať tam běží. Nebo volí Paroubka s Filipem. Bude repete.  :-/ )

IF 15.5.2008 18:11

Re: V jedné knížce

Zatímco někteří lidé tvrdí, že se jim "před smrtí" (které vzápětí unikli) "promítl celý život", Birceovu hrdinovi se promítla varianta, ve které smrti unikl, načež následuje truchlivá pointa. Nicméně musím uznat, že konec povídky (film jsem neviděl) je velice věrohodným vylíčením snu se všemi jeho zvláštnostmi a dokonce toho typu snu, který jako by přicházel z nějaké jiné dimenze, kde třeba pokračuje naše žití i po jiné cestě.   

JK 15.5.2008 17:16

V jedné knížce

 paní Tomášové je zmínka o filmu Soví řeka, v jehož závěru prchající dezertér zastřelen padá z mostu do řeky a svým vědomím pokračuje v životě. Podle paní Tomášové, a ta se v těchhle věcech vyznala, musel mít autor duchovní zkušenosti. Jméno Bierce si pamatuju z oné Bradburyho povídky, nevím, jestli se ta Soví řeka vztahuje k němu, nečetl jsem od něj nic. Pokolikáté už člověk (tedy já) sklíčen zjišťuje, že mu něco dobrého uniklo!

Autorův dodatek 15.5.2008 16:54

Dva filmy

Tři ze souvisejících filmů (mnou nikdy neviděné a na Databázi jsem také žádné komentáře nenašel):

1. Starý gringo (1989, Gregory Peck jako Ambrose Bierce, dále hraje Jane Fondová, podle stejnojmenného románu)

2. Oscarový film Soví řeka (Francie 1962)

3. Podojená kráva (krátký český podle povídky Hřebelcovaná kráva, 1984, obsah viz Filmový přehled 12/1984)

IF 15.5.2008 16:37

Co nevím

Autor článku (co nevím). Znali se osoobně Ambrose Bierce a Jack London? Skutečně to nevím. Předpokládám, že jo. Ostatně podstatnější je možná, jestli se četli. Vyšla dřív povídka O malém člověku (London, česky např. in Mys dobré naděje, 1960) anebo Případ na mostě přes Soví řeku (Bierce)? Působí to totiž, jako by jedna ta povídka inspirovala druhou. Podoba se týká ovšem hlavně závěrů povídek. Ta Londonova končí možná trochu divně, podle mne až neadekvátní idylou (podobnou některým mým textům, i proto mne dodatečně zaujalo). Ta idyla je příliš snová a dokonce to působí, jako by to i sám London (původně?) zamýšlel jako jakýsi (posmrtný?) sen. Bierceho povídka používá obdobný trik, ale přidává pointu, která jako by Bierceho napadla právě nad Londonovou povídkou. Přidává něco hrozného, čím ale Jacka Londona překonal.       

IF 15.5.2008 16:22

Re: Kdyby jen s mrtvolou...

Česky to (mimochodem řečeno) asi vyšlo pouze jako druhá povídka níže zmiňované knížky Moxonův pán..., a teď mne napadá, že právě tato knížečka je možná těžko sehnatelná i v antikvariátech. Já to tam aspoň neviděl NIKDY, ale pravda, v posledních letech už moc nechodím.

Jakub S. 15.5.2008 16:10

Kdyby jen s mrtvolou...

Kdo má zjitřelou představivost, opravdu to nečtěte. A vůbec už ne při jídle.

Jakub S. 15.5.2008 16:09

Kritéria pro vydávání západních autorů

byla tehdy veskrze záhadná, neu- i pochopitelná, náhodná, mysteriózní... Filmy to samé. Mezitím naráz cosi fajnového vyšlo - a pak měsíce zas nic. Mezitím se leccos právě vytištěného prohlásilo za nevhodné, tak to šlo do příslušného skladu pro stoupu - na východní Moravě to bylo v areálu otrokovického Svitu. Proslechlo se: včera přivezli Škvoreckého!! A bleskem bylo potřeba úředně jet na Baťov a tam zkusit štěstí... No nebyla to  f a n t a s t i c k á  doba? Dyť v tomhle mají ty starý konzervy holt pravdu! Za pár let to nebude už nikdo věřit! - JS, překladatel

IF 15.5.2008 15:52

Re: Re: Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Politický pohled na věc: Hm, a teď si znovu šokovaně uvědomuju, že mezi roky 1970 a 1989 skutečně snad nevyšel v Čechách jediný takový výběr (a já zrovna v tom čase dospíval). No, není to svinstvo? Oni nesměli vycházet nejen disidenti, ale ani ne neškodné, sto let často staré hororky. Dochází to ještě dnes vůbec někomu??

IF 15.5.2008 15:37

Re: Re: Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

A pro upírology samozřejmě Rej upírů (1970), kde je například povídka Neboť krev jest život od také v Praze pobývajícího Francise Mariona Crawforda, autora Pražské čarodějky (1891, česky 1912) 

IF 15.5.2008 15:32

Re: Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Co taky případně shánět v antik ("výběr z českých horor výběrů"):

Stráž u mrtvého (1969, vč. titulní povídky od Bierce),  Fantastické povídky (1968), Půlnoční stíny (1989), Přeludy a přízraky (1991), Mrtví jsou nenasytní (1992, =pouze německé horory), Půlnoční stíny 1-2 (1991-92, =Adamovičův výběr vč. Bierce:Proklatost), Dotek zla (1992), Komu se to dostane ro rukou (1992, vč. Bierce: Pohřeb Johna Mortonsona, Zlý zápas), Brutal horror (1994), Strašidla na dobrou noc 1-3 (1995, =tři Hitchcokovy výběry), Hlas krve (1996,=další Adamovičův výběr), Strašidla, duchové a spol. (2001,=Mullerův vývěr vč. Bierce: Smrt Halpina Fraysera), Přízraky, zázraky a spol. (2007,=Mullerův výběr vč. Bierce: Cesta zalitá měsícem),  

kik 15.5.2008 14:49

Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Naprosty souhlas. Tohle byl snad nejlepsi vyber z tohoto zanru, ktery tady kdy vysel. Kdyz jsem se tuhle bavil s jednou kolegyni o Bradburym a volne ji rekl o cem tohle je, tak prohlasila, ze ted by si uz dite neporidila (ma myslim 2). Budu muset taky navstivit antikvariaty.

Jakub S. 15.5.2008 12:51

Naprostý souhlas:

klasika nejklasičtější, dokonalé i překladem a edičně. Jo, šedesátá léta - a ten Moxonův pán, ovšemže! Úder do hlavy, šok, vhled do úplně jiného světa, jiného způsobu psaní, jiného hodnocení všeho, než do té doby všecko přečtené. Jako poklad jsem daroval zelenou Smaragdovou Tichou hrůzu mému nejstaršímu k tuším patnáctým narozeninám. Jeho reakce mě uspokojila: rozšíření zorniček, otevření pusy - Jééé... Tichá hrůza... jééé... to si můžu  n e c h a t ? ! Tak děkujú!

Abonent 15.5.2008 11:31

Vychutnejte nechutné

Tak tak. Nečtěte obsahy, čtěte díla.

A.Bierce, Chickamauga : http://www.classicreader.com/read.php/bookid.1167/sec.1/

(Inspirace k objednávce oběda : pěkně krvavý biftek. A jako předkrm - mozeček .)  :-/

Ivo.F. 15.5.2008 10:54

Co se nemá

Nemají se vyprávět obsahy, kdo si chce tedy vychutnat (výše zmíněnou) prózu Chickamauga, ať nečte její následně mnou zveřejněný děj: Hluchoněmé dítě zabloudí v lese, prospí průchod vojska i masakr a po procitnutí "vede" fantasmagorický průvod mrzáků. Nakonec najde svůj domov vypálený i s mrtvolou vlastní maminky.     

I.F. 15.5.2008 10:46

Re: Re: Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Jo, a samozřejmě Moxonův pán a jiné povídky (Odeon 1966 v edici Světová četba). V časopisech vyšly i některé další Bierceovy povídky, např. v Naší rodině duchařský horor Záhadné ztroskotání. Tato fovídka hraničí se science fiction, jako i mnohé Bierceovy kousky.

I.F. 15.5.2008 10:40

Re: Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Ať se bojí taky s: BIERCE: Oči plné děsu (spoluator M. R. James, vydal Winston Smith 1992), BIERCE: Zabit u Resaky (česky 2007) a BIERCE: Mnich a katova dcera (Tatran 1974) a moudří s: BIERCE: Ďáblův slovník (THYRSUS 1996). Víc česky a slovensky asi neexistuje, nevím...  

Cricket 15.5.2008 10:04

Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Pořád to mám doma a těším se, jak se bdou bát i mí vnukové :o)))

Ivo Fencl 15.5.2008 8:00

Re: Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Pro zajímavost: Bierce in sborník Lupiči mrtvol (Orbis 1970, 100 000 výtisků) = dvě jeho povídky = Tajemství Macargerovy rokle  a   Jedné letní noci. 

Medvídek 15.5.2008 7:40

Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Korbařův sborník Tichá hrůza a Zábranův sborník Lupiči mrtvol byly první horrory co jsem kdy četl a asi i nejlepší.R^

I.F. 15.5.2008 7:31

Re: Re: Jak zmizel A.Bierce

Z edice SMARAGD (1967, 70 000 výtisků). Od Raye Bradburyho je tam i "Zástup" na téma čumilů u dopravních nehod, že...

To je taky hodně dobrý a "jako česká písnička" se to jmenuje Poznávám vás (LP Salon Fešáků 1977, text a "zpěv" Petr Novotný, hudba Jindřich Šťáhlavský). Působivá písnička (a Novotný se při ní vůbec nesmál)!   

servác 15.5.2008 7:18

Re: Jak zmizel A.Bierce

Ach ach, připomněl jste mi jeden z prvních hororů, který jsem četl, ještě v dětství. Vyšel ve sbírce Tichá hrůza, že, kterou dodnes pokládám za jednu z nejlepších sbírek tohoto žánru. Ptáci, Byl to démon, Malý vrah, Planšeta, Vyzvánění... mám chuť se poohlédnout v antikvariátu.;-P

Abonent 15.5.2008 4:17

Jak zmizel A.Bierce

Zmizení Ambrose Bierce uspokojivě vysvětlil Stanley Ellin v povídce "The Speciality of the House" :

Slavnému spisovateli se těsně před jeho odjezdem do Mexika splnila dlouhodobá touha - návštěva přísně střežené kuchyně Sbirrova restaurantu. Tedy místa, kde vznikaly ty nejbáječnější pokrmy, včetně nepopsatelně lahodného amirstánského beránka.

Tato božská krmě byla na jídelníčku jen velmi zřídka. Jaká škoda pro stálé hosty (jiní než stálí ani nebyli), když právě ten večer nepřišli. Nějakým řízením osudu ti hosti už nepřišli nikdy...

Nu ano. Majitel restaurace nejdřív naučil svoje hosty jíst bez přemíry soli a koření, hezky si je vykrmil, jako velkou poctu pozval do kuchyně ... a patřičně upravené předložil zbylým hostům.

Poučení : solí a kořením nešetřete.  ;-)