6.7.2024 | Den upálení mistra Jana Husa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
fo-ol 8.4.2008 12:09

or, not xor

zas ten vrazednej boj sci-fi nebo mainstream. to se prece nevylucuje!!!

Magda D. 8.4.2008 11:18

"z čistě rigorózního hlediska"

A právě to bývá často zavádějící. O. Neff sám své tvrzení vlastně vyvrací připomenutím,že žánrová sci-fi se dostala do Evropy až po Č. smrti. Ale vždyť jsme často svědky toho, že různá umělěcká hnutí nebo vědecké výzkumy vznikají současně na několika místech ve světě. Právě v tom byl Čapek geniální; jakákoli diskuse o jeho scifistické neortodoxii je myslím zbytečná.

Milda 8.4.2008 9:00

Jen poznámka

Mainstream (Z Wikipedie, otevřené encyklopedie)

Termín mainstream pochází z anglických slov main form;mejn] - hlavní a stream form;stri:m] - proud. Používá se, často s negativní citovým zabarvením, pro označení chování davu či tendencí v literatuře, umění, žurnalistice aj. form;zdroj?]

V dnešní době je to také pojem pro označení komerce.

Citováno z „http://cs.wikipedia.org/wiki/Mainstream

Skrytá kategorie: Články obsahující nedoložená tvrzení

literární kritik 7.4.2008 23:51

A co se zamyslet nad tím..

..že K.Čapek může dnes sečtělému člověku připadat jako člověk s darem od pánaboha,viz Povídky z kapes,jako trapně se deroucí na svět novelista viz První parta,jako servilní,nesvéprávný ,snad i podplacený(dnes by byl) žurnalista viz Rozhovory s TGM,jako prvoplánově zábavný pisálek sešitového románku s atraktivní tematikou viz Válka s mloky,jako autor červené knihovny halící se do tématu sci-fi s pornografickými prvky viz Krakatit,a tak je možné pokračovat..no,přečetl jsem ho celého....ale znám lepší a je jich tolik,že na Čapka už není čas....

Chosé 6.4.2008 21:35

Fenomén

Karel Čapek je fenomén i v tom, že přes svoji proslulost nenapsal v podstatě jediný klasický román. Zato napsal geniální divadelní hru Bílá nemoc, neméně skvělé Povídky z jedné či druhé kapsy, jež obsahuje také sci-fi motivy, pohádky s fantastickými motivy, sociální romány, jež jsou velmi čitelné, sci-fi jako Mloky, Krakatit, Věc Makropulos, romanticko-rebelovské divadelní hry – Loupežník, fejetony, novinové sloupky, eseje. A stal se tím světově proslulým – nemaje za sebou jediný „román“.

Minutus 6.4.2008 17:47

Čapek byl veden hlubokým humanismem

Řekl bych, že kromě jazykového mistrovství a nadání vypravěče od Boha byl obdarovám skutečně geniálními analytickými schopnostmi. Byl skvělým humanistickým sociologem a snažil se extrapolovat vývoj technologií a jejich vliv na vývoj lidstva. A v tom byl a je nepřekonatelný. Pan Neff má pravdu - do jedné škatulky se nevejde.

Standa 6.4.2008 10:34

Je vhodné

připomenout Čapkův názor na přerod lidí, jdoucích za ziskem, na lidi (?) masakrující nevinné ve jménu zisku. To vidíme dnes. Jeho velký odkaz ukazuje směrem k lidství a ne k válkám, jejichž zastánci u nás rostou jako houby po dešti.

Kovanda 5.4.2008 17:35

když jsem kdysi mluvil s Angličany,

šokovalii mě, když nazývali Čapka  scifi autorem. A proč ne, nakonec hodně jeho  románů se tak dá - ještě dnes - nazvat (Továrna na Ansolutno, Válka s Mloky, div. hra RUR, nakonec i slovo "robot" vymyslel, aj.). Proč si upírat naše hodnotné místo v mezinárodní scifi? To jen my jsme v něm viděli autora krásné literatury a nic víc.

Problém je jinde: lidé si myslí, že scifi nemůže být "krásná literatura - ale Bradbury, Arthur C. Clark, Lem a jiní to přece jasně dokazují. Vtip není v tom "scientifická", ale ve slově "fikce"  - v anglosaském světě je fikce vše, co není přesně historické, životopisné a  podobně. Zkuste si projít jejich veřejné knihovny, většina románů je zařazena pod "fikci" a není to nic urážlivého.  U nás má slovo "fikce" naopak smysl dost snižující, asi jako ve výrazu "má fixní ideu". A přesto byly knihy Němcové opravdová "fikce", obzvláště Babička, i Čapek psal fikci  (i když  Válka s mloky už dnes nabývá reality :-)  a dokonce i "historik" Jirásek. A to vše ale byla navíc krásná literatura a nejen proto, že byla zrovna i povinnou četbou ve škole :-).Neberme tedy našemu národu světoznámého   autora scifi Karla Čapka. Neboj, Ondro, jsi v dobré společnosti.

brána 5.4.2008 19:43

Re: když jsem kdysi mluvil s Angličany,

Nešlo snad panu Neffovi vymezit svou pozitivisticky založenou tvorbu oproti literatuře K. Čapka postavené na skeptickém postoji ?

Kovanda 5.4.2008 20:09

Re: Re:

Patrně ne - Čapek nebyl skeptik (snad jen tam, kde vytušil blížící se válku, ale to byla spíše skepse politická) stejně jako Neff není pozitivista v tom pravém slova smyslu. On se jen bojí, že by Čapek utrpěl kdybychom  ho nazvali scifi autorem, ale proč? I H.G. Wells, kterého znal Čapek z Anglie, také psal scifi. Jenže v té době se to nedělilo: byla jen literatura dobrá a pak ta horší, žánr byl vedlejší kriterium. Dnes, chce-li někdo psát scifi, musí mít pomalu svolení klubu spisovatelů  a oficielní nálepku na knihu, že je to opravdu scifi :-).

 V tom je právě ten rozdíl: Neffem jmenovaní západní autoři jsou na západě považováni právě za autory scifi  a nijak jim to neubírá na důstojnosti. Pokud se budeme na scifi dívat jen jako na šestákovou literaturu, nikdy do světa neprorazíme. I Neffem oblíbený Verne byl scifi autor - a vážíme si u něj nejen jeho technické předvídavosti, ale i literárních schopností. Jeho knihy mají víc než jen ponorky, létající a jiné neznámé stroje, mají i velkou dávku humanizmu, jeho životního kreda. Autor, který nechá své hrdiny cestovat rychlostí světla, ale nedá jim city, by měl raději psát maunály ke kafemlejnkům. 

Jen takmimochodem: aby nedošlo k omylu, Neffových knih si velmi vážím.

Tx 6.4.2008 4:33

Re: Re: Re:

Ad: Čapek nebyl skeptik (snad jen tam, kde vytušil blížící se válku, ale to byla spíše skepse politická). To nebyla skepse, to bylo realistické vidění situace.

Kovanda 6.4.2008 13:37

Re: Re: Re: Re:

Souhlas. A navic to už nebylo scifi.

brána 7.4.2008 23:31

Abychom se vyhnuli nepříjemnému pojmu

měl jsem na mysli: Čapek přihlížel k vývoji vědeckotechnické civilizace s mělčí důvěrou oproti  dojmu, které na mě činí díla pana Neffa - jehož literárních textů si také cením.

Albert 5.4.2008 2:25

byl bych velice rad...

kdyby do sci-fi NEBYL zarazovan Josef Nesvadba... A s nim i cela rada autoru, kteri pouzili fantasticke ci futuristicke motivy k ozvlastneni jinak nudne beletrie. Napriklad Ludmila Vankova.

Pišta 5.4.2008 8:17

Re: byl bych velice rad...

Pokud jde o Josefa Nesvatbu, mám pocit, že na Karla Čapka navazuje právě v tom, že i u něj technika je jenom kulisa, která odhaluje lidské charaktery. Že by byl nudný si také nemyslím.

Minutus 6.4.2008 17:41

Ad Ludmila Vaňková

Její sci-fi jsou opravdu dost problematické, ale je vyprofilována jako autorka (mimochodem velmi poučných a vůbec ne nudných) historických románů. její "Královské ságy" nemají v naší literatuře obdobu.

Kanuk 5.4.2008 0:50

Někteří lidé říkají sci-fi.

Já říkám pohádky pro dospělé. To snad je rozdíl od Čapka. Čapek předpokládal, podobně jako Verne, fantastické výtvory lidského intelektu. Myslím, že většina autorů sci-fi operuje na základě zázraků.

Magor Milda , Mgr. etc. 5.4.2008 22:54

Re: Někteří lidé říkají sci-fi, ale jakákoliv literatura žije z fantazie.

Jestli se jedná o fantazii technickou, jako Jules Verne, nebo lidovou, jako Babička, fantazie, představující si možná ohrožení lidstva, jako Karel Čapek nebo Orwell, vždy je to výplod autorova mozku, realita je zde jenom podnětem.

Román není soudní protokol, kde je každá formulace závazná. Autor přemýšlí o své práci jako o uměleckém díle, něco musí být zvýrazněno, něco zůstává v pozadí. Zpestřuje své dílo lidskými city a pocity, vášněmi a jinými velmi lidskými vlastnostmi, tím se teprve stává jeho dílo čtivé. Od dob Shakespeara je ovšem těžké, vymyslet si něco, co tu ještě nebylo, proto je zrovna Karel Čapek naším vzorem spisovatele s velmi lidským přístupem ke své tvorbě a jazyku, kterým píše. Rozhodně velmi přispěl k vývoji češtiny a jeho četba je zejména pro mládež velmi doporučitelná. Alespoň já považuji i jeho díla jako RUR nebo Válka s mloky za velmi vyvážená, nejraději si však počtu v Zahradníkově roku. Jeho německý ekvivalent je Erich Kästner, pro mládež nenahraditelný!

Kanuk 6.4.2008 5:38

Re: Re: Někteří lidé říkají sci-fi, ale jakákoliv literatura žije z fantazie.

Mildo, myslím, že došlo k menšímu nedorozumnění. Pod pojmem "fantastické výtvory lidského intelektu" já jsem neměl na mysli to, co je obvykle nazýváno fantazie, nebo představivost, ale spíš něco jako velkolepost, ohromnost. Abych objasnil, zrovna na tom Čapkovi. Takový Krakatit nebo RUR jsou založeny téměř výhradně na víceméně reálných možnostech lidského pokroku. Válka s mloky je sice čirá fantasie (představivost), ale nevyskytují se tam žádné zázraky. Továrna na absolutno je tak napůl. Vynález jakéhosi Perpetua mobile - i když technicky nemožný - neoperuje se zázraky. Trochu "zázračná" je ta část myšlenky, týkající se fluida, které ovlivňuje lidské chování.

Naproti tomu, v takovém Harry Potterovi (kterého jsem nečetl, protože to považuji za blbost) kouzelník mávne hůlkou a dějí se zázraky.

 A BTW, Erich Kaestner a Čapek? Srovnávat tyto dva bych  považoval za svatokrádež. Nemám nic proti EK, i když, pokud vím, byl dost doleva. Několik jeho knížek pro mládež jsem přečetl v českém překladu, a snad již to, že mohly být přeloženy, ukazuje na jejich podřadnost vůči Čapkovi, jehož knihy považuji za nepřeložitelné pro jejich jazykovou bohatost.

Magor Milda , Mgr. etc. 6.4.2008 8:33

Na světě nenajdete dva autory se shodnými názory a tvorbou,pokud vynecháme

ideology. Erich Kästner byl možná do leva, o Čapkovi bych se zdržel nějakého známkování: byl přítelem TGM, ale to bylo také důsledkem respektu, který k němu tehdejší president měl. V ostatní tvorbě lze najít myšlenky, které odpovídají spíše názorům těch běžných lidí. Karel Čapek byl současníkem průmyslové revoluce, proto se to v jeho díle muselo nějak projevit. Stejně tak nástup tupých ideologů, t.j. fašistů v Itálii, národních socialistů v Německu mu dělaly starosti, stejně jako mnoha jeho současníkům. Idylky jako K.V. Rais nebo B. Němcová v té době už byly za námi. Projekce takových témat do budoucnosti je samozřejmě fantastická literatura, bývá někdy potvrzena, někdy zůstane pouhou chimérou. Ale četbou se lidé formují, rozšiřují si duševní obzor, nebo jim taková literatura může sloužit i jako terapie. Zdá se však, že i literatura nabírá na šířce, vychází tolik knih, že je téměř nemožné, mezi tím pomíjejícím nepřehlédnout díla mající hodnotu. Pokud se spolehneme na literární kritiky, pak je třeba citovat Karla Čapka: 'Lidstvo se dělí na lidi dobré a lidi zlé. Ti zlí se dělí na zlé jenom někdy a zlé vždy. Vždy  zlé dělíme na literární  a na hudební kritiky.'

Magor Milda , Mgr. etc. 6.4.2008 8:40

Re: Re: Re: Někteří lidé říkají sci-fi, ale jakákoliv literatura žije z fantazie.

malá poznámka k překladům. Mám v knihovně německý překlad některých Čapkových knížek. I v němčině jsou to díla jazykově velmi bohatá, i když němčina se zdá být trochu těžkopádnější a někdy jsou ty konstrukce pro překladatele oříškem.  Překlady E. Kästnera do češtiny jsem nečetl, předpokládám  však, že vše závisí na osobě překladatele. Mezi němčinou a češtinou je pouze vzdálený rozdíl, jsou jiného původu. Myšlení čtenářů je však velmi příbuzné a proto lze autorům druhé strany zpravidla lépe rozumět, než třeba autorům zámořským.

Minutus 6.4.2008 17:38

Možná se mýlím, ale

ty pohádky pro dospělé, které máš na mysli je nazývají fantasy. A Harry P. je pohádka, nic jiného nepředstírá.

Čapkovy knihy jsou sci-fi, jen to nejsou klasické čistě technologické sci-fi jako Nemo od Trosky, kde jde místy dost za hranice technologicky možného, jeho sci-fi má sociologický rozměr.