28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ESEJ: O otrokářství psát nesmíš aneb Antiomluva

Amélie Zhao je dívka z Pekingu, která nyní žije ve Spojených státech amerických. Od dětství toužila stát se spisovatelkou a podle všeho psát umí. Nakladatelství Delacorte Press s ní uzavřelo smlouvu na tři romány v hodnotě 500 000 dolarů. První z nich, „Dědic krve“ (Blood Heir) měl vyjít letos v červnu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Anděl 5.2.2019 9:16

Re: Mazec

Oprava - antiomluva, nikoliv nepoděkování.

V. Dosoudil 5.2.2019 10:27

Re: Mazec

Můžu se zeptat, proč považujete Plisty za diskutabilní? Nemyslím to konfrontačně, fakt mě to zajímá. (Resp. - "diskutabilní" může být v dobrém úplně jakýkoliv jev, ale tak jste to asi nemyslel...) Napsal byste "diskutabilní" jako adjektivum i třeba k Respektu? Díky.

J. Anděl 5.2.2019 10:46

Re: Mazec

U Aeoronetu jsem také nenapsal "diskutabilní". U PL proto, že můj vztah k nim je rozporuplný. Leccos, co jsem odtamtud četl, mi nečinilo žádné problémy. Nejsem přímý konzument, což myslím tak, že se k tomu dostanu vždy, když dá někdo odkaz, jen výjimečně sám od sebe. Názorová orientace těch, kteří nejčastěji články z PL sdílejí, plus specifické výsledky tamních anket, mi naznačují, že má čtenářstvo převažující v jednom (jedním směrem) orientovaném názorovém proudu. Což navzdory snaze o široké spektrum článků na mě působí... snižuje to mou důvěru.

Klidně to s vámi ještě trochu víc rozeberu, ale nechci se do toho zamotat.

V souvislosti s tématem článku jsem to myslel hlavně tak, že ani odpůrce PL, pro kterého na nich není nic diskutabilního, neb je považuje za propagandistický plátek, nemůže myslím říct, že by problematika ideového aktivismu proti umělecké tvorbě byla čímsi neexistujícím či uměle nafouknutým propagandistickými médii jednoho názorového směru.

Respekt je pro mě o maličko diskutabilnější, než třeba Reflex, což je taky věc osobního vkusu.

V. Dosoudil 5.2.2019 11:58

Re: Mazec

Děkuji, takhle mi to stačí. Já jen, že různá adjektiva u PL slýchám často a zajímá mě vždy, jestli je to osobně vyfutrovaný názor anebo jen nějaké přejímané schéma. Protože třeba ve srovnání s tím Respektem mi přijdou velmi objektivní. Příkladem schématu je pro mě např. vyjádření Tomáše Urbana (mluvčí ČvT) na adresu PL: "Jsou nebezpečná, protože poskytují prostor všem stranám." A přiznám se, že na takový argument jsem dodnes nenašel náležitě přiléhající odpověď. Respektuji, že Vy to máte jako osobně zjištěný názor.

Š. Hašek 5.2.2019 13:18

Re: Mazec

Pane Dosoudile,

na takový argument není odpověď "v oboru reálných odpovědí", jak by řekli matematici.

Každá totalita v začínajícím stádiu se pozná (mimo jiné) tak, že zcela veřejně, vážně, opakovaně, jsou pokládány dementní otázky a dementní odpovědi.

Dementní odpovědi (zejména) totiž rozumné (a slušné) úplně odzbrojí, protože ti nechtějí věřit vlastním uším.

Začínám tušit, jak bylo některým Němcům v roce 1934 a mým rodičům v roce 1948.

V. Dosoudil 5.2.2019 16:17

Re: Mazec

Ano, tak nějak mi to přišlo. Jako setkání s neuvěřitelnem.

Ten výrok Urbana je pro mě tak absurdní, že bych se spokojil s porozuměním i v oboru "komplexních" odpovědí... :-)

J. Anděl 5.2.2019 14:00

Re: Mazec

Díky.

Zaujala mě ta citace z Respektu. K tomu mě napadá: asi budete souhlasit, že odborný časopis, publikující ověřené vědecké práce, nemůže dát prostor "všem stranám" - ale jen těm, které u svých článků prokáží právě tu ověřenost a vědeckost (a pan Kechlibar nám myslím prezentoval nějaký ten pokus s rozesláním nesmyslných genderových článků do právě takových časopisů, který byl dost vtipný). Takže tam nás nepřekvapí, že nedávají prostor všem stranám, byť to nedělají dokonale. Na druhé straně, Lovecký měsíčník pravděpodobně nebude dávat stejný prostor aktivistům za veganství a práva zvířat. Například...

Ani I-dnes, Lidovky, ani Parlamentní listy či Respekt nejsou ani odborný vědecký časopis, ani jinak vysloveně úzce specializované médium. Přesto asi budou (každý) trochu jinak přistupovat k textům o tom, že je Země placatá, Američané nikdy nebyli na Měsíci, že co muslim, to terorista, nebo že vláda USA je infikována mimozemšťany. Tak či onak jim tam ten jejich světonázor pronikne a projeví se. Někdo takový text nekriticky zveřejní, jiný ho uvede v nějaké polemice, někdo usoudí, že se mu do portfolia nehodí, ještě jiný prověří dostupná fakta a odmítne ho třeba jako nepravdivý či zavádějící.

Plyne z prostoru opravdu všem stranám něco závažného? Podle mě rozhodně nikoliv "nebezpečnost", pokud ovšem počítám s tím, že je určitá procentuální šance, že některé texty budou na informační úrovni toho textu o mimozemské infekci v Bílém domě.

V. Dosoudil 5.2.2019 16:23

Re: Mazec

Díky za obsáhlou odpověď. Rámcově s analýzou souhlasím. Bohužel jsem ještě v prac. procesu, tak teď nezvládnu plnohodnotnou reakci. Ale pokusím se ještě večer.

M. Rozbořil 5.2.2019 11:28

Re: Mazec

Mám akutní obavu, že civilizovaná debata s někým, kdo takový aktivistický tlak považuje za prospěšný, spadá spíše do oblasti sci-fi.

J. Anděl 5.2.2019 13:50

Re: Mazec

Dobrá, chopím se sám role ďáblova advokáta: vždycky byly diskuze o vlivu kultury na mravnost a stav tzv. "společnosti". Vždycky existovaly skupiny, které aktivně kritizovaly (některé) umělce. Vždycky existovala vládní či mainstreamová morálka, církevní morálka, která kritizovala ať už výstřelky samotných umělců, či negativní dopady jejich tvorby. Ostatně i témata, která jsou dnes na výsluní, byly dříve odsuzovanou provokací.

Pod tímto tlakem byli umělci (kromě těch vládou/církví... podporovaných) vždycky. To byl ten tlak a oheň, v němž vznikaly ty největší drahokamy umělecké scény. Je tedy na dnešním stavu něco neobvyklého?

Podle mě je i není. Právě přeložený a citovaný text však dává umělcům či tvůrcům tvořit a vzdorovat nepřízni. Když je to zase moc snadné, existuje šílená nadprodukce - i v takovém prostředí je třeba umět existovat, viz do jisté míry bizarní porevoluční tvorba u nás...

Překvapivá a nová je intenzita a rychlost, s jakou se aktivismus díky např. tweeteru šíří. A zarážející je taky moc, kterou tato hnutí mají. To je právě to - po období relativně vysoké svobody vliv "utiskovatelů" zase roste. Zřejmě typická sinusoida.

V. Klíma 7.2.2019 1:03

A ja vam strucne odpovim: internetova media dala naprosto neprimerenou moc lidem, kteri s ni neumeji zachazet (jelikoz ji nikdy nedisponovali) a tudiz se ji jen opijeji.

Ze jsou levicove zamereni je prevazne jen historickou shodou okolnosti.

M. Malovec 5.2.2019 9:05

Taková reklama k nezaplacení

Rychle by měla kniha jít do tisku!

R. Langer 5.2.2019 11:10

Re: Taková reklama k nezaplacení

Souhlasím, a asi bych to koupil. Tahle témata mě mimochodem docela zajímají.

R. Dubravský 5.2.2019 9:03

Pan Correia...

...skvělý. Záporožští kozáci byli ve svém dopise tureckému sultánovi stručnější.

M. Krátký 5.2.2019 8:57

Rád se souhlasně připojuji ke všem příspěvkům

pode mnou. Je to paradox, ale Tonda Zápotocký by se k tomu revolučně vyjádřil ještě tvrději - Vstanou noví bojovníci a pod hesla a útok na Bastilu by se taky hodil - hezký den

R. Tichý 5.2.2019 7:44

Pane Kechlibare, coz tak iniciovat pozdravny dopis pani Zhao?

M. Bouček 5.2.2019 7:13

Je to

Ach, je to opravdu překrásné. Až mám pocit, že mi to ten člověk ukradl.

R. Gramblička 5.2.2019 6:42

naprostý souhlas

a mistru Correiovi velký palec nahoru

R. Langer 5.2.2019 6:45

Re: naprostý souhlas

Přesně tak! Mimochodem, knihy od něho mám a čtu.

R. Gramblička 5.2.2019 7:41

Re: naprostý souhlas

Já mám raději sci-fi, ale třeba ho koupí knihy podpořím. Zaslouží si to

R. Langer 5.2.2019 8:40

Re: naprostý souhlas

Je to akční oddechová fantasy, není to špatné.

F. Houžňák 5.2.2019 11:30

Co byste doporučil?

Já od něj zatím nic nemám. Děkuji.

J. Dostál 5.2.2019 0:25

Ano, je to tak ...

“Jediné, o co jim jde, je moc.”

“Ublížit nám můžou jen tehdy, pokud jim dáme tu možnost...”

Ano, je to o respektu k ostatním, hrdosti, a vědomí si vlastní hodnoty. Jak bolestně nám to chybí ...