4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

DIVADLO: Nenávisti Jany Machalické

Tvůrce a ředitel divadla Jiří Suchý jí poměrně klidně odpověděl na svých webových stránkách a jeho mladší bratr Ondřej úvahu svého staršího bratra jménem Brojím zveřejnil na svých stránkách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Žabička 13.8.2013 22:42

Nechte nám Semafor

Divadlo Semafor je spolu s Divadlem Járy Cimrmana jedno z mála divadel, které pěstují a kultivují češtinu a jsou schopna si s jazykem pohrát. Diváky neuráží sprostými výrazy a neplive po nich krev. Ano, asi není pro většinu obyvatelstva "cool". Ale ještě se nestalo, abychom z představení odešli - a to chodíme do Semaforu pravidelně. Držím panu Suchému palec ať nepropadne depresi nebo už nebude kam chodit na laskavý humor. Dost na tom, co předvádí v přímém přenosu naši mocipáni, kteří kradou kudy chodí a pak na kulturu nezbývá.

J. Kraus 13.8.2013 12:43

Něco tady nesedí.

Nebo naopak je to další kamínek do mosaiky? Z divadel se staly žumpy, do nichž herci, přehrávající kašpárkové bez vnitřní sebeúcty do jejichž tváří je stydno pohledět, vypouštějí nevábný odpad svého podvědomí a do nichž diváci, odchovaní Zdeňkem Štěpánkem nebo Františkem Smolíkem dávno přestali chodit. Protestuje se ale proti tomu, kde ještě zůstala vlídnost, ohleduplnost a jemný smysl pro humor. Snaha o harmonii dnes vyvolává nenávist a ta zatemnění mozku. Je to logické a pochopitelné. Jeden z příznaků rozpadu hodnot a rozkladu společnosti.

V. Novák 13.8.2013 10:06

Vemte si třeba Shakespeara - jedna hra vedle druhé - samý komerční kýč!

...

R. Gramblička 13.8.2013 9:39

Re: Semafor má právo na život a bude je mít tak dlouho, dokud bude mít návštěvníky

"konzumentský úspěch je podstatou kýče."??? Jak jste na to, člověče přišel? Takže čím většímu počtu diváků se umění líbí, tým je podradnější a naopak, na ty největší skvosty nechodí těměř nikdo... Zajímavá logika. Důležité je, kdo rozhoduje o tom, co je kýč (mimochodem, nesnáším to slovo), brak a pod a co je vysoké umění. Pokud to mají být kritici a podobní rádoby odbornící, pak se není čemu divit. Jsou to totiž lidé žijící v podivném alternativním světě.

PS: jako občasný malíř obdivuji dílá renesance, baroka, klasicizmu až po impresionizmus. Naopak nad moderním "uměním" od Picassa po Polocka mi zůstává rozum stát a dvíhá se mi žaludek.

V. Novák 13.8.2013 9:30

Opravdu hraje za své a bez dotací?

Před pár lety byl J.Suchý ikonou dotovaných divadelníků, kteří se přeli s nedotovanými (a radním Richterem) o dotace a Semafor k tomu zahrál hru Děti kapitána granta, myšleno grant finanční. Stručně se to dalo shrnout "Hodně slimáčků a málo salátku."

Třeba je to dnes jinak...

K uměleckosti - asi těžko očekávat, že divadlo bude takové zjevení, jako by Semafor v 60. letech po další desítky let. Ale svou poetiku si drží a zájemce o ni taky. Není to žádný průkopník nových směrů - a já bych řekl, po zkušenostech s některými divadly a inscenacemi, "Kocajdank"!

J. Chaloupka 13.8.2013 8:32

Pokud Semafor hraje za své a bez dotací, tak ať si hraje do aleluja.

Problém pražských divadel je, že některé jsou plně "příspěvkované" magistrátem a ostatní jsou většinou soukromé a tahají se o dotace, které magistrát jednou ročně rozděluje. A protože je divadel čím dál tím víc, tak je peněz méně a méně. I proto ten lítý boj. Podle mého je živé to, co se uživí a ostatní by mělo vypadnout. Obávám se však, že tento názor je příliš radikální a že mi budete vyčítat, že nerozumím divadlu. Ano, divadlu, které potřebuje předem moje daně, opravdu nerozumím. 

P. Adler 13.8.2013 4:49

pardon, oprava

vas mohu ujistit, ze o tom, co se v tom divadle deje, vim pomerne dost ... vypadlo mi sloveso deje ...

P. Adler 13.8.2013 4:47

dejiny se nezastavuji ...

pane pavlovsky, i ja vim, ze se dejiny nezastavuji, ale rozhodne nesouhlasim s nazorem vasim (i jinych), ze vyvoj semaforu skoncil odchodem jiriho slitra nebo kytici ...

ale ano, vy to mate do semaforu z letne bliz nez ja ze zapadni kanady, jenze vas mohu ujistit, ze o tom, co se v tom divadle vim pomerne dost ... a nikoliv pouze od bratri suchych ci jejich spolupracovniku ... vim tedy dokonce, jak moc se obmenila divacka obec semaforu ... a dodavam, ze podle toho, co vim, prevazuji i dnes mladi, ba dokonce tak mladi, ze jim jmeno jiri slitr rekne (k jejich skode) velice malo ... tedy takovi, ktere nedrzi nostalgie nad davnymi (a dodnes skvelymi) pisnickami) ...

neupiram jane machalicke pravo na kriticke vyhrady vuci semaforu, upiram ji pravo na zverejnovani nepravd, jakoz ji upiram pravo na to, aby se vydavala (pri jakosti sveho psani) za znalkyni divadel ... jak receno vicekrat nez jednou, sedaci svalstvo (sitzfleisch, pro filosofy) nenahrazuje cinnost sede kury mozkove ...

jiste, pocet divaku, ba i pocet nadsenych divaku jeste neznamena jakost ... mel by ale odbornika nutit k zamysleni, nikoliv ke zlobnym plivancum ...

P. Pavlovský 13.8.2013 0:34

Semafor má právo na život a bude je mít tak dlouho, dokud bude mít návštěvníky

To ovšem nevypovídá mnoho o jeho umělecké úrovni - dostatek publika má v Praze i řada daleko horších divadel, konzumentský úspěch je podstatou kýče.

Na rozdíl od pana Adlera to mám do Semaforu z letné docela blízko a čas od času tam - kontrolně - zavítám. Na konci minulé sezóny hned dvakrát.

Jednou zajímavá inscenace, ale poloprázdno, podruhé - Mam´zelle Nitouche - narváno a standing ovations. Čistokrevný kýč.

Na rozdíl od jiných pražských autorských divadel Semafor "hraje za své" bez dotací, a proto má právo na život. Nemá ale smysl upírat J. Machalické schopnost rozeznat kvalitu.

Jsem pravděpodobně táž generace jako pan Adler a Semafor je mé generační a tedy "srdeční"  divadlo. Smrtí J. Šlitra skončilo moje mládí. To nesmrtelné, co dal Semafor české kultuře tehdy skončilo také, i když Kytice ještě stála za vidění.