9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

SVĚT: Někde to drhne

Fyziku a matematiku nelze přetlačit ideologií, ani když je zelená. Krátkodobě jistě, ale dlouhodobě ne. Po krk zadlužené státy proto musí začít vážně přemýšlet o tom, jak dál se zelenou transformací. Výběr ze světových zpráv.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Cícha 20.7.2023 5:43

Kdy konečně zdravý rozum a technická znalost prokáže přechod na pouze elektrická vozidla jako praktickou neuskutečnitelnost tedy v ryzí podobě

M. Kocián 22.7.2023 15:25

Nikdy - neuskutečnitelnost prokázat nelze. Ale můžeme si přiznat, že zatím - ani výhledově - nevíme jak na to.

O. Seliger 19.7.2023 22:07

Byla vidět reklama na elektrokolku MG4, nebo kolik, za cca 800 tis CZK. Za kolik elektro SKODA ? Když City Go šlo do kytek.

B. Liborek 19.7.2023 19:51

R^

L. Novák 19.7.2023 18:35

Už vidím, jak se při současných drahých (a perspektivně i dále rostoucích) cenách elektrické energie a všeho ostatního lidi hrnou do nákupu extrémně drahého elektromobilu, který navíc budou muset z bezpečnostních důvodů parkovat na odlehlém parkovišti.

Takhle to vypadá, když začne hořet elektrobus:

Paříž - elektrický autobus vyhořel po výbuchu akumulátoru:

https://www.youtube.com/watch?v=5r-yN8SugWM

https://youtu.be/5r-yN8SugWM

EKO, EKO, EJCHUCHŮ!!!;-D

J. Kostelanský 19.7.2023 15:47

Elektromobilovou lavinu již nelze zastavit. A je jedno, zda-li se to někomu líbí nebo ne. Tím hlavním důvodem není ani Brusel, ani Tesla, ale Čína. Čína je teď technologickým lídrem v této oblasti, udává trendy do budoucna a výrobci aut z jiných koutů světa ji chtě-nechtě musejí následovat. Protože konkurenční boj je prevít. Jak říká jeden český básník: "kdo chvíli stál, již stojí opodál."

Tento týden se objevila zpráva, že Audi chce dohnat technologické zaostávaní u elektromobilů nákupem platformy od nějakého čínského výrobce. Jen zatím není rozhodnuto, kterého. To je něco, na co Evropa a zvláště Německo nikdy nebyly zvyklí.

V Číně se již ve velkém vyrábějí a prodávají elektroauta za ceny, za které se v Evropě neprodávají ani spalováky. A dotacemi to nebude. Ty jsou v Číně již minimální a utlumují se.

U nás se o tom moc nedovíte. Dám link na youtube kanál jednoho Ruse, co žije v Číně a mluví čínsky a který testuje čínské novinky - elektromobily. Vždy také uvádí cenu v dolarech a srovnává ji s cenou evropských značek. Rovněž srovnává kvalitu.

Jestli vám Rus moc "nevoní", lze na youtube najít vícero anglických kanálů, které se zabývají výhradně elektrovozy.

Stačí nemít ideologický klapky na očích a shlédnout několik videí, a bude vám zřejmé, o čem je a o čem není elektromobilita.

Zde je link na toho Ruse:

https://www.youtube.com/@gscarbuy

L. Novák 19.7.2023 18:17

Kostelanského ;-O obchodní bláboly jako obvykle... Nakupujte u Kostelanského! ;-D

P. Labaj 19.7.2023 19:45

Když jsem se trochu víc pohrabal v informacích kolem automotiv různě po světě, tak Vám musím dát za pravdu.

Dřív jsem byl taky dost velkým odpůrcem e-aut, ale už to dneska vidím jinak. V nejbližších několika letech nové auto neplánuju. Pokud pak později nějaké ano, tak si myslím, že to skoro určitě už bude e-auto.

J. Jurax 19.7.2023 21:14

No, pokud ta šílenost vydrží, tak si jiné vskutku nekoupíte.

J. Jurax 19.7.2023 21:24

Ano.

A energii pro ta auta vezmeme kde? Ze sluníčka? Uhlí je relativně levné, ale hodně fuj, plyn je taky fuj, zatím míň, ale drahý, jaderky se nestaví ...

A kupovat čínská elektroauta tu bude kdo, když se zhroutí evropský automobilový průmysl?

A ano, stačí nemít ideologické klapky - zelené - na očích a shlédnout několik videí, pravda jiných než Vámi doporučených, a bude vám zřejmé, o čem je a o čem není elektromobilita. A k čemu je.

V. Chrastina 19.7.2023 13:02

Grýndýl nechť se zadrhne, žádná škoda to nebude, spíše naopak. !!

J. Jurax 19.7.2023 21:26

No, může to být jenom dobře. Když se zadrhne.

L. Šimon 19.7.2023 7:48

👍

M. Hoblík 19.7.2023 7:25

Z USA dosud přišlo hodně blbostí! USA jsou pro nás příkladem - ale jenom pro jízdu po nakloněné rovině do pekel...

L. Hančar 19.7.2023 6:57

Potvrzuji situaci i pro Sečsko ( okolí Sečské přehrady do 10km od vody). Fabrika v Třemošnici vyrábí o 106 díly pro elektroauta. Na 3 směny. U přehrady v minulém týdnu spatřena jedna Tesla modré barvy s pražskou značkou. Ale není to tak černobílé. Všude máme záplavu dobře situovanách zdravých důchodců všeho věku na kriplkolech, pardon, elektrokolech. Ti si za valorizovaný důchod jistě na podzim zakoupí konečně to krásné ekologické a odérní kriplauto!

V. Kučer 19.7.2023 14:18

Elektrokolo je zatím to jediné co dává smysl a hodlám si jej taká zakoupit. Jezdím dosud na závodním Favoritu a již na to nemám. O elektroautu neuvažuji.

M. Kocián 22.7.2023 15:27

Kromě jiného skvělý způsob, jak si vyzkoušet výhody a úskalí elektromobility v praxi.

J. Sinnreich 19.7.2023 2:12

O atraktivnosti prodeje EV aut svedci i to, ze Ford snizuje prodejni cenu modelu F-150 Lightning (pick up) o zhruba 17%. Neprodana auta se hromadi na parkovistich. Pri tom F-150 se spalovacim motorem je nejzadanejsim a nejprodavanejsim typem, ovsem zelenymi planovaci urcenym k zastaveni vyroby.

P. Labaj 19.7.2023 19:48

Je to jednoduché. Tesla nastartovala obchodní válku, tak se ostatní musí přizpůsobit, pokud chtějí přežít. Ta obchodní válka (tedy snižování prodejních cen) má ale vedlejší efekt v odkládání nákupů. Protože zákazníci čekají, jestli to půjde ještě dolů (jak inzeruje Musk), aby pak nebyli naštvaní, tak jako ti, kteří si Teslu koupili před vlnou zlevňování.

F. Brabec 19.7.2023 1:27

Také by bylo dobré uvést, že i neprodaná ne-elektroauta se hromadí u prodejců, aby ten článek nevyzněl tendenčně.

J. Pokoutný 19.7.2023 8:12

A ona mají ta ne-elektroauta odpustky na daních, příspěvky na zakoupení, nebo možnost parkovat, kde e-vozy ano? Osviťte mne!

J. Kostelanský 19.7.2023 0:29

K těm elektrovozům, co jsou na skladech v USA: v Americe se nová auta prodávají zcela jinak než v Evropě. V Evropě je většina aut vyrobena přesně podle přání zákazníka, a ten pak přirozeně na svůj vůz čeká několik týdnů, ale spíš měsíců.

Američané nejsou tak trpěliví. Jsou zvyklí, že přijedou k dílerovi a okamžitě si u něj koupí nové auto. Tenhle systém ovšem vyžaduje mít na skladě hodně velké zásoby aut - stovky pro každého co i jen trochu významnějšího prodejce. Aby si zákazník mohl vybrat model a barvu auta. Co se výbavy týče, americká auta mají většinou plnou výbavu.

U té statistiky by bolo užitečné, kdyby byly uvedeny i konkrétní značky aut. Protože s elektromobily je to stejné jako s jakýmkoli jiným zbožím: někdo nestíhá vyrábět kvůli velikému zájmu, ale jiný má problém prodat i to málo, co vyrobí.

U elektrovozů je teď velice zajímavá situace: čínští výrobci aut před léty zaměstnali ty nejlepší designéry a a inženýry z Evropy (např. i z Mercedesu), a výsledkem teď je, že čínské elektrovozy jsou proti těm západním výrazně levnější, ale paradoxně i kvalitnější. Navíc mají větší baterii, a pěkný dizajn. Co se týče infotainmentu, jsou několik let před Evropou.

Aby toho nebylo málo, téměř každý velký čínský výrobce aut zvažuje postavit v Evropě továrnu na elektromobily. To samé samozřejmě platí i pro USA.

Já bych tedy situaci na poli elektromobilů pojmenoval jako ticho před bouří.

J. Ganaur 19.7.2023 1:34

Pan Sitař píše i o vás.;-DMatematika.;-DAle máte pravdu.Elektrobouře bude, ale jiná, než si myslíte!!!:-/A drahá!!!;-€

P. Labaj 19.7.2023 2:03

A tím tichem před bouří souhlasím. Ono už i začíná dost pofukovat, bouře je za dveřmi. Kdybych byl akcionářem nějaké velké evropské automobilky, asi bych neměl lehké spaní.

Evropa vložila tolik politického kapitálu do propagace e-aut, že to teď nemůže nějak snadno zaříznout. Ale Číňani je dneska dělají lépe a výrazně levněji. A nejen Číňani ale i americká Tesla. Takže to zřejmě nemůže skončit jinak než nějakou celní válkou. Jenže to není řešení, tím se jen auta pro Evropany zdraží. A vyvolá to protiakci ze strany Číny. Ta už si dneska nenechává dělat na hlavu. Nejen Američané umí vyhlašovat sankce a omezení.

Hezké jsou vize, jak evropské automobilky tedy budou žít z jednodušších spalovacích verzí, které budou vozit na nenáročné trhy bez tak přísných regulací (Indie, Afrika). Jako by zapomněli, že velkoobjemová výroba za dobrou cenu je doménou Číny, ne Evropy. A bude to platit i pro ty spalováky.

Když jsem před pár lety dělal něco pro jednoho velkého celosvětového dodavatele v automotiv, tak ten už tehdy začal utlumovat svou stávající produkci a najížděl na komponenty pro e-auta. Tehdy jsem si říkal co blbne. Dneska už si to neříkám a dodatečně jsem ho pochopil.

R. Langer 19.7.2023 7:39

Tesla fakt nedělá nic lépe a výrazně levněji, než evropské automobilky. Leda tak lacinou propagandu, to jo. Nesmíte Muskovi tak skákat na špek. ;-)

T. Hraj 19.7.2023 9:14

Nejsem žádný fanda Tesly, ale ten rozdíl je diametrální. Musk je geek. Je posedlý technikou, procesem detailem. To żádný evropský CEO není. Rozdíl v produktu je obrovský.

R. Langer 19.7.2023 9:42

To je nesmysl. Naletěl jste. ;-D

P. Labaj 19.7.2023 19:40

Dovolím si nesouhlasit. Po několika vlnách slev se dostala cena hodně dolů. Pro ostatní výrobce až nepříjemně dolů. Přitom si Tesla stále zachovává slušnou marži.

Podobné velké firmy, kterou jsou kotované na burze, si zase úplně kreativní přístup k účetnictví dovolit nemůžou. Obzvlášť v Americe ne.

R. Langer 19.7.2023 5:56

To jo, bouřka bude. Ale zřejmě dost jiná, než si představujete, soudruzi. :-P