6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

KLIMA: Zpráva OSN zatajila, že se už 16 let neotepluje

"Právě jsem použil Majkův trik, abych zamaskoval pokles teplot. Hide the decline…" Tato slavná věta klimatologa z aféry Climategate člověku znovu vytane na mysli. Protože IPCC dělá znovu to samé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 3.10.2013 9:20

Re: jistě paní Boublíková

Skvělá, jak pro koho.

Když si někdo udělá z oteplování bussines, musí pracně zvykat donory na "klimatické extrémy".      :-P

M. Šejna 3.10.2013 9:44

paní Boublíková

Vám evidentně dělá problém pochopit psaný text, že?

P. Boublíková 3.10.2013 9:49

Re: paní Boublíková

"Díky rostoucímu objemu skleníkových plynů se ale jen zpomalilo oteplování ."

To myslíte vážně? Pokud ano, tak nejenže nerozumím psanému textu, ale nerozumím vůbec ničemu :-)))

M. Šejna 3.10.2013 10:11

paní Boublíková

tušil jsem, že jste si přečetla jen poslední větu mého komentáře. Zkuste si přečíst i ty předcházející věty, pak logiku té poslední pochopíte. Pokud nikoli, svěřt se s tím, já to pro Vás speciálně napíšu ještě jednou tak, jako bych to vysvětlovat žákovi prvního stupně ZŠ.

P. Boublíková 3.10.2013 10:27

Re: paní Boublíková

Jo, buďte tak hodný a napište te ještě jednou jinak - pro blbé.

Doteď jsem si totiž myslela, že vliv skleníkových plynů jde PROTI ochlazovacím faktorům, které zmiňuje na začátku svého příspěvku (skutečně jsem ho četla celý)...

M. Šejna 3.10.2013 10:35

tak jo, paní Boublíková

Za normálních okolností (tj. bez vlivu lidmi zaviněného růstu CO2 v atmosfeře) by v těchto posledních letech šla teplota znatelně dolu. Jenže díky rostoucímu objemu skleníkových plynů se ochlazení nedostavilo, naopak se otepluje dál, jen tentokrát ne tak rychle.

Stačí? Nebo to furt není jasné?

P. Boublíková 3.10.2013 11:30

Re: tak jo, paní Boublíková

Samozřejmě, že takto je to naprosto jasné.

Ale co mi od začátku stále není jasné, je vaše poslední věta původního příspěvku "Díky rostoucímu objemu skleníkových plynů se ale jen zpomalilo oteplování ."

Normální člověk by se přiznal, že se prostě přepsal. Ale vy ne :-)

R. Langer 3.10.2013 11:59

Re: tak jo, paní Boublíková

:-D

M. Šejna 3.10.2013 8:29

pane Kremlíku

ano, došlo opravdu k neuvěřitelné situaci, že se otepluje pomaleji, než v poslední čtvrtině 20.století. Hurá, otvírejte šampaňské.

Pokud jde o to, proč se používají pro ověřování trendů delší řady, než těch Vašich oblíbených 16 let (od roku 1998), tak viníkem je statistika. To je obor, ve kterém jste absolutním laikem, takže chápu, proč Vám to nedochází. Uvedu příklad na teplotní řadě HadCRUT4:

30-letý lineární trend od roku 1984 do roku 2013 vykazuje oteplování 0,17°C za dekádu se statistickou chybou plus mínus 0,05°C. Váš oblíbený 16-letý trend vykazuje oteplování 0,04°C se statistickou chybou 0,13°C, tedy statistická chyba je větší, než trend. Proto se krátkodobé trendy neberou vážně, protože jejich vypovídací hodnota je menší, než statistická chyba. Abyste to pochopil ještě víc, tak 4-letý trend od roku 2010 má hodnotu klesající -0,27° za dekádu,  při statistické chybě plus mínus 0,98°C. Prostě čím kratší trend, tím vyšší statistická chyba, protože stačí jednoroční výkyv nahoru nebo dolu a trend se otočí naruby. Proto je vhodné používat dlouhé teplotní řady, aby trend byl větší, než statistická chyba.

P. Pilík 3.10.2013 8:44

Re: pane Kremlíku

Tedy dělá se to tak, že se zkusmo počítají klouzavé průměry a pak se se bere ten, který dokazuje to, co chceme dokázat. Při zvolení vhodné délky řady lze například z výkyvu udělat trend. Teď je to tedy 30 let. Ve 20. století se v klimatologii používaly pro stanovení trendu pouze 50 leté řady a podle této metodiky se neotepluje vůbec. To se ale globálním věrozvěstům nehodí.

M. Šejna 3.10.2013 8:56

pane Pilíku

když chcete diskutovat, tak používejte pravdivé informace a nikoli lež. Kdybyte použil 50-letý trend 1964-2013 výjde Vám oteplování +0,15°C za dekádu. Pokud použijete 50-letý trend 1951-2000 výjde +0,08°C za dekádu. Použijete-li trend 1901-1950, výjde +0,11 za dekádu. Spočítáte-li jakýkoli 50-letý trend z globálních teplot 20.století, vždy Vám výjde rostoucí trend. Takže nepoužívejte lži.

M. Prokop 3.10.2013 9:22

"Takže nepoužívejte lži."

To mají alarmisté vyhrazno a patentováno.      :-P

M. Šejna 3.10.2013 9:50

pane Prokope

takže pan Pilík je alarmista.

M. Prokop 3.10.2013 10:22

Re: pane Prokope

Ne. Ale třeba "hokejkáři" ano.

M. Šejna 3.10.2013 10:43

a jejda, pane Prokope

Vy jste, koukám, také zcela mimo.

Hokejka je Mannův graf ukazující vývoj teplot za posledních zhruba 1000 let. Čepel na konci grafu, která ukazuje současný rychlý růst teplot, nebyla nikdy zpochybněna, protože vychází z dat meteorologických stanic. Zpochybňován je zbytek grafu vycházející z proxy dat. Tedy údaje z malé doby ledové a ze středověkého teplotního optima. Odpůrci Manna tvrdí, že v malé době bylo výrazně chladnějí a v klimatickém optimu zas výrazně tepleji. Jenže dokázat to lze jen nepřímým měřením na základě proxy dat.

Současné 150 let trvající oteplení není předmětem sporu o "hokejku".

P. Lenc 3.10.2013 8:27

Ono zastavit

penězovod pro tyto pány a lukrativní kšefty na ně napojené pomůže opravdu snad až následující nová doba ledová.Dík pane Kremlíku.

V. Hajková 3.10.2013 7:12

Skvělý článek

Už  se  těším-    jak   vám  to  p.  Kremlík   duchodci   z   Horní  - Dolní    nandají,   jen  co  nakrmí  králíky   :-)))))

A. Bocek 3.10.2013 7:09

Je v tom tolik peněz,

za emisní povolenky, za přidávání příměsi do nafty, za pěstování kukuřice na kWh, z fotovoltaiky na 50 stupni severní šířky, z větrných elektráren ve vnitrozemí...... . Tento byznys neopustíme, i kdybychom měli umrznout !

Z. Jaromír 3.10.2013 4:41

...

A přece se otepluje!

Posledních 150 let se otepluje a basta! Podstatné je, že vědci ustoupili v jednom : z devadesáti procent už není za oteplování odpovědná činnost lidí, nýbrž už jen asi tak z poloviny. A běda, když produkci CO2, což je na rozdíl od přírodní produkce téhož plynu odpad, lidstvo neomezí, či dokonce nezastaví úplně, skončí to s ním špatně. Ostatně doba ledová je už prý za dveřmi....

B. Volarik 3.10.2013 5:52

Re: ...A přece se otepluje!

Byla poslední slova, jež trosečník stačil zamumlat do svého diktafonu, než mu zamrzl a než pak posléze umrzl sám trosečník.....Jeho tělo (velmi dobře zachovalé) našla posádka ledoborce v Černém Moři při rutinním odebírání vzorků ledu.

V. Hajková 3.10.2013 7:09

Re: ...A přece se otepluje!

Hezkýýýýýýýýý   :-))))))))))

K. Kužel 3.10.2013 7:13

Re: ...A přece se otepluje!

Hlupák, měl se zajet ohřát na Prague Pride!

P. Lenc 3.10.2013 8:22

Re: ...A přece se otepluje!

Také hezkýýýý...

B. Volarik 3.10.2013 17:46

Re: ...A přece se otepluje!

Bohuzel, pane Kuzel....homosexualove taky vychladli. Uz nejsou tepli...ted jsou "gay" ci-li "veseli".

Ukonceni "teploustvi" ma patrne lvi podil na zastaveni vseobecneho oteplovani.

J. Vintr 3.10.2013 1:18

To by mne zajimalo

jak se měří a vypočítává taková průměrná teplota planety a vzestup hladiny oceánů. Řekl bych, že ty destinky stupně a milimetry výšky hladiny oceánů leží hluboko pod statistickou chybou jakékoliv myslitelné metody měření a výpočtu.

T. Janovský 3.10.2013 3:25

Re: To by mne zajimalo

IPCC řeklo, že se otepluje, tak proč  se zaobírat takovíma prkotinama, jako je měření, odchylky, měřitelné hodnoty, či statistické chyby? ;-)

B. Volarik 3.10.2013 5:48

Re: To by mne zajimalo

Ale, no tak, pane Vintr...snad se nenecháte ošálit fakty!

M. Šejna 3.10.2013 8:08

ano pane Vintře

průměrná teplota planety se opravdu vypočítává. A to z naměřených hodnot z tisíců meteorologických stanicích z celého světa. S výpočtem průměrné globální teploty nemají klimaskeptici žádný problém. Jednu dobu sice zpochybňovali metodu výpočtu, ale po aféře Climategate, kdy získali veškerá data, aby je mohli překontrolovat, tak zjistili, že to klimatologové počítají správně.

Pokud jde o hladinu oceánů, tak její výška se měří pomocí satelitů. Jistě víte, co to je satelit. To je to zařízení, díky čemuž můžete používat v autě navigaci. Kdybyste náhodou netušil, jak funguje navigace přes satelit, neřešte to. Důležité je, že to funguje.

P. Pilík 3.10.2013 8:28

Re: ano pane Vintře

Pane Šejno, zřejmě nemáte dostatečné znalosti statistických metod výpočtu průměrů. Meteorogických stanic je ve světě opravdu mnoho tisíc, někdy i několik kilometrů od sebe, ale převážně jsou soustředěny v obydlených částech země. V obrovských plochách oceánů je jich pochopitelně nepatrně a výběrem dat jen z některých stanic pak můžete vypočítat cokoli. Udělat průměr jen z vybraných stanic a vydávat ho za globální teplotu je zločin, stejně jako z těchto dat vytvářené k matení veřejnosti. Proto je asi nejsprávnější metodou satelitní měření, které dokáže změřit teplotu kdekoli, a podle těchto měření se skutečně neotepluje. Zřejmě je to způsobeno i nedostavujícím se 24. slunečním cyklem, který měl začít už před několika lety, ale jaksi se tak dosud nestalo.

M. Šejna 3.10.2013 9:43

pane Vintře

Pro výpočet globální teploty se vybírají jen takové stanice, aby vytvořily jakýsi "reprezentativní vzorek", rozmístěný rovnoměrně po planetě. Tam, kde stanice nejsou, se teplota dopočítává podle sousedních oblastí, nebo se používají satelitní ůdaje (to se týká hlavně oceánů). 

To Vaše tvrzení, že je to zločin, je dost komické. Tento výpočet globální teploty nezpochybňují totiž ani klimaskeptici. Dokonce na základě tohoto výpočtu nám tvrdí, že se globální oteplování zastavilo.

Někdy mě popírači dojímají svou hloupostí. Na jedné straně zpochybňují výpočet globální teploty - to je tehdy, když se otepluje. Na straně druhé tvrdí, že se neotepluje, a používají k tomu údaje, jejich výpočet považují sami za zločin.