17.6.2024 | Svátek má Adolf


Diskuse k článku

KLIMA: Motory a brzdy

Zpráva z r. 2016: Nizozemský ženský volejbalový tým na příští olympiádě v Tokiu v r. 2020 bude nejšetrnějším týmem ze všech k životnímu prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 20.8.2016 12:27

jak kdy a jak co

motory na olovnatý benzín musely být také zakázány, protože ty na bezolovnatý byly tehdy dražší. Díky tomuto zákazu není životní prostředí dnes zatíženo olovem.

Některé prospěšné věci je prostě potřeba prosadit i za cenu zákazu těch neprospěšných.

J. Jurax 20.8.2016 12:56

Re: jak kdy a jak co

Byly tehdy dražší ... a je srovnání, zda jsou dražší i dnes?

M. Šejna 20.8.2016 13:05

pane Juraxi

dnes jsou levnější. A o to jde. Nebýt zákazu a donucení výrobců dělat jen ty bezolovnaté, byly by dražší dodnes.

Podobné je to i u LED-žárovek. Dnes jsou sice pořád dražší, než edisonky, ale už jsou tak "levné" a účinné, že jejich provoz se vráti už v prvním roce používání.

J. Jurax 20.8.2016 15:00

Re: pane Juraxi

Abychom si rozuměli, měl jsem na mysli motory.

Ono "olovnaté" motory jezdí občas dodnes - akorát je třeba míchat něco k palivu (nevím, zda to něco je s olovem). A zaplatit.

Ono když by se vyvíjely bezolovnaté a motory a až by byly ekonomicky výhodné, pak by ty olovnaté zašly na úbytě bez zákazu. Jenže zákaz k vývoji nijak nepřispěl - budete kupovat to co smíte a basta fidli, tak proč vyvíjet? Vývoj byl dán spíš konkurenčním bojem - je pravda, že se vyvíjely akorát ty, co se směly ...

A ty žárovky - jsou-li tak výhodné, pak netřeba legislativního zákazu. Edisonku si nikdo nekoupí, že, leda na speciální použití, není-liž pravda?

A mimochodem - v době zákazu edisonek byly ledky dost nepříčetně drahé, gró náhrady tkvělo v též drahých, ale míň, halogench a výbojkách; s oběma jsem učinil nevalnou zkušenost - rozhodně nevydržely ani zlomek deklarované životnosti. Ptal jsem se odborníků - prý je nemám zhasínat a zase rozsvěcovat, že jim to nesvědčí ...

P. Götze 20.8.2016 2:11

RE

V roce 2020 ma byt ekonomika EU nejsilnejsi na svete. Tak to tvrdili planovaci EU? Jak jsme na tom soudruzi?

J. Babjak 20.8.2016 6:59

Bude. Jakmile se najde vhodná metodika, která zajistí aby to tak vyšlo. Předpokládám, že hlavním faktorem bude ekologičnost ;-)

P. Rada 20.8.2016 8:29

Re:

Ač k tomu máte úšklebek tak ekologičnost důsledně pojato opravdu byla a je hlavním ekonomickým faktore - viz pojem "Ekosystémové služby":

https://www.enviwiki.cz/wiki/Ekosyst%C3%A9mov%C3%A9_slu%C5%BEby

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekosyst%C3%A9mov%C3%A1_slu%C5%BEba

Jejich úroven se sice vyčísluje obtížněji jak tržba v supermarketu... - ale na druhou stranu má zřejmě větší význam protože násobně převyšují celosvětové HDP. Pokud ̈dál nevěříte zkuste dýchat, přežít ... jen s toho co lze koupit... - nebo si o tom dokonce něco přečíst? Nebo si zkuste vyspekulovat jakousi kosmickou lod technologicky vybavenou pro "trvale udržitelný život".

http://147.213.211.222/sites/default/files/2010_2_065_069_vackar.pdf

J. Jurax 21.8.2016 13:31

Re: RE

Jak jsme na tom soudruzi? Inu, blbě. Nedohnali jsme, nepředehnali, ale zatím jsme ještě stopu neztratili ...

J. Jurax 20.8.2016 2:08

No, mně to přijde

jako krystalicky čistý příklad vítězství ideologie nad rozumem.

B. Uhlich 20.8.2016 1:00

No nevím, já bych jim do toho nekecal...

pokud se cítí na to , "elektrifikovat" celý segment dopravy.. tak fajn... technicky možné to je....jen je tam zas taková ta maličkost a to jsou peníze... a nikoliv peníze na ta vlastní vozidla (plavidla, letadla...), ale hlavně na infrastrukturu nabíjecích stanic. On je tady hlavně problém v tom, že spousta elektrifikátorů má pocit, že by se to mělo vyplatit a tedy (jak prohlásil Elon Musk..vlády by měly být odvážnější a...) by ten provoz elektrovehiklů měl někdo sponzorovat..jenže kdo, že??? Já si dokážu představit situaci, kdy stát vybuduje sponzorované nabíjecí stanice pro nějakou privilegovanou menšinu, která si opatřila elektromobil..., ale co dělat v případě, že to budou mít všichni, že? Tedy stát bude muset budovat opravdu drahou infrastrukturu a pak ji patřičně naúčtovat..jenže to už se nebude moc eletrifikátorům líbit, protože je jasné, že když se elektromobil bude provozovat za normální taxu, kterou platí za elektřinu běžní odběratelé nebude to zrovna tedy velká láce...

Tedy shrnuto a podtrženo... ano elektrifikace dopravy možná je, ovšem vlády budou muset jasně deklarovat, kde na to chtějí vzít... zvláště , když odstaví uhlíkovou ekonomiku (což mě ovšem nepřipadá reálné..) a budou muset též jasně říci, kde chtějí vůbec brát potřebné množství energie...což by mě opravdu zajímalo zvláště u těch zemí, které se pohybují okolo hranice polárního kruhu... :-))))

K. Pavlik 20.8.2016 3:18

Re: No nevím, já bych jim do toho nekecal...

Asi vam uniklo ze se auta budou vetsinou nabijet doma a napriklad ceska sit se bude muset podstatne zmenit z uplne jinych duvodu (brzo bude mit kazdy na baraku panel).

B. Uhlich 20.8.2016 11:38

Re: No nevím, já bych jim do toho nekecal...

Ne mě neuniklo nic, za to koukám, že Vám asi úplně všechno.

P.S. Než začnete pindat nesmysly raději si vůbec o věci něco zjistěte... abyste tu nebyl za hlupce...

M. Šejna 20.8.2016 12:32

pane Uhlichu

každá lepší pumpa ve světě už má dobíjeci stanice pro elektromobily.

Teslu si můžete dobít v garážích každého velkého pražského obchodního centra. Jsou tam dobíjecí boxy. Každopádně pokud bych měl Teslu, nabil bych si ji doma v garáži. Při dojezdu kolem 400 km bych určitě na nejakou dobíjeci stanici po cestě narazil. A to jich bude stále přibývat.

Takže než začnete někoho poučovat, raději si nejprve pár věcí zjistěte.

J. Jurax 20.8.2016 22:01

Re: pane Uhlichu

Kolik je u nás Tesel? Zkusím velmi nahrubo odhadnout potřebu el. energie v případě úplné náhrady spalovacích motorů elektrickými v ČR - pakliže se někde dopustím chyby, znalejší nechť mne opraví.

Podle http://www.autosap.cz/sfiles/a1-9.htm bylo u nás před necelým rokem přes 7 miliónů osobních vozidel, z toho přes 5 miliónů osobních.

V ČR se zhruba ročně spotřebuje skrze auta zhruba 4,4 milionu tun nafty (5,17 miliardy litrů) a asi 1,6 milionu tun benzinu (2,09 miliardy litrů) - údaje jsou pro rok 2014, spotřeba se patrně výrazně nezměnila. Jeden litr benzínu obsahuje cca 33 MJ využitelné energie, 1 litr nafty cca 36 MJ. Ergo při dané spotřebě je to v benzínu cca 69 miliard MJ, v naftě cca 186 miliard MJ. Podle Wiki benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 procent, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 procent.

Kdybychom vzali účinnost jen 25 procent, je k dopravě využita energie cca (69 + 186)/4 = 66 miliard MJ, tedy nemýlím-li se 66 pJ; je-li jedna kWh 3,6 MJ, pak jde o zhruba 18 miliard kWh, tedy 18 tWh. Kdybychom vzali průměrnou účinnost motorů 30 procent, je k dopravě využita energie cca (69 + 186)/3,3 = 77 miliard MJ, tedy nemýlím-li se 77 pJ; je-li jedna kWh 3,6 MJ, pak jde o zhruba 21,5 miliard kWh, tedy 21,5 tWh.

Pro srovnání veškerá netto výroba elektrické energie v ČR činila v roce 2014 podle http://zip.er.cz/9865 79,8 tWh, z toho jaderné 28,6 tWh, fotovoltaika 2,1 tWh. Jaderná elektrárna Temelín loni vyrobila více než 14 tWh; dosud nejvíce elektřiny Temelín vyrobil v roce 2012, kdy do sítě dodal 15,3 tWh elektřiny. Ergo by to chtělo tak jeden dva další Temelíny.

J. Jurax 20.8.2016 22:17

Pro zajímavost

Zkusím velice velmi nahrubo odhadnout potřebu el. energie v případě úplné náhrady spalovacích motorů elektrickými v ČR - pakliže se někde dopustím chyby, znalejší nechť mne opraví.

V ČR se zhruba ročně spotřebuje skrze auta podle http://zip.er.cz/9866 zhruba 4,4 milionu tun nafty (5,17 miliardy litrů) a asi 1,6 milionu tun benzinu (2,09 miliardy litrů) - údaje jsou pro rok 2014, spotřeba se patrně výrazně nezměnila. Jeden litr benzínu obsahuje cca 33 MJ využitelné energie, 1 litr nafty cca 36 MJ. Ergo při dané spotřebě je to v benzínu cca 69 miliard MJ, v naftě cca 186 miliard MJ. Podle Wiki benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 procent, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 procent.

Kdybychom vzali účinnost jen 25 procent, je k dopravě využita energie cca (69 + 186)/4 = 66 miliard MJ, tedy nemýlím-li se 66 PJ (petajoule); je-li jedna kWh 3,6 MJ, pak jde o zhruba 18 miliard kWh, tedy 18 tWh.

Kdybychom vzali průměrnou účinnost motorů 30 procent, je k dopravě využita energie cca (69 + 186)/3,3 = 77 miliard MJ, tedy se 77 PJ; je-li jedna kWh 3,6 MJ, pak jde o zhruba 21,5 miliard kWh, tedy 21,5 tWh.

Pro srovnání veškerá netto výroba elektrické energie v ČR činila v roce 2014 podle http://zip.er.cz/9865 79,8 tWh, z toho jaderné 28,6 tWh, parní 40,2 tWh, fotovoltaika 2,1 tWh. Jaderná elektrárna Temelín loni vyrobila více než 14 tWh; dosud nejvíce elektřiny Temelín vyrobil v roce 2012, kdy do sítě dodal 15,3 tWh elektřiny. Ergo by to chtělo tak jeden dva další Temelíny - pokud jsem se někde nesekl :-)

K. Pavlik 21.8.2016 1:05

Re: Pro zajímavost

Tento a prispevek nad nim jsou velice podobne takze budu diskutovat jen s tim prvnim.

K. Pavlik 21.8.2016 1:16

Re: Pro zajímavost

Norove nikomu svoje reseni nevnucuji takze nejde nadavat jako v pripade zarovek na EU. Blbe co?

Norove asi nejsou pitomi a o problemu hodne uvazovali. Mimochodem nezakazuji jezdit se starymi auty, jen chteji aby nova auta byla elektricka.Stare ojete vraky budou asi nekam vyvazet - takze mozna v Cesku bude nadbytek ojetych starych vraku.Tez nabijeni aut neni zalezitost prave ted nebo nikdy.

Norove ziji mnohem severneji nez je Cesko a je to tedy porovnavani ledniho medveda s hnedym medvedem ktery obcas zabloudi z Polska.Lednimu medvedovi by se asi moc nelibilo kdyby musel zit nekde v Polabi. Verte mi o problemu ziti na severu toho dost vim.

B. Uhlich 21.8.2016 12:02

Re: Pro zajímavost

Tady jde o to,že oni sice udělali nějaké rozhodnutí, ale ja jaksi nevidím....kromě té snahy, jak toho chtějí dosáhnout. ?..? Je naprosto jasné, že energetika žádného státu nebude schopná zvládnout konverzi fosilní dopravy na elektrickou.... Pochopitelně, že to nakonec nějak zvládnou, ale přichází otázka kolik to bude nakonec stát...opravdu stát. Já mám obavy, že dnes je tu hodně málo lidí, kteří jsou ochotní si vzit kalkulačku a počítat a počítat. A nejde jen o vlastní elektrickou energii....možná, že by neškodilo si položit otázku, kde se bude brát lithium do baterií...ono ho nebude potřeba málo. Např. u nás je ho dost v Krušných horách...dokonce už se objevilo několik firem, které se obrací na naše MŽP zda by bylo možné začít v Krušných horách masivní těžbu.... Že se to dotkne desitek obcí asi netřeba dodávat.... Tedy bych doporučil opravdu nad celou věcí více přemýšlet. Ony vlhké představy různých zelených neználků jsou jedna věc a ta fyzikální a ekonomická realita pak druhá. A že se politikové vášnivě chytají všeho možného snad není nepochopitelné....

J. Jurax 21.8.2016 12:45

Re: Pro zajímavost

A Norové hlavně mají přebytek elektrické energie. A díky přírodním podmínkám z vody.

J. Jurax 21.8.2016 13:12

Re: Pro zajímavost

Proč je dle Vás blbé, že na Nory nelze nadávat?

K. Pavlik 21.8.2016 23:03

Re: Pro zajímavost

No neni to Brusel takze to nema tu vahu.

J. Jurax 21.8.2016 23:36

Re: Pro zajímavost

Aha. Ale to nevadí, z brusele prýští dostatek jiných hovadin, kvůli nimž mu lze po zásluze klnout :-)

J. Jurax 21.8.2016 13:34

Re: Pro zajímavost

Sorry, redakční systém lidovek zase zablbnul, pohltil příspěvek - ani po deseti minutách jej nezveřejnil - tak jsem to naťukal znovu. No a teď jsou tu dva takměž totožné ...

B. Uhlich 21.8.2016 0:57

Re: pane Uhlichu

To ovšem platí i pro Vás, že? Podle informací ČEZu jsou tady pouze dvě stanice umožňující rychlonabiti elektromobilů... Co se týká domácího nabíjení... jo dobrá, když utáhnete finančně 120kWh ..proč ne.. Když jste tak prudce znalý přepočítejte si to na svojí přípojku... U Vás Šejno jde vždy o prudkou snahu reagovat a každou cenu, že? Jenže on je ten problém úplně jinde... ono je jedno jak a kdo si to bude dobíjet své auto... problém je v tom, že si tady opět celá řada vykuků představuje, že bude provozovat auto výhradně na zlevněnou elektřinu... jenže ono se ukazuje, že v případě masového zavedení elektromobilů už tě "levné" energie moc nebude.... a pokud si budete dobíjet za standardní cenu.... tak se elektromobil moc nevyplatí... Jenže to se tady zhusta nechápe....

K. Pavlik 21.8.2016 2:38

Re: pane Uhlichu

Velice nesouhlasim s vasim slovek vykuk.

V kapitalizmu delame rozhodnuti a jsme za ne odmeneni nebot potrestani.

Ja osobne si koupim auto na elektrinu az je budu moci nabijet na nasi chate ze solarnich panelu ktere budou skoro zadarmo. Je to blby plan? Mozna. Musim ale tolerovat ze si nekdo koupi auto na elektrinu ted a paradne na to vydela (nebo mozna take ne).

B. Uhlich 21.8.2016 11:27

Re: pane Uhlichu

Jenže ono to tak je,hra která se tu chystá jednoznačně smě

B. Uhlich 21.8.2016 11:39

Re: pane Uhlichu

...směřuje k tomu, že se v podstatě opět chystá další tunýlek na obyčejné lidi, protože se pochopitelně chystá to, že provoz elektromobilů bude dotovaný... Tedy opět se budou normální lidi skládat na elektroautomobilisty a akumulační podnikatele... To mě na celé věci vadí nejvíc.

Co se týká toho, co si představujete vy... no podívejte k nabití ekektromobilu potřebujete energii asi 100kWh...tedy máte odemne za domácí úkol si spočítat kolik a jakých panelů budete potřebovat a rovnou pro zjednodušení problémů to zjednodušte na 8mi hodinové tedy celodenní nabíjení... Ale musíte počítat i to, že se účinnost panelů během dne mění... Až si to spočítáte tak uvidíte jak dětinské představy máte... :)

K. Pavlik 21.8.2016 14:09

Re: pane Uhlichu

Jinymi slovy rikate ze muj plan je blby. No to se pozna casem.Na nasem pozemku je dost mista na panely - takze tam budou az budou opravdu levne.Budou?

B. Uhlich 21.8.2016 22:04

Re: pane Uhlichu

Nikoliv, Váš plán nemusí být "blbý", mě třeba spojení FVE a elektromobilu nepřipadá úplně nesmyslné...ale je potřeba ty úvahy dovést až do konce... na nabití elektromobilu budete potřebovat stovky metrů čtverečních panelů, ty panely musíte nějak upnout, taky musíte řešit situaci, kdy budete autem pryč a je škoda tu pochytanou energii nevyužít. Dalším problémem je to, že každý den není zrovna výhodné počasí na produkci sluneční energie... a dokonce i když slunce svítí, je diagram denní produkce dost proměnný... uvědomte si , že hodnota energie získané z panelů je definována jen za podmínek kolmého dopadu nezacloněné sluneční energie, ale k takovým podmínkám dochází jen jednou denně a dokonce v rámci sklonu země vůči Slunci je to problém definovat i v průběhu roku... a nemyslete si, ty poklesy účinnosti jsou opravdu dramatické až v desítkách procent... tedy to se pak řeší, že se musí ještě počet panelů násobit...tak pak se Vám ta elektrárna začne obludně zvětšovat....

Víte já se zabývám tak trochu problematikou ostrovních systémů a věřte, že tam těch problémů je víc než dost..a rozhodně věci nejsou tak jednoduché jak se tak na papíře zdají...

Myslím, že když dáte na hromadu peníze, které byste utratil za elektromobil a panely a další technologie...tak máte tolik peněz, že si za ně můžete koupit opravdu úsporné nové auto ..třeba s hybridním pohonem a ještě Vám zbude na garáž... :-)