20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Peníze došly, nastává soumrak

Německo, vůdčí země přechodu na světlé zelené zítřky, narazila. Došly dotační peníze. S tím současně nastává soumrak násilně prosazované elektromobily v celé Evropské unii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Dvořák 21.12.2023 7:19

... a může se TO vůbec veřejně říkat?! Vždyť spějeme mílovými kroky kupředu a nic nás nemůže zastavit.

J. Lukavsky 21.12.2023 7:13

"nově budou muset automobilky zachytávat částice vzniklé brzděním a otěrem pneumatik" ale vždyť je to tak jednoduché. Za každým autem pojede auto-vyssávač 1, za ním auto-vyssávač 2, za ním auto vyssávač 3...... Elementary dear Watson. No co na to doc. Chocholoušek? Neměl by si v té Bruseli zřídit pobočku? J.L. end

F. Žůrek 21.12.2023 6:48

Podívejte...

Rozvoj počítačů... Informatiky...

Ze sálových počítačů minipočítače.

Počítač již v náramkových hodinkách

Jde to u aut? Asi ... nejde...

Auto poveze člověka, zboží, atd.

Auto potřebuje... dosti energie...

V tom takový problém je...

M. Šejna 21.12.2023 9:33

Automobilům výrazně diky vývoji klesá spotřeba paliva na jeden kilogram hmotnosti. Takže i tady se vývoj zastavit nedá.

R. Langer 21.12.2023 10:57

Všechno je dnes už na hranici fyzikálních možností, a to nikdo neokecá, i když bude lhát od rána do večera jako vy. ;-€

V. Kolman 22.12.2023 20:01

Navrhuji zrušit patentový úřad, protože všechno už bylo vynalezeno!!!!!!;-D;-D;-D

Pozn.: Pronesl před více nežli 100 lety jistý "myslitel":-):-):-) (Jsem líný hledat kdo a kde. Myslím, že to byl přímo ředitel patentového úřadu (v Americe?)

J. Strakoš 21.12.2023 6:30

Jsem v tom trošku pesimista - do elektromobilů se investovalo obrovské množství financí, které automobilky budou chtít zpátky.

Takže cestou je nějak ukázat, že elektromobilita je cenově výhodná. Samotná technologie to nezvládne, takže je třeba zvýšit cenu jiných technologií - povinné ručení, emisní daně (zmíněny i v článku). Prostě když bude std. auto za 500 tisíc a elektromobil za milión, nikdo elektro nekoupí. Ale když bude benzínové auto za 900 tisíc a bude mít dražší provoz, ten milión už nevypadá tak zle.

R. Langer 21.12.2023 6:37

Však ano, to je přece dávno známá věc, a hlavní cíl! Elektromobily budou stejně drahé, jako běžné vozy. Stačí jenom běžné vozy zdražit na úroveň elektromobilů, a je splněno. Což už pomalu nastává. Green Deal jenom kvete. ;-€

M. Šejna 21.12.2023 9:40

Zatím to funguje opačně. Elektromobily zpevňují, zatímco spalováky jsou furt stejně drahé.

R. Langer 21.12.2023 10:58

Leda tak ve vaší fantazii, demagogu Šejno. :-P

M. Šejna 21.12.2023 13:53

Nevzdělaný demagogu Langře,

Tesla model 3 stojí 1.079.000,- Kč v plné výbavě s panoramatickou střechou a výkonem 209 kW.

Zkuste mi najít na trhu stejně výkonné auto s podobnou výbavou za tuhle cenu.

M. Šejna 21.12.2023 9:36

U elektromobilů není potřeba vymýšlet nové převratné technologie, protože jsou technologicky mnohem jednodušší než spalovací motory. Jediným limitem je hmotnost a kapacita baterií . A tady jde vývoj rychle dopředu.

R. Langer 21.12.2023 10:59

Jasně, jsou mnohem jednodušší, a proto jsou také mnohem levnější. To přece dává smysl, ne?

Vy už lžete jako ten Zelený bolševik. :-P

M. Šejna 21.12.2023 14:39

Dementní Langer dodnes nepochopil, že nejdražší je na elektromobilu autobaterie. A přestože napíšu, že právě ta baterie je zatím limitní a bude muset projít ještě vývojem, stejně to Langer nepochopí.

J. Ganaur 21.12.2023 16:09

Držte se betonu!O elektřině akorát víte, že pohání míchačku!;-D:-P

F. Žůrek 21.12.2023 6:16

ELEKTROMOBILITA - a co letadla...

Proudová letadla nic nespalují...

Elektotrakory na polích a kombajny...

Ffffšecko na elektro...

Elektrárny nejsou problém... že ano.

L. Hančar 21.12.2023 8:55

No napadla mě kacířská myšlenka, bojím se to i napsat, aby se toho nějaká hlavička v Bruselu nechytila. Elektrárna na elektriku! Vyhodíme čmoudící kotel, neúčinnou turbínu a místo toho vrazíme elektromotor živený větrem a sluníčkem. Ale to přeci tak nyní funguje! Jen ty klasické elektrárny, roztáčející toto perpetum mobile jsou v ilegalitě jak chcimírové a odpůrci očkování. Nezapadají do Systému.

K. Filip 21.12.2023 5:44

Dobře napsáno. To by si měl trouba Peksa přečíst.

R. Langer 21.12.2023 6:39

On číst neumí. On umí jenom CTRL+C a CTRL+V toho, co mu posílají Putinovi Zelení bolševici z Brusele. :-P

F. Žůrek 21.12.2023 4:10

Elektroauta - to mohou být i taková... dětská autíčka... Snadno si to nabiji... doma ze zásuvky a někam si pojedu... třeba na nákupy...

Ale... představte si...!, že autíčko bude mít... každý člověk... na světě... A zase jsme tam... kde jsme byli... již předtím... S Pánem Bohem!

J. Sinnreich 21.12.2023 3:08

V USA v poslednich letech zkrachovalo minimalne 18 vyrobcu EV aut, nebo baterii pro tyto auta. (Nicola, Fisker, Lordstown Motors, Proterra....) Velci vyrobci jako Ford, GM a Stellanis se potaceji na hrane rentability, kterou zachranuji prodejem vozu se spalovacim motorem. Pres vsechny stamiliony dolaru nalitych do slepe ulicky elektromobility je tento prumysl v hluboke krizi. Problemem je, ze americti spotrebitele tyto vyrobky proste NECHTEJI KUPOVAT !

M. Šejna 21.12.2023 9:44

Nějak jste zapomněl na největší výrobce elektromobilů . Tedy na Teslu, BYD a Geely. Ti nekrachují, ale naopak způsobí v příštích letech krach výrobcům spalováků.

J. Sinnreich 21.12.2023 15:08

Tesla cenu novych vozu snizila az o $ 20 tis. Dumpingove ceny aby se zbavili lezaku ve skladech. Lidem uz doslo, ze el. auto ma zhruba po 80 tis mil NULOVOU prodejni hodnotu, takze pri nakupu noveho auta velice premysleji.

J. Kostelanský 21.12.2023 1:52

Pěkné pêle-mêle - jako když pejsek s kočičkou pekli dort.

Na začátek dám hodně omáčky. Koho to nebaví, může jít na konec mého komentáře. Jsou tam linky na různé statistiky, které vypovídají, jak elektromobily "již netáhnou"... 😀 Mně ovšem 30 % nebo 50 %- meziroční nárust prodejů nepřipadá jako nezájem...

Na místě autora bych s vyjádřeními o soumraku elektromobility byl velice opatrný. Soumrak ale možná čeká evropské výrobce automobilů, kteří ne a ne pochopit, jak velice vážná je situace, a jak rychle se může vše zvrtnou v jejich neprospěch. Výstrahou by mohly být firmy Kodak a Nokia - kdysi nekorunovaní králi ve svých segmentech trhu. Dnes paběrkují zcela na okraji zájmu zákazníků.

Co zrušení dotací způsobí, potažmo může způsobit? Logika sice říká, že se elektrovozy přestanou prodávat. Jenže jsou tu ještě pravidla tržního prostředí. A ty říkají něco jiného. Stačí se podívat do Číny, kde myslím v roce 2022 rovněž zrušili dotace. Co následovalo? Cenová válka výrobců a prudké zlevnění elektromobilů. Ceny se dostaly dokonce na nižší úrovně než byly předtím s dotacemi.

To samé předpokládám i v Evropě. Zkušenosti totiž říkají, že když se na něco dávají dotace, tak výrobci ceny nadsazují. Ceny navýší tak, aby s dotacemi byla na úrovni, kterou považují za přijatelnou. Pokud se ovšem dotace zruší, někteří výrobci - ti konkurenceschopnější - zrušení dotací z velké části kompenzují snížením cen. To samé před několika hodinami oznámila Tesla: na vozy dodané v roku 2024 snižuje v Německu ceny o 2 250 EUR.

Mimochodem spouštěčem cenové války v Číně byla rovněž Tesla. Ceny snížila o desítky procent. Ostatní výrobci se chtě-nechtě musely přizpůsobit.

Nikdo nikdy v žádné zemi neřekl, že dotace na elektrovozy a jiné výhody pro ně zde budou "na věčné časy". Tyto dotace byly VŽDY považovány za dočasné řešení a jejich smyslem bylo urychlit vývoj a nástup této nové technologie. Aby totiž jakákoli technologie byla zisková, musí se vyrábět v určitých minimálních množstvích. U elek

J. Kostelanský 21.12.2023 1:53

... U elektrovozů je to 300 až 500 tisíc aut ročně u velkosériového modelu pro běžné zákazníky. Tuhle hranici už dosáhla Tesla se svými modely Y a 3. Tesla Y je nejprodávanějším autem v EU bez ohledu na typ pohonu a má našlápnuto stát se letos i nejprodávanějším autem na světě.

Hranicu rentability dosáhly již i některé čínské firmy, zejména BYD a další se k ní rychle blíží - NIO, Dong Feng. Přispívá k tomu i fakt, že klíčová součást - baterie - se vyrábějí přímo v Číně.

O něčem takovém si ovšem evropské firmy mohou akorát tak zdát. Ty v tom lepším případě prodají kolem sta tisíc elektrovozů, a to je zoufale málo.

A teď k jádru věci: pořád se mluví o tom, že elektrovozy již netáhnou, protože VW a francouzské značky mají problémy s jejich prodejem, to samé platí o americkém Fordu nebo GM. To je samozřejmě pravda. Ale říká se tomu konkurenční boj. Někdo má lepší produkt za lepší cenu, proto nestíhá vyrábět. Jiný, kterému ušel vlak, má zase plné sklady neprodaného zboží.

Vítězi jsou teď Tesla a čínské značky - včetně Volva. Vrací se jim úsilí, které vynaložily do vývoje a výroby elektrovozů za posledních 10-15 let. Jinak řečeno vybírají si svou odměnu v podobě zisku za riziko neúspěchu, které podstoupily v minulosti (ekonomie zisk definuje také jako odměnu za inovace a podstoupené riziko). Evropské značky se obávaly podstoupit toto riziko, tak jsou teď tam, kde jsou.

Zrušení dotací ublíží zejména evropským výrobcům aut. Ti zatím nevyrábějí dostatok vozů, aby jejich výroba byla rentabilní. Dotace jsou pro ně vítanou berličkou. Tesla ani čínské firmy ovšem již dotace nepotřebují.

O tristní postavení evropských automobilek se zasloužili lidé s podobnými názory jako má autor článku. Zatímco oni mluvili o nesmyslnosti a bezperspektivnosti této technologie, Tesla a čínští výrobci pilně dělali jako včelky. Ale v médiích se dál mluví o nesmyslu jménem elektromobil. Dokdy? Do doby, když evropské značky padnou na hubu ako Nokia? Jinak řečeno, když myšlenky jako má autor článku pomalu do

V. Církva 21.12.2023 9:06

Tak jako jo. Až na to plivání na evropské výrobce. Čínská vláda a hlavně ekonomické přebytky umožnily Číně obsadit strategické suroviny.

Naopak Evropským výrobcům aut i elektromobilů tlačí na krk ekologisté, gendristé, multikulturalismus, přesun výroby pryč z důvodu globalismu, emisní povolenky, drahé energie kvůli Green Dealu i embargu Ruska. Jak se i v článku píše. evropští výrobci byli i zatíženi existující výrobou při nedostatečných kapitálových přebytcích, které ale Čína má.

Hlavní problém je, že čínská vláda dotuje především výrobce, vývoj, zajišťuje suroviny a chrání si ekonomiku regulací mněny i podmínkami pro zahrsniční investory

V Evropě dotuje spíš spotřebu. Tak se daně dostávají do ruk Číně za jejich výrobky místo evropských výrobců.

Tak jako Číňané dostali peníze, dotace a půjčky na budování nových továren, získal zase Musk peníze jinde. Od investorů které dokázal ukecat i za cenu roků ztrátovosti. Mám pocit že Tesla pořád není v zisku. Takové investory v Evropě a na evropské továrny prostě neseženete.

J. Kostelanský 21.12.2023 1:55

... Jinak řečeno, když myšlenky jako má autor článku, pomalu dostávají evropské výrobce do existenčních problémů, tak řešením jejích problémů mají být ty samé myšlenky, které je do těch problémů dostaly. Nějak mi to připomíná současnou EU a předtím naše předlistopadové komunisty.

Abych jenom nekecal. Nejlepší jsou čísla a grafy - ty mají zcela jinou výpovědnou hodnotu než kdejaké omáčky. Zde je link na video, jak se v USA jednotlivých měsících zvyšovaly prodeje elektrovozů - srovnávají se vždy roku 2023 a 2022. V červenci, říjnu a listopadu se v každém měsíci prodalo více než 100 000 čistě elektrických vozů (BEV), prodeje proti loňsku navýšily o cca 60 %. Video doporučuji hned zastavit:

https://youtu.be/lUklJbOuCsU?t=88

V Číně letos podíl BEV dosahuje 25 % na celkových prodejích aut. Když se do toho započtou i hybridy, je to 37 % a do konce roku to s největší pravděpodobností stoupne na 40 procent. Zde je link na článek. Jsou v něm uvedeny také nejprodávanější modely v Číně a níže u některých pak i jejich ceny - v juanech i dolarech. Představte si, jak by asi dopadli evropští výrobci, kdyby se tato auta za podobné ceny začala prodávat v EU.

https://cleantechnica.com/2023/11/05/25-bev-share-in-china-china-ev-sales-report/

Co se týče prodejů elektrovozů v EU, za prvních 9 měsíců zde byl nárust o 47 %. Dávam 2 linky, v tom prvním jsou podrobnější statistiky podle výrobců. V článku je také uvedeno, kolik elektrovozů prodaly jednotlivé čínské firmy a kolik evropské. Pro Evropu to nevěští nic dobrého.

https://www.autojournal.cz/elektromobily-maji-letos-v-eu-nejvyssi-prodej-kraluje-tesla-ale-vice-jich-prodal-stellantis/

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/electric-car-demand-set-stall-europes-valley-death-2023-11-13/

R. Langer 21.12.2023 6:40

A? 8-o

J. Kostelanský 21.12.2023 13:06

B. ;-)

J. Pokoutný 21.12.2023 9:46

Jistě. Pokud něco zvýšíte z 1 na 5%, tak to je o 400%. A to se vyplatí! Stále je to ovšem jen 5% za posledních 10 let.