29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

PTÁCI: Ptačí příběh - dokončení

Do hnízda střízlíků v naší garáži jsem už týden nenahlédla, ale ptáčci do něj stále přilétali s plnými zobáčky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Hanča 24.6.2020 20:42

Mám radost, Maričko, že váš párek střízlíků zdárně odchoval své potomstvo! Což by bez vašeho velkého pochopení pro ty paličaté ptáčky nebylo vůbec možné. Měli by vám za to vyzpěvovat od rána od večera! :-) Hnízdo za lucernou je taky podařené a hýl mexický je krásný ptáček. Je to radost, když se člověk může na zahradě zaposouchat do ptačího zpěvu a cvrlikání!

M. Crossette 24.6.2020 23:21

Hančo, však my máme taky radost. Bylo by to zklamání, kdyby se snůška nepovedl. Když už si střízlíci svoje vybrané místo "vytrucovali" a my jim hnízdění dovolili :-)

Z. Jenny 24.6.2020 19:54

Maričko, jste úžasní! V Souhlasím se všemi předřečníky,vy jste pro všechna ta zvířátka a ostatní živočichy pravým požehnáním. Přeji Vám jen samé krásné chvíle a domácí pohodu na zahradě.R^V

M. Crossette 24.6.2020 20:22

Jenny a (níže) Liko, moc děkuji.

Ráno jsem pod Alex psala, že se naši rorýsi asi chystají na cestu... a už jsou venku ! Před chvíli jsem nad domem viděla kroužit skupinu rorýsů, tak jsem chvilku stála a sledovala je. Naštěstí je zamračeno, bude pršet, tak jsem mohla snáze "oblohu" sledovat. Nemohla jsem se jich dopočítat, létali moc rychle, ale bylo jich možná deset. Občas některý rorýs zapadl do komína (asi rodič) a bylo slyšet mohutné štěbetání. Takže tam stále ještě nějací jsou, připraveni vyletět. Ti venku kroužili tak nizoučko nad střechou a komínem v početném hejnu, které se drželo pohromadě, že se mladí určitě učili "mapovat" okolí, kam se vrátit. Vsadím se že pokud komín neztichne do večera, určitě v něm už ráno bude ticho. Přileteli na Velikonoce a po tak dlouhé době náhle ztichlý komín bude zvláštní. Tak šťastnou cestu opeření letci a za rok zase na viděnou.

Z. Lika 24.6.2020 19:39

Maričko, moc děkuju za tahle vyprávění ze zahrady, je to učebnice laskavosti.

A. Bytová 24.6.2020 14:04

Maričko, mělo by se tam tomu u vás říkat - Rajská zahrada. Neb ráj pro kočky, ráj pro psy, ráj pro ptactvo, atd. A ty tam funguješ jak laskavost sama.

D. Ruščáková 24.6.2020 15:47

Dnes se připojím pod Abyt, protože bych to nedokázala říct líp, Maričko... :-)V

M. Crossette 24.6.2020 18:33

Abyt a Dede, moc děkuji za takovou pochvalu. Ale je fakt, že já naše zahrady miluju. Hlavně ty rána, když, ještě v noční košili, vyjdu ven (sousedi k nám nevidí), nadechnu se čistého vzduchu, rozhlédnu se po té zeleni kolem dokola, slyším ptáky, vidím veverky, a když zrovna vyelzou tak želvy a na trávě si užívají i kočky -no, je mi blaze. A že tu spokojeně hnízdí tolik ptáků je bonus navíc

A. Lex 24.6.2020 13:39

Maričko, jsem ráda za ta mrňavá stvoření, že se najdou lidé jako vy dva, kteří se s nimi rádi podělí o životní prostor. Mnoho lidí to tak nemá a shazují a brání ve stavbě hnízd jiřičkám a jiným ptákům. Při tom se dá znečištění omýtek předejít, stačí se poradit s ornitology.

M. Crossette 24.6.2020 18:34

Alex, děkuji, to víš, že jsem ráda, že se hnízdění povedlo. Ano, základy hnízda střízlíků v garáži jsem jim (letos i dříve) vyhazovalae pro jejich dobro. Celé hnízdo, ať už by bylo kdekoliv bych ptákům nikdy nevyhodila.

Jiřičky tu nemáme, ale momentálně se komínem rozléhají řádné decibely štěbětání mladých rorýsů. Nesou se z obýváku po celém domě už několik dnů, takže čekám, že co nejdříve vyletí a rozloučí se s námi.

Z. Miki 24.6.2020 12:37

Maričko, to je nádhera. I když jsem si byla jistá, že odchov "letectva" u vás, se určitě podaří :-).

U nás si jednou udělali hnízdo kosáci ve dřevníku, ale tenkrát jsme měli kocoura-lovce, takže to nedopadlo. Na krmítko nám lítá hodně ptactva, ale i když Monty už není, hnízdí pro jistotu jinde.

M. Crossette 24.6.2020 18:38

Díky Miki. Kdysi, když jsme měli první Dixie, tak si hnědí drozdi stavěli hnízdo příliš nízko (ve větvi, která se dotýkala země). Bylo to v době, kdy Dixie chodila ven buď na řemínku, takže ptáci mladé vyvedli. Ale další roky hnízda stavěli stale výš (znak, že se k nám vraceli stejní) a teď už ani nevím, kde a jak vysoko hnízdí, vidím jen rodiče a pak dorostence.

E. Šusová 24.6.2020 10:52

Jéé hurááá, Maričkooo, povidlo se too! Gratuluju k nejednomu úspěšnému odchovu. To má člověk radost co? Já jsem byla zvědavá, resp. napnutá jak guma u spoďárů;-D , ešivá se to bude dobře v garáži vyvíjet a ono jo! :-)

M. Crossette 24.6.2020 18:39

Petro, děkuji, však jsme také rádi, že se povedlo. Škoda, že jsem neviděla ty prcky rozlétlé v garáži. Ale zase jsem měla štěstí, že jsem je vůbec stihla vyfotila(no jen jednoho), druhý den už tam nebyli. Nakonec bylo dobře, že je rodiče vylákali ven co nejdřív. Do keřů to měli kousek (doletět, dohopsat) a ve větvích jim nehrozilo riziko, že na ně omylem šlápneme, kdyby posedávali na zemi.

T. Zana 24.6.2020 9:57

Milá Maričko, to je kouzelné čtení, o to lepší, že všechno klaplo, jak mělo a ptáčata už jsou skoro samostatná a v pořádku. Vaše zahrada získala mnoho dalších opeřenců :-) V.

My stále krmíme - mám dojem, že sýkory, co sem létaly, sem naučily chodit i svoje mladé, protože spotřeba je větší než v zimě ;-D. Nakonec je to jasné - bufáč je otevřený, tak proč se honit za hmyzem, kterého je v Praze málo.

E. Zvolánková 24.6.2020 12:33

No úplně jsi mi to vzala z pusy;-DR^ Já taky na krmítkách pozoruji často mladé jedince. A ti Tlachapoudi k nám lítají celá rodinka. Manžel, když chodí čadit na balkón, často pozoruje, jak mladí sednou na střechu garáže a čekají, až jim to rodiče od krmítka donesou přímo do zobáků. Mám ještě zbytek krmení, v němž je i sušený hmyz a to mají nasypané v improvizovaném " krmítko-domečku". Vždycky první zmizí ten hmyz (do tlachapoudích chřtánů;-D;-D). Jsem hrozně ráda, že tam ty ptáky máme, tak jim podstrojuji. Tchyně mi teď ale říkala, ať strakapoudy nekrmím, že se prý dočetla, že ničí stromy8-o. Podle mého je to teda volovina, takže naše Tlachapoudy hájím a krmím dál.

A. Bytová 24.6.2020 13:10

Ničí stromy? Odjakživa naopak slýchám, že strakapoud je ptačí doktor, který stromy zbavuje škodlivého hmyzu. Tlachapoudům zdar!

A. Lex 24.6.2020 13:47

Jasně!!! Stromy ničí špatným hospodařením lesáci už sedmdesát let.

Mně spíš udivuje, že už máte strakapoudí dorost venku z hnízd. Já chodím nenápadně okukovat dutinu v jednom krajovém dubu, kde to pípá o sto šest. Zahlédla jsem nedaleko dospělého, jak tluče do stromu, ale u krmení jsem je nepřistihla. Hlasitost pištění nabývá na síle :-) .

A. Bytová 24.6.2020 14:11

Naše strakapoudí mládež se už taky zdatně projevuje, svědomitě teď mydlí zobákama do staré jabloně. Přestali jsme ptactvo krmit, protože naši kočičí vrazi tiše a ochotně a neustále podnikají pokusy o dobytí krmítka.

E. Zvolánková 24.6.2020 15:21

No asi ti naši začali dřív....nevím, ale naši Tlachapoudi každopádně z hnízda venku a rodiče si můžou zobáky ušoupat, takže už i proto jsem přidala ty další koláče....jedou po nich jak vzteklí....Fakt je někdy sranda koukat, jak třeba 4 visí na jednom a jedou zobákama proti sobě. Občas je tak v koláči díra skrz takřka hned poté, co tam dám nový.;-D

M. Crossette 24.6.2020 18:45

Ano, také myslím, že datel a pod. jsou doktoři ! Asi, jak při vybírání hmyzu někdy odloupnou i kus suché kůry, lidé se domnívají, že to stromům škodí.

My tu také máme celoročně několik "malých doktůrků", mezi nimi o am. druh "Flicker". Vyjímečně některý posedí na našich cedrech, ale spíše je slyším ze vzdálenějších, vice kůrovitých stromů. Bývají v "léčení" velice vytrvalí.

https://www.audubon.org/field-guide/bird/northern-flicker

M. Crossette 24.6.2020 18:43

Evo, to se prodává tak luxusní krmení pro ptáky - se sušeným hmyzem ? My kupujeme směs ale ještě navíc velký pytel černých semen slunečnice. Veverky jich mají denně velkou spotřebu. A tahle semena ještě přidávám do směsi na krmítko (dobře třetinu), protože u nás převažují ptáci, kteří dávají baští jen slunečnici. Jako rodinka na krmítko teď lítají jen kardinálové a vrabci kardinálové - jejich dětičky hezky sedí na okraji síťové podložky, třepou křídly a rodiče jim semena strkají rovnou do zobáčků (kardinálků slunečnice, vrabcům ta ostatní).

M. Crossette 24.6.2020 18:39

Zano, díky! Bohužel mrňavá ptáčata malých ptáků se ve větvích špatně hledají, mohu si hlavu ukroutit, nic nevidím. U těch větším mám větší štěstí a navíc jejich ptáčata jsou hlasitější, střízlíky jsem vůbec pípat neslyšela.

Také je máme u krmítka celoročně otevřeno.

M. Crossette 24.6.2020 18:41

Jak se to dostalo sem, to má být pod Zanou !!!

M. Crossette 24.6.2020 18:41

Komentář níže !

A. Zemanová 24.6.2020 9:07

Milá Maričko, to je tak hladivé a zajímavé čtení! Máš přírodu kolem sebe úžasně "načtenou" a dokážeš každému živému tvoru připravit ráj na zemi.

Já zatím ptáčky jen krmím, podařilo se mi sehnat vyloupaná semínka a zrna, to se jim líbí (a taky není všude takový binec). Ale nepoznám je, jsou dost plaší a na větší dálku nerozeznám znaky, podle kterých bych si je dohledala. Snažím je na sebe zvykat a asi si napíšu Ježíškovi o nějaký kukr. :) Ale popravdě v sobě nemám velkou touhu je nějak zařadit, stačí mi jen tak koukat, být součástí zahrady. Možná ale, až vyrostou stromy a keře a budu mít to štěstí, aby si tu některý postavil hnízdo, že se touha vědět víc dostaví. Uvidíme.

M. Crossette 24.6.2020 18:45

Díky Vave. No tedy vyloupaná semena - bodejď by to ptákům nechutnalo. My tu letos máme stále kupodivu několik sýkorek (normálně se tu staví "cestou výš"). Nevím, jestli hnízdí, ale chodí na krmítko. Popadnou semeno slunečnice, popoletí na nejbližší větev a pak ho rozlousknou - u tebe mají tuhle fázi ulehčenou.

A. Zemanová 26.6.2020 21:57

Milá Maričko, přes zimu snědli 80 kg neloupané slunečnice (a loňskou zimu skoro 100 kg). Teď jsem sehnala vyloupanou směs za slušnou cenu a jsem ráda, že mohu přikrmovat v době hnízdění a vyvádění mladých bez toho, abych měla záhony plné slupek. Na zimu se zase vrátím ke slunečnici, kterou kupuju v okolí od sedláka.

Š. Matyášová 24.6.2020 7:16

Maričko, až jednou budeš dělat rodokmen a dohledáš předky hodně zpátky, určitě mezi nimi bude Noe...jen ty máš místo Archy něco méně nápadného ;-)

M. Crossette 24.6.2020 18:46

Šarko díky. No nevím jestli Noe, ale po meči mám vesnické předky a tatínek přírodu a zvírata miloval takže geny tu určitě jsou, ráda jsem je podědila.