23.6.2024 | Svátek má Zdeňka


Diskuse k článku

ZELENÁ ENERGIE: Ekonomika čisté nuly

Článek profesora Michaela Kellyho v deníku Telegraph: „Lidé musí znát realitu čisté nuly“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 29.2.2024 14:21

Slova - slova - slova!

Proč tak složitě. Lidí je na Zemi zkrátka cca 25x více, nežli by bylo záhodno a nezůstává to bez následků!!!!!!

L. Novák 29.2.2024 13:52

Vláda podpoří stavbu nabíjecích stanic pro nákladní auta

Vláda se chystá finančně podpořit stavbu dobíjecích míst, která umožní rozvoj elektromobiliy v nákladní silniční dopravě. Tento týden vypisuje první výzvu za jednu miliardu korun a chystá druhou se stejným objemem peněz. Naopak se vláda nechystá finančně podpořit dopravce při nákupu elektrických nákladních aut, řekl dnes na brněnské konferenci o nákladní elektromobilitě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

https://oenergetice.cz/cista-mobilita/vlada-podpori-stavbu-nabijecich-stanic-pro-nakladni-auta#comments

Kupka (ODS) je zelený magor!

V. Kolman 29.2.2024 14:32

Vláďa podpoří - vláďa se chystá......;-D

Až se budou po světových bojištích s úspěchem prohánět E-tanky, létat E-stíhačky/E-bombardéry a na bojištích bude spousta FUNKČNÍCH dobíjecích stanic, pak se začnu nad E-mobilitou vážně zamýšlet.

Do té doby budu považovat E-mobil za zajímavou variantu dopravního prostředku, ale je to "tak trochu jiný automobil" a je nesmyslné ho mocí mermo cpát na silnice jako plnohodnotnou náhradu "spalováků".

Své místo má E-mobil v místní městské dopravě, to ano. Ale už obyčejný větší mráz (-20°C) ho na delší trase při dopravní "zácpě" na dálnici VELMI!! znevýhodňuje!!!!!!

L. Písařík 28.2.2024 18:35

Vynikající článek, jenom k těm elektrickým autům - jaká by byla účinnost, kdyby se započetly ztráty při výrobě elektřiny, dopravě, pěchování do akumulátorů a taky náklady na postavení dostatečného množství zdrojů. To by asi balo jinak.

P. Rada 28.2.2024 18:45

Pane Písaříku elektrické auto i život s ním je možné pojmout docela jak předpokládáte Vy nebo autor a ten příklad paradoxně pochází s USA:

https://aptera.us/

https://www.auto.cz/elektromobil-s-dojezdem-az-1600-km-aptera-zahajuje-predprodej-od-568-000-kc-137094

Realita dneška je žel spíše o projekci lidské arogance skrze mnohatunová monstra v nichž se veze jeden vyvolenec a fakticky tak omezuje možnosti širokého okolí.

J. Matěna 28.2.2024 20:29

Vy nekonečný troubo. Ta projekce lidské arogance sedí v Bruseli a ta dvoutunová monstra jsou přímým důsledkem tam vzniklých regulací dotací a pokut.

Poté co Brusel takřka znemožnil výrobu malých levných úsporných benzinových aut, a poté co výrobci zjistili, že Vámi zmiňované vozítko pro dva lidi a kočku za milion je neprodejný brak, tak se pustili ze zoufalství do toho, co jim Brusel ponechal. Totiž do výroby drahých dvoutunových oblud, v naději, že se tam ta cena té baterky snad nějak schová.

L. Novák 28.2.2024 20:42

:-) R^ Vy s tím blbem Radou máte nekonečnou trpělivost... :-P

V. Kolman 29.2.2024 14:56

Nejsmutnější, "zemitě se vyjadřující" L. Nováku na tom všem je, že pan Rada má v mnohém pravdu!!

Fosilních (ale ani nefosilních) paliv určitě není na Zemi neomezené množství (to doufám nebudete popírat) a lidstvu nakonec nezbyde nic jiného, nežli nalézt jiné zdroje energie, nebo se vrátit zpět do jeskyní (tolik jeskyní ale na Zemi není) a svítit si loučemi;-D;-D;-D

Pan Rada je (obrazně řečeno) prorokem, volajícím na poušti, všemi dehonestován a zatracován, jako již mnoho jedinců před ním;-(;-(;-(

A teď - hr na mě!!!!!!;-D;-D;-D

P. Rada 28.2.2024 23:58

Drzé posměšky jsou Vám příznačně argumentem namísto věcnosti. Sočíte zřejmě hlavně na Brusel podobně jak Putinovci - namísto aby jste si adekvátně vážil alespon nebývalé stability v regionu ze kterého vzešly zatím nejničivější světové války a ze kterého nyní převážně jen čerpáme technologický i společenský pokrok.

Kde se podle Vás dnes ve světě žije jen bezproblémově?

Článek je přeci předně o energetické situaci v USA, kde před léty více tunové "obludy" se spotřebou ke 20litrům naprosto dominovaly ale ani v tak bohaté zemi se s více příčin neudržely a s nimi kolabovala tak dříve bohatá města jako Detroit.

https://www.denik.cz/ze_sveta/mesto-automobilu-detroit-bankrot.html

Dnes se v USA staví a prodávají daleko úspornější japonské typy aut a světově známá Tesla kterou navíc montuje i Čína. Analogický vývoj v ekonomizaci elektrifikace mobility přesto sám americký autor nepoučitelně neočekává i přesto, že se tamnní zásoby surovin a zejména ropy tenčí:

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/ropa-biden-strategicke-zasoby-cena-infrastruktura.A230719_121150_eko-zahranicni_jla

M. Kocián 29.2.2024 7:13

Už drahnou dobu obcházím autosalony a snažím se úsporné a ne příliš drahé (rozuměj, výrobně náročné) auto koupit a marně. Kdybych věřil, že Bruselu vážně šlo o životní prostředí, nazval bych to střelením se do vlastní nohy. Tak naivní ale nejsem - pokud vím, oni se svých aut a letadel vzdát nemíní, aby té Zemi taky trochu pomohli.

V. Kolman 29.2.2024 15:01

Bude mi tu klnuto a nadáváno, ale on by takový ultralehký kapotovaný elektro-vehikl (varianta e-bicyklu) vůbec nebyl k zahození a mladí sportovci by jej MOŽNÁ? vzali na milost a používali ho na kratší cesty.

Bohužel - nic takového tu ZATÍM není;-(;-(;-(

L. Písařík 29.2.2024 11:26

Jak patrno z mého jména, Američan nejsem, mí předci, od r 1720 rodokmen, byli sedláci na půdě 35 až 100 ha a podle haploskupiny máme v sobě kelskou krev, z čeho soudím, že jako Keltové, kteří přišli do Čech asi v 2. stol. př.n.l., zůstali na své půdě, protože sedlák půdu neopouští, ledaže by byl z ní vyhnán ( stalo se mému otci v 1948 roce.)

Jinak s Vámi poslanými linky docela souhlasím.

J. Zika 28.2.2024 17:51

Díky za odborný, propočítaný a přitom zcela srozumitelný - i pro laika, který má základy matematiky a fyziky z komunistického školství - rozbor té fantasmagorie, kterou se nám snaží buď veskrze nevzdělaní nebo v oborech Hlavně na to myslete, až půjdete volit do europarlamentu!' společenských pavěd "vzdělaní" politici nacpat "ať to stojí, co to stojí". Na závěr bych jen připomenul že setrvačnost klimatických změn je tak velká, že i kdybychom teď přestali zcela spalovat fosilní paliva, dalších sto-dvě stě let se nebude dít s klimatem nic viditelného, jen lidstvo bude uvrženo do chudoby možná i hladovění. Pokud do toho nehodí vidle ochlazení buď zastavením Golfského proudu nebo nástupem doby ledové...;-D

P. Rada 28.2.2024 18:37

Odborně jde od autora o projev nedomyšlenosti ba namyšlenosti už proto, že průměrný Američan konzumuje násobně mnoho energie i jen oproti Západoevropanům. Obecně jde od něj o porušování ve vědě užitečných principů, kdy je žel úvaha bulvárně publikována publik bez alespon základní recenze.

Kvituji alespon, že jste připomněl míru setrvačnosti klima změn. Ta je nejen velká pro prostou tepelnou akumaulační kapacitu hmoty oceánů + pevnin, ale navíc byl donedávna celý systém v metastabilním stavu, kdy totiž stačí relativně malý podnět a celek se přesune do celkově klimaticky stabilnější ale dynamikou podnebí už do biologicky méně úživné polohy.

Ochlazení severozápadu Evropy odkloněním G. proudu skutečně ale jen na přechodnou dobu několika desetiletí hrozí.

Doba ledová naopak jen podle současné koncentrace CO2 a analogie ke geo-historii konce třetihor nehrozí nejméně na desetimiliony let. Vzhledem k nejspíše pokračujícímu sycení atmosféry uhlíkem i rostoucímu podílu uvolnování uhlíku s půd a permafrostu, kde ležel uvězněn miliony let + pomalu ale neodvratně rostoucí sluneční sálavosti nejspíše už tak příhodné podmínky jako doposud nikdy nenastanou. (Clark a col 2016)

Sotva kdy se proto na Zemi zopakují tak surovinově i klimaticky ideální podmínky pro rozumné bytosti, jak doposavad, aby se dál civilizačně rozvíjeli a posléze dokázali osídlit i kosmické dálky.

L. Novák 28.2.2024 20:44

Jako vzorek TOTÁLNĚ ;-O BLBÉHO ZELENÉHO MAGORA sloužíš opravdu skvěle. Jen tak dál! !!;-D

J. Majzlík 28.2.2024 17:42

Uvedení zprávy M. Kellyho na stránkách NP je nutno ocenit, neboť obsahuje pohled odborníka na green deal z nejkratší vzdálenosti od tohoto předmětu mnoha ideových, politických, avšak zřídkakdy i odborných diskusí. Jen škoda, že podobné rozbory skutečného a nikoliv očekávaného "přínosu" náhodných zdrojů energie unikají pozornosti veřejnosti i mnoha našich odborníků.

Při hodnocení skutečného přínosu kteréhokoliv typu zdroje energie je vždy nutno sledovat stopu spotřeby a všech forem energetických ztrát a energetické náročnosti technolog. procesů, počínaje od ener. potenciálu přírodního zdroje přes všechny konverze až po její konečnou užitnou hodnotu v domácnosti či ve fabrice a pod. Autor stati M. K. potvrzuje kvantitativně názor, že zdánlivě levnou energii větrného toku a slunečního záření je při jejich využití v síťové energetice nutno prozatím považovat za Danajský dar přírody. Nedávno byly v naší TV uvedeny dva dokumenty, zobrazující náročnost výstavby a údržby větrníkových polí, vybudovaných poblíž Německého pobřeží a poblíž VB.

Pro jistotu zde opět připomínám, že do energetické bilance toho či onoho projektu je nutno započítat i energetickou náročnost zhotovení posledního šroubu elektrárny nebo těžebního stroje a posledního kubíku betonu. Vše vztaženo na jednotku energie, uvolněné v koncovém spotřebiči.

V. Chrastina 28.2.2024 17:02

Další realistický pohled na nesmyslnost šíleného grýndýlu a na záměry jeho zastánců, kteří spoléhají že veřejnost (ku př. děti s Grétiným pomateným protestním pátkem) si nedokáže spočítat nakolik to zruinuje celý svět a zbídačuje jejich životní úroveň, při čemž utracené stabiliony půjdou do kapes miliardářů, co zlodějskou doktrínu nulového CO2 vymysleli. Jde o nejděsivější tunel všech dob do světové ekonomiky.Rv!!

P. Rada 28.2.2024 18:08

"Realistický pohled" vypovídá o tom, že "zlodějsky" se na planetě chovají lidé, kteří žijí dokonce stále více na úkor širšího a širšího okolí i budoucnosti. Viz překračováni ekostopy:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa

"Doktrína nulového CO2" je dnes jen výrazem faktu, že takových lidí a jejich konzumnosti přibylo už tolik, že okolí přestává být civilizačně úživné.

Konkrétně produkce všech světových komínů, výfuků a dalších odpadů totiž už dlouhodobě více jak stonásobně překračuje průměrnou sopečnou činnost a tím rozvrací uhlíkový cyklus. Surovinové zásoby např. fosforu klesají tak, že se pro další generace mohou stát nedostupné.

Největší přínos do ekonomiky dodnes spočívá v příznivých ekosystémových podmínkách které i když pravidelně nejsou zakalkulovávané převyšují celosvětové HDP až několikanásobně. "Nejděsivější tunel všech dob" nastane, pokud lidstvo o tyto zatím zdarma poskytované hodnoty přijde.

Pokud totiž např. nezaprší nebo zaprší moc .... tedy pokud dnešní lidé zcela rozvrátí klimatický systém - přijdou jejich další generace o podstatu existence.

M. Zasazabanovaný 28.2.2024 14:10

Čím viac CO2 v atmosfére, tým viac výnosov z ha, tým budú rastliny odolnejšie voči suchu. A na oteplenie bude mať nárast CO2 minimálny vplv.

A naviac, primáti pred 55 miliónmi rokov žili pri hodnotách CO2 1300ppm CO2, oproti dnešným 420ppm CO2. Ak to zvládli oni, prečo nie my? ;-)

V dřívějších dobách, přibližně v době, kdy se objevil první komplexní život, byla hladina oxidu uhličitého výrazně vyšší než dnešní hodnoty. Podle studií to bylo například v období kambria asi před 500 miliony let kolem 6 000 částic na milion (ppm).

Od té doby neustále klesal a ve studeném permském období se ustálil na přibližně 800 ppm. S globálním oteplováním v období triasu a jury opět stoupl na hodnotu kolem 2000 ppm a poté klesl na dnešní úroveň. Ilustruje to i následující grafika.

Tato čísla však jasně ukazují, že stopový plyn je ve skutečnosti nesmírně důležitý. Pokud hladina klesne příliš nízko, většina rostlin zemře – a my jsme nyní v době, kdy je hladina CO2 na spodním konci stupnice (viz první obrázek) .

V tomto ohledu bychom se pravděpodobně měli více zajímat o to, zda další snižování oxidu uhličitého skutečně nezpůsobí více škody než užitku. Koneckonců, nedávný nárůst CO2 za posledních několik desetiletí vedl také k výraznému ozelenění naší planety.

M. Zasazabanovaný 28.2.2024 14:12

Ak by hodnota CO2 klesla pod 200ppm, klesnú výnosy z ha o 40-60%. oproti dnešku. Pri poklese pod 100pp CO2 bude rast ratlín iba 10% oproti dnešku a nedokážu vytvoriť semená.

P. Rada 28.2.2024 14:24

Pokud by hypoteticky byla koncentrace pod 200ppm pak by časem došlo k ještě významnějšímu poklesu než udáváte, protože by planeta přešla do doby ledové.

Naopak zřejmě není pravdou, že už dnešní koncentrace zvyšují zemědělské výnosy - natož při dalším sycení atmosféry. Takto to může omezeně platit jen ve skleníku, kde jsou uměle udržovány ostatní parametry limitující růst.

Zejména vláha je totiž na volném prostranství pravidelně limitující faktor. Reálně o zhoubnosti nadlimitních koncentrací CO2 než bylo před začátkem prům. revoluce vypovídá defoliace zejména boreálních lesů. Zvýšení glob teploty o 1.2c pak pokles celosvětové produkce potravin o 21%. Konkrétně cena rýže se s klimaticky navozených důvodů jako jsou četnější a rozsáhlejší povodně zvedla za posledních 12let na trojnásobek!

P. Rada 28.2.2024 14:44

Ptáte se: ... "primáti pred 55 miliónmi rokov žili pri hodnotách CO2 1300ppm CO2, oproti dnešným 420ppm CO2. Ak to zvládli oni, prečo nie my?"....

Předně tehdy šlo o prapředky poloopic, tedy docela jiný druh a organismy po miliony let přivyklé na tehdejší prostředí z nichž dodnes 99% nepřežilo. S této epochy přežili leda tak sinice nebo cykasy.

Proč tedy srovnáváte dnešní živé s vymřelými za docela jiných okolností? Podobně by jste mohl demagogicky argumentovat, že když jiní dokáží dýchat pod vodou tak by se ani člověk neměl utopit - že?

Věcněji pak dnešní hygienické normy vycházející s vlivu koncentrace CO2 na člověka doporučují nepřekračovat v obytných místnostech 1000ppm při kterých už statisticky začíná docházet k poklesu kognitivních funkcí o 10%. Považte že v zimních měsících už dnešní koncentrace násobně navyšuje požadavek na objem obnovovaného vzduchu.

https://nemopas.cz/clanky/tisi-zabijaci-ve-vasem-dome-co2

F. Kusák 28.2.2024 12:51

Myslím, že s uvedenými argumenty lze souhlasit je na výsost jasné, že záměry zelené ideologie jsou pouhou fantasmagorií. Jenže to není důležité, zelená církev se takovými banalitami nezabývá, věřící, totiž městští liberálové, školení ve zcela jiných oborech, věří svým apoštolům. A pak, jsou také nejvíce slyšet. Mají otevřené dveře do redakcí i televizních studií. A kdo zná Paretovo pravidlo, ví moc dobře, jak se veřejné mínění utváří.

P. Diviš 28.2.2024 17:33

Městský "liberál" je socialista.

K. Křivan 28.2.2024 18:37

A každý socialista je buď blb nebo zločinec.

V. Kuhaj 28.2.2024 12:39

Díky!R^!

P. Pilík 28.2.2024 11:35

Ta čísla odběru proudu v ampérech jsou nesmyslná, odebíráme a vyrábíme výkon a ne proud, jehož velikost při stejném výkonu se liší v závislosti na velikosti napětí.

V. Petr 28.2.2024 11:55

Autor patrně předpokládá, že Američan ví, jaké napětí má rozvod nízkého napětí v USA (115 V). U nás se také mluví o cenách za jistič podle ampérů!

F. Kusák 28.2.2024 12:40

Tedy nikoliv, odebíráme, ale také měříme práci, v našem případě elektrickou práci. A jak známo, ta se vypočte jako součin napětí a proudu, tedy zjednodušeně řečeno. Takže při jmenovitém napětí samozřejmě s proudem pracujeme, a to velmi významně. Každý technik ví, jaké proudy třeba zatěžují síť při rozběhu elektromotorů. Nechci Vás poučovat, ale ten profesor má pravdu, a navíc, jeho názory jsou určeny pro širokou veřejnost.

P. Rada 28.2.2024 15:01

Jako demagogické podsouvání nezbytnosti udržet vysokou energetickou spotřebu to před širokou veřejností onomu profesorovi prochází nejspíše proto, že už je na penzi a tak si už může žvanit dle libosti.

Připomínám jinou příznačně také americkou, dnes už spíše nostalgicky-trpkou zkušenost s provozováním obřích osobních automobilů, která se svého času jevila nikoliv jedinci ale dokonce celým sta-milionům Američanů jako tamní kulturní vymoženost.

https://nemopas.cz/clanky/tisi-zabijaci-ve-vasem-dome-co2