8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

VODÍK: Revoluce za dveřmi

Význam vodíku pro Evropu vzrůstá, přičemž do konce roku 2030 si EU klade za cíl dovézt tohoto plynu, v náležitě zelené verzi, nejméně 10 milionů tun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 28.1.2024 6:39

Elon Musk se děsí čínských aut, chtěl by je zdanit. Před pár lety se jim vysmíval :-P

Ještě před třinácti lety se jim vysmíval, dnes se jich bojí. Elon Musk v rozhovoru se zahraničními novináři připustil, že čínské automobilky mohou díky nízké ceně své konkurenty úplně zničit. Bojoval by proto proti nim pomocí obchodních bariér.

Slova zakladatele a majitele automobilky Tesla přišla nedlouho poté, co se čínská automobilka BYD stala v posledním čtvrtletí loňského roku celosvětově největším výrobcem elektroaut. Tesle nepomohlo ani razantní snížení cen, k němuž během loňského roku přistoupila hned několikrát, připomíná agentura Reuters.

(pokračování v článku)

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elon-musk-se-desi-cinskych-aut-chtel-by-je-zdanit-pred-par-l/r~47761b0ebc4411eeb1f50cc47ab5f122/

K. Wágner 27.1.2024 8:04

Svůj motor na vodík představil také FORD. K nahlédnutí zde :

https://www.youtube.com/watch?v=AGLD8ate4gU&t=56s

V. Liptovský 26.1.2024 22:32

Profesor Trnka nám už v šesťdesiatych rokoch na prednáškach o spaľovacích motoroch tvrdil, že budúcnosť je vo vodíku... Hm... Otázka je, prečo a kto v podstate zastavil na desaťročia vývoj tejto technológie... Kto ho presmeroval na elektromotory, ktoré sa vyše storočia (hoci už existovali) nedokázali presadiť... Nebude pes zakopaný v záujmoch veľkých koncernov?

M. Pivoda 26.1.2024 19:33

Nadpis "Revoluce za dveřmi" by se asi spíše hodil na potřebu revoluční změny v myšlení občanů.

M. Pivoda 26.1.2024 21:12

Vo co go? Citace z důvěryhodného informačního zdroje:

Nejprve mi dovolte vyjádřit svůj postoj, že AI je nejdůležitější technologií, jakou kdy lidstvo vytvořilo. V dlouhodobém horizontu AI přinese nezměrné dobro. Za druhé, dovolte mi říci, že v krátkodobém horizontu AI bude výzvou pro společnost mnoha různými způsoby, z nichž v neposlední řadě jsou to deepfakes. ....

First, let me state my position that AI is the most important technology humanity has ever created. In the long term, it will bring immeasurable good. Second, let me say that in the short term it’s going to challenge society in a lot of different ways, not least of which is deepfakes. ...

L. Novák 26.1.2024 21:21

DE BILE DEMENTNÍ, zamořující Internet nesmysly, zavolej si na centrálu Zásilkovny a tam si můžeš popovídat s "umělou inteligencí", která dělá firmě jenom ostudu...

Telefon: +420 216 216 516 ;-D

J. Kostelanský 26.1.2024 17:22

Zatím perspektivu vodíku vidím jenom v jediné oblasti: výrobny vodíku z elektřiny mohou být vhodnými odběrateli elektřiny v době, kdy je jí v sítí takový nadbytek, že se její cena dostává do záporných hodnot. Mohou tedy pozitivním způsobem stabilizovat rozvodní síť.

L. Novák 26.1.2024 20:57

NESMYSL!!! Kvůli pár hodinám denně a ještě jenom v létě nikdo soudný nebude pořizovat extrémně drahou technologii. Podobné ;-O bláboly vypouštějí jenom "ZELENÉ HLAVY" pomatenců jakým je i "J. Kostelanský"...Rv!!

"ZELENÝ VODÍK" je naprostý BLUD!

J. Kostelanský 26.1.2024 17:12

Vodík je zcela zbytečný mezistupeň mezi výrobou elektřiny a její spotřebou. A i kdyby byl vodík zcela zdarma, jen na jeho stlačení je třeba 20 procent energie, kterou obsahuje.

Význam bude možná mít v letecké, železniční nebo lodní dopravě.

P. Gabriel 26.1.2024 15:57

Střízlivý fyzikální pohled říká něco o silné pochybnosti, že by tak reaktivní prvek, jako vodík, existoval při tlacích a teplotách v hloubkách 3 000 m pod zemským povrchem jako volný plyn.

L. Novák 26.1.2024 21:18

"Nálezy" zásob vodíku pod zemským povrchem a REKLAMNÍ HUMBUK kolem nich ve mně vyvolává nepříjemný dojem, že se jedná OPĚT JENOM o marketingovou bublinu, která má zahltit malý znalostní rozhled zeleně EU žvanicích politiků a nástroj, jak z těchto idiotů vytřískat tučné dotační příděly na "výzkum"... ;-)

K. Wágner 26.1.2024 15:45

Poprvé v historii se stal nejprodávanějším autem roku na evropských trzích elektromobil, konkrétně lektrický crossover Model Y americké automobilky Tesla, jak s odkazem na data společnosti Dataforce uvádí Automotive News Europe. To všechno by to bylo hezké, kdyby se na iDnesu neobjevil článek Radomíra Dohnala ze 22. ledna 2024 o tom, jak se mrznoucí Amerika v přímém přenosu stala hřbitovem elektromobilů. Jak minusové teploty ve Spojených státech ukládají k ledu sen o spolehlivosti elektromobility. Mrazy tu vyřadily z provozu auta na baterky, ale i rychlonabíječky, kdy narušily představy o pohotovém nabíjení baterií. A tak tu odtahové služby se spalovacími motory mají žně. Inu, mráz v Americe zcela podrývá koncept elektrické mobility, není s ní kompatibilní. Což potvrzují i řidiči elektromobilů, kteří se ve vánicích vrací domů pěšky. Více zde:

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ev-auta-dobijeni-usa-mraz-krize-elektromobilita-dojezd-zima.A240119_084552_automoto_dohr#cxrecs_s

J. Kostelanský 26.1.2024 17:15

A co jako má být. i kdyby to byla pravda? Takové počasí je výjimečné. A pak majitelé elektrovozů se budou muset naučit, jak při tak nízkých teplotách s elektrovozy zacházet.

Navíc vývoj se u baterií nezastavil. Již teď se začínají vyrábět nové typy, kterým nízké teploty až tak nevadí...

K. Wágner 26.1.2024 17:42

To ano. Jenže Hyundai Nexo s palivovými články bez problémů jezdí za polárním kruhem, jeho systém pohonu mu zajišťuje provozuschopnost i při nízkých teplotách klesajících až k -35 °C.

L. Novák 26.1.2024 21:01

Vy sem perete jenom reklamy posbírané po Internetu...Rv Za polárním kruhem je jistě hustá síť čerpacích stanic vodíku, aby bylo kde natankovat. ;-D Ale v zeleném Dánsku, které za polárním kruhem ještě není, už jedna velká firma zrušila provozování sítě vodíkových čerpacích stanic, protože se to ekonomicky nevyplatí... ;-)

K. Wágner 26.1.2024 21:34

Ovšem o tom, že Hyundai má svůj zkušební polygon Mobis ve Švédsku, což je pouhá hodina jízdy od severního polárního kruhu, nevíte vůbec nic...:-/:-/

L. Novák 26.1.2024 21:57

Nevím a vědět to v podstatě ani nepotřebuji. :-) Do hlav managementu firem nevidíme a tlak, který na ně vyvolává VLNA ZELENÝCH FANTASMAGORIÍ, má samozřejmě své důsledky i v praxi.

Viděli jsme velké nadšení automobilních výrobců v EU a investice prošustrované do reklam na "zelené elektromobily"... Jak jejich "nadšení" vypadá dnes, vidíme dobře. ;-)

Lidé, kteří měli auto na cesty do práce a jízdy založené na ekonomické návratnosti, si kupovali slušné ojetiny za slušné peníze. Co budou dělat, až jim ZELENÍ DEBILOVÉ zakážou jezdit auty se spalovacími motory (+zvyšování daní a poplatků za "uhlík"), jsem velmi zvědav... ;-)

H. Paculová 26.1.2024 22:37

Porsche není, pane Nováku, špičková automobilka, ale jen banda hloupých, zelených aktivistů? A proto v době, kdy všichni šílí z elektrifikace a nutí zákazníkům elektrická auta, hledá tahle německá automobilka alternativy? Přestože jde o značku, která s elektrickými vozy vlastně začínala, protože Ferdinand Porsche postavil v roce 1898 vůz, který byl poháněn elektřinou, automobilka Porsche věří i v jiné cesty. Jak v syntetické palivo, které značka vyvíjí jako náhradu za dosavadní pohonné hmoty, tak ve spalovací motor na vodík. A co ta budoucnost výkonných vozů na vodíkový pohon, z toho videa pod článkem, taky nesmysl? :-)

https://www.youtube.com/watch?v=zeEDuqNzwM0

L. Novák 27.1.2024 1:11

Vy jste zjevně NEPOCHOPILA obsah toho, co jsem napsal, a vkládáte mi do úst nesmysly, které jsem NENAPSAL. Takže si to klidně ;-O užívejte dál... :-P

H. Paculová 26.1.2024 22:05

Takže Arjeplog a zimní testovací středisko Hyundai MOBIS SwedenI 현대모비스 asi vůbec neexistují, že pane Nováku? Ale můžete si rozšířit svůj omezený obzor, tady máte video, abyste si udělal představu o tom, jak to tam vypadá:

https://www.youtube.com/watch?v=jFAgVbOw1jI

L. Novák 26.1.2024 22:37

Já jsem existenci zmíněného střediska nikde nepopřel. Takže netuším, o co vám vlastně jde. ;-D

Čtěte znovu, co jsem napsal... ;-)

H. Paculová 26.1.2024 22:42

O to, co píšete jako argument: "Za polárním kruhem je jistě hustá síť čerpacích stanic vodíku, aby bylo kde natankovat." A přitom jste nevěděl o "existenci zmíněného střediska". Tak můžete už tvrdit, že jste o něm dávno věděl...;-D

L. Novák 27.1.2024 1:15

Vidím že cesty vašich ;-O myšlenek jsou hodně křivolaké... Vaše "logika" udivující... :-P

R. Langer 27.1.2024 6:11

Melete kraviny. :-P

M. Pivoda 26.1.2024 19:29

Elektromobily jsou stále ve fázi testování. O škodlivosti mrazu při provozu elektromobilů se vědělo dávno, ale dokud se extrémní hodnoty (nízkých teplot) viditelně neprojeví, tak se problém neřeší. Jenže. Jenže viníkem takové ignorace jsou ekonomické principy. Přeskočím výklad, i když bych mohl uvést hodně případů.

Spekuluji, že v blízké budoucnosti se asi vrhne pozornost na kvalitnější izolaci elektromobilů, tzn. několikavrstvou izolaci, aby se ztížil koeficient přestupu tepla. Ten koeficient je totiž nejnižší při změně skupenství izolační vrstvy. (Letité dámy si jistě vzpomenou na tzv. "revoluci", při někdejším objevu tenkých punčoch silonek)

Principiální problém spočívá spíše v nízké hustotě vodíku, nízké atomové váze prvku vodík. V chemických vazbách uhlovodíků lze totiž skrýt mnohem více energie, než v jakékoliv baterii. Baterie jsou ale dost těžké pro pohybující se elektromobily.

Všechny zvažované okolnosti mne vedou k závěru, že plynný vodík se asi uplatní ve stacionárních energetických bateriích a stacionárních spotřebičích. Požadavek na vesmírné rakety poháněných vodíkem prosadili asi politici, s ohledem na ekologická hlediska při startu rakety.

J. Jurax 26.1.2024 19:47

Předpokládám, že tu poslední větu míníte jako vtip ... i když u Vas jeden neví ... :-)

L. Novák 26.1.2024 21:09

Vy snad Pivodu někdy berete vážně? ;-D :-)

J. Jurax 26.1.2024 22:15

Občas jo ;-)

R. Langer 27.1.2024 6:13

To děláte chybu. ;-)

J. Jurax 26.1.2024 19:49

K nadpisu - nemělo by být spíš Revoluce přede dveřmi?