6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

SVĚT: Věk technoskepse

Snad každý, kdo vyrůstal v padesátých až osmdesátých letech, pamatuje atmosféru všeobecného technického optimismu, která tehdy vládla. Člověk pronikl do vesmíru, očkování a antibiotika vymýtily většinu nakažlivých chorob...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. David 29.6.2021 20:06

Nasycení, jak ale lapidární. Lékař mi sdělí krevní saturaci, tedy okysličení hemoglobinu. Saturací ze mne dělá ale debila (byť lučebníka), že tomu nerozumím. Kdyby felčaři neměli kapitaci, byl by u felčarů hukot. Kdybyna na Panadol nebylo, praktici by vymřeli, co já bych si počal s medikamentem bez recepisu na nějaký vir, kudy tudy.

V. Církva 29.6.2021 17:33

Tak liberalismus měl samozřejmě svou positivní dějinnou úlohu proti extrému feudalismu. Přinesl proti němu pluralitu a efektivitu ve výrobě i politice. Bohužel se stal extrémem kdy se liberálové nutí k toleranci i toho co se jim moc nelíbí. Tím nechali vykvést progresivismus (i Islám) který nadsadil toleranci positivní diskriminací pohlaví, uchylek, cizích ras, náboženství

Já jsem pro demokracii i bez klasicko liberálního přívlastku. Pokud se ukáže že není dobré tolerovat Islám či přivandrovalce dohodne se nejich odchod, pokud se ukáže že kapitál kupuje demokracii, zakročí se proti takové elitě, pokud se ukáže že kryptoměny a šmelení s komoditami je negativní z celośolečenského hlediska a lidé se rozhodnou zakročit, zaříznou se tyto kšefty. Liberalismus je v tomto příliš tolerantní. Byla doba kdy to bylo lepší než předchozí přístupy. Už jsme ale v extrému a ty nekončí dobře.

Pokud liberální společnost nedokáže odstranit z Evropy Islám, je něco špatně v ideologii, kterou se řídí.

J. Pavelka 29.6.2021 15:36

To se traduje snad od Wiliama jamese, že využívá jen 10 procent...Ve skutečnosti ani nevíme, co všechno dělá a jak..

V. Výmola 29.6.2021 15:15

Jasně, všechno už bylo přece vynalezeno...

V. Výmola 29.6.2021 15:12

Stejně jako spousta věřících (případně idealistů či jiných duchovních) si i vy pletete materialismus a konzum. Materialismus je filozofický směr, který tvrdí, že veškeré pozorované jevy jsou výsledkem hmoty a její interakce, tj. není tam žádný prostor pro nadpřirozené jevy a božské zásahy. Materialismus je základem všech přírodních věd - a samozřejmě taky ateismu. S konzumem, tedy lpěním na majetku a jiných výdobytcích to nemá nic společného.

J. Pavelka 29.6.2021 14:44

Na bariéru jsme ještě dlouho nenarazili......I když chtělo by to nějaký zásadní objevv, jako byla radioaktivita nebo konstantní rychlost světla...Na kryptoměnách a LBGT aktivismu není nic vědeckého, to je zcela jiný obor....Zkoumqat elektromobily, alternativní paliva, autonomní auta je naprosto legitimní, problém je, kdzž se to někdo snaží na sílu zavádět, ačkoli je to a ještě dlouho bude v plenkách...

L. Hančar 29.6.2021 12:59

Já používám namísto slova technoskepse výraz saturace. Saturace poptávky: lidé nestíhají příval technických ( pseudo ) novinek, vracejí se k přírodě a vztahům mezi sebou.

Saturace přírodních věd, narazili jsme na bariéru mikro ( k čemu hyggsův boson? ) a makrosvěta ( na Měsíc už asi ne, natož na Mars ).

Saturace generuje slepé uličky typu elektroauta, autonomní auta, kryptoměny, koronavir, pasivní domy, LBGT++ a podobně.

V. Církva 29.6.2021 11:29

Tak o se týká poměrně oprávněné touhy lidstva ukládat vytvořené hodnoty do něčeho stabilního to je pravda. (I když ani v tom není nutné aby takovému přání bylo vyhověno.)

Jenže tady to máte splácané vy. Toto kryptoměna nesplňuje, což jsem psal. Dokola píšete dogmatismy o počtu kryptoměny v oběhu což je téměř nepodstatné, protože jedna věc je počet měny v oběhu, ale ta podstatná je její hodnota. Co na tom nechápete?

Co se týká touhy lidstva spekulacemi vydělávat velké peníze je to rovněž pochopitelné, ale je snad pochopitelné i pro Vás, že takto získáváte majetek na něčí úkor.

K tomu dalšímu - relativizaci. Proč investovat do kryptoměn, stačí koupit si levnější nůž a přepadnout pár bohatých lidí, za peníze pak vytvoříte strukturu mimo stát - mafii a získáte další prostředky. Za ně vyvinete jadernou bombu nebo nemoc na kterou budete mít jen vy protilátky. A pak budete vlastnit celý svět. Proč se otravovat s komoditami?

P. Pepax 29.6.2021 11:26

Souhlas, je to smutné až děsivé konstatování.

V. Novák 29.6.2021 11:18

Jsou kryty ekonomikou státu, jenž je emituje. Když je emituje rozumně, drží se. Když nerozumně, padnou jako v Zimbabwe. Ale pořád je za nimi reálná ekonomika, ne víra, že cena cibulky tulipánu 1000 guldenů je OK a dál poroste nade všechny meze.

Za kryptoměnami je jenom víra.

P. Pepax 29.6.2021 11:10

Skvělý článek, krátký a výstižný.

V. Církva 29.6.2021 11:07

Jo to je takový extrémní pohled z naprosto nesmyslného úhlu. Kryptoměny nelze snadno tisknout, to je pravda. Jejich emise je daná algoritmem.

Nicméně hodnota kryptoměny vůči světovým měnám není dána a má obrovskou volatilitu.

Je to jistě důkaz toho že kryptoměny jsou ta správná měna se kterou by se mělo obchodovat a ty národní měny zparchantělé proto takový kurz že ?;-D Protože je naprosto normální X když prodáte dům a za 2 roky za to koupíte domů 10 nebo přijdete úplně o všechno. Opravdu společensky naprosto správné EU

J. Nevrkla 29.6.2021 11:03

No právě. Žádné finanční perpetum mobile nemůže existovat. A u kryptomen se na tzv. těžbu vynakládají velké náklady a jde přitom o ohlodávání stále stejné kosti, žádná nová hodnota nevzniká. A stačí aby nějaká bohatá elita něco prohlásila a všechno se třese. To není normální a podle mě to nemůže dopadnout dobře.

M. Pivoda 29.6.2021 10:40

Všechno jsem určitě nevymyslel sám, ale kumšt je nalézt (zejména v dnešní záplavě internetových informací) a citovat ty chytřejší. Já jsem ve svém diskusním příspěvku na NP použil názor chytřejšího člověka - viz níže text v jazyce anglickém. Jeho plné jméno zde záměrně neuvádím, protože místním "sviním (českým Pepíkům) je škoda perly házet".

...

He has worked on analog and bio-inspired circuits and computation for over 25 years to architect many first and best accomplishments in the fields of bioelectronics; synthetic biology; ultra-energy-efficient medical devices; supercomputing integrated-circuit hardware; and analog computers in living cells. He has authored over 135 publications including one that made the cover of NATURE, holds 36 patents, and is the Chair of the Neukom Cluster of Computational Science. Recently, he has invented techniques that utilize classical analog circuits to efficiently emulate and to design novel quantum and quantum-inspired analog computers some of which emulate the best computational paradigms in physics, chemistry, and biology. This talk was given at a TEDx ...

Z. Lapil 29.6.2021 10:18

Tak.

Něco podobného jsem si říkal, když jsem četl pasáž o měnové politice. Ono asi není úplně problém řídit inflaci, problém je, že cena - zdaleka ne jen finanční - je (skoro?) vždy příliš vysoká.

Z. Lapil 29.6.2021 10:15

Když to tak čtu a zamýšlím se, tak možná problém nespočívá v technoskepsi, ale v technonaivitě.

Všimněte se: ti největší technoskeptici jen tak mimochodem předpokládají transformaci světla a větru na elektřinu a její naprosto naivně velké mezisklady (akumulátory...), chytré sítě, samozásobující ledničky (placené vždy dobře zásobenou kartou)... Oni se dokonce věří, že léky včetně očkování mají jedině a pouze kladné účinky.

Netuším, kde se z vědomí tolika lidí ztratila skutečnost, že chleba má dvě kůrky a mince dvě strany. Kurnik šopa - vždyť už staří Číňané přišli na to, že svět funguje systémem jing-jang a Newton nebo kdo to převedl do fyzického světa objevem principu akce x reakce.

Viz Plíhal: zato tělo, to je dílo, nohy, ruce sádlo, špek/ To ono školu vychodilo, Na něm stojí příští věk/ To ono sevře páku stroje či rukojeť praporu/ V každé ruce kýbl hnoje Směle šplhá nahoru.

Z. Lapil 29.6.2021 10:07

Pro začátek konkrétní námitka: trvání "aktivního života" je čistě technický parametr. Naprosto pomíjíte, že více lidí má více potřeb a je tedy třeba vykonat víc práce, takže představa, že staří budou živit mladé o ??20 let déle vypadá dost nesmyslně.

Obecněji: vaše uvažování se mi TAKY nelíbí - viz mj. námitka "Indové". S podotknutím, že tahle charakteristika Indů a Indie je zjednodušená až k nesmyslu.

Počítám, že mi ponejvíc vadí "odezdikezdizmus": spasí nás duchovno nebo technika? Ke čtení pohádek potřebujete knihtisk, jídlo si neuděláte bez ohně (byť toho slunečního, transformovaného přes začerněné sklo na elektřinu), s člověkem vzdálenějším než řekněme 20km si nepopovídáte bez telefonu nebo aspoň bez znalosti písma a papíru...

J. Plíva 29.6.2021 10:06

Problém s robotem, který by efektivně řídil světové hospodářství je v tom, že efektivita předpokládá mít nějaký cíl. Lidé jsou však různí a nejenže mají různé cíle, ale jejich cíle se během jejich života mění nepředvídatelným způsobem. Robot by musel mapovat toto vše, což není možné. Mohl by ovšem vnucovat násilím cíle, které by pokládal z nějakého důvodu za nejlepší. Což by znamenalo diktaturu.

Z. Lapil 29.6.2021 9:48

To už jsem někde slyšel a líbí se mi to. Tak nějak bych za tím tušil Židy, ti jsou takoví praktici...

J. Ganaur 29.6.2021 9:09

Mozek pana Pivody funguje za hranicí fyzikálních zákonů.Stačí si přečíst jeho příspěvky.;-D;-D;-D

P. Milan 29.6.2021 9:08

Jediný rozdíl je, že kryptoměny nejde tak snadno tisknout.

Zbytek už je zacházení s měnou obecně, nejen kryptoměnou.

P. Milan 29.6.2021 9:07

"Když jich emituje příliš, tolik, že je ekonomika nedokáže pokrýt, jejich hodnota klesne až padne."

Takže, čím tedy jsou kryty? Skutečně, ne jen teoreticky?

J. Ganaur 29.6.2021 9:06

Kryptoměny jsou pyramidy neboli letadla.Dříve nebo později to praskne a přijde krach!To se sice může stát i normálním měnám, ale u kryptoměn je situace předem daná.:-(

R. Gramblička 29.6.2021 8:56

každého přemýšlivého člověka sice složitost a schopnosti mozku uvádějí do úžasu, ale nějak mi není jasné, z čeho vyvozujete tvrzení, že mozek funguje na hranicích fyzikálních zákonů. Jakých zákonů? Jste si vědom, že mozek využívá jen cirka 10% své kapacity? Tvoří jen kolem 2% hmotnosti, ale spotřebovává cca 20% energie, atd atd...

V. Novák 29.6.2021 8:54

Oeníze jsou kryty ekonomikou státu, který je emituje. Když jich emituje příliš, tolik, že je ekonomika nedokáže pokrýt, jejich hodnota klesne až padne.

Kryptoměny jsou obdobou tulipánových cibulek z doby holandské tulipánové horečky. S tím rozdílem, že tomu, komu se tenkrát nepodařilo prodat před prasknutím bubliny, zbyly aspoň ty cibulky.

P. Milan 29.6.2021 8:46

Přesně.

R. Gramblička 29.6.2021 8:45

jestli to nebude tím, že o nich téměř nic nevíte :-/

P. Milan 29.6.2021 8:45

Kterých?

U kryptoměn to nejde technicky, je to jejich podstatou.

U měn centrálních bank to technicky možné je a začíná to být možné i politicky - viz různé ty "nové ekonomie". Problém je, že následek je VŽDY hlavně inflace. Tedy zničení úspor a dodatečné zdanění.

P. Milan 29.6.2021 8:40

A dalším a častým jeho omylem je, že "demokratický stát je smysluplnější, než liberální slizský svět ".

Liberální svět nemůže být jiný, než demokratický, zato demokratický může nebýt liberální (ač to není častý případ). Možná to bude tím, že pan Církva nerozlišuje skutečně liberální, svobodný svět (nebo mu vadí) a to, co se v současnosti za liberalismus prohlašuje, ač to není nijak liberální - hlavně takzvané "woke". Viz také pan Kechlibar výše.

M. Pivoda 29.6.2021 8:38

1: Přesto platí. Přestože článek napsal ekonom, je na něm něco pravdy!!!

Tímto jen parafrázuji podnadpis Kohoutova článku: "Žijeme v době únavy z techniky. Přesto platí, že věda a technika zůstávají největší nadějí".

2: Cituji z článku: "... pseudonáboženský kult „moderních“ konceptů, jejichž uplatnitelnost ve velkém měřítku naráží na fyzikální zákony."

Upřesňuji: Lidský, biologický, mozek (zejména pokud jde o minimální spotřebu energie při provádění svých úžasných intelektuálních operací) fakticky funguje už na hranici fyzikálních zákonů.