26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SVĚT: Čipový hladomor

Na trhu je nedostatek počítačových čipů. Na rozdíl od toaletního papíru nelze úplně snadno zvýšit jejich výrobu. Co s tím?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Dobrý 11.5.2021 11:01

Co me desi je zavislost modernich zbarni na tech stejnych chipech (ani ne tak konkretni typ, to si strategove hlidaji, ale oboru jako celku). Ani ne protoze bych nejakou valku chtel, ale vytvari to stav, kdy nektere zeme sveta ani nebudou schopne valcit (protoze zavislost na soucastkach dodanych protivnikem).

To by byla skvela zprava, kdyby to platilo pro vsechny a nebyl by schopny valcit vlastne nikdo. Jenze ...

V. Církva 11.5.2021 10:29

Tak jistě. Ono to bude komplexnější problém.

Mně osobně se otevírá nůž v kapsa když čtu jak probíhají u nás výběrová řízení. Třeba na Covid testy - bylo férové - jen o ceně! Tak když někomu prodám ho... za korunu je to snad horší kšeft než funkční výrobek za 100ku ne?

V. Církva 11.5.2021 10:24

Ano to je asi nejpodstatnější část problému. Pokud Evropa řeší genderové kvoty v managementu, zdaňuje technologické firmy, vytváří byrokratické překážky tak to fungovat nebude.

I kdyby, musela by k tomu alespoň omezit zahraniční dovoz a kradení a zkupování know-how, aby tak udržela vlastní průmysl.

V současné EU je ta nejhorší varianta. Bič, restrikce , velké daně na domácí výrobce, malé společenské uznání lidí, co něco vyvíjí. A volný trh s Čínou na straně druhé.

Ještě podpořit Islám, otevřít hranice a máme tu smrtící kombinaci, ve které občanská válka a vykopání těchto je ta lepší varianta. Horší varianta je, že už tu civilizaci sami nedáme dohromady.

M. Valenta 11.5.2021 10:17

Vaše reakce mě připomínají ten vousatý vtip, o tom jak jim z toho vždycky vyšel kalašnikov.

V. Církva 11.5.2021 10:16

A ještě si rýpnu do Klause a jiných zkostnatělých dinosaurů. Pravicová konkurence je vždy potřeba, ale nevyřeší vše, hlavně ne strategické nebezpečí.

Čipy se v Evropě tak levně jako v Asii zatím dělat nedají, proto se všechny fabriky vystěhovaly. Přesto by se dělat měly 1) Jednak z důvodu výpadků politických, válečných nebo i přírodních 2) Civilizace která má nejvyspělejší technologie vládne světu. Finance vládnou světu taky ale přelévají se do technologicky vyspělých částí světa. Korea třea Samsung celkem dobře podporuje. Čína podporuje SMIC. Evropa bez tlaků státního aparátu na výrobu čipů v Evropě nemá šanci.

A ještě k tomu že Čína nemá vyspělou továrnu na čipy. Co takhle SMIC jehož velikost se přibližuje TSMC a technologicky rostou? Nevidím důvod aby řekněme do 10 let TSMC nedohnali. Tím spíš když si někdo myslí že je . Co se týká velmocenských vztahů. Jasně z obchodního hlediska by mohlo napadení TajWanu být problém. Jenže pan Kelichbar podceňuje, 6e jsou to komou3i a ti nejednají vždy logicky a že velká část výroby a know how TSMC už v Číně je. Teď ješt TajWan asi neobsadí. Ale brzy už to nebude problém.

Řešení bohužel nemá ani pan Klaus, a Zelení progresivisti a Piráti už vůbec ne!

P. Milan 11.5.2021 10:12

Fakt ovšem je, že ta složitost a přečipovanost snižuje spotřebu, což je v dnešní uhlíkové hysterii důležité. Tedy, některá složitost a přečipovanost. Některé nařízené blbiny jsou převážně jen buzerační a zdražující. Veteráni budou stoupat v ceně.

P. Milan 11.5.2021 10:09

Tak by snad přemoudrá EUnie mohla přestat házet výrobcům pod nohy klacky všeliké, administrativní, sociální, zelené, ...

Jenže to by soudružky a soudruzi v Bruseli přišli o chleba.

V. Církva 11.5.2021 10:03

Důležité téma a podstatu v první části článku pan Kelichbar zachytil dobře. Ano, je nedostatek polovodičů. Ano nejmodernější technologie 7nm a přicházející 2nm dělá jen pár výrobců. Zajímavá je myšlenka že i kvůli TSMC se Čína naváží do Tajwanu a Taiwan zase spoléhá že si je USA nenechá obsadit. Protože jsem se o problematiku zajímal, dál bych jindy skvělého pan Kelichbara tentokrát poopravil

1)Technologickou špičkou je skutčně pár výrobců TSMC, Samsung a pak Intel. Týká se to ale předeším té nejmodernější technologie s největším zmenšením. Jinak ještě je Global Foundries a další co dělají i poměrně vyspělé technologie

2) Automobilové čipy však většinou nejsou na 7nm ale většina na 90nm dnes 50 nm a je i spousta analogových čipů (ty třeba dělá bývalá Tesla Rožnov dodnes). Největší integrace se používá u grafických karet a procesorů do počítačů a notebooků. Nevím které čipy dnes třeba Škodě schází ale nemyslím, že 7nm procesory. Ty by snad byly jen do "autopolotů".

3) Ty čipy s nižší integrací se ještě ve světě vyrábí, ale ve starších továrnách a třeba pouzdření už nedělá jen Samsung nebo TSMC. Takže dnes je právě doba kdyby se mělo udělat vše pro přesun části výroby polovodičů na Západ. Ještě lze poměrně rychle zajistit soběstačnost, ale musela by být vůle.

4) Intel vyrábí v USA i Irsku takže ty šroubky asi neschází

5) Zdaleka si nemyslím, že je dobře, že se vyrábí v Číně a jen potřebují na něco USA. Číňané pracují na tom aby USA nepotřebovaly a je nutné aby Západ pracoval na tom aby nepotřeboval Čínu! V tom se hodně zaspalo a jakkoliv jsou v Evropě určité iniciativy, víme, jak to s EU chodí. Kupodivu už EU takové setkání s TSMC, Samsungem a Intelem v dubnu zorganizovala, ale těm prvním se do Evropy moc nechce.

M. Valenta 11.5.2021 9:34

Jinými slovy, globalizace je fajn, ale umět si to vyrobit sám nebo alespoň ve spolupráci se spolehlivými kamarády, je ještě o moc lepší. So geht das.

L. Písařík 11.5.2021 9:21

V mé příručce k autu je u poloviny závad napsáno: Obraťte se na autorizovaný servis Renault. Poslední auto, které jsem si sám opravoval byl Peugeot 309GT, kde jsem uměl vyměnit kotouče a destičky a svíčky, taky olej a jednou jsem vyměnil i termostat, to bylo tak složité, že jsem si kreslil náčrtky, kde co bylo, abych to potom zase složil. Od té doby jsem zůstal pouze u výměny kola, za 20 let asi 3 x. Inu - to by tak hrálo, aby si každý spravil auto sám, co by dělali ti všichni automechanici?

P. Milan 11.5.2021 9:15

Taky zvládám, dodnes, i když ne Populára, ale jinou značku. Pro potěšení. Rozdíl ve výkonech a spotřebě je ale značný.

P. Milan 11.5.2021 9:14

Ve vašem případě jsou hlavními problémy diplom nejlepšího mladého zlepšovatele (designéra), absolutní neznalost ekonomie a vztek na Zlatušku. :-P

L. Písařík 11.5.2021 9:13

Potěšil jste mně, před cca 40. lety jsem studoval slaboproudou techniku, ježto jsem si potřeboval vylepšit stereo hifi příjem. I dostala se mi do ruky kniha, co taky pojednávala o přijímačích VKV a pravila: Rádia VKV se vyrábějí v 1. a 2. jakosti. Radia 1. jakosti u nás nevyrábíme.

P. Milan 11.5.2021 9:11

Pakárna, ano.

Včetně té zmínky o přírodě v souvislosti s odtahovkou. :-P

M. Pivoda 11.5.2021 9:01

Hlavní dnešní problém s čipy není ve způsobu řízení "Just in Time (JIT)".

Hlavní problémem jsou dopady mizerného minulého ekonomického řízení firem. Tzn. náboženské uctívání ukazatele ROA (návratnost aktiv), který nutil americké manažery vyvést svá aktiva (tzn. i výrobu čipů) do rozvojových zemí.

R. Vacek 11.5.2021 8:26

Když Čína zjistila, že USA začínají se sankcemi na čínské nejvyspělejší várobce (Huawei, ...), naplánovala pěkně komunisticky ve 13. a 14. pětiletce jak vybudovat nezávislost na západních technologiích. Týká se to nejen výroby, ale i nástrojů pro návrh čipů. 13. pětiletka úspěšně splněna a teď pokračují tou čtrnáctou. Za pár let tedy budou soběstační.

L. Hančar 11.5.2021 8:08

Minulou neděli jsme seděil u okénka u své oblíbené hospody a pozoroval mladou rodinku 2+2 poskakující kolem nového, čipy nadotovaného, Pasáta. Pasát měl prázdné pravé přední kolo. Řidič, muž kolem 40, jistě dostal z palubního systému svého korábu zprávu o snížení tlaku v pneumatice a systém mu nedovolil odjet. Vsázeli jsme se, co se bude dít. Vymění muž kolo, nebo někoho požádá? A pointa? Asi po hodině telefonování chytrými telefony s jablíčkem přijela odtahovka. Takže banální defekt, výměna za rezervu dříve , se v moderní době přetavil na uhlíkově šílenou akci. Ale vydělají přece všichni: řidič se neušpiní a postupuje podle manuálu, pojišťovna, výrobce čipů pro ventilky, odtahovka, servis. Vše je o penězích, příroda stranou!

M. Kanda 11.5.2021 7:46

Copak ventily, on neměl ani chladič.

J. Pankovic 11.5.2021 7:46

... taky de musi umet zavčasu pokazit, źe...

K. Křivan 11.5.2021 7:45

Měl jsem i Citroen CV. Ten byl tak jednoduchý, že víc to už nešlo. Okénko se otevíralo loktem, když se srolovala střecha tak to byl náklaďák, ale v zatáčkách, to bylo o mořskou nemoc. Bylo by skvělé pro črské chataře. Od pytlů cementu po trámky na střechu, .... žádný problém.

J. Pankovic 11.5.2021 7:41

Trabant nemel ani ventily... a taky to jezdilo ;-)

M. Sláma 11.5.2021 6:54

Mohu Vás ujistit, že ani kdybych nebyl důchodcem, tak o 36 DENNÍM pracovním TÝDNU bych rozhodně nesnil :-P ...

J. Skála 11.5.2021 6:52

Pane Kechlibare, i Vy jste podlehl trendu zplošťování češtiny? Určitě ale víte, že fabrika si pozemek NAJALA a ne pronajala! A určitě víte, že nelze SI něco pronajmout, protože je to moje. Ale když to tak píší všichni ...

V. Němec 11.5.2021 6:44

Nebylo nad jednoduchost - starý Populár ten jsem zvládl i jako netechnicky nadaný.

R. Langer 11.5.2021 6:04

Krize se opravdu nepřežene "velice rychle", právě naopak, tentokrát udeří s mnohem větší silou, a zaručeně se neobjeví plno "nových výrobců" schopných postavit na zelené louce moderní fabriku na výrobu čipů za několik (desítek) miliard dolarů, tolik totiž dnes taková fabrika stojí, a je to například násobně dražší než nějaká směšná jaderná elektrárna.

To, co jste napsal platilo naposledy možná tak v těch devadesátých letech, kdy se ještě ne úplně všechno dělalo v Číně, ale ta doba je nenávratně pryč... :-(

R. Langer 11.5.2021 5:54

No, teď se doopravdy ukazuje, kdo je vlastně na kom skutečně závislý. V dřívějších dobách by se to vyřešilo tak, že by se například začaly dělat znovu auta bez složité elektroniky. Ale to se dnes nejenom nechce, ono se to dokonce NESMÍ! Inu, kdo chce kam... :-P

V prvni vlně těžebního šílenství se cenově dostupné grafické karty vrátily na trh PO ROCE A PŮL, a ještě dneska se tato generace karet z roku 2017 s cenou kolem 4 tisíc už zase prodává ta dvojnásobek až trojnásobek své ceny, o nových generacích karet raději ani nemluvě. Tehdy se nedostatek čipů týkal v podstatě jenom těch grafik, takže kromě lidí v oboru si toho v podstatě nikdo nevšiml, tak jsem zvědavý, jak dlouho si teď počkají ostatní odvětví průmyslu. Myslím, že to bude ještě hodně veselé. A HODNĚ DRAHÉ. ;-€

L. Novák 11.5.2021 2:55

:-) R^ ... Pamatuju se na součástkovou bídu za komunistické totality, kdy bylo (i při extrémně nevýhodném kurzu Kčs na černém trhu) výhodné nakoupit všechno třeba v Rakousku nebo Německu v maloobchodě (zadat to někomu, kdo tam mohl vyjet), než se pokoušet to sehnat u nás za nehorázné ceny, nebo to nebylo dostupné vůbec. Ta technická a technologická zaostalost RVHP byla neskutečná a potřebné tempo růstu vyráběného množství v centrálně plánovaném systému neuskutečnitelné.

vzpomínám si třeba na kuriózní "utajované" obchodní sdělení výrobního podniku Tesly (bylo jich hodně po celé republice, tuším Hradec Králové nebo Lanškroun?), že obyčejné elektrolytické kondenzátory řady TE 981 - 990 (válcové s drátkovými vývody) nemohou dodávat v dostatečném množství v provedení PE (s navlečenou PE izolací), protože pracovnice ručně navlékající PE hadici na válečky kondenzátorů na nějakých šlapacích strojích odcházejí do důchodu a není za ně náhrada... 8-o Už tehdy (začátek 80. let) mi to připadalo neuvěřitelné...

Černý trh se zahraničními (často i embargovanými čipy) součástkami vesel rozkvétal a byl na něm často závislý i "výzkum a vývoj", pro nějž byla zastaralá součástková základna ČSSR nepoužitelná. Součástky se utajeně převážely v kamionech s jiným zbožím. Výhodou byla jejich malá velikost a vysoké zisky z převozu do hladového Československa...

Dnešní problémy s "nedostatkem" jsou spíše úsměvným zádrhelem způsobeným snahou nacpat elektroniku i tam, kde by být nemusela... a často nesmyslným uplatňováním systému "Just in time", který pak při nedostatečných provozních zásobách vyvolává nucené zastavení výroby a zbytečně zvyšuje náklady. :-)

J. Jurax 11.5.2021 1:44

No jo, mým prvním autem byla Škoda 110. Nebyl tam jediný čip a taky to jezdilo ;-D

S. Sedlák 11.5.2021 1:07

Není to poprvé za posledních pár desítek let, kdy se projevil zoufalý nedostatek elektronických součástek. V 90. letech celkem dominantní výrobce Motorola nezvládl svoje obrovské portfolio a mikroprocesory byly přislibovány s dodací lhůtou 51 týdnů. Objevilo se plno nových výrobců.

Podobné to bylo na počátku nového tisíciletí s tantalovými kondenzátory, kdy ceny skočily na desetinásobek. Důsledkem byl odklon ke keramice a dnes jsou k dispozici kapacity, které byly doménou elytů. O rozměrech a ostatních parametrech (přesnost a rozměry, stabilita) ani nemluvě.

Krize se přežene velmi rychle, jen my v Evropě budeme zas o to víc pozadu a budeme snít o automatizaci, zaručeném přijmu a nejlépe 36 denním pracovním týdnu.

P. Labaj 11.5.2021 1:02

TSMC je naprostá špička.

Ale dneska je nedostatek chipů mnohem nižší úrovně, jaké dělá mnoho dalších fabrik. A to dokonce i v Evropě (např. NXP, STM).

Do praček ale i aut těch chipů dneska cpou výrobci spoustu. Ale zase to jsou poměrně jednoduché chipy. Na rozdíl od Tesly, která staví svou elektronizaci aut na malém počtu výkonných chipů (tedy i takových, jaké dělá třeba to TSMC).