20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

SOFTWARE: Přes co nejede vlak

Roku 2022 se Dolnoslezské dráhy, firma provozující vlaky u našich severních sousedů, obrátily na hackerskou skupinu Dragon Sector s dost netypickým dotazem: vlaky se nám začaly chovat divně. Dragon Sector jsou tzv. „bílé klobouky“, které se specializují na prevenci a boj proti ilegálnímu hackingu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Polák 20.12.2023 9:25

ON ten problém nastal v okamžiku, kdy starý systém "koupě SW" začal být nahrazován ''pronájmem" s cenou za jednotku času. Když přestanete platit "bude vám fungovat jen to a to" - prostě to přestane fungovat!

Čekám kdy u všech výrobků nebudou kurvítka nýbrž po "zaplacené době " prostě přestanou fungovat, s odvoláním na konec platnosti "autorskýách práv". Ty tiskárny to některé zřejě už mají....

A. Stárek 20.12.2023 8:11

Máte štěstí, to je všechno, co se k tomu dá říct.

Praktiky výrobců tiskáren, nehorázná cena za pár gramů spotřebního materiálu, tvrdá kontrola jeho originality je na jedné straně hnus a svinstvo.

Na druhé straně, tiskárny, ze kterých se sype toner z neoriginálních náplní, trysky zacpané neoriginálním inkoustem, oboje od "renomovaných" dodavatelů neoriginálního spotřebáku, to je taky realita.

A teď si vyberte.

O. M. 19.12.2023 21:54

Apple zdůvodňuje svůj přístup "pouze SW schválený Applem" bezpečnostními zárukami - tedy že se do mobilu s nějakým free prográmkem nedostane virus (jedině ten jablečný :-) ) - a uživatelé jablečných mobilů to akceptují a celkem vpohodě s tím žijí. Koneckonců, Microsoft k tomu taky směřuje (a jde taky o prachy, co jiného).

A paralela k těm vlakům - na deskách telefonních ústředen západní provenience, které za socialismu Správa spojů za drahé devizy kupovala, se vyskytovaly i obvody s "nedokumentovanou funkcí". Mezi techniky kolovala legenda, že jejich funkcí je "v případě potřeby" ústřednu vyřadit z provozu.

Vyloučit to nelze.

K. Vengi 19.12.2023 18:57

Software, jo jo. Kde jsou ty doby ASSEMBLERu, FORTRANu, COBOLu, etc. Moderní softwaroví madrigalisté mne ale na stará kolena furt baví, jako moji oblíbenci https://www.youtube.com/watch?v=hLsUBpHPkPc . Preláti s ouředníky v ČB zase uvrhli jisté songy do stavu "prohibiti". Kdo to kdysi pravil, že kybernetika je buržoasní pavě

M. Pivoda 19.12.2023 13:23

Hudební doprovod: Doňa Brońa

https://www.youtube.com/watch?v=XsuLLGW9XSg

M. Pivoda 19.12.2023 13:06

Komentář/poznámka č. 3, ohledně Kechlibarem zmíněného titulu MBA?

Jen obecně: Vězte, že čím vyšší titul, tím větší lidský darebák se za tím titulem může skrývat. Někdy dokonce je to osoba i s titulem "Jeho Magnificence".

Takže klíčovým problémem je problém v oboru řízení.

Poznámka osobní

Kdysi dávno jsem získal vědecký titul v oboru Teorie řízení.

M. Pivoda 19.12.2023 13:00

Závěrečný odstavec Kechlibarova článku: "... Toto je oblast těžce zanedbaná legislativou, a vzniklé vakuum využívá kdejaký šestákový grázl s titulem MBA. Bohužel je to zároveň ilustrace toho, proč se časem každé průmyslové odvětví zaplevelí tunou různých regulací a podregulací, často dost pitomě napsaných a těžkorukých: protože určitý typ lidí nevynechá žádnou příležitost zachovat se k ostatním jako naprostá hovada, a nic slabšího než zákon jim v tom nezabrání. Kéž bych tak věděl, co s tím."

Komentář

1. Silné technologie jsou vždy dvousečnou zbraní. 2. Počítejte s tím, že v budoucnosti bude ještě hůř, než je dnes.

Ad 1. Začněme pozitivní zprávou o problému typu "Co by, kdyby". Pokud by snad všichni lidé (na planetě Zemi), například, umožnili přístup ke svým osobním zdravotním údajům, pak by vznikl dostatečně velký soubor a docela přesná základna pro hledání užitečných korelací pro sledování vývoje nemocí. Pak by se dařilo podchytit nemoci v počátečním vývojovém stádiu, kdy jsou nemoci poměrně dobře léčitelné. To byla ta dobrá zpráva!

A ta špatná zpráva? Jakmile se do věci osobních údajů namontují právníci, pak ten pozitivní dopad určitě nenastane. Proč? Lidé ze strachu ze zneužití svých osobních údajů takové informace raději neposkytnou. Právníci zákazníky vyzbrojí patřičnými paragrafy - a konec.

Ad 2. Vývoj užitečného lidského poznání se tak může zastavit, kvůli několika málo nezodpovědným jedincům. Ano, bude nutně hůř.

Takže klíčovým problémem je problémem řízení lidské společnosti, nikoliv problémy technologické. Někdy to řešení technologických problémů sice trvá dost dlouho, ale ty problémy řešitelné jsou - viz inspirující pořad "Impossible Engineering", který běží v televizi. Poslední velmi zajímavý pořad (z pohledu inženýra), který jsem viděl, bylo nasouvání dalšího ochranného sarkofágu na atomovou elektrárnu Černobyl.

R. Langer 19.12.2023 12:49

A co by s ní jako mělo být? Pokud by byl podle vás počet prodaných kusů radikálně menší, musela by podpora být pochopitelně radikálně LEPŠÍ. ;-)

R. Langer 19.12.2023 12:46

Máte jednoznačně recht! R^

R. Langer 19.12.2023 12:45

Ano, a TO JE ŠPATNĚ! ;-€

R. Langer 19.12.2023 12:44

Ne, s kopiemi to tak NENÍ. Produkt patří vám, kopie též, ovšem pokud je NEBUDETE ŠÍŘIT. ;-)

R. Langer 19.12.2023 12:43

Kulturní zážitek. O kterém bych měl mít právo libovolně se šířit. ;-)

R. Langer 19.12.2023 12:41

Tolik, kolik by za něj byl kdo ochoten dát. Něco dalšího? 8-o

J. Jurax 19.12.2023 12:26

Oblíbený kanadský seriál Letecké katastrofy Vás poučí, že jak kde a jak kdy a zaručeně ne vždy.

J. Jurax 19.12.2023 12:19

To mají VŠICHNI politici ... :-)))

F. Navrátil 19.12.2023 12:15

To je odborná otázka. Mají nebo nemají?

J. Jurax 19.12.2023 12:15

Velké softwarové společnosti jako Google, Facebook nebo Microsoft hospodaří s daty svých uživatelů po svém a klidně vám smažou celoživotní sbírku fotek, pokud nějaký algoritmus usoudí, že jste robot nebo že děláte něco nežádoucího, psáno v článku.

Připodotkl bych k tomu, že toliko alternativní inteligent uchovává svá data na úložištích uvedených firem (a jakýchkoliv jiných cloudových úložištích), a když už, že si je nezálohuje. Terrabytové disky dnes stojí pakatel.

P. Diviš 19.12.2023 12:05

Já laser, měl jsem černobílou, neuvěřitelný "držák", teď barevnou, taky laser. Cartridge zásadně generické, na internetu.

Brother černobílý, nový, "krmivo" taky z internetu. U Brotheru kupujete odděleně cartridge s práškem, válec je extra, vydrží několik výměn prášku.

A. Blok 19.12.2023 11:25

Firma HP je obchodním duchem a svým e-shopem proslulá. Mám inkoustovku HP, ale online jsem kazety taky nikdy nekupoval.

O. Vašíček 19.12.2023 11:24

Počitadlo je "standard". Jedná se přeci o "spokojenost" zákazníka. Co kdyby tiskárna začala tisknout nekvalitně? A dávat čidla, kontrolující stav tiskárny by ji prodražilo. Tak se usoudí, že náplň vytiskne přesně 300 listů a tiskárna vydrží 3000, a je vystaráno. Stále tiskne "kvalitně" a zákazník je spokojen. :-)

ID tiskárny byl požadavek, tuším, NSA. A přeci nebudou vyrábět pro USA jiný firmware než pto zbytek světa. (A šlo i o ten zbytek světa. Identifikovat kdo a kdy co vytiskl.) ;-)

P. Diviš 19.12.2023 11:09

Krmím své tiskárny generickými tonery, bez problémů. Sice mi to napíše, že nejlepší je používat origoš toner, ale tím to končí.

Jena HP, druhá Brother.

L. Burget 19.12.2023 11:04

Taky, že napadlo. Tuším že Canon i HP ty své znovu naplnitelné náplně zdůvodňovali také tím, jak je to ekonomické i ekologické.

Obecně vzato, jaká je současná situace s tiskárnami a náplněmi, to netuším, neboť mám asi dva roky tiskárnu přesně dle Vašeho popisu a tisknul jsem na ní asi tak třikrát.

Jinak co se týče těch tiskáren, stálo by za to rozebrat ještě další svinstva na zákazníka: Počitadlo počtu stran, které tiskárna za svoji životnost vytiskne a kdyby měl být překročen, tak bez ohledu na technický stav tiskárna prostě odmítne fungovat, nebo, a to je ještě horší, automatické označování každého výtisku tiskárnou běžným pohledem neviditelnými informacemi o typu tiskárny, na které to bylo vytisknuto, snad i datem tisku a dalšími věcmi.

A. Blok 19.12.2023 10:54

Si myslím, že k dokonasti provedené kurvítko by mohlo katapultovat pilota, provést akci podle jiného scénáře a přistát podle nově naprogramovaných souřadnic.

O. Vašíček 19.12.2023 10:42

Váš příklad s tiskárnou, tu byl. Ale neprosadil se. Na levných tiskárnách výrobce "prodělává" nebo má tak malou marži, že to nestojí za řeč. A tak se "hojí" na spotřebáku (a malé životnosti). Viz tiskárny v akci za 1200,- s náklady na spotřebák skoro 1500,-. :-)

Pokud by stejně "nadupanou" tiskárnu měl uvést na trh s rozumným výdělkem, tak by stála 2500,- a byla by nekonkurenceschopná. Zákazníci, kteří kupují produkty této kategorie neřeší, zda je možnost použití alternativní náplně s cenou o cca 30% nižší. Mají to na občasný tisk a většinou se tiskárna ani nedožije výměny náplní (proč, když levněji koupím celou). Jde hlavně o pořizovací cenu.

PS: náklady na "ochranu" originální náplně tvoří většinu ceny náplně. Obsah inkoustu je málem v pl.

Je zajímavé, že nikoho zatím nenapadlo se na to podívat ze strany ekologie? :-)

O. Vašíček 19.12.2023 10:32

Tam je to také a "legálně". Je nepravděpodobné, že by F-16 prodaná např. Iráku (kdyby to proběhlo), sestřelila F-16 US Army. Nebo spíše zbraně, na ni pověšené a dodané "správným" dodavatelem. :-) (A jiné tam dát nemůžete.)

A. Blok 19.12.2023 9:59

Napadá mě nebezpečnější použití - zbraňová technika. Napřiklad stíhačky, bombardéry...

J. Majzlík 19.12.2023 9:54

Ve věku šelakových desek byl svět ještě v pořádku. Většinou se ctila zásada nezcizitelnosti majetku v jakékoliv podobě. Naopak v dnešní digitalizované době je možno váš majetek odcizit jedním stisknutím Enteru. A zloděj může tento úkon provést v příjemném palmy stínu třeba někde na Bahamách. Jen laicky uvažuji:

a) Permanentní výchova k obezřetnosti při peněžních operacích.

b) Větší převody pod dohledem finančních profesionálů, a to jen v ústavech.

c) Návrat k placení drobných nákupů v hotovosti. Tím se omezí nebezpečí ztráty karet, lidé opět pochopí cenu peněz a t. d.

d) Vytvořit systém objektivního stanovení cen nehmotných statků. Tím oddělit opravdu hodnotné produkty od napodobenin, amatérismů, začátečnictví, provokativních výtvorů.

e) Boj s nepravostmi všeho druhu v digitálním světě nelze beze zbytku vyhrát, lze jen zjednodušit jejich pravidla, zpřísnit postihy, zlepšit spolupráci.

f) Návrat statusu notáře jako ručitele právní čistoty rozličných majetkových operací, dnes se mnohdy odbývajících v digitálním prostředí na jeho byvší úroveň.

g), h) . . .

J. Anděl 19.12.2023 9:32

Ano, je rozdíl, jestli si koupím lístek nebo celý film (práva na něj), v tom asi máme jasno.

J. Anděl 19.12.2023 9:32

Ano. A pokud mi ho někdo prodal, tak by bylo fajn, kdyby už patřil mně a ne jemu. Jako u čehokoliv jiného.

M. Kanda 19.12.2023 9:06

Navrátile, vy jste duševně postižený člověk. Máte mánii cpát Pětikoalici do úplně každé diskuse. I do takové, která s politikou vůbec nesouvisí.

Už jste se zkoušel léšit?