5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Drahý požadavek EU

Podle Bruselu by v roce 2020 (tedy za 8 let) mělo mít 40 % lidí v EU ve věkové skupině 30-34 let vysokoškolské vzdělání. Odhaduji, že plnění tohoto cíle nás stojí 46 miliard korun ročně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Kudrnová 10.2.2012 23:18

Drahý požadavek EU

 Na co nám bude tolik lidí vystudovaných? Co budou dělat?To snad jsme už takoví bl ci ,že takové  nesmyslné věci budeme dělat a poslouchat? Kdo konkrétně  takové věci vymýšílí a co si od toho slibuje? Teď nic jiného v televizi nevidíte, než jak policie zatýká lidi, jak policie honí zloděje, my všichni  tady něco děláme špatně, Nic pozitivního neslyšíte. To už není normální a prosím Vás kdo jim dal právo v Bruselu v těch nových drahých  barácích nastevěných na to  aby nám poroučeli.    My tam pošleme peníze a oni nám zpět také a ještě navelí za co je můžeme utratit.Co na to řeknete až Vám přijde důchod a budete mít napsáno  přesně na co  kolik   záchodového papíru budete smět odtrhnout, kolik bude postelí v domově důchodců, anebo vlastně žádné domovy důchodců, peníze už nebudou, tak každé vystudované dítě si bude muset vzít starého člověka domů. Nepřipadá Vám to jak  kulturní revoluce v  Číně za Mao Ce Tunga? Děti byli víc jak rodiče, toto je jedna cesta , kterou se dali ti pohrobci v Evropské Unii a druhá zase po Hitlerovi -  vegeteriání, chránit brouky, květenu, bacha za zašlápnutí  nějakého  brouka, ale když se zabíjeli lidi, to  Hitlerovi nevadilo.Děsně mi to připomíná, jak se chrání zvířata, přes silnici se musí vystavět koridory a na to abychom měli pořádné nové  silnice a to i přes Šumavu, pro nás pro lidi, tak se všichni o tom bojí jenom špitnout. Myslím si, že zavčas bychom měli dát zpátečku, než bude pozdě.

I. Babková 10.2.2012 16:36

O vzdělání jde až na posledním místě

Ve skutečnosti nejde o to, aby byli Evropané vzdělanější, ale o to, aby se nezaměstnanost dala vykazovat poměrně malým číslem. Práce pro všechny stejně není, to by u nás muselo fungovat více továren, ty se však úspěšně zprivatizovaly. Tak se ti mladí prostě na nějakou dobu uklidí na nejrůznější VOŠky a VŠ či univerzity. Ona většina z nich po mnohaletém leštění školních škamen svými ctěnými pozadími na tom nejspíš bude jako poručík Dub nebo kadet Biegler. Jen už to asi nebude taková švanda.

J. Schwarz 10.2.2012 23:11

Re: O vzdělání jde až na posledním místě

A ve zprivatizovaných továrnách pracují marťani? Jediné vysvětlení vašeho zkratu, které mne napadá je, že ve zprivatizované továrně vytvoří polovina zaměstnanců víc a kvalitnějších produktů než dvojnásobek v továrně státní. Já, narozdíl od vás, to považuji za plus.

L. David 10.2.2012 16:07

Poručíme větru, dešti

a nabudíme IQ dvou set tisíc dalších studentů.

Pokud tak rozhodneme, vysokou školu dokáže s úspěchem vystudovat každý druhý.

B. Volarik 10.2.2012 19:20

Re: Poručíme větru, dešti

Co, kazdy druhy?!   KAZDY!!!

J. Boleslav 10.2.2012 16:03

Už by pomalu v Bruselu mohli

s těmi idiotskými nápady, co má být v r. 2020, 2030, 3000 atd,. přestat, docela tím lidi čím dál tím víc iritují. Pak se oni i jejich přívrženci diví, že EU není mezi lidmi úplně nejpopulárnější, a hledají, který že Klaus za to může. Na druhou stranu ale, co by tam za ty jejich ubohé platy dělali, že. Možná by ale bylo přece jen efektivnější, kdyby nedělali nic.

Kompromisní možností by potom bylo, že by se věnovali pouze fundamentálním problémům typu velikosti klecí pro slepice nebo zakřivenosti banánů a na podružné věci typu vyloučení Řecka z eurozóny a pod. rezignovali. Stejně jim moc nejdou.

M. Pivoda 10.2.2012 11:15

Nevěřte ekonomům. Nerozumí dnešní technologické době době

Velmi moudrý pán, otec moderního managementu P.F. Drucker, v roce 1989 v rozhovoru řekl: "Ekonomové neví nic, až se zpožděním dvaceti let". Z této perspektivy se lze dívat i na článek ekonoma Macha (který vyučuje na prestižní Vysoké škole ekonomické v Praze). Nevěřte ekonomovi Machovi. Naopak: Vzdělávání se dnes stává velmi levnou záležitostí. Zatím ale jen pro iniciativní, samostatné české občany (kteří jsou mimochodem pro ekonomiku nejdůležitější, aby se mohla naplnit ona zmíněná Lisabonská strategie!), tzn. pro občany, kteří jsou ochotni studovat samostatně a kteří (23 let po pádu komunismu) se už konečně naučili anglicky (toto druhé omezení může platit ještě nějakých 5 let).

Zde je doškolovací kurz pro dinosaury naší doby (kteří jsou jako autoři upřednostňováni i na blogu Neviditelný pes):

1) A Disrupted Higher-Ed System. January 26, 2012. By Jeff Selingo http://www.linkedin.com/news?actionBar=&articleID=5568398261653348360&ids=c3oPe3gPcPkScjoOe3APe3oRdiMNejwMdPASe3wTd3wOdjwVdzkRb34Sc3gNcPcNe3wOejkQejsSdjkIdzgUe30Md3kQczcQd3cQejoRdiMSd3kMej4RdPs

2) Rozvratná inovace ve školství klepe na dveře. (Jak zvýšit počet dobrých českých studentů? Omezit právo na studium? Nikoliv. Urychlit nástup rozvratné inovace ve školství.)

https://sites.google.com/site/mirekpivoda/clanky

R. Langer 10.2.2012 12:57

Re: Nevěřte ekonomům. Nerozumí dnešní technologické době době

Váš příspěvek mi nedává smysl, on snad někdo někomu upírá právo studovat?

M. Pivoda 10.2.2012 15:53

Řeknu vám to tedy jinak

Mach: "Podle tohoto plánu má Evropská unie mít do roku 2020 (mimo jiné) mezi mladými lidmi 40 % absolventů vysoké školy. ... Nejprve si řekněme, že tento cíl je zcela nesmyslný. Cíl vychází z naprostého nepochopení ekonomie."

U Macha jde o naprosté nepochopení účelu vzdělání a dnešní doby, ve které žije. Jestliže ale mladý ekonom Mach (nikoliv nějací rakváči z doby socialismu - mezi které byste mohli zařadit i mne - tj. CSc. ve věku 67 let) učí tyto hovadiny své studenty na VŠE Praha, pak vzdělání českých ekonomů je skutečně nesmyslné a taková škola by se mohla klidně zavřít. To navrhuji já jako daňový poplatník a svobodný občan (naštěstí neorganizovaný v Machově politické straně Svobodných občanů).

V. Kováčová 10.2.2012 16:04

Re: Řeknu vám to tedy jinak

Pane, Mach o voze a Vy o koze.

M. Pivoda 10.2.2012 17:33

Mach je politik, nikoliv vědec

Vážená paní: Ekonom Mach je zaujatý proti EU a je skutečně mimo dnešní dobu. Všimněte si jeho dalšího tvrzení.

Mach: "Mimochodem, jiný cíl téže strategie Evropa 2020 – dosáhnout do roku 2020 dvacetiprocentního podílu obnovitelných zdrojů energie na energetické spotřebě nás ročně na podpoře biopaliv a solárních a větrných elektráren stojí asi 55 miliard ročně. ..."

Tato zmínka vůbec nesouvisí s tématem článku - a navíc oněch 55 miliard Machovi vyšlo z faktu, že my v Česku jsme si sami naplánovali lineární naplňování směrnice EU. Do lineárního způsobu implementace nás ale přece nikdo z EU netlačil. Lineární postup implementace je nefektivní řešení vzhledem k tomu, že technologický vývoj v solárních panelech probíhá exponenciálním tempem. To čeští ekonomové jako Mach zřejmě neví.

Dlouhodobě sleduji články Macha, který píše jako politik, nikoliv jako vědec. Lepí k sobě události s jediným cílem: poplivat EU při jakékoliv příležitosti.

L. Šarina 10.2.2012 10:40

Pane Machu,

jste poměrně mladý člověk a možna inteligentní máte přehled,jistě máte i přečtěny veškéré dokumenty zEU oEU,tak proč taková nenávist,ani jeden kladný článek,polopravdy, manipulace.Memůžu se zbavit dojmu že váš politcký učitel a vůdce V.Klaus,kerý se nimochdem k vám musí stavět čelem jnak mu vlezete i do tmy na vás ohromě působí a vy jste jeho s prom. jen "plechová huba"

P. Bárta 10.2.2012 12:05

Re: Pane Machu,

Mno, možná to bude tím, že nějak moc těch kladných věcí není. Ano, pokud by začal pan Mach s polopravdami a manipulacemi, mohl by napsat i nějaký ten kladný článek - stejně jako pomocí polopravd a manipulací píší kladné články na EU ostatní novináři a politici...

P. Urban 10.2.2012 12:38

Co je na tomto článku polopravdivé a manipulativní ?

P. Fiala 10.2.2012 9:52

Člověk vzdělaný univerzitně i jinak

Kdysi pan K.Marx (někdy kolem r.1840?) hodně přemýšlel a vymyslel pojem KAPITÁL, jehož obsah vysledoval ve společnosti v době první průmyslové revoluce, ve které žil. V čem spočívá toto slovo, jeho význam? Lidé později narození i komunisté dodnes nechápali, díky své malé vzdělanosti, co to ten KAPITÁL vlastně je, v čem všem je zkryt a jak se dá využít.

Jak pak by se vyvíjely USA, kdyby půda, ukradená domorodcům, neměla právoplatné vlastníky? Stále by bylo reflektovno území nazývané Divoký západ, kde větší počet koltů a pušek znamenal NESPRAVEDLNOST mezi novousedlíky. Muselo být nastoleno PRÁVO s ještě větším počtem koltů a pušek, aby mohl být KAPITÁL v půdě a surovinách využit.

Kde všude lze KAPITÁL nalézt? Všude, kde je zaveden právní řád a je vymáháno jeho dodržování. A "nejnověji"?

V každé lidské bytosti, v souhrnu, se tento fenomén ve vyšší kvalitě vygeneruje, pokud  je člověk vzděláván v průběhu života dle svých vrozených dispozicí, inteligencí a v něm budované hrdosti, že je lidská svobodná bytost. A náklady na vzdělání? Ty leží hlavně, v souhrnu, na rodině, na otcích a matkách.

P. Čulík 10.2.2012 9:11

Knou-hou how-no_u už na to máme,

stačí otevřít pobočky Plzeňské fakulty a budem mít 101% vysokoškolskou provzdělanost.

P. Urban 10.2.2012 12:42

Souhlas

Ještě by to chtělo získat evropské dotace pro poplatky (dříve úplatky) za studium v nepřítomnosti. A v zájmu přežití vymyslet nějaký nový typ studia, který by produkoval odborníky místo de facto zaniklých vysokých škol.

J. Šejnoha 10.2.2012 0:56

dá se to splnit snadno

Studimu zintenzivnit:  1. základní škola bude  jen do  7.  třídy.   2. navazovat bude dvouletá střední škola - případně  učební obor ( pochopitelně s maturitou). 3. bakalářské studium  3.roky ( náročnost snížit na úroveň maturity).  4. magisterské nebo inženýrské další  3.roky

Množstvím vydaných diplomů lze  splnit  EU plány na   120% a ještě  ušetřit.

Jedinou nevýhodou vysokého počtu absolventů bude  to, že  všichni budou chtít sedět v kanceláři, což bude nejspíš  řešeno  výstavbou nových úřadů a nejrůznějších státních institucí.

Naopak  pracovat bude málokdo.

 

P. Jášek 10.2.2012 5:24

Re: dá se to splnit snadno

...a nebo běhají po náměstích a volají: Vládo dej nám práci, máme VŠ! Jako ve Španělsku!

P. Novotný 10.2.2012 0:51

A je to tady opět

Nechci se nikoho dotknout, ale určování, kolik procent populace bude mít vysokoškolský diplom silně zavání opět bolševickým plánováním: nebere se ohled na to, kolik lidí v dané populaci má předpoklady na to, aby byli schopni se vyrovnat s nároky na dosažení daného stupně vzdělání. Velmi si vážím lidí, kteří jsou schopni cokoliv vyrobit vlastníma rukama a je mi úplně jedno, že to nejsou žádní velcí myslitelé - každý umí to svoje. Ale proč má mít každý vysoškolský titul, který je mu k ničemu v reálném životě, jenom kvůli směrnicím nějakého magora? Výsledek již vidíme - každý rok se chrlí neskutečné množství absolventů vysokých škol podivných oborů, jejichž uplatnění v normálním životě je již podle názvu naprosto nereálné, ale když potřebujete najít dobrého řemeslníka, tak máte smůlu.

Na závěr mám pouze jeden dotaz, za který asi v diskuzi dostanu dost nadávek: proč nutit lidi do vysokoškolského studia za splnění nějakých kvót, když na to prostě nemají a jako řemeslníci by měli o hodně větší přínos a asi byje to i více bavilo (a uživilo)! Na pracáku tolik nedostanou.

B. Uhlich 10.2.2012 1:26

Re: A je to tady opět

Jo, pane Novotný, tyhle otázky si už kladu od roku 89, kdy na Letenské pláni hřímal Waltr Komárek, že jsme národ nevzdělanců...tehdy mu lidi plácali jak smyslu zbavení a já nějak nechápal, co by se mělo stát, aby se z běžného blba stal vysokoškolák...jo jo, měl jsem v tu dobu věru malou fantasii...v tu dobu se vysoká škola dělala dost obtížně a přiznejme si - ne každý ji prostě dodělal. Tak jsem tehdy pochopil, že k tomu, aby měli všichni vysokou bude prostě nutné dvě věci ...buď požadavky na studenty radikálně snížit a nebo...to mi tehdy ovšem nepřipadalo možné...tedy  vyřešit jako ona slavná škola v Plzni... jinak si opravdu nedovedu představit jak zařídit, aby se takového požadavku docílilo....

Co se týká řemeslných a vůbec technických oborů tam si myslím, že je vina jednoznačně v celém polistopadovém vývoji... už slavný Havlův výrok na něčí adresu: "..on je to jen technik.." až po nedávné bilboardy s člověkem mající místo rukou lopaty s výmluvným nápisem " všichni budeme jen lopaty..." jasně svědčí o naprosté přezíravosti vůči jakýmkoliv manuálním pracujícím. Asi je to logický vývoj, po listopadu 89 se prostě společnost chtěla oprostit od předáků, horníků, dojiček, zemědělců a pod. a tak se do popředí dostali ekonomové, právníci, umělci a chytráci všeho druhu a pokud se hovořilo o technice pak jen v souvislosti s IT..nic jiného nebylo hodno pozornosti. Bohužel, představa, že Češi budou "vyvolený " národ, který se bude zabývat jen vznosnou nemanuální činností a pokud půjde o to, cosi udělat ..tak si na to někoho zjednáme.., se ukázala dost mylná..to ovšem už dost pozdě..v okamžiku, kdy prakticky zaniklo učňovské školství, v okamžiku, kdy věta, budeš někde dělat rukama, se zhusta používá na strašení dětí, které nejsou zrovna ve škole příliš pilné....se dá asi těžko zvrátit fakt, že s manuálně pracujícími tady bude prostě problém a já mám obavu, že se to nezlepší rychleji než za stejnou dobu, po kterou se to tak pěkně všechno zničilo....  :-(

M. Trhlík 10.2.2012 6:34

Re: A je to tady opět

Pane Uhlichu,ale všechno to končí u toho,že lidé mohou dosáhnout jakéhokoliv vzdělání,ale pořád je budeme dělit na schopné a neschopné.Myslím,si,že se spoustou takových lidí,nejen vysokoškoláků jste se setkal mnohokráte.Svého času  odešel jeden můj kamarád do Německa,ještě před rokem 1989 ,kde začal pracovat jako soustružník.Na otázku,zda chce vidět jeho zaměstnavatel výuční list,mu řekl,že tam má soustruh a něm mu může ukázat co umí. Zajisté se  to nedá srovnávat s vysokou školou,ale i tam musí absolvent vysoké školy prokázat co umí.Pravdu máte v tom,že za pár roků bude asi problém sehnat manuálně zručného řemeslníka ve všech oborech.A to se bude řešit jak?Zase  nějakou vyhláškou?

B. Volarik 10.2.2012 19:14

Re: 2 roky jsem v USA pracoval jako svarec.

Prvni zamestnani bylo v male soukrome svarecske dilne. Obtelefonovaval jsem svarecske dilny, az mi v jedne rekli, ze by nekoho potrebovali Prinesl jsem si ze srotu par kusu zeleza...oni pozorovali, jak si vybiram elektrody, jak zapinam svarecku a jak si nastavuji proud.delal jsem par vodorovnych svaru, par stoupacek, par koutaku a jeden nad hlavou. Majitel dilny si to prohledl, pokyval hlavou a rekl: Muzes nastoupit v pondeli?

Druhe zamestnani jsem nasel pomoci inzeratu v novinach: Predlozil jsem resume (moc se jim libilo, ze jsem v Ceskoslovensku pobyl u jednoho zamestnavatele asi 10 let). Ukazali mi dilnu, ukazali mi vykresy..ja je precetl a rekl co bych s tim delal. Prijali mne a bylo to.

Papiry?...... kdepak, ukaz jak tomu rozumis, co umis udelat v praxi a makej!