16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

REALITA: Hospodářský růst jde do kopru

Odchod velkých firem z české ekonomiky, ale vlastně i z dalších evropských zemí, bude tedy pokračovat. Již to je statisticky měřitelné na poklesu exportu evropských zemích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Plzák 5.3.2024 10:15

Taky jste trvale rostl, než jste začal upadat. Tak je to se vším na světě. Jen se nesmí ta fáze růstu škrtit.

Celosvětově už rostem mnoho tisíc let. Máte nějaký, rozumný, ne intelektuálský argument, proč by měl ten růst právě teď skončit?

Že to tvrdí Robejšek, neznamená, že to musí být pravda. Ten koneckonců studoval v Německu.

M. Šejna 5.3.2024 10:09

Čestlice jsou hned vedle Průhonic. Průhonice jsou hned vedle Prahy. Praha je hlavní město Moravy. ;-D

J. Plzák 5.3.2024 10:08

To se dělalo odjakživa, všude na světě.

Jen tak by mne zajímalo, jak vypadala smlouva o prodeji Škody koncernu VW.

To musela býd sviňárna a podepsal ji Dlouhý, za 1 mio. dolarů.

J. Vorlický 5.3.2024 10:08

No, všichni normální lidé víme, že je blbost se spoléhat na počasí pro teplo, světlo, energii pro stroje, pro zábavu, pro výrobu, atd.

M. Šejna 5.3.2024 10:06

Něco takového, co se nazývá "nepřátelské převzetí firmy" , je běžnou součástí kapitalismu. A jen mentálně zatížený to neví.

V. Mokrý 5.3.2024 10:05

FRANCIE

podobnou firmu vloni/2023 znárodnila a bez velkých řečí.

ČEZ je na řadě a mělo by to být co nejdříve !

M. Šejna 5.3.2024 10:04

Já nemám elektroauto. Mám turbodiesel.

Vlastníkům ČEZ vadí dodatečně zdanění zisků, které schválil parlament. A chtějí se bránit.

Chcete nám tu sdělit, že dodatečně zdanění odporuje zákonům?

J. Plzák 5.3.2024 10:03

Něco takového by ale bylo v jasném rozporu se vším volným kapitalistickým podnikáním. To si může přát jenom někdo mentálně zatížený.

Je ale nutno dodat, že už teď naše hospodářství vykazuje socialistické rysy.

T. Kučera 5.3.2024 10:02

Taky proto se už jde do Indie.

J. Vorlický 5.3.2024 10:02

Měl jste si vzít kanystr a dojít k vedlejší pumpě, a bylo to, ne?

Čestlice. To je kde?

L. Novák 5.3.2024 10:00

Limity růstu v přírodě běžně fungují a není to nic nepřirozeného. Podobně ani v ekonomice nemohou všechny procesy narůstat donekonečna. Vždy existují (a tvale působí) kladné i záporné zpětné vazby, které systém udržují "v mezích", ty nelze překročit. ;-)

M. Šejna 5.3.2024 9:59

Nastudujte si pojem "nepřátelské převzetí firmy". Pak pochopíte že to s komunismem nemá nic společného a že vy tu zas ze sebe děláte nevzdělaného hlupáka v přímém přenosu. :-P

J. Vorlický 5.3.2024 9:59

No tak, no tak.

Komu na začátku patřil ČEZ? Kdo ho, nebo jeho část, prodal? Proč vlastník něčeho musí nutně být nenažraný, když ze svého vlastnictví chce maximum?

Nechává snad pan Šejna ve svém elektroautě jezdit lidi, kteří by se rádi svezli autem, ale nemají na to peníze? atd. atd.

J. Plzák 5.3.2024 9:57

NA ŘADĚ JSOU DRASTICKÁ OPATŘENÍ!

Opatření za každou cenu, i za cenu rozhádání se s EU.

Nikdo z venčí nám nesmí předpisovat umělé zvyšování ceny el. energie. Jsme Česká republika, ne gubernie eurounijních pošuků.

Jen tak mimochodem: Kolik lidí zaměstnává těch 225 firem?

M. Šejna 5.3.2024 9:57

Včera jsem bral naftu v Čestlicích a neměli tam benzín Natural 95. Tak přemýšlím o článku, který se bude týkat nesmyslnosti benzínových aut z důvodu nedostatku benzínu. ;-D

L. Novák 5.3.2024 9:54

Jasně. Komunismus zvítězí! ;-D

L. Novák 5.3.2024 9:53

Stedin v celém Randstadu - podobně jako zmíněný Utrecht - omezil připojování nových domů, podniků, škol i nemocnic, v poslední době si také začal pohrávat s tzv. chytrým dobíjením, kdy v Rotterdamu začal omezovat dostupný elektrický výkon pro nabíjecí stanice elektrických aut v problematických dobách. Nic z toho nestačilo a přijdou razantnější kroky.

Stedin tak oznámil, že nařídí vypnutí všech veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v jeho moci mezi 16. a 21. hodinou každý den tak, aby nedošlo k výpadkům sítě. A má tu možnost - koncesní smlouvy s provozovateli veřejných stanic dávají operátorovi možnost nařídit jejich vypnutí ve večerních špičkách (domácích stanic se tato možnost zatím netýká). Pokud by k tomu nepřistoupil, blackouty by mohly postihnout jakoukoli část z 1,5 milionu domácností, které v oblasti obsluhuje. Operátor volá po rozumnějším využití sítě po návratu lidí domů, pracuje s tarify s plovoucími cenami, které mají motivoval zákazníky víc využívat síť v nočních hodinách, nic z toho ale - navzdory vrozené šetřivosti Nizozemců - nestačí a musí přijít drastičtější kroky.

Operátor toto opatření označuje za „dočasné”, ale řešení problémů je v nedohlednu. ...

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/nizozemska-elektricka-sit-uz-kolabuje-operator-naridi-vypnuti-dobijecich-stanic-elektromobilu-pro-miliony-lidi-od-16-do-21-hod/

L. Novák 5.3.2024 9:52

Co z těchto problémů se podařilo vyřešit? Nic, takhle je to prosté. Postupem času akorát narážíme na další a další potíže, aniž by ty předchozí kamkoli zmizely. A zcela upřímně říkám, že se i jako velký skeptik divím tomu, jak brzy se některé z nich projevují.

Elektromobily jsou přes veškeré přerozdělování a další manipulace s trhem v jejich prospěch pořád velmi drahé. Na jejich (ne)použitelnosti se nic nezměnilo a problémy způsobené zejména extrémními ztrátami hodnoty jen bují. To všechno se dalo čekat, fascinuje mě ale, že se už teď potýkáme se selhávající elektrickou sítí. Neděje se tak v Rumunsku nebo v jiné zemi, kde infrastruktura může být snadno zaostalá, ale právě v Nizozemsku. Nedávno jsme psali o Utrechtu a tamních problémech, ale to je „Zelená pevnost”, která jen narazila na limity svého dogmatismu. Nový problém je mnohem větší.

Nizozemský operátor sítě Stedin, státní firma obsluhující Randstad, největší metropolitní oblast v zemi zahrnující i Amstredam, Rotterdam, Haag a právě Utrecht, totiž vzal ručník a hodil ho do ringu s tím, že není schopen dále garantovat soustavné dodávky elektrické energie ve špičkách, pakliže nedojde k úplné eliminaci části spotřeby v problematických časech. A uhádli jste, první na ráně jsou elektrická auta, kterých neustále přibývá a síť zatěžují masivními odběry v těch nejnevhodnějších momentech.

Abychom si dali věci do kontextu, podle nejnovějších dat nizozemské RVO (Rijksdienst voor Ondernemend, řekněme Národní agentura pro podnikání) jezdilo v zemi ke konci roku 442 tisíc elektrických aut z asi 10milionové flotily. Bavíme se tedy o chvíli, kdy elektromobily představují okolo 4,5 procenta ze všech vozů v provozu. To je skoro nic, přes 95 procent vozů má pořád jiný pohon. A přesto pokládají síť v zemi, která by na jejich rozmach měla být připravena lépe než kterákoli jiná?

M. Šejna 5.3.2024 9:52

Minoritní akcionáři ČEZ se rozhodli založit spolek, který má hájit jejich zájmy a chránit hodnotu jejich akcií. Dalším důvodem nespokojenosti soukromých vlastníků ČEZ je také zavedení daně z neočekávaných zisků. Takzvaná windfall tax platí od loňského roku kvůli energetické krizi.

Já mám pocit, že nastal čas na tzv. nepřátelské převzetí firmy státem. Tedy zestátnění akcií ČEZ. Strategické firmy má ovládat stát, nikoli banda nenažraných soukromníků.

L. Novák 5.3.2024 9:51

Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod. (27.2.2024 | Petr Miler)

Už nejde jen o jedno město, rázem se bavíme o největší metropolitní oblasti v zemi. Ani tam už není možné připojovat nové domy či firmy, nejvíc ze všech to ale odskákala elektroauta.

Nerad to zmiňuji pořád dokola, ale protože každý náš článek čte určité množství lidí úplně poprvé, raději zopakuji, že v rámci svých pracovních povinností trávím asi polovinu roku v Nizozemsku. Pokud se tedy o něčem souvisejícím s děním v této zemi zmiňuji, není to „jedna paní povídala” - s tím, co se v zemi větrných mlýnů odehrává, jsem konfrontován osobně nebo to mám jinak přímo na talíři díky kolegům, se kterými pracuji, známým, s nimiž se stýkám, popř. automobilovým nadšencům, s nimiž jsem v kontaktu.

I tento článek, jakkoli jej někteří zastánci jiných pohledů na elektromobilitu budou mít tendenci znevažovat, tedy plně reflektuje realitu, jak si ostatně můžete ověřit s pomocí řady lokálních médií. I když jde o věc, kterou lidé tlačící elektrická auta označovali za nemožnou, popř. přinejmenším časově vzdálenou a do té doby snadno řešitelnou postupným posilováním infrastruktury, faktem je, že nizozemská elektrická síť začíná kolabovat. A jedním z důvodů je neustále rostoucí množství dobíjených elektrických aut.

Opakovaně jsme v minulosti zdvihali v souvislosti s tlakem na rozšíření elektrických aut varovný prst, přičemž hlavní důvody nemožnosti jejich široké adopce byly následující (v tomto pořadí): - vysoká cena,

- mizerná praktická použitelnost daná omezeným dojezdem a dlouhou dobou dobíjení,

- nevyzpytatelné dlouhodobé provozní náklady dané nejasnou životností, a tedy poklesem hodnoty,

- nedostačující infrastruktura pro dobíjení většího množství takových aut,

- nedostatek elektrické energie pro dobíjení většího množství takových aut.

O. M. 5.3.2024 9:47

Souhlasím, že kvůli zelenému údělu jde evropská ekonomika do kopru, ale nezvolila jste si nejšťastnější příklad. Je celkem běžné, že (nejen) automobilky otevírají své pobočky v regionu, pro který mají vyrábět. Je to výhodnější ekonomicky, a koneckonců i ekologicky.

P. Čech 5.3.2024 9:43

Nemá žádný logický smysl řešit neřešitelné.Ten důchodový systém totiž nelze reformovat. Pojem "reforma" znamená totiž nejen "změna", ale z m ě n a k l e p š í m u . To, co ve věci předvádí současná vláda není ani jen "změna", ale změna k horšímu. Máte pravdu v tom, že "díry do systému vrhá demografie. Ovšem nejen demografie. Také se na věci nemalou měrou podepisuje zvyšující se věk dožití obyvatel. celý systém byl vytvořen v době, kdy rodina měla cca 5-6 dětí a věk dožití byl 56 let. Za akových okolností celý systém efektivně fungoval. Doba se však zásadně změnila. Dnes má rodina v průměru 1,8 dítěte a věk dožití se blíží 80 letům. Za takových podmínek tento důchodový systém nefunguje a žádnou skutečnou reformu provést nelze. Je možno ješdiné Systém p o s t u p n ě zrušit a pokud se někomu podaří vymyslet systém naprosto jiný a efektivní, tento zavést. Je však možno žít i bez takového systému. Lidé bez státního důchodového systému žili více či méně spokojeně desetitisíce let a takový systém jim nechyběl.

J. Vorlický 5.3.2024 9:41

Věc není snadná. Zeptejme se (a myslím to vážně): Co by se stalo, kdyby se - řekněme v celé Evropě - přestala celý jeden rok vyrábět a prodávat nová (zdůrazňuji nová) auta?

Výroba dílů pro stávající auta, včetně jejich prodeje a služeb automechaniků a opraven by jela normálně dál.

Co by se stalo?

F. De Winter 5.3.2024 9:41

Žádné blouznění o trvalém ekonomickém růstu. Nerůst mají zvířata a proto mají nedostatek. Díky nerůstu pro ně totiž ani uhlí ani ropa a ani uran nejsou suroviny. Z bezcenných věcí se stávají suroviny díky růstu. A ten růst může být nekonečný. Žádná hranice neexistuje. Kdo by si před 200 lety dokázal představit jadernou elektrárnu nebo fakt, že budeme po Zemi cestovat ve výšce 10 km nad zemí rychlostí 900 km za hodinu...

M. Šejna 5.3.2024 9:31

To si mě s někým pletete.

Pokud jde o daně, tak daň z nemovitosti je u nás opravdu velmi nízká. O této daní jsem psal. Ostatní daně máme v normálu nebo vysoké.

P. Čech 5.3.2024 9:29

Máte pravdu, pane Navrátile. To, o čem však píšete, není příčinou, ale důsledkem. Příčinou je náš nedemokratický politický systém, vycházející z reálného socialismu, podepřeném nemálen anarchistických zásad. Politici a novináři tomu říkají "demokracie". Se skutečnou demokracií to však nemá téměř nic společného. Tedy kromě jisté míry svobody, která na mnoha místech ovšem spíše škodí (svoboda slova u novinářů), protože je zneužívána. Je nutno si už konečně uvědomit, že systém, založený na zásadách "chytré" horákyně nemůže nikde efektivně fungovat. Je to jen a jen pohádka, sice umně ale přece jen naroubovaná na socialistické zásady řízení. A v tom to všechno vězí. V hlouposti důvěřivých lidí, kteří něčemu takovému jsou ochotni uvěřit.

L. Novák 5.3.2024 9:26

Idioti jako vy dva kecají zásadně do všeho, čemu nerozumí. Poznat to není žádný problém. Je to vaše trvalá vlastnost s mnohaletým progresívním vývojem. ;-)

J. Moravec 5.3.2024 9:25

Když datový zdroj vyprodukuje hodnotu (symbol), která má nízkou pravděpodobnost (tj. nastane událost s nízkou pravděpodobností), nese tato událost více „informace“ (způsobí větší „překvapení“), než vyprodukování hodnoty, která má pravděpodobnost vysokou. Pokud množství informace, které nese každá událost, považujeme za náhodnou veličinu, informační entropie je střední hodnota této náhodné události.

Zdroje jsou různé.

L. Novák 5.3.2024 9:23

Klidně si vytrubujte nesmysly dál. Máme přece svobodu projevu... :-P

P. Čech 5.3.2024 9:20

Nevím zda pan Rada byl či nebyl komunistou. Jeho příspěvky však jistý smysl nepostrádají. Rozhodně ovšem diskutuje, t.j. předkládá konkrétní argumenty. Tedy něco, co Vy ve svém "mozečku" nemáte. Umíte jen nadávat a to do slušné diskuse rozhodně nepatří.