27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

PENÍZE: Rozpočtová rada hází hrách na zeď

Před nedávnem představila Národní rozpočtová rada novou Zprávu o udržitelnosti veřejných financí. Jako obvykle to je neveselé čtení a jako obvykle nevyvolává u politiků téměř žádné reakce. Zkrátka jako když hrách na stěnu hází...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Strakoš 30.9.2022 13:55

Ano, Babiš pochopil, že v rozhazování nejsou limity a cokoliv, co mu pomůže zůstat u moci, lze využít. Cokoliv = žádné ideály, žádný přesný směr, cíl je jediný - zůstat.

Člověk by to skoro až obdivoval, kdyby to pak neplatil.

P. Hatina 30.9.2022 10:00

Je to sice pravda, tedy krom těch důchodů. Protože, v tomto, ano je možné že "..za dvě desetiletí bude třeba přisypávat na důchody každý rok kolem 110 miliard ročně" - tedy za předpokladu že se jiné parametry státu i ekonomiky nezmění.

Jenomže co už paní Lhotská nepíše, že obdobnou částku nad 100 miliard by musel stát každoročně vydávat po těch 20 let pro provádění té reformy.

S tím doplňkem že vlastně ani tím není zajištěno, že by tolik ušetřil - jak to ostatně dělá i tato vláda, nízkopříjmovým důchodcům (tedy i těm po této reformě) by musel doplácet na jejich vysoké životní náklady ve formě sociálních dávek.

Nemluvě tedy o poučení z posledních let. Kdy napřed byla řada lidí (zejména živnostníků) naprosto bez příjmů - tak z čeho by si asi na ten private důchod platili? A současná inflace kolem 20 procent (nevíme kam až půjde) by taky naspořené peníze v důch.fondech taky pěkně prožrala.

Tudíž, ono by to možná chtělo, aby ty různé státem placené Rady ty svoje kalkulace o privatizaci důchodů reálně překalkukovaly a oznámili reálná čísla. Na žádné win-win řešení to rozhodně nevypadá..

P. Diviš 30.9.2022 10:15

Je to pravda i s těmi důchody. Matematiku a demografii neokecáte tak, jako politiku.

P. Hatina 30.9.2022 13:48

No v tom je ten problém. Pravda je že za těch ca 20 let bude možná stát doplácet přes těch sto miliard na důchody, a později i víc. Pokud tedy nedojde k nějaké změně paradigmatu státu.

Ale bohužel není pravda že by toto šlo řešit tou stále omílanou reformou směrem k privatizaci části těch důchodů. Tahle matematika se taky politicky okecat nedá...

J. Jurax 30.9.2022 13:52

Přesně.

Ale nepříznivé skutečnosti se nemají veřejně ventilovat. Snižuje to voličské preference těm, kdož se tě chyby dopustí.

J. Janotová 30.9.2022 17:29

"nízkopříjmovým důchodcům (tedy i těm po této reformě) by musel doplácet na jejich vysoké životní náklady ve formě sociálních dávek"

Houbeles ,nic by nemusel. Stejně. jako kdyby už nebylo z čeho doplácet...Prostě by je buď ponechal rodinné solidaritě nebo nějaké charitě. Jak prosté....Důchodci se zpěvem revolučních písní na rtech na barikády nepotáhnou. V Česku určitě ne.....Mladší ročníky s výhledem, že oni už budou mít penzi hoodně ubohou (demografický vývoj) také ne. Každý se začne starat sám o sebe a nejužší rodinu. Prostě návrat k normálu.....

L. Písařík 30.9.2022 9:58

Moje řeč. Ať nás Fiala neoblbuje tvrzením, že elektřinu musíme na burze prodávat abychom měli na nákup plynu. Kdo neslyšel ve čtvrtek večer na ČT24 Interwiev Kalouska, ať se na ně v ivysíláni.ct podívá, poněkud chmurná budoucnost před našimi dětmi.

P. Brecík 30.9.2022 9:06

EU / svět ve své honbě za rozvojem přijal tezi. Do HDP jsou počítány i služby - všeho druhu. Prognóza pro EU na 2023, 2024 je HDP + - cca 1%. Neumím si představit, co s tím udělají 10.000ce zavřených provozoven a miliony nezaměstnaných. To budou číselka. PS: Bábuška na [UA], ruském trhovišti také prodává. Není ale zahrnuta do HDP.

L. Beneš 30.9.2022 8:43

Tvrzení autorky jsou logická a tedy správná. Nadto vše vyjádřeno jasně a srozumitelně.

F. Navrátil 30.9.2022 8:23

Snaha autorky vyfabrikovat z penzistů, kteří celý život pracovali a platili nejen daně, ale i důchodové pojištění, pachatele schodku státního rozpočtu je odporná. Zatím vlády z peněz vybraných a určených na důchodové pojištění finance vykrádaly. Zajímavé je, že dvě největší zlodějny mají na svědomí vlády ODS řízené Klausem a Nečasem, které zpronevěřily finance z privatizace určené na důchodovou reformu. Okrádat starobní důchodce je mnohem efektivnější a pohodlnější, než sáhnout na miliardy vynakládané na výkrm entity, která nepracovala, nepracuje a pracovat nebude, ale která plodí potomstvo tempem, jakým Baťa vyráběl cvičky. Nebo dokonce sáhnout na miliardy fedrované do provozu parazitických neziskovek! To by Fiala a jeho rodina přišli o příjmy z neziskovky, který vysosala ze státního rozpočtu a rozpočtů vysokých škol na sto mil. korun.

L. Písařík 30.9.2022 9:59

Přesně.

P. Diviš 30.9.2022 10:18

Hysterčíte pěkně, ale hysterie nepomůže. Vlády zatím podle vnějších okolností do důchodů tu přidávaly, když chybělo, tu použily jinak, když přebývalo.

M. Kanda 30.9.2022 11:39

Pane, vy odporně lžete. Během Klausových vlád hospodařil náš stát s rozpočtovým přebytkem v letech 1993-1996, pouze v roce 1997 byl schodek. Mimochodem, bylo to poslední období, kdy stát hospodařil s přebytkem.

A když mluvíte o tom rozkrádání, proč jste nezmínil Babiše a jeho rozkradení a prožrání rezervního fondu? Na ten se neodvážil sáhnout ani Kalousek v době největší krize. A jak by se nám v době dnešní krize hodil.

F. Navrátil 30.9.2022 13:44

Važte prosím lépe svá slova. Klaus vybrakoval důchodový fond a Nečas převedl fond určený pro důchodovou reformu na zaplácání děr ve státním rozpočtu. Poukazování na Babiše vás neomlouvá. Zatím se žádná z polistopadových vlád neodvážila oddělit důchodový fond od státního rozpočtu. Důvod? Občany placené důchodové pojištění je švédským stolem pro nenažrané politiky!

J. Kulheim 30.9.2022 18:48

Pane Navrátile , pan Kanda to napsal velmi přesně. Vy odporně lžete.

L. Novák 2.10.2022 15:51

Přesně tak. ;-O Navrátil snad ani nic jiného než nehorázné lži napsat neumí. Rv

I. Patta 2.10.2022 10:22

Všechno je to jinak (jako obyčejně). Proč? Protože lži ekonomů, co se týká tzv. vyspělého sociálního státu, vidím všude kam se podívám (Více v knize Ekonomům to myslí černobíle). Sociální a důchodové pojištění je lež. Jedná se o daň, protože ty peníze okamžitě končí na kontech a v kapsách dnešních důchodců. Zrušení superhrubé mzdy, tj. úplné mzdy pracovníka je lež. Zrušena být ani nemůže, protože bychom museli přejít na barter, tj. výměnu zboží za zboží. Je třeba zrušit hrubou mzdu, protože její jedinou úlohou je přesvědčit pracovníka, že má 15% daně, při skutečném zdanění 40 %. Nobelova cena za ekonomii je lež, protože v Nobelově závěti, tj. zakládací listině Nobelových cen ekonomie není uvedena. Ekonomy je nezbytné zastropovat na úrovni podniků, resp. firem. Přišel na to dokonce A. Babiš (AB 2014: Chci řídit stát jako firmu; AB 2021: Stát není firma). !!

J. Pokoutný 30.9.2022 8:07

R^

J. Fráňa 30.9.2022 7:38

Autorka i rozpočtová rada má samozřejmě pravdu, ale co s tím, když celá EU jede to samé. Při ekonomických potížích Řecka a Itálie začala ECB tisknout peníze jak o život, aby euro přežilo. Celé to směřuje nezadržitelně do krachu a navíc to vypadá, že to již nejde zabrzdit. Prostě RVHP jak vyšité.;-D

I. Pávek 30.9.2022 7:28

Ano, ten nepořádek je výstižně popsán. Jen najít uklízeče. A jak ty pomyslné ,,schody" umýt, jestli jak je vžité shora dolů nebo zezdola nahoru.

S. Schafer 30.9.2022 7:21

Ženská zlatá, netuším, čeho jste specialistka, raději se nebudu ani nikde koukat, ale vy si snad opravdu myslíte, že pokud by nebyla zrušena superhrubá mzda, pak by byl schodek rozpočtu jiný než je dnes... 8-o Můj ty smutku. Neblbněte lidem hlavu a nikam už nic nepište! :-)

J. Fráňa 30.9.2022 7:33

Příjem rozpočtu z daní se snížil cca. o 90 miliard, nevím chlape kde žijete, ale tenhle údaj naleznete na netu běhen vteřin. Asi by jste měl přehodnotit svůj přístup k psaní.;-D

V. Kučer 30.9.2022 8:09

Superhrubá mzda byl podvod, daně lze zvýšit normálním způsobem.

S. Schafer 30.9.2022 9:28

Svatá prostoto, zkuste si to přečíst znovu. A nebo chytrému napověz, hloupého trkni - všechny ty miliardy by byly již dávno někde přerozděleny a schodek rozpočtu by byl stejný...!

L. Písařík 30.9.2022 10:04

Demokracie je systém, který umožňuje každému vyjádřit svůj názor. A tak se stejně může projevit Fiala, jako mistr jalových řečí, tak i tento neinformovaný občan, který snad chtěl naznačit, že i kdyby se nezrušil bývalý mzdový systém, stejně by tato vláda 90 miliard rozfrcala.

P. Diviš 30.9.2022 10:19

Trochu jiný jo. Část příjmu byla zrušena, na tom nic nezměníte. Jiná věc je, zda to bylo dobře nebo špatně. IMHO dobře, ale mělo to být doprovozeno i snížením výdajů. Což je sice v případě těch mandatorních hodně pracné, ale nutné.

R. Tichý 30.9.2022 7:13

Spravne napsano.

T. Diblík 30.9.2022 7:06

Veřejným financím může pomoci jediné: když zvýšíme výdělečnou schopnost obyvatelstva..“ — Tomáš Baťa

M. Mucha 30.9.2022 6:32

Paní Lhotská opět R^R^R^

I. Hermanek 30.9.2022 6:14

Vcil nudruj Rado těším se na tvé rozklady