25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

MÝTO: Když mýto, tak všude

A obcím to škodí, obcím to vadí a není se čemu divit. Má to dvě příčiny. První je už sama existence mýtného.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kuhaj 6.12.2023 13:52

Obce byly stavěny tak, že hlavní silnice procházely téměř jejich středem: Kdysi to bylo snad praktické, při dnešní frekvenci aut to samozřejmě obtěžuje a psychologicky rozděluje obce na dvě oddělené části. Když bude mýto (téměř) všude, nic to nezmění, jen bude doprava dražší. Toť vše.

M. Kocián 7.12.2023 7:41

Právě proto je třeba se obávat, že to nastane.

J. Jurax 6.12.2023 13:19

Koho chtějí bohové zničit, tomu zatemní rozum; mozky jsou napadeny zelenou plísní.

Nejen v bruseli je to víc než zjevné;

J. Matěna 6.12.2023 10:37

Daň z "ofuku CO2" samozřejmě již dávno všichni platí. Je skryta v obrovské spotřební dani z uhlovodíkových paliv, protože produkce CO2 je dána čistě chemicky a nelze to změnit. Takže kdyby to náhodou chtěl někdo řešit, stačí zvýšit tuto už tak nemravně vysokou daň.

Jenže to by bylo příliš jednoduché a levné a navíc by to bilo do očí. Takže raději 50 různě skrytých poplatků draho spravovaných a vybíraných, aby ta celková suma nebyla tolik vidět.

J. Jurax 6.12.2023 13:24

Daň z "ofuku CO2" samozřejmě již dávno všichni platí. Což ovšem není důvod ji nezvýšit ad maiorem EU gloriam.

Proti zločinnému kysličníku je třeba pod praporcem EU urputně bojovat až do hrdel a statků. Žel našich hrdel a statků.

J. Ticháček 6.12.2023 14:15

Vámi použitá latinská slova mi konečně otevřela oči.

Fungování EU a jejích částí vysvětlit lze bez problemů, vše bude dávat smysl. Je obor, který to zvládne.

Teologie.

J. Jurax 6.12.2023 16:01

R^;-D;-D

P. Kubáč 6.12.2023 8:47

Když jsem za bolševika brigádničil v konzervárnách - pro každou blbost se jezdilo na nádraží a s hotovými kompoty se tam jezdilo taky - nádraží bylo 400m od fabriky a dále už všechno vozil vláček.

M. Kocián 6.12.2023 8:52

Jednou jsem zkusil poslat zboží před ČD - dodnes jsem ho neshledal všechno a o termínech dodávky bych raději nemluvil. Dráhy možná byly v XIX. stol vzorem přesnosti, ale dnes je to jeden velký bor... nepořádek.

P. Dvořák 6.12.2023 8:58

To chce klídek. S EU, šílenou Leyenovou a grýndýlem už brzy zase budeme v 19. století.

J. Jurax 6.12.2023 13:28

Ano.

Ovšem vláčky už nebudou smět jezdit na fuj uhlí. A elektřina je drahá už teď, takže se vrátíme k formanům.

M. Kocián 6.12.2023 13:47

A koněspřežné dráze. Jenomže koně, chudáčci, taky produkují CO2 - jako ostatně všechno, co ještě dýchá - tak možná ani to ne.

V. Kuhaj 6.12.2023 14:01

Náhodou, forman jezdil dobře. Poctivý čtyřválec, občas je k vidění i dneska. 200000 km na tachometru, žádný problém;-D

O. M. 6.12.2023 16:24

Než někdp zjistí, že i koně produkují metan.

Pak zakážou i ty koně, a budem všechno tahat na hrbu. Pak se "kupodivu" zjistí, že i ověk na rostlinné stravě produkuje metan... :-)

J. Rejzek 6.12.2023 8:36

Vše lze řešit dopravní značkou a doplňkovou tabulkou. Jak prosté.

F. Navrátil 6.12.2023 7:54

Není logické, aby kamiony blokovaly a ničily vedlejší komunikace jen proto, aby ušetřily na dálničním mýtném. Prvním krokem by mělo být zavedení tranzitního mýtného na komunikacích všech typů. Aby z vedlejších komunikacích, které nejsou projektovány na kamionovou zátěž, zmizely všechny ty polské, ukrajinské, bulharské, litevské a další dálkové nízkonákladové dopravní společnosti.

L. Žaloudek 6.12.2023 7:59

Je to jasné: nízké náklady jsou to zlo! Zdražme všechno o řád nebo dva, přenechme energie, dopravu a obchod těm nejdražším nadnárodním molochům a konečně se budeme nejen mít dobře, ale i zeleně!

F. Navrátil 6.12.2023 8:13

Nízké náklady jsou možné proto, že zisk shrábne majitel firmy a opravy silnic pak platí občané České republiky. A to se vyplatí!

M. Kocián 6.12.2023 8:55

Silniční daň a spotřební daň navázaná na palivo (a původně určená na výstavbu silnic) se platí i na silnicích II. a III. třídy. A možná je dobré se zamyslet i nad tím, proč se naše silnice - na rozdíl od těch v okolních státech - tak snadno ničí a prakticky pořád dokola opravují. Jenom provozem to nejspíš nebude.

J. Ticháček 6.12.2023 15:47

Pane Navrátile

Ty všechny nízkonákladové společnosti vesele jezdí po dálnicích. Ono se to totiž finančně vyplatí. Nižší spotřeba, ten řidič je v cíli mnohem rychleji. Buďte si jist, že se těm dálnicím na dlouhých trasách nevyhýbají. Jen tam ta dálnice musí být.

Problém je jinde. Ty dálnice tady prostě nejsou. Zkusil jsem se podívat do map, spustil navigaci a zkusmo vyslal kamion z Hradce Králové do Českých Budějovic. S placením mýtného mi to našlo trasu o třicet km a o čtvrt hodiny delší, nežli alternativní trasa bez mýtného. A ta bez mýtného nevede Prahou. Takže i když ten šofér nepojede ty tři hodiny, které navigace ukázala, ale o dost déle, vyjde mu povinná pauza na dobu, kdy mu návěs někdo vykládá, nebo nakládá. Po dálnici? U Černého Mostu se zařadí do kolony. Když bude mít kliku, ta pauza mu vyjde k Benešovu. Zkusil jsem i pár dalších tras. Se stejným výsledkem. Ta dálnice se vyplatí jen na dlouhých trasách napříč několika státy. Když tam náhodou vede. A když ještě k tomu funguje. Takže se nedivte, že ty kamióny jezdí jinudy. To není kvůli placení mýtného, ale kvůli něčemu jinému. To, že okolí Prahy je plné kamiónů z půlky Evropy nesouvisí s mýtným. Ale s tím, že cesta kamiónu, jehož šofér si dal povinou pauzu na parkovišti v Rudné k D11 dost často vyžaduje další pauzu na Štěrboholské. Nedejbože dlouhou, nebo ještě delší. Pro chlapa, který má směnu dlouhou dva, nebo tři měsíce to může znamenat i další týden nebo dva na trase. A pro kluka, který každý den točí z Jaroměře do Budějovic ta trasa bez mýtného znamená, že ráno nastartuje a odpoledne přijede domů. Každý pracovní den. Po dálnici? V úterý večer má utrum. Takže další řidič. Pro dopravce to bude asi rozdíl, platit na stejnou trasu dva řidiče místo jednoho. Kdyby tam vedla dálnice (ona už tam vlastně podle všech slibů dávno vede) platili by mýtné. A ten náš kluk by to sfoukl dvakrát denně. Nebo by po Budějovicích otočil Brno a domů. To opravdu není o tom vyhnout se mýtnému. Ale o smysluplnosti té trasy.

J. Ticháček 6.12.2023 17:21

Ty kamióny těmi cestami budou jezdit, i když tam budou platit mýtné. Protože je to v mnoha ohledech lepší varianta. Kamiony z DEK Trade jezdí přes Josefov ne proto, aby se vyhly mýtnému, ani proto, že je to o čtyři km blíže do Trutnova. Ale tu trasu volí s pohledem na hodinky. Ten kousek hradeckého okruhu je občas na půl hodiny. Zkušený řidič kamionu, který tady není poprvé projeví radost, že se z polských hranic prokodrcal ucpaným Náchodem a protože ví, na kterou stranu Trutnova jede, nejpozději v Úpici odbočí a protáhne se úzkými okreskami krs pár dědin. Nevyhýba se mýtnému. A jasně, že v Radči a Olešnici lidé kňučí. Jenže v tom Trutnově máme na jednom hlavním tahu úsek, kde tři km občas znamenají čtyřicet minut. A každý kamión, který se podle navigace vydá cestou o deset minut delší nám tam opravdu ušetří čas.

O mýtné nejde. Oni by ho klidně platili. Jde o to, že ty směry, kudy vedou dálnice jaksi neodpovídají směrům, kudy vedou komerční cesty.

Hele, já osobně jsem rád za každý kousek dálnice od nás do Prahy. Občas se hodí. A když jedu na Mnichov, tak tuplem. Jenže skutečně směry vedou jinudy. Po dálnicích, které tady už léta stojí, tedy měly stát, bych měl být z Trutnova v Rakousku - a jedno je, zda u Dolního Dvořiště, nebo u Znojma tak za tři hodiny dodávkou. Jenže jsem rád, když jsem na čáře za šest hodin. Ale to jsou takové ty dny, kdy jedu v době minimálního provozu. Sakra, klidně bych platit i trojnásobek. I ti kamioňáci by rádi strčili ruku do kapsy.

Oni se fakt nevyhýbají placení mýtného. Ale podívejte se na mapu. A pošlete mi trasu kamionu z Bukurešti do Štetina, nebo Rostocku. Z Poznaně do Bratislavy, nebo Budapešti. Z Chotěbuzi do Brna. A aby to nebylo jen u nás, mýtné sem, nebo tam, ty kamióny na trase z Jihlavy do Křemže se také nevyhýbají mýtnému. Jak ti šoféři, tak jejich zamestnavatelé by nadšeně platili mýto na dálnici, kdyby byla. Oni to mýtné nakonec také platí. Říká se mu silniční daň.

J. Ticháček 6.12.2023 17:46

To je poplatek, který platí každá fyzická i právnická osoba z každého vozidla, které má takový techničák, který je opravňuje vyjet mimo areál firmy. Takže od ještěrky po vyprošťovací tank. A anóbrž EU. Všichni uvnitř to platí, ti ostatní při vjezdu. Nevím, jaký je mechanismus přerozdělování, ale mýtné na dálnicích už z tohoto důvodu nemá nic společnosti s užíváním ostatních silnic. Každý kamión to má vlastně zaplaceno už z principu.

M, alespoň v této diskuzi, jsme se vlastně dostali do situace, ve které prosazujete požadavek téměř šílený: Milý dopravče. Už jsme tě zkásli za to, že nám jezdíš po silnicích. Pak jsme ti vysvětlili, že na některých silnicích zaplatíš ještě něco navíc. Ty jsi s tím souhlasil, protože ti to vlastně přineslo nějaký bonus. A ejhle, milý dopravče, teď tě ještě zkásneme za to, že ty hajzlíku nejezdíš placenou objížďkou, ale drze jedeš přímo do cíle.

J. Ferenc 8.12.2023 9:16

Děkuji za Váš příspěvek, pane Ticháčku. Cením si Vaší trpělivosti, se kterou jste problém objasnil, samozřejmě s velmi dobrou znalostí. Dávám Vám zapravdu téměř ve všem. Ale věřte mi, i já jsem zažil ježdění mezi Prahou a Brnem mimo dálnici. O dvě hodiny déle, o hezkých pár litrů nafty více, a stále levněji, než za mýto. Už také pár let není technický problém, že trasu naplánuje dispečer v teple své kanceláře a odešle do navigace v kamionu. Bez ohledu na počasí (klidně přes zasněžené hory), bez ohledu na charakter provozu, ale hlavně mimo zpoplatněné cesty. Objíždělo se i v Polsku, Německu, Nizozemsku a Itálii. Případné pokuty za nepovolený průjezd si platil řidič sám, za použití dálnice se mu mýto strhlo z výplaty, navíc najeté kilometry jakbysmet. Dopravce, a jsou to dopravci z velmi vyspělých evropských států, hlídají řidiče přes GPS.

B. Liborek 6.12.2023 6:46

Nejlepší přípravou by bylo vyházet typy jako lejnová na hnůj. Nebo czexit a vytvoření jiného , pouze ekonomického a ne ideologického společenství se sousedy. ;-D

J. Novak 6.12.2023 0:22

Pryc z EU.