Středa 24. července 2024, svátek má Kristýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MÝTO: Když mýto, tak všude

diskuse (25)

Obce si stěžují, že jimi projíždí příliš mnoho těžkých nákladních aut, aby dopravci ušetřili na dálniční dani, totiž mýtném. A obcím to škodí, obcím to vadí a není se čemu divit.

Má to dvě příčiny. První je už sama existence mýtného. Druhou je zavedení výkonových plateb. Tedy systému, kdy je každý jeden vůz pronásledován GPS a kasírován za počet kilometrů ujetých po placené komunikaci. V začátcích se mýtné i pro nákladní auta a autobusy platilo nákupem známky, která se vylepila na přední sklo. Každé takové auto dříve či později placenou dálnici potřebovalo, tak se mu koupila známka a když už se koupila, tak se za jedny peníze po dálnicích jezdilo.

Výkonové mýtné vypadá na první pohled rozumně, spravedlivěji. Platí více ten, kdo více ošoupá dálnici, kdo je na ní častěji, skoro pořád. Na druhý pohled má ale právě ten důsledek, na který si obce stěžují: snahy dopravců se placení mýtného vyhnout. Deník Mladá fronta Dnes nedávno zveřejnil zprávu, že starostové postižených obcí vyjednávají s ministerstvem dopravy, aby platbou mýtného zatížilo i silnice nižších tříd. Aby po nich tolik kamionů nejezdilo. Středočeský kraj například vytipoval 1500 kilometrů takových komunikací, skoro 18 % ze všech, které v kraji jsou.

Jediné ekonomicky smysluplné řešení je ovšem zcela opačné: zatížit mýtem všechny komunikace, kromě těch, které jsou pro těžkou nákladní dopravu určené a chce se, aby po nich jezdila. Prakticky jakmile by náklaďák, řekněme od pětitunky výše, opustil svůj dvůr, jakmile by vyjel ze vsi, už by platil mýto, kromě dálnice, tu by měl zadarmo. Sazba mýtného by jednotkově mohla být docela miniaturní, aby systém dopravce neničil. Ale dosti vysoká, aby stát na mýtném neprodělával, alespoň ne ve srovnání s tím, co vybírá nyní. Také by se ještě daly nastavit poplatky za tranzit, aby se nám po dálnicích neproháněly sem tam cizí dopravci úplně zadarmo. Se současnou technikou nemůže být taková úprava platby mýtného zásadním problémem.

Ekonomie však, spolu s fyzikou a matematikou, je věda politikům nepřístupná. Takže politika řídí i mýtné. Oč se jedná: když bylo zaváděno, bylo prezentováno i chápáno jako příspěvek uživatelů dálnic na jejich údržbu a výstavbu nových. Vyměřovalo se podle míry ošoupání dálnice. Podle užitečného zatížení vozidla, počtu náprav a tak. Do tarifů vstoupila i ekologická hlediska, byly odstupňované podle plnění emisních norem Euro. Což ale bylo také chápáno jako podnět dopravcům k modernizaci jejich vozových parků. Leč, od 1. března příštího roku se má podle nařízení Evropské unie do tarifů zohledňovat kromě ošoupání dálnic také jejich ofuk. Ne oxidy dusíku, ne sazemi, ty už jsme z náklaďáků téměř vymazali. Ofuk tím nejzlejším plynem na světě, relativně neškodným oxidem uhličitým. Původně zamýšlený „poplatek za použití“ tak dostává stále ostřejší rysy daně.

Potvrzuje se, že jakmile politik vynalezne daň a způsob, jak ji vybírat, bude ji už jen rozšiřovat a navyšovat. Německo na to vlítne 1. července příštího roku. Podle výpočtů společnosti Eurowag tato dodatečná ekologická daň zvýší mýto v Německu až o 80 procent. Rakousko počítá se zvýšením sazeb od ledna. Nová daň nemá za cíl omezit nebo zrušit nákladní automobilovou dopravu. Není čím ji nahradit. Jde jen o to ji zdražit. „Silniční doprava se při udržení současných trendů patrně velmi rychle stane luxusním zbožím,“ okomentoval to Martin Felix, mluvčí českého sdružení autodopravců Česmad.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová na probíhající konferenci COP28 v Dubaji prohlásila, že na klimatickou politiku nebudou stačit miliardy dolarů, ale musejí se vydat biliony dolarů. Ursula z Leyenů je chudá šlechtična, sama nemá ani floka. Jediné, co může, je přerozdělit naše peníze. Tak se na to připravme, stoupne to o řád.


Jan Kovanic
24. 7. 2024

Mince snad skutečně vydává Republika Kongo, avšak nabízejí je nám chytráci z provařené firmy ČESKÝ...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Petra K.
24. 7. 2024

Jedno ze dvou letošních překvapení. Kalendář! Sláva veliká!

Jan Ferenc
24. 7. 2024

Je nutné chápat zvolení Ursuly z Leyenů také jako rozhodnutí za plynulé pokračování dosavadní...

Lubomír Stejskal
24. 7. 2024

Za americkým prezidentem zamířil 22. července premiér Netanjahu. Na novou situaci reagoval slovy:...

Aston Ondřej Neff
22. 7. 2024

Biden byl to přes všechno snahu starý bílý heterosexuální muž, tedy živočišný druh na odpis. Paní...

Aston Ondřej Neff
23. 7. 2024

Určitě nejsem sám, kdo by rád pravicový koncept podporoval. Ze setrvačnosti volím ODS od jejího...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Marian Kechlibar
22. 7. 2024

Služba Crowdstrike, která se používá k ochraně různých korporátních počítačů před malwarem,...

Lukáš Kovanda
23. 7. 2024

Predikční platformy, jako je PredictIt, jež umožňují sázet na výsledek prezidentského klání jako...

Ministři Zbyněk Stanjura, Jozef Síkela a Marian Jurečka se ve čtvrtek sejdou s vedením třinecké...

the Tomáš Hejtmánek
24. 7. 2024

Správci Krkonošského národního parku od pondělí na dva dny uzavřeli oblíbenou turistickou stezku na...

Josef Kopecký
24. 7. 2024

Na jednání vlády překvapivě dorazil prezident Petr Pavel. Přivítal ho premiér Petr Fiala. Ani jeden...

žof Žofie Nováčková
24. 7. 2024

Na obvodním soudě pro Prahu 2 začalo hlavní líčení v případu lidí obžalovaných kvůli incidentu na...

Radim Kopáč
24. 7. 2024

„Hororový příběh z magické Šumavy,“ stojí rovnou na obálce té knihy. Čtenář se samozřejmě nechá...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz