29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

LESNICTVÍ: Toč se a vrč, můj kolovrátku…

Tyto verše Karla Jaromíra Erbena se mi vybavily 17. prosince 2018 při sledování Interview ČT24, v kterém zpovídala moderátorka Zuzana Tvarůžková Mgr. Richarda Brabce, místopředsedu vlády a ministra životního prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 3.1.2019 11:46

Dobrý článek ale přesto doprovázený obavami až strachem.

Pokřivení tkví v tvrzení autora ..."b) Dalším faktorem je záměrné hýčkání kůrovce....

První migrace záměrně pěstovaného kůrovce k nám dorazila z Národního

parku Bavorský les ...na Šumavě."... To, že se v smrkových lesích všude vyskytoval kůrovec latentně sice autor dál sám správně uvádí jako - "základní stav", dokládá to i graficky - ale přesto předtím píše o "první migraci". Ten strach některých lesníků s kůrovce je zřejmě až tak velký, že si někteří z nich poněkud nevidí do úst a možná i nevědí "která bije".

Proč se u nás začal smrk přes tento strach hromadně pěstovat? Proč posléze když už bylo ve vědě klimatologické jasné riziko oteplení a sucha a informatika všem dostupná, se zejména lesníci nebouřili proti vysazování smrků? Proč se nezasadili o změnu při projednávání x- té novely lesního zákona? (http://www.hnutiduha.cz/aktualne/ani-petadvacata-dilci-novela-lesniho-zakona-nezabrani-rozpadu-smrkovych-lesu-zakon-vyzaduje)

Proč se smrk doposud vysazuje ačkoliv je naprosto zjevné, že nedoroste? Proč nejen lesníci ale většinová společnost korunovaná dvěma presidenty popírači klima-změn ve čtyřech volebních obdobích za sebou strnulostí zákonodárnosti prakticky ignoruje varování o místních důsledcích GW? Proč i autor sám zde s jakýchsi obav nedodává, že spolu se smrky začínají hromadně odumírat už i borovice a další dřeviny? S důsledků pokračování v pokřivení situace sočením na kůrovce ale přehlížení širokých negativních dopadů lidského počínání jdou oprávněné obavy až strach.

J. Lepka 3.1.2019 15:31

Re: Dobrý článek ale přesto doprovázený obavami až strachem.

Je to marný, ve vás je to jako v koze a připustit, že jste sám podporoval a omlouval lumpárnu na Šumavě je evidentně mimo očekávání. Místo toho si stále blábolíte ty své nesmysly. To, že se na Šumavě staletí pěstuje smrk jako monokultura, má své historické pozadí - rychlejší nárůst dřevní hmoty než původní jedlobučinový porost. Ovšem i tehdejší majitelé si byli rizika vědomi, proto musel hajný každý den na prohlídku svého úseku a jedva uviděl napadený strom, poslal tam dřevorubce a baby ze vsi, které se postaraly o větve a bylo po kůrovci.

R. Langer 3.1.2019 16:20

Re: Dobrý článek ale přesto doprovázený obavami až strachem.

Přesně!

K. Janyška 3.1.2019 9:41

Je to Babišem.

Jeho mistr životního prostředí tam straší už 6 rokem a nejvíce z katastrofy, kterou vidím z okna v Jeseníkách, těží Babišovy firmy... Dzp.

I. Polák 3.1.2019 9:37

Díky za další osvětový článek

od odborníka. Bohužel, je to jen kapka v moři.

Já bohužel nemám potřebné vzdělání, ale miluji les a pozoruji ho již 72+ let.

Kdy už si konečně uvědomíme, že v okolí Středozemního moře lidstvo les vykácelo už dávno a nevysadilo nový, zatímco ti zatracení Germáni a ostatní obyvatelé Střední Evropy les po staletí káceli - sázeli - káceli sázeli.

Tož ho tedy nechte sežrat kůrovcem, nás chcípnout a nastěhujte sem ty národy co jim život v pouštích asi(?) vyhovuje.

J. Sova 3.1.2019 10:29

Re: Díky za další osvětový článek

Ne vždy to tak bylo. Krkonoše byly zcela odlesněné kvůli masívní těžbě pro kutnohorské stříbrné doly.

J. Pražák 3.1.2019 13:02

Re: Díky za další osvětový článek

Hlavně pro sklárny. Potaš a tavení skla.

P. Lenc 3.1.2019 9:30

Není co dodat,

za článek dík.A přece jenom dodatek.Je katastrofou, že ZELENÍ škůdci mají zatím volné pole působnosti.

J. Sova 3.1.2019 9:05

Les prosperuje

pokud co největší lesní celek má jednoho vlastníka, kterým je dobrý lesní hospodář. Viz schwarzenberské lesy, podobně za minulého režimu byla péče o les příkladná.

Rozdrobení lesního celku na mnoho vlastníků je pro les katastrofa. Zvlášť pokud jsou to vlastníci, kteří lesnímu hospodářství vůbec nerozumějí (restituce).

V. Braun 3.1.2019 17:14

Re: Les prosperuje

Lesy ČR obhospodařovaly cca 55% rozlohy lesů v ČR, číslo si pamatuji z doby před církevními restitucemi tak teď to může být o něco méně, ale stále to bude blízko k polovině rozlohy. To vám připadá jako malý vlastník? Přesto jsou to právě Lesy ČR o kterých autor píše a nadává, z velké části oprávněně, na jejich systém hospodaření.

J. Schwarz 3.1.2019 8:06

Chyba je v tom,

že MŽP i MZ jsou prolezlá "aktivisty" z nejrůznějších neziskovek. Tento stav se vytvářel už v devadesátých letech, kdy díky příkladu EU a politické podpoře "občanské společnosti" hlavně ze strany obdivovatelů prezidenta Havla byly neziskovky považovány za vzor čisté a nezištné občanské aktivity.

J. Lukavsky 3.1.2019 7:49

kecy v kleci

No kdyby pan náměstek pravil: "Mysleli jsme to dobře - ale dopadlo to jako vždy" tak by ušetřil spoustu času sobě i divákům. Ono je to založeno na principu: Ono to sice není pravda, ale slouží to dobré věci. Všechny ty řeči o tajuplných přírodních silách, moudrosti přírody, přirozeném vývoji atd. atp. pomíjejí základní fakt a to, že nejen běžné lesy ČR, ale i Šumava je z 80% vysázená smrková plantáž a řeči o jejich samořízení a přírodních silách jsou kecy v kleci. Ze smrkové monokultury staré vzniká bezásahovostí smrková monokultura mladá a ta za 100 dozraje, sežere jí kůrovec .... a jedeme dál a dál, černým kočárem kol bílých skal! J.L. end

M. Krátký 3.1.2019 7:02

Už jsem to tady psal - ale nedá mi to - tak znovu

Naprostý souhlas s autorem, ale troufnu si jen na můj komentář k první části - k historii likvidace kůrovce ihned. Chatařím intenzivně od roku 1946 ( byly mi 3 roky ) na pravém břehu Sázavy naproti Zbořenému Kostelci a moje parcela sousedí přímo s lesem nade mnou. A tak potvrzuji autorem popsaný stav při výskytu kůrovce - okamžitě přijel hajný s místním lesákem, koněm a ručním nářadím, napadený smrk porazili, oloupali kůru, kterou na místě spálili včetně větví ( silnější větve si Kostelecké babky svázaly do rance a šup s nimi domů péct buchty ) a krásnou kládu odtáhli z lesa ven. Dnes se počká až toho bude víc, vypíše se výběrové řízení a než se vybere vítěz toho řízení, tak je těch napadených stromů 50 i více. Dnes od léta 2018 nad námi řádí kůrovec bytelně, kácí se tisíce m2 smrků na stojato sežraných od kůrovce - je to honička. Je ale taky pravda, že všechny studánky včetně potůčků jsou vyschlé, což společně s těmi vykácenými pasekami bude další zdroj vysychání - je to kalamita - hezký den

J. Holíček 3.1.2019 6:24

Vanitas, vanitatis.

Proč se mi do hlavy dere myšlenka, že autor své věci rozumí? :-))

T. Kohout 3.1.2019 6:08

obvyklá Ano-zdůvodnění

Ministři Ano svádějí s oblibou vše na počasí. Doprava po dálnici nefunguje, protože nasněžilo a navalilo se tam moc aut najednou. Čili důvodem nejsou skandální metody práce v této oblasti, ale momentální počasí. Podobně zřejmě to bude i s těmi lesy.

Jen třeba připomenout, že tyto skandální metody práce vznikly ještě dávno před vznikem Ano. Aby nějaký ODSák neříkal, že za nich to bylo jinak. I ten Babiš ostatně říká, že dřív taky volíval ODS.

J. Holíček 3.1.2019 6:26

Re: obvyklá Ano-zdůvodnění

Ale na rozdíl od Babiše zavedené strany neřídily stát jako firmu. :-))

J. Fridrich 3.1.2019 6:06

Ano, nebude to náhodou tím, že naši agresívní zelení CHRÁNÍ

Ano, nebude to náhodou tím, že naši agresívní zelení CHRÁNÍ škůdce a nechrání les-přírodu...

V. Braun 3.1.2019 17:23

Re: Ano, nebude to náhodou tím, že naši agresívní zelení CHRÁNÍ

Jak se s kůrovcem vypořádají vlastníci lesa to žádní zelení, snad mimo národní parky které tvoří zanedbatelnou rozlohu, neovlivňují. Rozhodně žádní zelení nerozhodli, že se neoštřené dřevo převáží po celé republice.

Kůrovcové kalamity byly i dříve - konkrétně Krušné hory, Jizerky a Krkonoše v osmdesátých letech minulého století, kdy byly tamní lesy oslabeny imisemi z elektráren. Vedlo to k celkovému zničení lesů v daných lokalitách. Současná situace se liší hlavně tím, že z důvodu sucha jsou oslabeny lesy na celém území ČR.

J. Strakoš 3.1.2019 6:05

Díky za shrnutí

Díky za článek. Škoda jen, že v dnešní "době výkřikové" je do dnešních médií je příliš dlouhý a komplikovaný.

T. Kohout 3.1.2019 6:16

Re: Díky za shrnutí

V době tvítování (výkřiků) by se mohlo napsat "Kdo ničí lesy? Inu kdo jiný, než zelení." Byla by to navíc i pravda.

J. Hruška 3.1.2019 4:17

Den po té....

Letos AGROFERT zaseje všude Řepku olejku. A bude vystaráno!