7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

GLOSA: Kouř z požárů snižuje produkci fotovoltaiky

Americko-australská studie upozorňuje na to, že při instalaci fotovoltaických elektráren je potřeba brát ohled i na četnost či pravděpodobnost rozsáhlých požárů v přírodě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 16.7.2021 9:53

Na papíře...

T. Zlesa 16.7.2021 9:31

Tak to je jiné téma. Ten odkaz bylo jen připomenutí, že (asi) existují i nevybuchující baterky.

T. Hraj 16.7.2021 8:59

No, když už hovoříte o tom ignorování a vyhýbání, pro začátek by stačilo neignorovat relevantní informace:

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ondrej-soucek-he3da-jako-svaty-gral-baterii-pro-drobne-akcionare-spise-ruleta-1381348

btw pana Procházku jsem poprvé zaznamenal před cca 15 lety a mluvil celkem rozumně. Říkal, že jeho baterie nemá vyšší energetickou hustotu, ale že je mnohem bezpečnější (díky 3d struktuře bez ultratenkých elektrod) a že je tedy možné stavět super velké články ("třeba jako vagón"). Byl jsem opatrně nadšený. Po nějaké době HE3DA zahajovala za veliké slávy (pásku stříhal premiér Sobotka) stavbu továrny v Letňanech. Od té doby ticho.

A co se týče velkých elektroletadel, vše záleží na vývoji baterie se zcela extrémní energetickou hustotou. O technické podstatě takové, údajně chystané baterie je ve vašem odkazu jediná lakonická věta: bude mít "novou chemii".

L. Novák 16.7.2021 8:43

Při tvé jednoduchosti a nadměrné demagogické ;-O iniciativě ti jenom připomenu, že trafostanice neobsahují tuny toxického lithia, a pokud tam vůbec má co hořet, tak je to nejspíš jen malé množství plastů a izolačních materiálů. A těm rozhodně samovznícení nehrozí. ;-)

P.S.: Elektrický oblouk není totéž, co chemická reakce při explozi tavícího se lithia a toxických plynů.

T. Hraj 16.7.2021 8:42

Opět směs polopravd, pane Rado.

Ano, nejběžnějším navozovatelem blackoutu možná je porucha na vedení, ale dojde k němu jen v případě že síť je na hranici svých kapacitních možností. Asi víte, že případy přiblížení se k této nebezpečné hraně se zmnohonásobily a prodloužily právě kvůli povinnému odběru z FV a větrníků, jejichž produkce je velmi kolísavá.

Zdrojová rozmanitost NENÍ sama o sobě zárukou ničeho pozitivního ve smyslu stability sítě. Tu (stabilitu) totiž zajišťují zdroje se schopností rychlého náběhu KDYKOLI je třeba (obvykle reakce na změnu v odběru). Umí to ale jen do určité míry. Nedává totiž ekonomický smysl mít v záloze a v permanentní pohotovosti ještě jeden celý výkon země (nebo jeho podstatnou část). A přesně k tomu nás nutí FV a VE.

P. Milan 16.7.2021 8:39

Kolísání odběru je předvídatelné a regulovatelné. Zase píšete nesmysly.

Žádná síť není založena JENOM na jádru, ale pokud by byla, byla by stále regulovatelnější, než "zelenina".

L. Novák 16.7.2021 8:35

Psát hovadiny je doménou zelených mozků jako jsi ty. Jiná obrana proti rudozelené blbosti zatím není, než vás posílat s vašimi nehoráznými ;-O bláboly do (_,_). !!

M. Šejna 16.7.2021 8:32

Přesně tak,

Naproti tomu požáry trafostanic jsou ekologické, nečoudí a nesmrdí. ;-D

T. Zlesa 16.7.2021 8:29

V každém článku o vlivu psychopatů na okolí píšou, že takovým toxickým lidem je třeba se vyhnout, nejlépe odejít. Tady se vyhnout L. Novákovi nejde. Asi je to metoda admina jak vypudit vybrané osoby s jinými názory. Lze ho ignorovat, ovšem ne každý to vydrží dlouhodobě. Pro mě je zajímavé sledovat k čemu až je schopen se L. Novák snížit. Je to škoda pro svobodnou debatu o čemkoliv. O ekologii a energetice je to tady marné. Odborníci už odešli nebo nechtějí ztrácet nervy s blbem. :-/

L. Novák 16.7.2021 8:24

A Šejnovy prdy! To je teprve třaskavá směs! :-P

M. Šejna 16.7.2021 8:19

Pane Šálku,

klucí z Afghánistánu už určitě vědí o Temelínu, Dukovanech, Záluží u Mostu, Kralupech, Semtíně atd...

A co takhle výbuch a požár obyčejné trafostanice?

;-)

L. Novák 16.7.2021 8:07

Už tě vypustili z klece, abys mohl hlásat bludy po Internetu? ;-D

Jedna "městská helikoptéra" vyvinutá za miliony USD z dotací už shořela. Doufám, že do toho tvého "letadla na baterky" pozvou na předváděcí let všechny zelené EU idioty, a bude klid... :-P

T. Zlesa 16.7.2021 8:01

To jsou novinky! Když je zakouřeno, tak to nejede. To jsme netušili.

O baterkách v Suché: https://karvinsky.denik.cz/podnikani/radomir-prus-velka-dopravni-elektroletadla-jsou-realna-20210715.html

L. Novák 16.7.2021 7:59

Trochu jinak, než autor článku:

Kouř z požárů lithiových akumulátorových úložišť ohrožuje životní prostředí prudce toxickými emisemi a bezprostřední okolí výbuchem a požárem. ;-)

L. Novák 16.7.2021 7:42

Přestaň kecat nesmysly a odpověz na otázku, který z tzv. "OZE" dokáže udržet stabilní dodávku energie v jakémkoliv systému, blbe zelený!Rv

L. Novák 16.7.2021 7:39

A to je ta 15% roční využitelnost drahé dotované investice do tzv. OZE... ;-)

EKO, EKO, ejchuchů! :-P

P. Rada 16.7.2021 7:35

Kreténismus,demence... ve smyslu duševní zaostalosti, selekcí... se projevuje třeba i tím, že se k dotyčnému jaksi dostanou jen některé informace.

Takže i když jsem to zde už pro pana Nováka opakovaně uváděl tak zkusím ještě opakovat - že OZE mají právě v blackoutu tu zásadní výhodu, že mohou znovustartovat odděleně, ostrovně... po poškození skolabované páteřní sítě. Takto rychle naplnovat alespon základní potřeby a třeba i umožnit znovunáběh na spalování fosilů postavených zdrojů.

Udržet sít bez blacoutu je obtížnější právě tam kde je velká odlehlost masivního zdroje od spotřeby a malá plošná zasítovanost i zdrojová rozmanitost. Nejběžnějším navozovatelem blackoutu je totiž dopad poruchy na dálkovém vedení.

L. Novák 16.7.2021 7:34

Stačí jediný článek lithiové baterie, který zahoří a způsobí řetězovou tepelnou reakci v celé akumulátorové jednotce...

Vypukl spor o to, co vyvolalo explozivní nehodu při skladování energie Li-ion - IEEE Spectrum

https://spectrum.ieee.org/energywise/energy/batteries-storage/dispute-erupts-over-what-sparked-an-explosive-liion-energy-storage-accident

Nebezpečí vzniku požárů systémů skladování energie z baterií

https://www.fema.gov/case-study/emerging-hazards-battery-energy-storage-system-fires

"...Ve Spojených státech došlo k dramatickému nárůstu využívání systémů pro skladování energie z baterií (BESS). Tyto systémy se používají v obytných, komerčních a užitkových aplikacích. Většina těchto systémů se skládá z mnoha lithium-iontových bateriových článků. Jeden bateriový článek (7 x 5 x 2 palce) může ukládat 350 Wh energie. Bohužel, tyto lithiové články mohou zaznamenat tepelný únik, což způsobuje, že uvolňují velmi horké hořlavé, toxické plyny. Ve velkých skladovacích systémech může selhání jednoho lithiového článku zasáhnout stovky jednotlivých článků. Horké hořlavé plyny mohou mít za následek explozi nebo velmi obtížné uhasit oheň. ..."

J. Nevrkla 16.7.2021 7:30

A což teprve temné mraky, sníh a západ slunce...

L. Novák 16.7.2021 7:10

Elektromobilita: Ukázková kolektivní stupidita

https://www.armadninoviny.cz/elektromobilita-ukazkova-kolektivni-stupidita.html

Čeští vědci rozporují výhodu elektromobilů. „Mají nedostatky, o kterých se nesmí mluvit“

https://echo24.cz/a/SWhPB/cesti-vedci-rozporuji-vyhodu-elektromobilu-maji-nedostatky-o-kterych-se-nesmi-mluvit

První značka překvapivě řekla pravdu o skutečných emisích CO2 elektrických aut

https://www.autoforum.cz/predstaveni/prvni-znacka-prekvapive-rekla-pravdu-o-skutecnych-emisich-co2-elektrickych-aut/

Greténi všech zemí, spojte se! EU

L. Novák 16.7.2021 7:09

Greténe a ignorante dementní, který z tzv. "OZE" to dokáže v potřebné rezervě tak, aby udržel provoz sítě bez black-outu? :-P

M. Šálek 16.7.2021 7:05

No, jedno takové bateriové úložiště (50 MW) bouchlo a nebyla to úplná legrace (https://1url.cz/6KBU8, popř. https://1url.cz/FKBUA). Až na se dozvědí ti kluci z Afghánistánu či Iráku, jak jsou explozívní (přičemž je téměř nemožné je uhasit v rozumné době), tak to bude ještě docela zábava. Nemluvě o spoustě toxinů, které jsou při takovém ohňostroji uvolněny.

P. Rada 16.7.2021 6:11

Odkdy je autore v energetice kolísání dodávek problematičtější než kolísání odběru - na který jste zřejmě nepomyslel.

Naopak v energetice založené na jádru by největší problém vyrovnanosti sítě byl v tom, že jaderka pravidelně nedokáže pružně reagovat ani na kolísání odběru o oněch deset procent.

R. Langer 16.7.2021 5:13

Jo, a až to bateriové úložiště jednou blafne, tak se uvidí, co vlastně nemáme. ;-D

R. Langer 16.7.2021 5:11

No, a počkejte, jaká to bude legrace, až blafne nějaká ta slavná akumulátorová přečerpávačka, to bude teprve veselo. :-P

J. Berger 16.7.2021 4:54

Dovede si p. Šejna představit bateriové úložiště. které by zásobovalo elektřinou např. po dobu 1 týdne celé Česko?

L. Novák 16.7.2021 1:55

Produkci fotovoltaiky zásadním způsobem snižuje hlavně tma v noci, zamračená obloha během dne, a k tomu zimní období, kdy slunce svítí nízko nad obzorem a celková doba přímého slunečního záření je malá. Kouř z požárů u nás žádný vliv nemá. Zato stárnutí fotovoltaiky snižuje "instalovaný výkon" s postupem času nejspíš o desítky procent... :-P

M. Šejna 16.7.2021 0:50

Autor zapomněl na víc faktorů snižujících účinnost fotovoltaiky:

Oblačnost, zataženo, mlha, sopečný prach, noční čas, zatmění slunce, zasněžené panely, teroristický útok, sběrači kovů ....

A proto tu máme bateriová úložiště. ;-)