4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Kdo a proč půjčuje vládám za negativní úrok?

Ve škole se vždy učilo, že úrok nemůže být záporný. Kdybyste měli někomu půjčit stovku a za rok dostat jen 99, je lepší si tu stovku rovnou nechat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 17.1.2012 13:08

Re: Přiznávám, že jako jazykový negramot spoléhám víc na české zdroje

Bezpečný bude ovšem jenom do té doby, než se ukáže, kolik dlužníků je schopno Švýcarům své dluhy splatit (není nesplácení těch dluhů důvodem proč se ti blahobytní Švýcaři zadlužují?).

B. Rybák 17.1.2012 13:02

Re: No Data

V některých zdrojích (které čerpaly ze světové banky data jsou).

http://www.bennycomp.cz/clanky/jak-je-tedy-se-zadluzenosti-statu

V. Braun 16.1.2012 21:01

Re: Jaké odluky se obávali investoři v roce 2008 v USA?

Podle čeho soudíte, že dluhopisy kupovali občané a víte dokonce z jakého státu?

B. Rybák 16.1.2012 15:44

Re: Jaké odluky se obávali investoři v roce 2008 v USA?

Pan Mach se přece nezabývá situací v USA, ale situací v EU, která je s ní v mnoha směrech nesrovnatelná. Pokud si totiž občan USA kupuje od své vlády nepříliš výhodné dluhopisy, může to znamenat, (ač to mnohým uším v EU může znít neuvěřitelně), že ten občan chce svou krizí ohroženou zemi a její vládu podpořit.

Pokud si nějaký např. řecký občan kupuje nevýhodné krátkodobé německé dluhopisy, znamená to, že se o blízký osud svých euro obává. Podstatné je, že se odluky obává on a ne jenom pan Mach.

V. Braun 15.1.2012 16:52

No Data

Docela by mne zajímalo, kde jste vzala data o zadlužení Švýcarska, protože například na stránkách Světové banky na kterou se odvoláváte je u Švýcarska v kolonce External Debt uvedeno No Data - asi nemusím překládát.

http://data.worldbank.org/country/switzerland

V. Braun 15.1.2012 16:41

Jaké odluky se obávali investoři v roce 2008 v USA?

Pane Machu, podíval jsem se do odkazu, který jste uvedl a máte pravdu, pro Německo to bylo poprvé. Nicméně hned v druhém odstavci bylo uvedeno, že úroky z dluhopisů USA padly pod nulu v prosinci 2008 a Nizozemska dříve než Německa. Zdá se tedy, že je to spíše otázka přesouvání úvěrů ke kredibilním dlužníkům a vaše spekulace o odluce je jen vaše přání ve smyslu čím hůře pro EU tím lépe. Nebo máte nějakou teorii i na dolarovou odluku v roce 2008?

J. Kanioková 15.1.2012 13:14

Ano, za cenu protektorátu?

Kdekdo nadává na špatné zákony. Europoslanec Ivo Strejček uvedl, že jen vloni (2010) vyprodukovaly unijní instituce celkem 2 370 právních aktů. Berlínský starosta v odpovědi na to, že Berlínský magistrát má více úředníků, než EK v Bruseli odpověděl, že kdyby nebylo komise, stačila by Berlínu těch úředníků ČTVRTINA. Jen to ,co se u nás schválí parlamentem je z 80% vyvoláno Bruselem a JE POVINNOSTÍ to implementovat POD SANKCÍ značných POKUT. Dělá to více jak DESET TISÍC stran sbírky zákonů ROČNĚ.

Ročně se dnes přijímá více předpisů, než jich první republika přijala ZA CELOU SVOU EXISTENCI !

Jak mohou být ty zákony tady pořádně promyšlené, vychytané mouchy, atd. Projednané i s odborníky, aby to opravdu bylo lepší.. O kolik projednávaných zákonů ročně by bylo míň? Vždyť to je úděsné, dnes už se v tom propletenci nevyzná ani .... Má tohle smysl? Proč jsme rušili RVHP... abychom znovu byli jen gubernií? Vždyť ta naše vláda a parlament tu už skoro na nic nejsou, protože se vše vymýšlí nikým nevolenými šílenci v EK, levičácký EP jim to odkývá (když jsou tam takoví Špidlové)..

Jen si přečtěte to zadlužení... nemůže se to zlepšit! Jedině dovést škrty do takového stupně, že to skončí na barikádách.. Žádný zázračný recept NEEXISTUJE ! Už tak si ročně půjčujeje miliardy, a tak to bude jenom růst. Natož když z nás bude EU ždímat do nějakých "záchranných" akcí - to si budem muset na to půjčovat násobně víc..

Tam, kde je dnes Řecko, nemusí pro nás trvat až tak dlouho.. Eurozóna krachuje a platí - zachraň se kdo můžeš, s vlastní měnou, s plovoucím kursem.

T. Blecha 15.1.2012 11:07

Re: velcí versus malí

Ale za jakou cenu? Zničení demokracie?

P. Zelenka 15.1.2012 10:28

velcí versus malí

Selským rozumem jednoduché k pochopení, je-li záporný úrok investuje do tohoto člověk ne pro zisk, ale pro zmírnění ztrát.

Selským rozumem také víme, že větší a silnější je na tom vždy lépěji než malý a slabý.

Jsme země závislá na dovozu surovin, nemyslím si, že je vždy výhodné být malý a slabý. Spravedlnosti se nám dostane tolik, jen co nám velcí a silnější dovolí. USA, Rusko, Čína, Indie versus Česká republika nebo versus EU.

Co bude lepší, co myslíte?

Bez ohledu na současnou podobu EU. Rodí se tu něco nového, pro uvedené velké potencionální nebezpečí. Jsme svědci přesouvání bohatství z Evropy k jiným velkým hráčům, malí se budou rvát o zbytky.

J. Kanioková 15.1.2012 0:10

No, tak to nevím a nehodlám pátrat, neznám řeči..

U Maďarska je to jasné. Ale to, co říkáte ke Švýcarsku, to fakt netuším

L. Černín 14.1.2012 18:52

Re: Přiznávám, že jako jazykový negramot spoléhám víc na české zdroje

Paní Kanioková, vnější zadlužení je objem peněz, které mají Švýcaři půjčeno. Předkládám ale, že se jedná o hrubé zadlužení. Zde je ale třeba proti tomu postavit druhé číslo, které mi řekne, kolik peněz pro změnu Švýcaři půjčili do zahraničí. Aby mě celkové zadlužení Švýcarska ve výši 400 % HDP mohlo jakožto potenciálního vkladatele do franku odradit, musel bych vědět, že Švýcaři nejsou věřiteli zahraničních subjektů, což ovšem není pravda.

Určitě má problém např. Maďarsko, kde si občané houfně brali hypotéky u rakouských bank. To způsobovalo posilování forintu. Nyní, když příliv ustal, forint oslabuje. Takováto nerovnováha ovšem akutně nehrozí Švýcarsku, čili do franku bych se jako Řek nebál investovat. Frank je dnes obecně považován za tzv. bezpečný přístav.

J. Kanioková 14.1.2012 17:17

Přiznávám, že jako jazykový negramot spoléhám víc na české zdroje

a to na ty, kde předpokládám, že to má redakce ověřené

http://byznys.ihned.cz/analyzy-a-komentare/c1-53264400-nejzadluzenejsi-jsou-irove-tady-je-20-zemi-s-nejvetsim-vnejsim-dluhem#fotogalerie-gf98761-18-1310570

Takže jsem si otevřela váš odkaz - první, co vidím, že je to KE konci 2009, druhé - že se jedná o VEŘEJNÝ dluh v jejich měně = (Celk. veřejný dluh (v mil. CHF) celkem: stát, kantony, obce). Že už tehdy měli Rozpočtový deficit (rok) -0,9 % HDP, i růst HDP -1,5%. Takže to tam šlo dál dolů vodou a mnou odkazovaná Data pocházejí z údajů Světové banky aktualizované k září 2011.

A základní rozdíl bude v tom, že ta "má" data jsou o -

„VNĚJŠÍ ZADLUŽENÍ je mnohem znepokojivější než VEŘEJNÝ dluh. Představuje totiž čistý „únik“ (do ciziny – pozn. red.), jsou to peníze, jež lidé nebudou mít, protože si je půjčili v minulosti.“  Vnější zadlužení je počítáno podle zadlužení vlád, firem i občanů vůči zahraničním subjetům, v porovnání s ročním HDP.

L. Černín 14.1.2012 16:26

Re: Asi nemáte přesné informace o výši zadlužení třeba i toho Švýcarska

Přiznám se, že Vám moc nerozumím:

"Švýcarsko patří mezi několik málo zemí na světě, kde je chronický přebytek kapitálu a finančních zdrojů. Podle zveřejněných údajů spravují švýcarské banky a různé finanční instituce majetek zahraničních fyzických a právnických osob ve výši cca 3,5 miliardy švýcarských franků. Přímé zahraniční investice Švýcarska v zahraničí převyšují příliv přímých zahraničních investic do Švýcarska. Proto zde o zahraniční zadluženosti nelze mluvit. Určitá část soukromého i veřejného sektoru s prověřenou bonitou má téměř neomezené možnosti získat úvěry u domácích bank.

"Naproti tomu veřejný domácí hospodářský sektor, to znamená všechny složky - spolek, kantony i obce trpí chronickou zadlužeností, přesto je zadluženost domácího hospodářského sektoru je výrazně nižší než v České republice, neboť značná část obzvláště velkých podniků i na rozvojové projekty využívá vlastní kapitál. Zdravé firmy mají možnost svoji kapitálovou sílu zmnožit emisemi akcií na burze, malé a střední podniky se občas potýkají s problémem získání úvěru od švýcarských bank, zejména pak pro řadu živnostenských oblastí (opravárenství, benzínové pumpy, hotely, restaurace)."

http://www.businessinfo.cz/cz/sti/svycarsko-financni-a-danovy-sektor/5/1000681/

J. Kanioková 14.1.2012 13:08

Asi nemáte přesné informace o výši zadlužení třeba i toho Švýcarska

http://www.bennycomp.cz/clanky/jak-je-tedy-se-zadluzenosti-statu

Ano, pane Machu, opět díky za nekonečnou vysvětlovací práci, lidem to nedochází, co je EU zač.

Že už to je jen a jen  DLUHOVÁ  UNIE.

P. Lenc 14.1.2012 8:33

Re: Mno

Myslím,že platí oboje.

M. Petr 14.1.2012 8:17

Zajímavé...

..a jasné vysvětlení.

L. Černín 14.1.2012 8:16

Mno

Přiznám se, že se mi tato teorie moc nezdá. Pokud bych měl strach z bank anebo ze znehodnocení "jižního eura" po odluce Německa či znehodnocení drachmy po odluce Řecka, tak mám přece celou řadu jiných možností kam peníze investovat. Mohu nakoupit např. švýcarské franky, norské koruny, české koruny atd. a v těchto zemích si otevřít termínované účty. Dále mohu nakoupit akcie firem z necyklických odvětví či komodity.

Spíše bych si vsadil na to, že některé penzijní či investiční fondy mají ve svém statutu předepsaný podíl státních dluhopisů, a jsou tak nuceny je nakupovat i se záporným výnosem.