6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Fiat Pecunia

Fiat Pecunia není nový model italské automobilky, ale řešení, které volí "nezávislá" Evropská centrální banka. Fiat Pecunia je parafráze latinské verze knihy Genesis Starého zákona.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Šejnoha 17.11.2011 20:11

smutné čtení

Z uvedených faktů vyplývá jediné - zbavit se peněz.

L. Orlita 17.11.2011 16:21

takže jak zachránit úspory?

Koupit zlato? Diamanty? A nechtěli by Italové udělat krvavější revoluci a lidi, jako Berlusconi, prostě někam poslat? A  jejich majetek (nakradený), použít na umoření dluhu.

J. Schwarz 17.11.2011 16:30

Re: takže jak zachránit úspory?

Na tomhle příkladu je hezky vidět, v jaké míře za dluhy stojí "zloději a tuneláři" a v jaké "humanita, Pravda a Láska" zosobněná sociálním státem. Kdyby totiž berlusconimu a jemu podobným sebrali všechno, všecičko, pokrylo by to tak miliontinu dluhů nadělaných "hodnými lidmi" ve jménu humanity a "sociálních práv".

J. Šejnoha 17.11.2011 20:10

Re: takže jak zachránit úspory?

To přeháníte.  Několik procent by to  pokrylo. Ale  co potom ?

J. Kanioková 17.11.2011 15:53

To, co píše autor, je pravda. ECB uplatňuje zhůvěřilé postupy!

Celá EU už jen čeká na zázraky, to ona svými nesmysly přivedla vlády k pocitu, že rozpočtová nesvéprávnost je možná, že to vždycky za ně někdo zatáhne.. A pořád nemůžu pochopit, že je stále ještě tolik lidí, kteří jim věří, protože si nechali namluvit, že evropanství je něco víc a ušlechtilejší než prostý Čech, Slovák, Polák, Francouz. Ve skutečnosti šlo o to hlavní - Evropanství je totiž jejich metoda, jak u nás prosadit své zájmy.  Jejich  ODBYT !  Tohle schovali za ušlechtilé heslo - budujme EU, posílíme mír.. A chválí se tím, že tady už půl století žádné boje nebyly, jako by to mělo být jejich dílem. A to je blbost, bylo by tak i bez EU !!! Lidi si ještě dobře pamatují, jak na to doplatily obě strany a vyspělé technologie médií o tom často přinášejí fakta.

Jde o to, že je politická věrchuška (nejen) EU, ekonomicky zcela iracionální, umí jen zvyšovat daně, vnutit minimální mzdu, ničit podnikatelské prostředí, prosazovat politickou korektnost, a staví zdravý rozum na hlavu.

P. Fiala 17.11.2011 8:40

Měna US Dollar a měna Euro

Pravých US dollarů bylo v "oběhu" v r. 2010 v USA 8853.4 billionů a asi jen 10% je v bankovkách a mincích. Zbytek je na "účtech v elektronické podobě" a nástrojem platebním jsou plastové platební karty a Internetové bankovnictví. O takovéch proměnách se středověkým Italům ani nesnilo. Stejně tak před stoletími před Italy ani Číňanům, kteří již měli ustavenu papírovou měnu Yuan. Po uplynulách dvou staletích pak byla v Českém království byly stále vydávány mince Groš stříbrný. Jeví se, že stále spousta lidí nechápe podstatu peněz, snad je mate jejich různorodost podob.

Euro je mezinárodní měnou srovnatelnou s US dollarem. Proč? Ekonomiky EU již 5 roků generejí vyšší GDP jak USA, je hlupák by neustavil společnou měnu v integrovaném uskupení, když určuje pravidla mezinárodních obchodů s globálním účinkem.

Uvedené vede k úvahám o přemýšlení o budoucích formách peněz třeba za 50, 100 roků. Vývoj se všeobecně zrychluje a lidmi vyfantazírované věci-děje třeba i jiní lidé dovádějí k realitám.

P. Joch 17.11.2011 9:19

Re: Měna US Dollar a měna Euro

Pane Fialo, se svým jediným argumentem, že EU generuje vyšší GDP než USA by jste se neměl tak vehementně ohánět. Zkuste si jen na okamžik připustit myšlenku ekonoma M. N. Rothbarda, že by se výdaje státu (neboli utrácení našich daní), měli od GDP ODEČÍTAT! Hlavně proto, že z tyto výdaje z valné většiny nic produktivního ani cenného nepřináší. (jen namátkou sem patří tzv. obsluha státního dluhu, výplata dávek a důchodů, platy státní byrokracie, korupce atd.)

Pak by se to slavné GDP smrsklo možná na polovinu. Slyšíte jak se Vám pan Keynes směje z hrobu? Dobře to na nás vymyslel!

A. Hrbek 17.11.2011 9:38

Re: Měna US Dollar a měna Euro

Vážený pane Jochu!

O adekvátnosti ekonomických ukazatelů jsou nekonečné diskuse bez jakéhokoliv výsledku. Ale o některých ukazatelích s vědomím jejich nedostatků patří zatím všeobecná dohoda. GDP je jedním z nich. Existují dvě definice HDP. Podle jedné z nich je HDP součtem celkového objemu soukromé spotřeby, vládních výdajů, investic soukromých podniků a čistého vývozu. Podle druhé definice (která je ekvivalentní) je hrubý domácí produkt tvořen vyplacenými mzdami, podnikatelskými zisky, odpisy, nepřímými daněmi a čistými úroky. Obě definice podporují instinktivní pocit, že „růst HDP je, když se máme dobře“. Ale na druhé straně tyto de-finice rovněž vypovídají o tom, že jde do značné míry o umělou veličinu, která vyjadřuje kvantitu, nikoli kvalitu. Mechanické srovnávání HDP mezi různými zeměmi nebo obdobími proto může sklouznout do silně demagogických pozic. Velikost soukromé spotřeby v rámci HDP neprozrazuje absolutně nic o tom, jakým způsobem lidé utrácejí své peníze a jaký užitek z toho. V tom máte určitou pravdu, ale není to nic nového.

Můžete mi ale laskavě vysvětlit v čem se liší to "produktivní a cenné" vytvořené soukromými investicemi a investicemi vytvořenými z prostředků státu?

A můžete mi také vysvětlit co "produktivního a cenného" vytváří soukromý finanční sektor?

S pozdravem

J. Schwarz 17.11.2011 16:36

Re: Měna US Dollar a měna Euro

Finanční sektor nic nevytváří, ale umožňuje aby bylo vytvářeno. Krevní oběh sám o sobě taky nevytváří výkon, ale umožňuje vyživování svalů. Se státem a jeho zaměstnanci mám jediný problém - stát své "služby" vnucuje násilím, nemůžete se jim vyhnout ani když je nepoužíváte nebo je považujete za špatné a předražené. Můžete si stěžovat leda na nádraží.

A. Hrbek 17.11.2011 17:36

Re: Měna US Dollar a měna Euro

Vážený pane Schwarzi,

a jak je to v tomto případě s odečítáním od HDP?

A stát neumožňuje, aby "bylo vytvářeno"? Co takhle silnice, policie, justice, státní banka? V čem je podstatný rozdíl proti soukromému finančnímu sektoru?

S pozdravem

J. Kanioková 17.11.2011 14:42

Pane Fialo, už mi pijete krev se svou utkvělou myšlenkou, že je na tom EU "líp"

Jste na omylu. USA má obrovské problémy díky keynesiánským ekonomům a Obamovi, ale na rozdíl od Evropy je pořád ještě hospodářskou mocností, vyrábí a je na tom v možnostech mnohem líp, než EU. A co bude za 50 a 100 let je teď zcela mimo mísu.. Společná měna v integrovaném uskupení znamená pro jednotlivé země mínus, nemohou si pomáhat plovoucím kurzem či devalvací, Tudíž je to nesmysl !!! Takže už se přestaňte zesměšňovat !!!

http://www.investicniweb.cz/ekonomika/2011/11/15/clanky/tri-myty-o-americke-ekonomice/

USA je velmocí a bude jí, pokud sse zbaví takových levicových snílků, jako je Obama. Ten je neštěstím Ameriky. Sice už není velmocí tak přesvědčivou, ale není země či uskupení, které by ji dohnaly ve všech aspektech..

L. Černín 17.11.2011 8:17

ECB

Obávám se, že tohle je trošku nepochopení aktuální situace. Investoři mají strach nakupovat italské dluhopisy, a to i přes odhlasovaná úsporná opatření. Nikdo totiž nechce riskovat, že by nakonec musel odepsat např. 20 % (či více) své investice, jako to postihlo investory v dluhopisech řeckých. ECB nyní zachraňuje Itálii před neřízeným bankrotem nákupem jejích dluhopisů, a to i přes protesty např. německých politiků. Tento vývoj je nejhorší možný hned po neřízeném bankrotu. Kdyby politici společně s ECB již dávno deklarovali, že ECB bude italské dluhopisy neomezeně nakupovat, a nenechají Itálii za žádných okolností padnout, tak by dnes ECB patrně již žádné italské dluhopisy nakupovat nemusela, protože investoři by neměli obavy, že o své peníze přijdou, trhy by se uklidnily, a úroky by klesly. Přiznám se, že jsem upřímně zděšen, kam až situace eurozóny díky naprosté neschopnosti politiků zašla, a upřímně se bojím hluboké hospodářské krize, kterou si odskáčeme společně s ní...

V. Hajková 17.11.2011 8:47

Re: ECB

Pane   Černín-  ukažte  mi  dnes  na  někoho-  kdo  má  takové  peníze-  aby  mohl  sanovat  PROŽRANOU  ITÁLII?? 

P. Brodský 17.11.2011 9:42

Re: ECB

Zákon zachování papírových peněz opravdu neplatí.

P. Brodský 17.11.2011 9:48

Re: ECB

Ten, kdo má právo peníze tisknout. Ovšem, když to přežene, může vyrobit inflaci. Dluhy ale zmizí .

Z. Rychlý 17.11.2011 10:17

Re: ECB

Většinou mi lezete na nervy pane Brodský, ale s tím zmizením dluhů díky inflaci máte absolutní pravdu. Myslím si též, že se hraje jen na to, kdo to spustí první. Masivní inflace sice vysaje všem úspory, ale zato z obrovských dluhů udělá snadno řešitelnou záležitost. A s tím se svezou i ti, co splácí současné úvěry a nemají u nich inflační doložku. I těm se dluhy odmáznou. Dluhy zmizí. Co jsme si, to jsme si, a jedeme nanovo.

Jen nevím, jak se na to bude tvářit lid, který přijde o úspory, a jak ukladači do důchodových fondů, kterým inflace jejich úložky promění ve smetí a prach. Pravdu bude mít Paroubek s tím, že dluhy se neplatí. Ti, co šetřili na horší časy, si uvědomí, že jejich chování bylo hloupé a nezodpovědné vůči rodině. Keynesovo bezuzdné utrácení bude posvěceno na státní doktrímu, jen těch hospodárně uvažujících ubyde, ale to přece nevadí, z lotynky zvané budoucnost si posléze znovu začneme stahovat budoucí peníze a utrácet je v současnosti. Jak nesnesitelně snadná lehkost vytváření peněz z ničeho. Zatím vždy v dějinách velké inflace vedly k minimálně sociálním nepokojům. Snad to tentokrát nebude tak děsivé. Ale průs*r to bude v každém případě.

L. Černín 17.11.2011 10:45

Re: ECB

Paní Hájková, v mém příspěvku není slovo "sanace" nikde obsaženo, a rozhodně jsem něco takového neměl na mysli. Itálie je země, která je sice silně zadlužená, nicméně většinu dluhů drží samotní Italové a státní rozpočet má reálnou šanci stát se za několik let vyrovnaným. Je nutno splnit jen dvě podmínky:

1) Montiho vláda musí provést drastické škrty a přijmout reformní zákony.

2) Na trzích nesmí propuknout panika a úroky z nově vydávaných státních dluhopisů se musí udržet pod 7 %, což se, bohužel, momentálně příliš nedaří.

P. Brodský 17.11.2011 9:38

Re: ECB

Díky za zatím jediný gramotný příspěvek do této diskuze. Kajan si např. myslí, že jde o inflační krizi.

P. Brodský 17.11.2011 9:50

Re: ECB

Předcházející příspěvek kje samozřejmš reakcí na pana Černína.

J. Kanioková 17.11.2011 15:26

Ale co s takovou bankou (ECB), která má v aktivech nesplatitelné dluhopisy?

Tak hnusné pokřivení trhu je nenormální !!!  Jenže zrovna Itálii zachraňovat ECB bude, když je jejím šéfem Ital !

J. Schwarz 17.11.2011 16:39

Re: ECB

Jo, investoři by měli jistotu, že italské dluhy zatáhnou daňoví poplatníci napříč Evropou! To chce revoluci, tohle je neslýchaná arogance papalášů co se hrají na "světové leadery".

A. Hrbek 17.11.2011 8:14

Nebylo by dobré

se především starat o to, že se česká koruna rychle stává bezcenným hadrem a že pokles její hodnoty odnesou především občané?

S. Ševeček 17.11.2011 13:10

Re: Nebylo by dobré

Ano, pane Hrbku, koruna silně vlaje ve větru eurozóny av důsledku toho, že polovina "podnikatelské sféry" patři cizincům.

O Montovně nemluvě.

J. Kanioková 17.11.2011 15:15

půl miliardy Evropanů to odnese a je téměř jedno, jestli v korunách či euru.

Začla hra o inflační znehodnocení pro všechny.

J. Schwarz 17.11.2011 16:40

Re: Nebylo by dobré

Ceny domácího zboží pokles koruny neovlivňuje. Účtujte své služby v EURech, co vám v tom brání? Nebo zvyšte ceny a hned za EURa koruny vyměňte!

A. Hrbek 17.11.2011 18:48

Re: Nebylo by dobré

Vážený pane Schwarzi,

pokles koruny ovlivňuje výrazně domácí zboží, které je závislé na vstupech zahraničního materiálu nebo zahraničních služeb. Benzin je např. "domácí" zboží a jeho cena kolísá podle kolísání cen vstupní suroviny a samozřejmě i podle cen na zahraničním trhu.

Nevím kde žijete, ale zákon o účetnictví nutí i při účtování služeb za EURa vše nakonec převést na koruny.

Skutečně nevím jaké jsou Vaše zkušenosti z konkrétní ekonomiky.

S. Ševeček 17.11.2011 20:28

Re: Nebylo by dobré

;-)

Srdečné pozdravy, pane Hrbku.

(je fakt, že ceny u pumpařů reagují na zdražení € okamžitě, opačným směrem to jde ztuha. Já kalkuluji ceny s přihlédnutím ke kursu v polovině měsíce, předtím jsem měl 25,- a v pondělí jsem zahájil € za 26,- ... stejně kupuji vždy o 0,50 dráž než hlásí Singer)

A. Špronglová 17.11.2011 7:20

Pane Mach

Jste stejný demagog a populista jako Váš guru Velký Kormidelník. Euro tady bude jedno zda chcete nebo ne a přežije Vás oba.....

K. Křivan 17.11.2011 7:52

Re: Pane Mach

A jakými faktickými argumenty podložíte vaše tvrzení ?

V. Hajková 17.11.2011 8:15

Re: Pane Mach

A  v  čem  ta  demagogie-  nanynko  spočívá??   To  jaksi  ve  svém  primitivním   cintu  na  konkrétní  slova   už  NEŘÍKÁTE!