1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

EU: Přípravná fáze na zavedení digitálního eura

Zkušební fáze bude zahrnovat dokončení souboru pravidel pro digitální euro a výběr poskytovatelů, kteří by mohli vyvinout platformu a infrastrukturu digitálního eura.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 23.10.2023 17:03

Ano, experta Pivodu totiž nejde poznat podle ničeho. Takové kraviny totiž nekecá ani ta UI. ;-D

R. Langer 23.10.2023 11:36

Bla bla bla, bla bla. :-P

M. Pivoda 23.10.2023 9:34

Cituji z článku: .... „Vzhledem k tomu, že se lidé stále více rozhodují platit digitálně, měli bychom být připraveni vydávat vedle hotovosti i digitální euro,“ řekl Fabio Panetta, člen Výkonné rady ECB a předseda pracovní skupiny na vysoké úrovni pro digitální euro. „Digitální euro by zvýšilo efektivitu evropských plateb a přispělo ke strategické autonomii Evropy.“ ...

Komentář

V tržní ekonomice platí, že ZÁKAZNÍK MÁ VŽDYCKY PRAVDU. A proto je třeba tomu platícímu zákazníkovi vyhovět.

V. Kuhaj 23.10.2023 8:57

Vzhledem k tomu, že spousta zemí, ze svého členství v EU nadšených, dnes rozpačitě přešlapuje a stále hlasitěji si dovoluje kritizovat nepřirozená rozhodnutí Bruselu, je třeba přivázat je dalším provazem. Společná měna se z tohoto důvodu jeví jako poměrně vhodná.

P. Adámek 23.10.2023 8:47

Jsem naprostý laik. Platím kartou, takže skutečný peníz nevidím. Za zboží z e-shopu platím ze svého internetového bankovnictví, čili opět žádnou hotovost nevidím a nemám v ruce. Ty převody probíhají digitálně. Stejně je to u organizací. Tak v čem tkví kouzlo digitální měny?

J. Novotny 23.10.2023 8:50

Jste vlastník těch peněz, ne pouze účtu v bance.

O. Vašíček 23.10.2023 8:56

Ne. Jste vlastníkem virtuálního účtu s těmito penězi u emitenta.

J. Novotny 23.10.2023 10:04

Ty papírky, co máte jako alternativu jsou od stejného emitenta. U elektronických EUR budete jejich vlastníkem, obdobně, jako když máte akcie. Kdežto banka může krachnout a pak o peníze přijdete (odhlédneme-li od pojištění vkladů).

O. Vašíček 23.10.2023 10:51

Vše je na dohodě. Jediné riziko oproti fyzickým penězům vidím v případě výpadku proudu. Pokud nebude možné uskutečnit transakci, tak nic nenakoupím. Zatím co s penězi to většinou projde. (Asi ne v supermarketu. :-))

Ale je to, pro mě osobně, asi bezpředmětné. Hotovost jsem neviděl již delší dobu. ;-)

J. Novotny 23.10.2023 15:14

Na jednu stranu vás stát nutí k bezhotovostnímu styku, na druhou stranu často selhává bankovní dohled a o větší obnos můžete přijít krachem banky (kvůli tomu se museli i v krizi banky zachraňovat, protože by se rozpadl platební styk). Digitální peníze, pokud budou udělány dobře, vám umožní mít peníze v hotovosti bez rizika pádu banky.

O. Vašíček 23.10.2023 15:23

To je riziko vždy a nezáleží na "bankovkách". :-) Nepředpokládám, že si v tom budou lidé uchovávat úspory.

Jak se bude řešit ztráta "karty" a její blokace? Jsem sám zvědavý, jak to vymyslí. (Myslím celý koncept.)

J. Majzlík 23.10.2023 16:55

Pokus eléva lingvistiky o překlad poslední věty předchozího odstavce do praktického jazyka českého:

. . Digitální peníze, (sled jedniček a nul, uložených někde na médiu) pokud budou udělány dobře, vám (teoreticky) umožní (provést výběr vkladu a) mít peníze v hotovosti bez rizika (případného) pádu banky.

J. Hajský 23.10.2023 11:18

Přirovnáváte-li digitální Euro k akciím, je to podobné jako ho přirovnávat k Bitcoinu. Byl BTC za 100 USD, za 5000 USD i za 60000 UDS a zase klesl na 20000 USD. Jako na houpačce. Bude to tak i s digitálním Eurem nebo Korunou? Nevím, zda u BTC je možno jeho pojištění jako u vkladu bankovního. Půjde to u diditálního Eura?

J. Novotny 23.10.2023 15:11

Digitální euro bude mít hotnotu jedno euro. ;-D

J. Hajský 23.10.2023 17:28

Tak proč přirovnáváte digitální Euro k akciím? Ty mají každou chvíli jinou hodnotu, podle stavu na burze. A ta se od nominální jistě během času liší řádově vác než hodnota Eura, ta kolísá jen inflací.

J. Makovec 23.10.2023 15:26

Fakt je je , že proti současné bezhotovostní platbě kartou mobileme nebo instatním bankovním převodem (v Asii velmi oblíbeným QR kodem) digitalní Euro nepřinaší koncovým uživatelům žádné zvláštní výhody. Zajímavé je že s digitálním Eurem nepotřebujete účet "u své banky" , ale všichni mají jen jeden účet u centrální banky a podobně jako u kryptoměn se eviduje pohyb a vlastnictví každé mince což vytváří ten zmíněný rozpor s naším slavným GDPR. Z hlediska ekonomiky je obecně celkový přínos sporný zejména ve světle gigantických nákladů co by to stálo, pro firmy to pak nemá přínos prakticky žádný protože fungují již i teď prakticky bezhotovostně (někdy se digitální měny centrálních bank CBDC označují jako digital cash). Z politického hlediska je přínos ale jasný - je to krok k centralizaci a eliminaci národních měn což je dlohodobým cílem EU. Obecně CBDC zatím zavádějí hlavně autoritativní režimy, které tím řeší stabilitu své vlastní fiat měny. Protože digitální měnu lze limitovat časově, flexibilně měnit úroky či určovat, za co může být utracena, což omezuje svobodu nakládání s tímto statkem ale u autoritativních režímů to není na překážku. Ve svém extrému se tak digitalní měna může změnit v "digitalní potravinové lístky" vydávané na příděl a navíc jen "tomu kdo nezlobí" jak to známe z doby války....

P. Kubáč 23.10.2023 8:15

Digitální Euro je krok do roku 1984 - Zlobíš..... Klik..... a jsi bez peněz.

Naopak pokud by někdo chtěl "kreativní měnové politiky Západu" obrátit proti němu - realizoval by plán, o kterém neplodně plácají státy BRICS - volně směnitelnou měnu s fyzickými penězi - krytou zlatem

M. Valenta 23.10.2023 10:27

Kdo nebude chtít, zůstane u papírků, jako třeba já.

R. Langer 23.10.2023 11:38

Dokud vám je nezruší. Vždyť je přece na nic nepotřebujete. :-P

F. Navrátil 23.10.2023 7:26

Bohatství států a jejich strategická autonomie nevznikají tanečky kolem měny a její digitalizace. Bohatství vzniká v produkci zboží a služeb.

J. Jurax 23.10.2023 12:31

To je ovšem zpátečnický pohled ... :-)

J. Majzlík 23.10.2023 22:35

Však již dnes po zásluze skoro nikdo na něj nedá.

J. Kasenčák 23.10.2023 7:20

Bankovníctví zažije šok :-). Banky přijdou o poplatky a směnárensky veksel bude muset na pracák. :-).

R. Langer 23.10.2023 11:39

Jak jste přišel na to, že banky přijdou o poplatky? kde jste takovou blbost slyšel? 8-o

M. Grundmann 23.10.2023 0:37

Často slyšíme kritiku, že bude Evropská centrální banka používat digitální euro k šikanování uživatelů. Domnívám se, že toto nebezpečí nehrozí. Evropská centrální banka již nad sebou nikoho nemá a bude zde pouze jeden kontrolní mezičlánek.

V současné době existuje několik mezičlánků, kde jeden mezičlánek šikanuje následující. Mezinárodní organizace šikanují jednotlivé státy, zda uplatňují dostatečně přísná pravidla kontroly transakcí, a vyhrožují jednotlivým státům, že na ně dopadnou přísné mezinárodní sankce a že se celý stát dostane na černou listinu. V současné době je na takové černé listině například Chorvatsko. Národní kontrolní orgány, které mají strach ze zahraniční šikany, samy šikanují své banky a udělují jim přísné pokuty při jakémkoliv pochybení. Banky, které jsou pod permanentním tlakem a strachem z likvidačních pokut a jiných sankcí ze strany svých vlastních států, zvyšují tento tlak a přenášejí jej na své vlastní klienty. Každý mezičlánek přidává dodatečnou šikanu, která nakonec dopadá na koncové zákazníky.

Vzhledem k jednodušší struktuře se dá realisticky očekávat, že přímá šikana ze strany Evropské centrální banky nikdy nedosáhne úrovně šikany ze strany ke smrti vystrašených bank. Situace občanů se tedy podle mého názory jedině zlepší.

R. Langer 23.10.2023 5:31

"Vzhledem k jednodušší struktuře se dá realisticky očekávat, že přímá šikana ze strany Evropské centrální banky nikdy nedosáhne úrovně šikany ze strany ke smrti vystrašených bank."

To je v komunismu naprosto směšný předpoklad, a očekávat jde tedy přesně pravý opak. :-P

L. Žaloudek 23.10.2023 6:24

R^

P. Diviš 23.10.2023 9:03

Zvláště pak vzhledem k navrhovatelům, kterým nikdy nešlo a nejde o větší svobodu a soukromí ovčanů.

M. Pecina 23.10.2023 6:37

Dejte mi plnou moc nad Vaším životem a já Vám slibuji, že ji nezneužiji:-D

R. Langer 23.10.2023 7:08

Trefné přirovnání. R^