20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Pokrok se zastavit nedá

Konec nově vyráběných aut se spalovacími motory v celé Evropské unii se blíží. Vlády jednotlivých států zakážou vbrzku jejich prodej.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kuhaj 7.10.2021 13:25

Ono se toho v Evropské unii nezadržitelně blíží ke konci trochu víc než jen auta se spalovacími motory, pane Wagnere.;-)

J. Novák 7.10.2021 12:05

přicházející krize energetiky a nástup hyperinflace, doufám, vyvolá pud sebezáchovy a úsilí k zachování přijatelných životních podmínek. Odpovědní občané se postaví Zelenému šílenství prosazované EU a jejími politickými vazaly v národních vládách konkrétními postoji s jasným a zřetelným odporem.

Do řešení energetiky se musí prosadit odbornost a přestat podporovat zvrácené energetické směry OZE, zejména BPS=BioPlynné Stanice 5x dotované, VtE a FVE intermitentní (téměř neregulovatelné a výrobně nespolehlivé zdroje) a navrátíme civilizaci k rozvoji a využívání osvědčených energetických zdrojů Jaderné a Vodní ENERGETICKÝCH ZDROJŮ. VYBUDUJEME vodní elektrárny tam, kde geologicko morfologické podmínky na vodním toku umožní dostatečné vzdutí vodní hladiny a dokážeme ekonomicky přijatelným řešením využívat gravitační energii vody k výrobě elektřiny ++ jádro, které si umíme postavit sami sobě!!!!!!!!!!!

I. Schlägel 7.10.2021 12:52

Jj. Odpovědní občané. Tak to se spolehněte.

M. Pivoda 7.10.2021 11:32

Co v USA znamená BLM?

Podle diskutujícího R. Poláška (ve včerejší diskuzi NP pod článkem "Levicový diktát v Evropě") ihned po zrušení otrokářství v USA, z bývalých černošek pradlen-prádla se okamžitě staly zdatné teoretické fyzičky a začaly řešit jadernou fúzi.

Současné hnutí BLM (Black Lives Matter) fakticky znamená protest proti tomu, aby černoši v USA museli povinně řešit jadernou fúzi.

Funkční jaderná fúze by totiž vyřadila ze hry jak jaderné elektrárny (štěpného typu), tak i větrníky a solární panely.

V. Petr 7.10.2021 11:08

Ta lampa mě skutečně "dostala." Jedná se totiž o galvanický článek na úrovni 19 století... Potřebuje se k tomu hořčík a ten se vyrobí jak?

"Kovový hořčík se průmyslově vyrábí obvykle elektrolýzou roztavené směsi chloridu hořečnatého a chloridu draselného."

R. Langer 7.10.2021 11:31

Však to jsou samé přírodní ekologické bezemisní postupy bez potřeby vnější energie... ;-D

Prostě, lidé jsou techničtí analfabeti, a nechápou ani základní pojmy přírodních zákonů. Bohužel, potom ovšem následuje náboženství - ať už rudé, zelené nebo kovidové, všechno je to na jedno brdo - dej tápajícímu, omezenému tvorovi jeho JISTOTU!

Jistotu, že "budeš po smrti vzkříšen", i když dodneška se nám žádného důkazu nedostalo. Že "klima bude stabilní", i když se vlastně vůbec neví, co ten pojem znamená, protože klima nikdy v dějinách Země stabilní NEBYLO. Že "elektřiny je v zásuvkách dost", tak na co nové elektrárny. Že "neumřete na chřipku", když se necháte očkovat, přestože žádné skutečně účinné očkování na chřipku v podstatě neexistuje (proto také nikdy žádné povinné očkování proti chřipce neexistovalo - tedy doposud).

Nemusíte NIC VĚDĚT! Stačí jenom, když budete VĚŘIT, a budete spasen.

Ve skutečnosti vás někdo spase jako malinu, že ani nebudete vědět jak. Ale pak už bude pozdě. Tak si klidně věřte, čemu chcete. JÁ JSEM VÁS VAROVAL VČAS. ;-€

P. Hák 7.10.2021 19:43

No a teď si to dejte dohromady s cílenou (o tom už nepochybuju) likvidací školství, protože nic přece vědět nemusíme, všechno vygůglíme. Viz např. článek poslance za ODS Staňka na včerejším Psu.

K. Wágner 8.10.2021 7:54

Přestože se jedná o dlouhodobě známý a zavedený proces, společnost E-Dina vyvinula způsob, jak udržet chemickou reakci po delší dobu, aby jej bylo možné použít k napájení světelného zdroje. Cílem je sériově vyrábět WaterLight pro 840 milionů lidí, kteří v současné době žijí bez elektřiny. Lampa má nahoře perforované víčko, které umožňuje vodě proudit do zařízení, zatímco plynný vodík vytvořený během ionizačního procesu může tudy unikat. Po celou dobu své životnosti může jedna lampa poskytnout energii pro přibližně 5600 hodin provozu, což odpovídá dvěma až třem letům používání v závislosti na tom, jak často je lampa používána. Kdo a jak bude ty elektrody vyrábět nevím, musíte se zeptat ve společnosti E-Dina. ;-)

R. Langer 7.10.2021 11:03

Ten článek je nějaká ironie? Nebo jak ho mám chápat?

Jo, a divím se, žer čínští soudruzi ten zákaz spalovacích motorů nevyhlásili na příští rok, aby je EU nemohla předběhnout? On to snad někdo doopravdy bere vážně, nebo to má být taky nějaký vtip? 8-o

L. Písařík 7.10.2021 11:02

A ten vodík na přidání do methanu se bude vyrábět ze zemního plynu?:-P

I. Schlägel 7.10.2021 10:30

Z čeho budeme ten vodík vyrábět a s pomocí jaké energie? Jak ho budeme skladovat a přepravovat? Nevadí, že je ve vodíku poměrně málo energie ve srovnání s tekutými palivy?

T. Hraj 7.10.2021 10:59

No přece z fosilních paliv;-D. Elektrolýzou z vody je to násobně dražší.

R. Langer 7.10.2021 11:04

Elektřiny "zadarmo" přece bude všude dost... ;-D

T. Hraj 7.10.2021 11:14

Děláte si legraci, ale ceny elektřiny už byly i záporné (z důvodu přednostního a garantovaného výkupu z větráků a FVE). Kde kdo už měl nápady, co s tím. (vodík elektrolýzou, Power 2 Gas a pod.). To se nám to hoduje, když nám to jiní platí!

R. Langer 7.10.2021 11:15

Já to samozřejmě vím až moc dobře... :-(

V. 3 7.10.2021 11:55

V 1kg vodíku je energie více než 2x, oproti benzínu, či naftě. Aby měl 1kg H2 rozumný objem, musíte jej stlačit na vysoký tlak, cca 30 MPa; na toto stlačení však spotřebujete cca 30% energie, která v H2 je, když ještě připočtete množství energie potřebné k výrobě H2 samotného, je efektivita celého řetězce diskutabilní; takto se nechová rozumný hospodář... ;-€

Taktéž konstrukce vodíkového kompresoru na takto vysoký tlak je velmi složitá = drahá!

I. Schlägel 7.10.2021 11:59

V benzínu je paradoxně více molekul vodíku než v kapalném vodíku. A cca 85% vodíku se nevyrábí elektrolýzou, ale z ropných produktů. Tak že po solárech a větrnících tu máme další perpetuum mobile. Fyzikální i ekonomické. Soudružsky odhlasováno.

M. Rohovský 7.10.2021 12:31

Pokud razíte teorii, že v benzínu je více vodíku než ve vodíku, doporučil bych Vám vyhledat služby nejbližšího psychiatra nebo alespoň změnit dealera.

I. Schlägel 7.10.2021 12:52

Ne vodíku, ale molekul vodíku. Dočetl jsem se to na blogu pana Kubáče, který zde sám občas nějaký příspěvek napíše. Svůj blog už neprovozuje, nicméně zkusím se ho zeptat, jakou používá medikaci. Díky za tip. ;-D

P. Kubáč 7.10.2021 15:30

Na tom něco bude - litr kapalného vodíku váží 90 gramů - při molekulové hmotnosti vodíku 1 gram na mol je to 90 molů vodíkových atomů.

Litr kapalného methanu ( například ) váží 422 gramů methan má molekulovou hmotnost 16 - tedy 26,4 molů methanu - v každém methanu jsou 4 atomy vodíku - což je 106 molů vodíku - nemluvě o centrální uhlíkovém atomu, který se dá taky spálit, ale produkuje smrtelně nebezpečné CO2 ( pán Bůh s námi a Greta pryč )

Vždycky jsem si myslel že "vodíková ekonomika" - byla vybrána schválně, protože je tak náročná, že umožní velkým koporacím do nekonečna se vymlouvat, že "to nejde" a teď se bojím, žeto "nařízením strany a vlády" bude muset jít i přesto.

I. Schlägel 7.10.2021 17:25

Díky a zdravím. Váš blog jsem si četl rád. Škoda, že už není.;-) Ať se Vám daří.

K. Wágner 9.10.2021 7:04

Zkapalněný metan má hustotu 422 kg/m3, zatímco v případě kapalného vodíku to je pouhých 71 kg/m3. Vodík tedy kvůli své nízké hustotě vyžaduje výrazně větší nádrže než jiná paliva.

R. Langer 7.10.2021 13:00

Není.

R. Langer 7.10.2021 13:02

Aha, pardon vy to berete na kila. Tak to pak asi jo. Jenom s tím kilem vodíku je trochu víc problémů...

J. Nevrkla 7.10.2021 10:08

Toto autor považuje za pokrok? Já to považuji za úpadek. Ekonomická efektivnost těchto údajně pokrokových zdrojů se vůbec neřeší? Trh a zájem zákazníků nic neznamená? Jsme zadlužení až po uši, nebudeme schopni ani splácet dluhy a budeme se pouštět do dalších evidentně zcela neefektivních dobrodružství kvůli nějaké zvrhlé ideji? Takhle arogantní k chudnutí obyvatel si netroufli být ani komunisté. A leckdo tomu dělá advokáta.

V. 3 7.10.2021 10:04

Věděli jste, že přepravní kompresor na zemní plyn není schopen přepravovat vodík z důvodu rozdílné molekulové hmotnosti? A věděli jste, že přepravní kompresory v plynovodech jsou obvykle poháněny plynovými turbínami poháněnými zemním plynem z plynovodu? Myslíte, že tato turbína bude fungovat na vodík? 8-o

R. Langer 7.10.2021 11:06

Jistě že ne. A ještě si také představte, co vám to udělá, když bouchne zemní plyn, a ten plyn v potrubí vyměňte za vodík. Já vím, že lidi všeobecně nemyslí, ale že jsou až takoví tupci, to pořád nemohu pochopit. :-P

Z. Lapil 7.10.2021 12:31

Toho bych se bál možná o něco míň.

Vzpomenete-li, v Rusku (v SSSR? fakt nevím) se podařilo odpálit vlak s asi 800 cestujícími poté, co vjel do údolí plného zemního plynu z poškozeného plynovodu. S vodíkem by se to nestalo, páč je o hodně lehčí než vzduch a neshromáždil by se.

Ale uznávám - to je jedna z možných katastrof, podobně odpálit lze i výrobnu sunaru neboli sušeného mléka (KAŽDÝ správně namíchaný organický prach - uhlí, obilí... - je výbušnina).

...Aha, tak 800 bylo zraněných, k tomu asi 600 mrtvých. Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_Ufy

R. Langer 7.10.2021 13:04

Ne, vůbec by se v potrubí plném vodíku neshromáždil. Tam by vůbec nevybuchoval. Fakt ne. ;-D

Z. Lapil 7.10.2021 14:47

Nevybuchl plyn v potrubí, vybuchl plyn z potrubí uniknuvší.