26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Nová vodíková strategie

Ne, žádné strachy, nejde o zbraně totálního zničení: právě naopak, o novou zázračnou zbraň pro záchranu Zeměkoule.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 3.7.2020 15:44

Řeč je i o tobě, zelenorudý magore "Rado"! :-P

Z. Lapil 3.7.2020 10:39

To v tý normě píšou taky :-). Ledaže se to podle ní pro únosnost násobilo 1,1, dnes platí 1,35.

R. Langer 3.7.2020 5:35

Ne, aby potřetí zase zničili nejvíc jenom sebe. V historickém kontextu lze jsnad jedině doufat, že se jim to konečně podaří. :-P

R. Langer 3.7.2020 5:31

Nic věcného, jen LŽI. To tvoje ERoEI je pidvod a nesmysl, a bylo ti to tady několikrát dokázáno, Zelený bolševiku, ale ty budeš stejně lhát pořád znovu a znovu, podvodníku!

R. Langer 3.7.2020 5:28

Ta účinnost JE je bezpředmětná, protože i tak je to naprosto nejlevnější, nejbezpečnější a nejekologičtější zdroj na výrobu elektřiny. ;-)

J. Jurax 2.7.2020 22:46

Lépe by bylo takto nasbíranou vodu vozit domů a tam s ní splachovat. Nebo z ní vařit kafe.

J. Jurax 2.7.2020 22:41

Konkretizovat nelze. Přiměřené výrazy by nebyly po chuti místnímu cenzorovi.

P. Rada 2.7.2020 19:57

Nic věcného - jen příznašně "staré bláboly ..." jste právě předvedl.

P. Rada 2.7.2020 19:55

Souhlas. Vynechal jste ale konkretizaci oněch...

Nejde tedy jaksi "náhodou" taky o projev ideologizace?

L. Novák 2.7.2020 18:22

Otázka je kolik budov se zaparkovanými vodíkovými bombami (chemickými ;-D) by lehlo po explozi unikajícího vodíku... :-P

P. Novák 2.7.2020 18:03

" Ovšem velkoryse ignorujete, že masivním spalováním vodíku způsobíte nárůst objemu vodní páry v ovzduší." Nesmysl.Koncentrace vodní páry ve vzduchu je omezena-vlhkost nasyceného vzduchu závisí na teplotě.Přebytek se srazí.Proč se nevypaří moře?

L. Novák 2.7.2020 17:53

Staré ;-O bláboly znovu a znovu a pořád dokola. Běž se picnout, zelený osle! !! Rv

L. Písařík 2.7.2020 17:37

Díky, beru to, sypaný štěrk odpovídá, ale beton musíte sestavit dle Fullerovy křivky zrnitosti - t.j. bez mezer a přidáte výztuž a jste na 2,4t. Já jsem radši dával výztuž o 1 dimenzi větší a prof. Ing. Odvalil mě hodnotil: Zase jsi připravil armádu o dva tanky.

J. Sinnreich 2.7.2020 17:26

Umanute silence a ideology nepresvedcite jakymikoli vedecky podlozenymi uvahami. Musi prijit neco jako katatrofa Hindenburgu, aby pochopili, ze cesta tudy nevede. Ale ani to zrejme nebude stacit.

P. Rada 2.7.2020 17:08

"Smysluplnost" získávání energií lze posuzovat podle různých kritérií. Pro někoho jsou to lidské líbivostní smysly založené na zvyklostech posledních desetiletí .... pro jiné peníze ... Pro technicky založené to ale může být efektivita těžby energií - tzv EROEI:

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

Z. Lapil 2.7.2020 16:54

Vskutku, není tam. Taky jsem se všiml :-).

L. Novák 2.7.2020 16:11

Jasně, voda je vzácná a drahá, je potřeba ji recyklovat... ;-D

L. Novák 2.7.2020 16:07

Chybí mi tam zmínka o investičních a provozních nákladech, resp. o výši státních dotací na EU politicky motivovaný projekt, realizaci a provoz. ;-)

Z. Lapil 2.7.2020 15:35

Mně z článku skoro vychází, že nejlepší způsob, jak transportovat vodík, je elektrolýza vody v mořských větrných elektrárnách, převést ho na elektřinu, tu prohnat drátama a převést zpátky na vodík. Ano, VÍM co píšu.

Myslím, že opravdu jde, aspoň v těch realizovatelnějších podobách, o variace na akumulátor. Vím, že v Německu už v pravidelném provozu jezdí (zkoušely se ve Velimi) a ve Velké Británii bezprostředně připravují "vodíkové" vlaky; v Nizozemí je taky zrovna úspěšně dotestovali. A to právě v nezávislé trakci neboli užitkově je to vlastně motorák.

http://www.vladanfoto.cz/clanky-vodikovy-vlak-v-cesku.html

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/s-vlakem-na-vodik-jsou-v-nemecku-spokojeni-na-koleje-vyjedou-dalsi-40294062

Z. Lapil 2.7.2020 15:22

Netušil jste správně, pan Dvořák má nejspíš pravdu, ale píše o "monolitickém uhlíku" a sochách na Velikonočním ostrově. Podle ČSN 73 00 35 je objemová tíha kamenného uhlí od 800 kg/m3 (prachové s kousky do 13 mm) až po 1000 kg/m3 (s kusy nad 50mm), srovnané brikety si sáhnou až na 1250 kg/m3 (sypané 800kg/m3).

I ten "štěrk drcený, z velmi hutného kamene" vydá jen 2000kg/m3.

P. Han 2.7.2020 14:10

"A kde se vlastně ten vodík skladuje? Na palubě jsou dvě vodíkové válcovité nádrže s povrchem z uhlíkových vláken, které pojmou dohromady 4,4 kg vodíku pod tlakem až 700 barů. Jedna nádrž je v zadní části auta a jedna je důmyslně umístěna uprostřed podél v tunelu, kde je u spalovacího modelu převodovka a hřídel."

https://fdrive.cz/clanky/projeli-jsme-vodikovy-mercedes-glc-f-cell-je-to-krok-do-budoucnosti-2160

F. Houžňák 2.7.2020 13:45

Můžete svou zajímavou myšlenku ohledně spotřeby nějak rozvést? Já se rád poučím u lidí, kteří do věci vidí. Povídejte, přehánějte.

A. Nový 2.7.2020 13:18

Houžňáku, takovou krávovinu může tvrdit jen pitomec neznalý věci. Dokonce i hoch vtom reklamním filmu.

;-D;-D;-D

Něco si nastudujte o spotřebě a pak mudrujte.

R. Langer 2.7.2020 13:12

No, vždycky se najde nějaký blázen. Je ale pravda, že ne o všech píšou v novinách. I když - poslední dobou mám pocit, jako by psali převážně o nich. Všichni vyrábějí vodíkové taxíky, elektrická letadla a kamióny, pořádají nerasistické dýchánky s ohněm a se zpěvy v ulicích, řídí zručně celoplanetární klima - a čtenáři potom mají zřejmě pocit, že to je doopravdy. Tak na to pozor - všechno je to pořád BLBOST!

F. Houžňák 2.7.2020 13:09

Nejde ani tak o antropogenní zdroje vodní páry, ale o to, že její koncentrace je dána (hlavně a především) teplotou a s tím nikdo nic nenadělá, ani Gréta, i kdyby jí úplně zezelenala.

F. Houžňák 2.7.2020 13:03

Vy jste tam taky byl? Že jsem si vás nevšiml. Ano, u vodíkového Mercedesu se nádrž plní stlačeným vodíkem. Tvrdil to jak přednášející, tak i nějaký hoch v tom reklamním filmu. Máte ještě nějaké dotázky?

A. Nový 2.7.2020 12:56

Houžňák, onehdy jste neměli přednášku elektrochemického koryfeje, neb by vyvrátil bludy o tom, že se plní nádrž stlačeným vodíkem.

;-D;-D;-D

P. Kubáč 2.7.2020 12:43

Ještě před pár lety jsem si myslel, že horování pro vodík je marketingový tah automobilek.

Vyberou si technologicky nejsložitější palivo a pak desítky let ( neúspěšně ) řeší jeho zavádění a benzínová auta se mezitím nerušeně prodávají.

Podle mně jediné smysluplná technologie opravdu masivní výroby syntetických paliv je přímý rozklad vody teplem jaderného reaktoru s vazbou získaného vodíku na C02 za vzniku topných alkoholů, které jsou kapalné při atmosférickém tlaku a pokojové teplotě.

Elektrolýza vody jadernou elektrárnou je nesmysl, protože přeměna reaktorového tepla na elektřínu má díky zastaralé parní technologii 60% ztráty.

L. Písařík 2.7.2020 12:04

Ale to je tak trochu z ruky, jezdit tam tankovat.

L. Písařík 2.7.2020 11:59

Nejsem zelený a vůbec ne rudý. Když je to tak problematické, umístil bych na výfuk auta kondenzátor a vyrábel opět vodu, tu bych odevzdával na čerpacích stanicích, aby z ním opět mohli vyrábět vodík a kyslík. Něco jako perpertům mobille třetího stupně.