26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Zamávejme ropě. Ale bojme se jejího konce

Ještě před pár lety to znělo jako nesmysl a bláznivá vize snílků. Nyní se již množství poradenských i těžařských společností shoduje, že v dalších letech a jednou provždy již bude spotřeba ropy jenom klesat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 27.9.2020 6:13

Ano, je vidět v jaké společnosti se běžně pohybujete. ;-D

J. Kočí 26.9.2020 11:31

A stroje těžší než vzduch nebudou nikdy létat

J. Jurax 26.9.2020 19:52

Víte, ono se to dá i obrátit.

Co říkáte na výrok Má-li vzdušná doprava budoucnost, pak je ve vzducholodích, nemýlím-li se v roce 1913 připisovaný hraběti von Zeppelin.

Trošku to může připomínat nadšené výroky o elektromobilitě.

V. Kolman 27.9.2020 15:52

Není vyloučeno, že hrabě von Zeppelin měl pravdu a že se vzducholodě na nebe ještě v budoucnu vrátí, i když zatím létají jenom vyhlídkové lety nad Bodamským jezerem. Pochopitelně - inovované vzducholodě, plněné heliem.......:-)

J. Jurax 27.9.2020 22:21

Vzducholodě pochopitelně semtam létají, užívány jsouce arciť jen pro speciální potřeby. Budoucnost dopravy v nich ovšem s pravděpodobností hraničící s jistotou není. Mimo jiného proto, že jsou pomalé a citlivé na počasí; mnohem citlivější než současná dopravní letadla.

Helium má nosnost 0,98 kg na metr krychlový. Když si to propočtete, vyjde Vám jen na hmotnost dvou stovek pasažérů se zavazadly (řekněme po 100 kg, tedy úhrnem 20 tun) válec o průměru dvaceti metrů a šedesát metrů dlouhý. K tomu hmotnost konstrukce, motorů a paliva.

Počtěte si na https://www.idnes.cz/technet/technika/prvni-let-vzducholodi-airlander.A160818_094447_tec_technika_vse

Tam zmíněný Airlander 10 unese 10 tun, dostup má 4900 metrů (podle jiných zdrojů 6000), maximální rychlost se blíží téměř 150 kilometrům za hodinu a bez přistání může setrvat ve vzduchu až dva týdny. Je to obr dlouhý 92 metrů, široký 43 metrů a vysoký 26 metrů, balon má objem 38 000 m³. Unese sice deset tun, ale kabinu má jen pro 48 pasažérů.

Vzdálenost Praha-New York, tedy 6397 km, by letěl cca 43 hodin ovšem za bezvětří, vzhledem k dostupu není schopen letu nad počasím (jestli má přetlakovou kabinu nevím); běžné dopravní letadlo současnosti to zvládne za 7 až 8 hodin.

R. Langer 27.9.2020 6:14

Ano, tyhle lži technických analfabetů jsou ze stejného těsta... ;-)

L. Novák 26.9.2020 0:59

Pokles spotřeby ropy je jenom dočasná "bublina" vyvolaná souběhem několika faktorů. Má vliv na řadu dalších odvětví, která svými dodávkami techniky pro těžařské firmy byla na těžbě ropy a budování nových zdrojů závislá. Pokles těžby má nepříznivý vliv na růst nezaměstnanosti i v Česku...