7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Řecký pád se odkládá

Ani největší optimista nemůže předpokládat, že Řecko je schopno dluhy zaplatit. Bezradnost je očividná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Stoklásek 26.7.2015 22:50

Poznámka k autorovi

Myslím, že kolega v tom má trochu zmatek a ta analýza zas tak přesná není. Problémem je dodržování principů, etiky, morálky, zodpovědnosti, tedy věcí, které jsou spojeny mimo jiné i s výkonností správy věcí veřejných. Jinak řečeno, pokud by Řecko nefalšovalo statistiky, aby se do eurozóny prodralo, nikdy by jeho problémy nebyly zesíleny neúměrně tvrdou měnou. Dodržování principů znamená dodržování smluv. Takže velikost deficitů byla jasně stanovena na 3 % a Německo s Francií byly ovšem první, které je porušily. Dodržování morálky a etiky znamená i netisknutí nekrytých peněz, které se v rámci běsnícího relativismu projevující se slovní korektností nazývá "Kvalitativní uvolňování". Teprve pak je možno analyzovat konkrétní ekonomické pojmy. Nedělejte si iluze, že Tsipras kapituloval pod tlakem Německa. On kapituloval, protože Řecko v tuto chvíli není schopné žít za své, i kdyby se navrátilo k drachně. To by byla pro něj naprostá okamžitá katastrofa, která by srazila životní úroveň obyvatelstva na hranici, kterou si asi neumí vůbec představit. Motivace politické reprezentace Eurozóny je kapitola sama pro sebe a na jiný komentář. Rozdíl mezi Německem Řeckem je ve státní správě a odpovědnosti vlastních lidí (třeba platit daně). Do Zimbabwe také můžete nalít kolik jen chcete peněz, ale také nic se nezmění.

P.S. Nejvíce mě dostala věta – „ekonomové zavedli bankrot“. Krásná představa, že něco takového spontánního se dá zavést. Kdyby ho nezavedli, asi by ty podniky vyráběli dodnes.

L. Novák 28.7.2015 16:26

Re: Poznámka k autorovi

Socialismus nefunguje. V EU ani v Řecku.

Stačí se ale podívat, jak se aktuálně staví zástupci různých stran k sestavování (deficitního, jak jinak :) rozpočtu ČR na příští rok. Socialisté ruku v ruce s odborářskými bossy (společným jejich znakem je ekonomická negramotnost) tvrdí, že 70 mld. deficitu je málo, že by měl být vyšší. Jeden vysoký odborářský zoufalec včera dokonce bez uzardění tvrdil před TV kamerami (ČT24 ve 22:00), že deficitní rozpočet s výší schodku 70 mld. je "restriktivní". No a tohle se nám tady pokouší vládnout...

J. Schwarz 26.7.2015 21:05

Řešení přece

je! Občané sice dostali svoje platy, důchody a kdovíco ještě "zdarma" od státu, který si na to půjčil, ale to neznamená že to tam musí pokračovat donekonečna! Důchody je možné radikálně snížit, zvlášť ty vyplácené bývalým státním zaměstnancům, platy ve státní správě též, i počty policajtů nemusí atakovat stavy ve Stalinově Rusku. Není důvod, aby řecký ouřada bral za svůj "nevýkon" víc než bulhar nebo rumun. A když budou mít lidé míň peněz, proč by nemohly minimálně klesnout ceny potravin domácí provenience?

V. Podracký 26.7.2015 21:38

Re: Řešení přece

Ale když klesnou platy, klesnou zisky, klesnou daně a sníží se příjmy státu. Řešení může přijít jen zvenčí: vyrábět a prodávat ven, zisky dostat domů. Ale to není v této situaci reálné. My bychom to potřebovali také. Ale jak to udělat?

K. Janyška 26.7.2015 9:47

Žádný řecký pád se neodkládá. Ono dávno už padlo.

Není suverénním a svobodným státem, ale protektorátem Německa skrze EU. Ostatně stejně, jako my... Dzp.

Z. Rychlý 25.7.2015 23:10

Klobouk dolů, pane Podracký !

Nejprve jsem si při čtení myslel, že to napsal VK. Jste mnimálně stejně dobrý anlytik, když ne dokonce lepší ! A mnohem čtivější.

P. Zapletal 25.7.2015 18:00

ha

ŘECKO DÁVNO PADLO

J. Ráž 25.7.2015 12:59

Záchranný fond Řecku je svou podstatou podvod

Podle Journal Citation Reports se z 80% provedl jen transfer z ECB do řeckých bank aby je tyto převedly zpět věřitelským, zejména německým bankám.

Ani se nedivím Řekům, že jakmile mnozí prohlédli systém, kde z tolik oslavovaných peněz pomoci Řecku, se do řecké ekonomiky dostane max 20%, že se bouří.

Na druhé straně si to zavinili sami, když se nebouřili už v době kdy se země zadlužovala jen proto, aby každý majitel malého baru nebo penzionu měl u domu Porsche nebo BMW a státní zaměstnanec začal dostávat důchod ve výši 100% svého platu. Prostě dostávají od finančního světa teď na vědomí, že roky žili jinak, než si zasloužili. Což by mělo být poučení i pro Českou republiku.

P.S. Bankrot postihne i věřitele a má tak i výchovný účinek na věřitele, aby si příště více rozmysleli, komu půjčovat peníze. Když se však politikové EU prakticky zaručili, že věřitelé Řecka, až na malé vyjímky, dostanou zpět vše, co Řecku napůjčovali i s úroky, tak bankrot Řecka nepřichází do úvahy i z toho důvodu.

J. Schwarz 26.7.2015 21:08

Re: Záchranný fond Řecku je svou podstatou podvod

Ano, je to podvod, ale podvod na německých daňových poplatnících! Ti řečtí totiž půjčené peníze dávno prožrali. Ani dnes přece nejde o to, že by byli řekové nuceni splácet, kdepak! jde o to, že řekové chtějí další peníze, aby mohli vůbec fungovat! A ty jim nikdo nechce půjčit, pokud nebude mít záruky že opět nezmizí v černé díře řeckého "sociálního státu".

J. Kraus 25.7.2015 12:46

Ano, vše je předvídatelné.

Kromě mixu hlouposti, neschopnosti, prospěchářství a zlé vůle může mít zkázonosné chování západních politiků ještě jednu příčinu, a to skupinovou odpovědnost. Poznal jsem to kdysi na stavbě jedné výrobní haly, kde jsme pracovali pro britskou firmu. Prostorem haly táhla česká strojní firma obří vzduchotechnické potrubí, pod ním jiná firma táhla hlavní kabelovou trasu o několika desítkách kabelů – vše podle projektu, který Britové tvořili na místě. Obě české firmy brzy zjistily, že dojde ke střetu. Stavbu řídili tří britští inženýři se shodnými pravomocemi. Pracovalo se na dvanáctihodinové směny a aby stavba zdárně pokračovala, svolávali Britové třikrát denně briefing. Přes urgence nechali obě firmy pokračovat ve svém díle, až za dva dny potrubí a kabely byly metr od sebe a dál to nešlo. Pak byl svolán zvláštní briefing, na kterém bylo rozhodnuto o urychleném odstranění kabelové trasy a jejím přeložení o kus dál. Protože stavba se nesměla zpomalit, byly kabely přeřezány a složitá pomocná konstrukce upálena autogenem. Jak mi vysvětlili lidé znalí západních metod, je to při skupinovém vedení jev přirozený – ten, kdo upozorní na nedostatek, jako by ho zavinil. Každý se bojí toho, že by musel něco rozhodnout sám. A sdílená pravomoc vylučuje osobní odpovědnost. Buďme tedy optimisté, až se ty tisícové rozběsněné davy dají na pochod, třeba evropští vůdcové svolají mimořádný summit.

Ale mluvme vážně. Ty záležitosti lidské jsou v této době už jen výsledkem minulých dějů, minulých příčin. Vývoj nejde najednou zlomit do protisměru. Evropan se vnitřně i zevně odvrátil od vysokého učení Kristova, transcendentní mocnosti mu tedy posílají Mohameda a jeho učení, aby se v ponížení, bídě a nouzi vzpamatoval. Oproti současnému západnímu kultu podřadnosti a méněcennosti je to krok vpřed. Že poteče krev, že se bude umírat hlady, s tím musí soudný člověk počítat. Ale možná už jsou dnes lidské záležitosti podružné, hlavní je zachránit před ním Zemi. Pak by mohly být nasazeny jiné nástroje.

J. Ráž 25.7.2015 13:02

Re: Ano, vše je předvídatelné.

Poslední odstavec se nebude líbit všem...na rozdíl ode mne, kterému se svou podstatou líbí.

J. Kanioková 26.7.2015 17:32

Tak ta náboženská část mě opravdu míjí,

ale z profesní události v článku mě mrazí. To by mě zajímalo, kdo tu ztrátu hradil..

V. P 25.7.2015 9:29

Ekonomiku vnitřně řídit vládou

"Jestliže se stal dolar rezervní měnou a Obama vyrobí navíc nekryté dolary, okrade tím věřitele, protože dluhy se znehodnotí. Podobně se dá manipulovat se směnnými kurzy." - Takže můžeme jen litovat, že ČNB už dávno nenahradila své znehodnocené dolarové rezervy např. zlatým rublem.

http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/3749-putin-splachuje-americky-dolar-rusky-platebni-system-zlatych-rublu-nevazany-dolarem

"Eurozóna je neúspěšný model liberálního mýtu o tom, že trh funguje sám od sebe a nadřízená pravidla si vytváří sám." - Bohužel se najdou i tací, kteří brblají cosi o přeregulovanosti EU.

K. Pavlik 25.7.2015 10:25

Re: Ekonomiku vnitřně řídit vládou

Momentalne investovat do zlata neni zadne terno.

V. Kolman 25.7.2015 11:19

Re: Ekonomiku vnitřně řídit vládou

Tak - tak. Také jsem svého času pane Vladimíre o tom bájném Rublu PODLOŽENÉM ZLATEM!!! slyšel. Od té doby ale uplynulo už dost času a skutek jaksi utek. Spíš se dočítám o finančních porblémech oné veliké země, kdy zítra již znamená včera. Očividné lži z této strany mě už vůbec nepřekvapují - je to jen jakýsi druh národního folkloru.

P. Kolar 26.7.2015 22:42

Zlatý rubl

Tak - tak - tak :)

Přidávám se k názoru pana Kolmana.

Věta, že:

"Ruské lži jsou jakýsi druh národního folkloru."

je přímo zlatá.

V. Kain 25.7.2015 12:17

Re: Ekonomiku vnitřně řídit vládou

Měli jsme docela slušnou zlatou rezervu,ale jen do té doby než se guvernérem ČNB nestal estébák Tošovský.USA si nemohou dovolit pustit Řecko z opratě.Oni potřebují EU jako odbytiště pro svoje zboží a to má zajistit smlouva TTIP.Pokud by šlo Řecko svou vlastní cestou,tak by to mohlo napadnout i jiné země a tisíce bruselských valachů by byli bez moci.Samozřejmě,že by byla ohrožena i ta smlouva s USA která je pro EU krajně nevýhodná.

J. Kanioková 25.7.2015 16:23

:))))))))

K. Janyška 25.7.2015 9:03

Socialisté jsou naprosto přesvědčeni, že po SSSR, Hitlerovi,

Pol Potovi, Mao ce Tungovi a dalších jeho apologetech se to jednou podařit musí a ráj na Zemi v socialismu, momentálně v EU,   zavládne. Nezavládne však. Oni jsou jen hloupí a potom musejí být i zločinní. Co jim zbývá ... Dzp.

J. Pražák 25.7.2015 8:45

Naprostý souhlas s autorem, jen chybí odpověď na

otázku, odkud se berou takoví nezodpovědní ignoranti mezi (euro)poslanci, kteří nejsou schopni problémy účinně řešit již od počátku a jak je možné, že je občané stále dokola volí. Ve vlastní firmě by postupovali jinak....

F. Vízek 25.7.2015 6:45

Řecko, Řecko... Nejen !

Za prvé by měl někdo jasně říct, kolik Řecko na úrocích věřitelům za ty roky už vrátilo. Aby se nakonec neukázalo, že v součtu to dělá víc než činí výše dluhu (jistina).

Za druhé by se mělo přiznat, že bohatství světa je rozděleno zcela neadekvátně, zcela neudržitelně, když  pouhé 1% lidí má jeho polovinu, zatímco "zbylých" 99% má druhou polovinu.

Když ze 7 miliard lidí jsou 4 miliardy pod hranicí chudoby, to není dobré vysvědčení pro současnou dobu. Otroctví + kolonialismus zrušeny, ale jejich následky bolí a křičí dosud.

F. Vízek 25.7.2015 6:50

Všechno se vším souvisí...

Kdo nese vinu za to, že byly rozvrácené státy jako Afghánistán, Irák, Sýrie, Libye, Egypt, Jemen... ?  Kdo se tam na bodácích snažil a snaží zavést svoje pojetí svobody, demokracie, prosperity?  Kdo vyzbrojil a vyzbrojuje ty i ony strany,  podle toho, jestli je "s námi" či "proti nám"?  Komu vůbec nevadí totální absence lidských práv v zemích nám spřátelených, komu nevadí diktátoři, jsou-li "s námi" (viz  např.Saudská Arábie) ?   Hledat a poté odstraňovat příčiny hnisajících ran světa chceme - nechceme? Padni, komu padni?

Neměly by se o prchající zoufalé Araby (před chudobou a bombardováním) především postarat superbohaté arabské státy?  Neměly by se o další utečence ze zemí někdejších kolonií především postarat ty státy, které dlouhá staletí  na úkor těchto oblastí bohatly a zbohatly?

Anebo řekneme: Může za to Rusko – a je hotovo?

J. Ráž 25.7.2015 12:37

Re: Všechno se vším souvisí...

A kdo jiný za vše může, než Putin?

Ha..Ha..Ha!

L. Novák 28.7.2015 16:29

Re: Všechno se vším souvisí...

Komunista Vízek už zase "makroekonomem"... :-D

J. Schwarz 26.7.2015 21:35

Re: Všechno se vším souvisí...

pročpak ti "ubozí obyvatelé" prchají do Evropy, a to dokonce z velice vzdálených destinací, přičemž musejí překonat několik civilizačně spřátelených zemí a v žádné z nich se nezastaví? Proč k čertu táhnou sem, když naše zásady jim nejsou po chuti a preferují ty svoje ? Evropa vždy bohatla na tom, že její obyvatelé první věděli, co bude potřeba a co bude mít hodnotu. Věděli to v dobách, kdy domorodci o budoucí užitečnosti těch  věcí neměli ani Ahnung a neměli by ho bez bělochů doposud. Jenom by svou chudobu neměli na koho svádět nebo lépe vůbec by si ji neuvědomovali. Ale bez viny běloši opravdu nejsou - oni a jejich "humánismus" způsobil, že je dnes v Africe 10x víc lidí než před 100 lety a dnes se cpou do Evropy.

J. Pražák 25.7.2015 8:50

Re: Řecko, Řecko... Nejen !

Je úplně jedno, kolik Řecko vrátilo věřitelům na úrocích. Ty půjčené peníze byly při počátku krize např. ve vlastnictví německých penzijních fondů a německé důchodce nezajímá, že Řecko zaplatilo nějaké úroky. Podstatné je, že ty peníze patří někomu jinému, kteý je vydělal a počítá s nimi např. pro úhradu svých vlastních závazků.

F. Vízek 25.7.2015 16:44

Zdá se mi být jasné...

Pokud věřitel na úrocích získal podstatně víc, než činila výše samotné půjčky, potom jeho škoda opravdu osciluje kolem nuly.

Vzpomínám si, že svého času USA odpustily po mnoha letech dluhy celé řadě zemí... a nijak netratily, protože od mnohých získaly i tak (i s ohledem na inflaci) reálně násobně víc, než vlastně půjčily.

Jasně: Na peníze tvořící jistinu někdo musí vydělat, na peníze tvořící úroky jakbysmet.

J. Pražák 25.7.2015 19:37

Re: Zdá se mi být jasné...

V právním prostředí by se měly dluhy splatit, protože půjčené peníze by mohly jinde vydělávat, nebo budou věřiteli chybět. Co by řekli němečtí důchodci, kdyby jim místo penzí řekli, že Řekové jim peníze "projedli"? Proto se musel dluh přenést během několik let na ECB, aby jej zaplatili všichni daňoví poplatníci EU.

K. Pavlik 25.7.2015 4:35

Jaky pad?

Recky problem je vyresen. Ted se jen resi co delat s dluhy v ucetnich knihach. To ze to Recko zaplatit nemuze je kazdemu soudnemu cloveku jasne. . Zatim se povedl prvni krok:Prevest dluhy Recka z nemeckych banka na mezinarodni instituce. Ted probiha cast dve: prevest dluhy na jednotlive zeme EU. Je to podle lec rezumne - citat z me oblibene knihy 

Proc by Recko nemohlo mit Euro? Holt to bude jako na Podkarpatske Rusi za prvni republiky. Podle meho stryce tam platili penezmi jen uplni blbci a ceskoslovenska armada - vse ostatni se vymenovalo.Otec si tam koupil kone, projel na nem celou Podkarpatskou Rus Dovezl pixlu tabaku a vse menil za tabak.Moje mama tez za komunistickeho Ceskoslovenska menila kde co za kde co a fungovalo to - aspon pro ni. Ze se blbe vymenovala moje prace programatora je jiny problem - holt jsem nemel ty spravne hodnoty.

J. Chaloupka 25.7.2015 9:37

Nebojte, k tomu výměnnému obchodu se ještě vrátíme.

A nebude to trvat tak dlouho. Otázka je, co za co se dá vyměnit, resp. za co vám kdo dá brambory, mouku, maso, pastu na zuby atd., aby vaše rodina přežila. Ostatně soudím, že krizi, která přijde pádem socialistické Evropy (a to je přírodní zákon), přežijí jen soudržné rodiny.

Jen hlupák ukládá peníze do bank nebo fondů.