5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Pro všechny, kteří touží po euru

Češi loni pracovali víc. Přesto vyrobili míň. Produktivita české práce poklesla. Výkonnost české ekonomiky se zhoršila. Důvod? Na zkoušku jsme si skrze intervence ČNB „jakoby“ přijali euro.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Vízek 5.6.2017 19:23

Abyste to nepřehlédl...

Slováci a my v roce 1993 a Slováci a my 2017 :

Ano, měli to složitější, těžší, byli dál a níž než my.

Dnes jsou na tom s námi v řadě ukazatelů fifty fifty, někde jim můžeme i závidět.

Ano, pro mladé Slováky je studium i práce u nás atraktivní. Jsme blíž k západu a naše studijní plusy rádi konzumují.

Fakta k porovnání - viz statistika...

F. Vízek 5.6.2017 19:20

Proč chytrolín?

Vyjádřil jsem svůj názor a zdůvodnil ho. A to na DISKUZNÍ stránce, jak se snad předpokládá.

Měl jste možnost to vyvrátit, ale proč urážlivě napadat - hrr na autora textu?

Ostatně i to Slovensko jsem vysvětlil. Fakta lze snadno dohledat, viz statistika...

F. Vízek 5.6.2017 19:17

Milane Prokope, já nežvaním...

Napsal jsem svůj názor na danou věc a pokusil jsem se to zdůvodnit.

Vy - jak je u vás běžné - po bolševicku hrr na autora místo na jeho text.

A můj nucený skoro dvacetiletý pobyt v kamenolomu po srpnu 1968 mi nemusíte připomínat. Jsem pyšný na to, jak jsem se zachoval, přestože to moje velice početná rodina neměla snadné. Díky "sametu" jsem se nakonec vrátil k profesi, ba občané moje chování ocenili: zvolili mě zastupitelem i senátorem... Inu, je to už drahně let.

Jsou situace, kdy člověk musí být člověkem, Milane Prokope.

F. Vízek 5.6.2017 19:10

Jsou to fakta...

Slováci a my v roce 1993 a Slováci a my 2017 :

Ano, měli to složitější, těžší, byli dál a níž než my.

Dnes jsou na tom s námi v řadě ukazatelů fifty fifty, někde jim můžeme i závidět.

Ano, pro mladé Slováky je studium i práce u nás atraktivní. Jsme blíž k západu a naše studijní plusy rádi konzumují.

J. Heincl 5.6.2017 18:39

Re: Šichtářová jako Klausův pohrobek?

Řekl bych, že jazyková úroveň příspěvků pana Pivody je přímo úměrná "hloubce" jeho argumentů.

M. Prokop 5.6.2017 18:27

Re: Dodávám...

Vízku, Vízku, ekonomika není kamenolom ...

Žvaníte.

M. Prokop 5.6.2017 18:26

Re: Nezdá se mi, že by Šichtářová a jí podobní

Já zas nechci Kratochvíly. Ti to zde kurwili 40 let.

M. Prokop 5.6.2017 18:25

Re: Prosperita ma puvod ve volnem trhu. Ano, ale!

Čeští ekonomové (alespoň ti schopnější a nelevicoví) vědí.

Nevíte vy, o to víc fantazírujete.

M. Prokop 5.6.2017 18:24

Re: Clanek sice steka na spatna vrata

Tu korunu se Rada ČNB alespoň pokouší řídit dle potřeb ČR. Nekomentuji, jak se jí to daří (IMHO ne moc dobře).

Každopádně ECB a € se o nějaké zájmy a potřeby ČR nezajímá vůbec.

J. Farda 5.6.2017 17:28

Re: Nezdá se mi, že by Šichtářová a jí podobní

Krátochvile Krátochvile! Ne Šichtářová, ale Šichtařová. Pak budete Kratochvílem i Vy ...

M. Pivoda 5.6.2017 17:14

Prosperita ma puvod ve volnem trhu. Ano, ale!

Ano, ale nejdříve musí být co směňovat (tzn. mít konkurenční výrobky či služby) a až pak je důležité za co se směňuje.

Čeští ekonomové bohužel neví, jak vzniká nová hodnota (český bankovní úředník je to nemohl naučit, když to sám nepoznal).

A také čeští ekonomové neví, že dnes žijeme v technologické době.

Poznámka k té technologické době: Nemá to dnes lehké ani velký americký inovátor a vizionář, ředitel inženýringu ve firmě Google. Včera jsem si přehrával prezentaci Ray Kurzweila na veletru CeBIT v Hanoveru (březen 2017). První otázka po jeho strhující půlhodinové prezentaci (o úžasném technologickém pokroku, který již klepe na dveře), první dotaz zněl: "Jaké drogy užívá Kurzweil, že je tak optimistický?"

K. Pavlik 5.6.2017 16:56

Re: Šichtářová jako Klausův pohrobek?

Bezte ucit cestinu a nepletse se do ekonomicke konverzace.

Jen takove varovani: Google, doufejme ze jeste za meho zivota, udela ty jazykove veleznalce nepotrebnymi.

P. Urban 5.6.2017 16:47

Přesně

Možná by to ještě chtělo vysvětlit, kdo že to ti Slováci vlastně jsou.

V. Vaclavik 5.6.2017 16:45

Clanek sice steka na spatna vrata

ale diskuze pod nim je stejne smutna, byt se v nim muzou najit vyjimky.

Veci se maji tak, ze dobra pro nas neni ani Koruna - tak jak je centralne, socialisticky rizena nasimi centralnimi planovacimi uredniky s jejich zavazkovym cilovanim, ani Euro, pro ktere plati totez co pro Korunu.

Prosperita ma puvod ve volnem trhu, ktery automaticky zahrnuje 'volnou' menu, tedy menu, ktera neni centralne rizena, ale je rizena pozadavky trhu, tedy trzne!

Znovu musim konstatovat, ze jsme se z toho naseho minuleho rezimu nicemu nepriucili, jsme v demokratickem prumeru socialiste jako remen, pres socialismus vlak nejede, je pro nas vetsi prioritou, nez prosperita. Prosperita je pro nas az druhorada, neni vubec dulezita.

P. Urban 5.6.2017 16:45

To je teoreticky pravda

ale investovat do pokročilých technologií je záležitost dlouhodobá. Pokud do toho někdo nejde, tak to kvůli těm několika procentům rozdílu asi nebude - to by ten podhodnocený kurz musel být dlouhodobější (srovnatelný s návratností investice).

Chtělo by na konkrétních číslech dokázat, že během intervence se zavádění nových technologií zpomalilo oproti období předcházejícímu. Pokud by mělo jít o rozdíly v řádu procent, dá se nad tím mávnout rukou; význam by to mělo až v delším období, zhruba od pěti let nahoru. Ostatně, naprostá většina "montoven" vznikla v České republice před současnými intervencemi.

J. Kratochvíl 5.6.2017 16:39

Re: Nezdá se mi, že by Šichtářová a jí podobní

Čeští ekonomové jako je paní Šichtářová zde za téměř 30let předvedli co dokáží. Děkuji nechci.

M. Bílý 5.6.2017 16:38

Re na pana Pernicu (15:03). Dobrý den!

Souhlasím s Vámi, ale doplňuji, že až do roku 1945 resp. 1948 byla značná část podniků v Československu v rukou našich občanů a počet se rozšiřoval. I můj otec začal v roce 1930 podnikat. Vlastnil jednu z pěti výroben armatur pro dálková elektrická vedení vysokého a velmi vysokého napětí na kontinentě a objem výroby neustále zvětšoval. Bolševíci mu ho v roce 1948 protiprávně znárodnili (neměl plných 50 zaměstnanců) a výroba byla po necelých pěti letech pro špatnou kvalitu zrušena a armatury se začaly dováže opět ze zahraničí. Podobně šla "zu Grund" celá ekonomika a to je hlavní důvod, proč je dnes převážně v cizích rukách, nikoliv, jak tvrdí mnozí, vinou Václava Klause.

J. Kratochvíl 5.6.2017 16:36

Nezdá se mi, že by Šichtářová a jí podobní

byla lepší ekonomkou než jsou ekonomové v Německu a pod., kde mají zavedené Euro. A neustále strašit Řeckem nebo Itálii jsou již nepodložené a vyvrácené argumenty. Budu raději trochu méně závislý s Eurem než závislý na ekonomech v ČNB.

J. Poláček 5.6.2017 16:36

Re: Moc tomu nerozumím

Pokud je má měna slabá, jsou pro mne dražší pokročilejší technologie a vyplatí se mi spíše ucházet se o technologicky méně náročné zakázky, kde mohu konkurovat levnou pracovní silou svých spoluobčanů.

K. Pavlik 5.6.2017 16:31

Re: Autorka ma pravdu ale

No kdyby mne nekdo za meho mladi rekl ze Bratislava bude mit vetsi prijem na hlavu nez Praha tak bych ho poslal do blazince - toz tak.

P. Urban 5.6.2017 16:22

Produktivita práce

je dána poměrem vzniklé (ideální) hodnoty a celkových nákladů. Měří se sice v penězích, ale s cenovými rozdíly to nemá co dělat. Realizujeme-li vytvořený produkt za vyšší či nižší cenu, produktivitu práce to nijak neovlivní. Ovlivní to zisk (ztrátu), ale to je něco jiného.

Na druhou stranu, když uvažujeme o zisku / ztrátě, pak základní podmínkou zisku je vytvořený produkt realizovat. Tedy to, co se vyrobí, také prodat. V přebytkové ekonomice je nejcennějším majetkem, přinejmenším z krátkodobého a střednědobého hlediska, pozice na trhu. Což v praxi znamená zavedenou značku. Pokud budou české firmy v českých rukou, ale v cílových zemích budou "noname", pak nějaké moc velké zisky čekat nemůžeme.

K. Pavlik 5.6.2017 16:17

Re: Nejde jen o ekonomiku.

Citat z Kaje Marika: S Vojtou se Kajo merit nemuzes, ten je ze statku.

Svycarsky frank ma s Eurem uplne jine problemy nez ceska koruna. CNB muze zavest zaporny urok 0.7 % aby se priblizila franku a osobne si myslim ze by to mela udelat. Pak bude Euro za 30 kacek (aspon si to myslim) a vzniknou jine legrace.

P. Urban 5.6.2017 16:06

Moc tomu nerozumím

Podniky byly PŘINUCENY konkurovat cenou a ne kvalitou?! To je něco podobného, jako tvrdit, že doping PŘINUTIL sportovce podávat vyšší výkony. Pokud by autorka napsala, že podhodnocený kurz UMOŽNIL českým podnikům konkurovat cenou, bylo by to OK. Ale to je něco jiného.

Pokud kvalifikovaní lidé vyhledávají nekvalifikovanou a špatně placenou práci u Amazonu, a pak chybějí na lépe placených kvalifikovaných místech, pak by to chtělo podrobnější vysvětlení. Takové počínání je v rozporu se zdravým rozumem i ekonomickou teorií. Logické by bylo předpokládat, že v takových provozech pracují lidé bez kvalifikace; ale ti na kvalifikovaných místech asi scházet nebudou.

Autorka se patrně domnívá, že absencí nekvalifikovaných pracovních míst automaticky vzroste kvalifikace zaměstnanců. A že odstraněním montoven automaticky vzroste produktivita práce. To je pravda, vzroste. Na jednoho dosud pracujícího. Pokud do toho započteme i lidi bez práce, tak to bude spíš pokles.

V. Kain 5.6.2017 16:03

Re: Exportní ekonomika a odmítá euro?

No to jste napsal tomu chytrolínovi co píše ,že euro jsme už měli dávno mít velmi hezky.

T. Závodský 5.6.2017 15:51

Re: Je to docela jednoduché.

Nic, vedou je členové managementu. Takže hájí zájmy firmy, ne zaměstnanců!

M. Valenta 5.6.2017 15:13

Re: Ono je problém v tom, že nejde někde

Neživí, ale máme se s nimi celkem slušně. Dokonce nejlíp v naší historii, jak řekl před časem jistý VK, když se mu to zrovna hodilo do krámu.

J. Pernica 5.6.2017 15:03

Nesouhlasím

Produktivita práce není o tom, kdo má jaké technologie a tím pádem může vyrábět efektivněji. Ale měří se penězi. A vzhledem k tomu, že většina firem v ČR nepatří občanům ČR, ale např. Němcům, tak produktivnější je samozřejmě Němec, který použije subdodávku z ČR a daný produkt prodá za Německou cenu. Takže pokud chceme zvýšit naši produktivitu, tak potřebujeme zejména, aby firmy v ČR byly vlastněny občany ČR a zisk těchto firem byl utracen zejména v ČR.

R. Tesařík 5.6.2017 14:37

Re: Exportní ekonomika a odmítá euro?

Takže Slováci mají srovnatelné platy se západem?

F. Vízek 5.6.2017 14:24

Dodávám...

Útoky na tzv. sociální stát je třeba odmítat. Nejde totiž o nic jiného, než řečeno jinými slovy: trpět, aby bohatí bohatli a chudí chudli.

A tento směr rovná se konflikty, revoluce, války. Pouze vyrovnávání sociálních rozdílů dává světu nějakou naději.

Sociální státy jsou stabilní, nejméně konfliktní a také s krizí si dovedly nejlépe poradit.

Připomínám, že státy s totalitními režimy nepovažuji za stabilní a už vůbec na sociální. Tady platí: všeho do času.

F. Vízek 5.6.2017 14:12

Exportní ekonomika a odmítá euro?

Euro se mělo přijmout už před lety, jakmile jsme splnili kritéria. Došlo by dříve k vyrovnání platů a mezd u srovnatelných profesí (ČR - Západ Evropy), Česká národní banka by 3 roky nemohla znehodnocovat korunu a tím naše úspory.

ČNB by nemohla zdražovat život našincům, zároveň ho zlevňovat cizincům plus jít na ruku našim multimilionářům, kteří mají účty v eurech a na umělém kursu 27:1 bohatnou, stejně jako ti cizinci.

Proto nás oni a jimi placení "odborníci" už roky straší eurem... Tvrdí, že bychom museli platiti řecké dluhy, jako nás strašili, že nám hrozí řecká trajektorie, aby tím zdůvodnili, proč šli střední třídě a chudým "kalouskovsky" po krku...

Mít euro netroufla by si kvůli evropské ostudě valorizovat žádná politická garnitura důchody o pouhá 1,5 eura měsíčně(40 Kč tak hanebně nevypadá, byť je to totéž.) atd.