17.5.2024 | Svátek má Aneta


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
mHora 29.6.2009 9:25

Re: Možná by se někteří lidé měli smířit s tím,

tak jak to proběhlo teď v týdnu - ZCELA URČITĚ NE..... Voda někudy protéci musí. Kdyby jste tušil o jakých zeměpisných reáliích píšete, vděl by jste že je jenom střed obce ale nic "kousek dál"... Bagříkem můžete zregulovat pár kubíků vody co spadne při ostřejší letní bouřce nebo když nahoře v kopcích taje sníh, ale těžko tu masu co spadla (dle některých nic moc) za pár minut....

Honza42 29.6.2009 9:35

V konkrétním případě s Vámi samozřejmě souhlasím.

mHora 29.6.2009 9:43

Re: V konkrétním případě s Vámi samozřejmě souhlasím.

to jsem rád! Jenže mi zkrátka vadí, že se ten problém těmahle obecnýma pravdama rozmělní a pak je Vám do diskuse schopen jakýsi LESOV napsat takové zhovadilosti jako napsal níže - vody nic moc, proč neutekli když týden pršelo a nebo bláboly o nakradených barácích z JZD....

lesov 29.6.2009 9:54

Re: V konkrétním případě s Vámi samozřejmě souhlasím.

Já za to nemůžu, že jste domejšlivej a čtete něco, co jsem nenapsal. Akorát jsem přepočítal to, co jste napsal v číslech Vy a že Vás z toho chytá psotník, za to nemůžu! ;-P

lesov 29.6.2009 9:57

Re: Možná by se někteří lidé měli smířit s tím,

No, Česko je vopravdu hodně vyjímečná, zeměpisná reálie, hlavně ve Vesmíru, co?!

PS. Takže Vy bydlíte v reálii, jo? To musí bejt horor, tam bych bydlet nechtěl! ;-D

mHora 29.6.2009 10:02

Re: Možná by se někteří lidé měli smířit s tím,

;-P pán je labužník! Snídal vtipnou kaši!

R 29.6.2009 10:19

Re: Možná by se někteří lidé měli smířit s tím,

No, když se podíváte, jak taková přívalová vody teče ze svahu dolů, tak zjistíte, že to není souvislá přívalová vlna. Svah je místy intenzívnější, místy méně intenzívní a přívalová vlna se podle takových věcí chová, soustředí se na některá místa. Nebo je ji naopak možné od některých míst odvést a nasměrovat o pár metrů vedle. Aspoň do doby, než přívalová vlna to opatření smete, ale to už může být většina vody pryč a barák zachráněn. Tohle je to, co staří uměli, prošli svah nad a plochu kolem a odhadli, kde by šel proud přívalové vlny a která místa by minul a podle toho stavěli. případně tomu trochu pomohli nějakou terénní úpravou.   A to je to, co se dneska neděje, projektant postaví barák podle katastrální mapy a podle pár fotografií, aby byl barák na "nejvýhodnějším" místě uprostřed pozemku a aby to pasovalo k ostatním barákům a to je všechno.  A diví se třeba, jak jsou vedlejší staré baráky nelogicky a nevýhodně umístěny.

mirek 29.6.2009 8:48

můj příspěvek do diskuse

je následující a konkrétní : znám to velmi dobře a dlouho na řece Sázavě - konkrétně mezi Týncem nad Sázavou a Nespekami, kde byly v minulosti vybudovány tyto stavby : téměř celý pravý břeh byl vydlážděn t.zv. navigace ( snad je to místní název - nevím )- a takto upravený břeh je nyní kde ? 2 až 6 metrů od vlastní vody = to je : pravý břeh je zanesen bahnem až o těch 6 metrů = je-li šířka řeky zde tak cca 25 metrů. tak mínus 6 je značné zúžení a do toho jsou již od loňské červnové bouřky napadané staré přerostlé vrby až do prostředka řeky výsledný úbytek průtoku je KATASTROFÁLNÍ - a koho to zajímá? a levý břeh : tam byly t.zv. regulace - asi opět místní nazev pro souběžně s tokem vody vybudované jakoby bazény propojené kanály s řekou a do nich su vylévala velká vody, když přišla - a dnes : všechny jsou zasypané a tak se nedivíme, že vody se do svého koryta nevejde a ihned, když ptrochu zaprší se rozlije do okolí. a Povodí Vltavy ? - nejsou peníze na nápravu, když jsem osobně Povodí nabízel odstranění padlých vrb za min. mzdu pro brigádníky, kteří by odtahali mnou bezplatně pořezané vrby ( v zimě na ledě ), tak to nešlo = výsledek znáte sami ahoj.

mHora 29.6.2009 8:30

....

Pokaždé když se stane podobá katastrofa, je možné číst tři typy specifických komentářů - ty první v naprosté neznalosti faktů nadávají těm, kteří prý jako hlupáci bydlí v zátopových oblastech, druhý typ příspěvků už přináší řešení a to v rámci možností betonových technologíí... Třetí a zcela nejrozšířenější varianta se nese zcela v duchu moderních "zelených" myšlenek (pozor! nezaměňovat s českou politickou stranou!). Přispěvatelé při tom doslova donekonečna omílají jako mantru tisíckrát slyšené teze - přirozená schopnost krajiny pojímat vodu, suché poldry, negativa regulovaných toků, šlendrián rozoraných mezí, nepřirozené jehličnaté porosty, jež prý nejsou schopné vodu udržt tak, jako lesy listnaté, etc. A takhle se to opakuje po každé povodni. Jedna věc se všemi těmito příspěvky do diskuse táhne jako ona pověstná červená niť - je to absolutní neznalost reálií a faktů, které se vztahují ke každé dané vodní pohromě.

Co že se vlastně minulý týden stalo? Předně - nešlo o povodeň. Povodní alespoň já chápu situaci kdy se voda vyleje z říčního koryta a zaplaví rozsáhlá území. Tady šlo o to co si odborníci nazvali tzv. povodní bleskovou. Voda totiž přišla z nebe a to doslova. Když si připodobníme situaci například na říčce Jíčínce a zničené Žilině - prokazatelně zde spadlo během 15 minut 120 mm srážek. To je na metr čtverečný 120 litrů. Na zahradě běžné rozlohy 300m2 to činí 36 tun vody, které někam musí zákonitě odtéct. V kaleidoskopové TV Nova včera proběhla zajímavá informace - kdosi spočítal, že onen "čůrek" jež běžně korytem Jíčínky teče, se na těch inkriminovaných 15 minut zvednul na průtok Vltavy, což zákonitě zvedlo hladinu o 7 metrů.. Těm prvním - lidé tady v údolích žijí odjakživa... Těm druhým - beton se beskyd netýká - přehrada by musela být v každém údolíčku... Těm třetím - nasáklá půda po týdenních deštích už nevzala zkrátka žádnou další vodu. Všechna ta moudra jež prezentujete se bohužel na epicentrum této katastrofy naroubovat nedají... Bohužel zapršelo moc

lesov 29.6.2009 9:00

Re: ....

Když to množství zase vydělíte časem, tak je to nějakých 40kg vody za vteřinu, nic moc.

Taky je matoucí vyjádření v médiích "jako blesk ze špinavého nebe", když už prší týden a bylo dost času na to udělat nějaká opravdu účinná opatření (utéct) a né pořád říkat, že něco hrozí a intenzivní deště pokračují a pak brečet, že to nikdo nečekal a že to přišlo jako blesk... 8-o

Taky hlásili ráno v rádiu, že lidé přišli o všechno. To opravdu všicni v té oblasti zahynuli nebo jim voda vzala všechny krámy, co doma měli i tu chalupu z nakradenýho jezeďáckýho matriálu nebo jak to je?! 8-o

mHora 29.6.2009 9:19

Re: ....

[:-D:-D a jéje :-D:-D... 1. tak k množství se vyjadřovat nebudu, kdo to neviděl, stejně nepochopí. Já tohle viděl už dvakrát - 87 a teď ve středu. Z nebe nepadají kapky ale souvislá vodní stěna... doslova... ale to je jedno.

2.Tohle je zase proklatě zavádějící - ono utíkání a účinná opatření.... Takže: týden pršelo všude, to je fakt. Já byl v lese celý ten předešlý víkend (MS v enduru v Půchově a to je identický horský masiv jako Beskydy). Půda byla už v neděli nasáklá jko houba. Ale to takhle kolem Sv. Jana bývá - prší.... A teď k tomu blesku: kdo chce pochopit, pochopí - mluví se o oblasti mezi Rožnovskou Bečvou a Odrou - je to jeden horský hřeben začínající nad Valašským Meziříčím a pokračujícím přes sedlo Pindula směrem na Radhošť. Hřeben rozděluje povodí na Oderské (to teče do Polska) a povodí Moravy (Černé moře). A tam zkrátka "jako blesk ze špinavého nebe" vypadlo to podle Vás "nic moc" množství vody. A teď kdo měl utíkat? Severně od Bečvy doslova peklo - Zašová a Zubří vyplavené, auta v korytě potůčku smýkané stovky metrů. Jižně od Bečvy (Střítež, Veselá, Vidče) se na tu hrůzu lidé dívali na 3 kilometry a při tom na ně spadlo pár kapek??? Tak kdo teda měl utíkat? Spláchlo to i lidi vysoko nad potokem ve svahu, protože se jim rozvodnil opravdu čůrek přes léto vhodný tak na chlazení jednoho lahvového piva... Kdo měl evakuovat? Rožnov, Vsetín? tam se nic nestalo a přsto byli v podstatě u epicentra.. A ještě - co kdyby "pánbíček" otevřel kohoutky o 50-60 kilometrů dál? Taky by to podle Vás byli blbci? Třeba jim tam taky týden pršelo.. Neznáte reálie.....

3. jste legrační :-D

lesov 29.6.2009 9:51

Re: ....

Halejte, mě nepoučujte, já tam nebydlím a je mi to šumafuk. Já bydlím na sahaře, sucho, klíšťata, neúroda a nestěžuju si a nevymlouvám se na blesky z nebe. Ať každej dělá, jak uzná za vhodné, já nikomu nic nevnucuju. A ty čísla jste si tam napsal sám, já jsem jenom použil dělení, takže si to vyřiďte sám se sebou! Vy reálie, zmoklá... ;-D

mHora 29.6.2009 9:54

Re: ....

lepší zmoklá než vyschlá (zatím si žádná nestěžovala?).... no .... Tak když to takhle máte a vycházíte z těchhle nuzných poměrů, nevyjadřujte se prosím k věcem kterým nerozumíte a popravdě ani rozumět nemůžete... Děkuji

Wlasta 29.6.2009 9:22

Re: ....

ještě si to vynásobte plochou povodí onoho potůčku, voda totiž teče dolů a pak začněte blbě kecat

mHora 29.6.2009 9:28

Re: ....

běžná střecha o ploše 5x10 metrů by měla v tenhle moment pobrat za 15 minut 7 tun vody.... Patrně má z okapu rouru z ropovodu Družba (ale pozor, on nekradl v JZD!!!!) A díru do kanálu? No monstrózní!!! A všichni sousedi kolem taky. A taky utíká z domu v momentu, kdy týden prší.....

lesov 29.6.2009 10:43

Re: ....

No, já nevím, co furt řešíš za rovnice?! 50x120=6000/15=400/60=6,66 litru za vteřinu.

Na střeše mám 4 okapy (představ si, ten barák má čtyři stěny) a 4 roury do odpadu, to je 1,66 litru za vteřinu každou rourou. Pohoda, klídek, tabáček...

A z domu neutíkám ani kdyby pršelo celej rok, bydlím v 6p. ;-P

MLOK 29.6.2009 10:25

Re: ....

Lesove - lesove!

        Zkuste si Vámi vypočítaných 40litrů/sec vynásobit výměrou Vašeho bytu a výsledným množstvím vody si z vodovodu zaplavujte byt. Jsem velmi zvědavý, k jakým závěrům po tomto experimentu dojdete :-)

lesov 29.6.2009 10:56

Re: ....

40 litrů to bylo na ploše 300m štvorcových, ty slepoune, hluchej! ;-O

A s tou vodou si to zkoušej doma Ty, Vy debile! ;-D

Wlasta 29.6.2009 13:39

Re: ....

tak to u Vás nepršelo, neboť takovéto srážky 0,13 mm na 1 m2 je rosa

ok 29.6.2009 11:08

Re: ....

Vážený pane, mrkněte na letecké mapy říčky Jičínka - nedavno tam zničili přírodní meandry, narovnali a urychlili tok právě nad obcí Životice. 

http://www.mapy.cz/#x=141510896@y=134158976@z=16@mm=FP

http://www.mapy.cz/#x=141510896@y=134158976@z=16@mm=PFh

Ivan 29.6.2009 8:22

Vyzkumnikovi

Mily vyzkumniku, v Roudnem na Malsi u C.B. je mozna neco, co pripomina naves. Namesti urcite nee.

A pokud jde o suchy poldr, ten tam je jaksi prirozene akorat ze atypicky s vesnici uprostred. Nam se napriklad podlrovala minula velka voda pres metr v baraku.

Te pero.

Ladislav N 29.6.2009 5:35

Hloupé kecy

Ne že by si devastační zásahy JéZéDé do přírody nezasloužily kritiku, ale když během hodiny či dvou někde napadá z nebe 15-25 cm vody (150-250 litrů na metrový čtverec), tak je skoro jedno, jaký je povrch. Žádný takové množství nedokáže vsáknout a čím je strmější povrch, tím rychleji voda teče...

Na TV záběrech z povodní bylo dobře vidět, jak hloupě byly postaveny některé domy (velmi blízko potoka / říčky, dokonce přístavba přímo vybíhající do cesty protékajícímu proudu rozvodněného toku. Zžejmě je nutné obnovit paměť starousedlíků, kteří dlouhá léta něco podobného nezažili a tudíž s tím ani nepočítali.

Stoura 29.6.2009 5:44

Re: Hloupé kecy

Problém je v tom, že lidé mají stále tendenci stavět na těch pěkných rovinkách, které kdysi voda srovnala, a myslí si, že se tam ta voda už nikdy nevrátí. :-(

honzak 29.6.2009 6:55

Re: Hloupé kecy

Tak nějak to je. Veškeré protipovodňové zásahy se musí dělat na nějaký "příděl" vody. Absolutní ochrana NEEXISTUJE.

Z praktického hlediska je dobré nesázet plodiny po spádnici a na lesních cestách udržovat příčné žlaby. Obě opatření zabrání vodě "v rozběhu" a tím i splachování půdy. A prakticky nic to nestojí.

Honza42 29.6.2009 7:26

Re: Hloupé kecy

Jo, jo. Zrovna včera jsem si pro jistotu udělal menší rozcvičku a obnovil vlastní protipovodňový systém, který jinak udržuji jen kvůli jarnímu tání. To pak voda svedená z cesty do louky způsobí, že z každé myší díry stříká gejzír vysoký 20cm. Ale furt lepší, než cesta fuč a 3 fůry štěrku ve vsi.

honzak 29.6.2009 8:09

Re: Hloupé kecy

taky jsem to 2x zažil - na poli, po kterém se přihnala přívalová vlna ještě 2 dny potom byly malé vodotrysky. Blbý bylo, že plodiny z toho pole mi pak rostly všude kolem baráku a někteé i uvnitř...

AR 29.6.2009 8:04

Re: Hloupé kecy

Máte tam chybu - buď bylo vody 10x víc nebo centimetrů 10x míň.

honzak 29.6.2009 8:37

Re: Hloupé kecy

nemá. 1 mm / m2 je LITR

Hadí oči 29.6.2009 2:38

Navrhuji všude udělat melioraci.

Aby ta voda z povodní měla kudy odtékat. ;-D

Chris Kelvin 29.6.2009 0:21

To by nám nesměli vládnout...

...hlupáci napříč politickým spektrem. Soudnému člověku jsou věci popsané v článku naprosto jasné, ale nikdo se nechystá je uvádět v platnost. Naopak - často člověk žasne, co se ještě dnes dá v této oblasti udělat špatného.