18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Držme se koruny III.

Naposledy jsem napsal blog s titulkem Držme se koruny 3.11.2011. Dnes, s odstupem téměř devíti měsíců, bych rád pokračoval. S politováním musím konstatovat, že moje první věta z minulého článku znějící "Dluhová krize Západu se prohlubuje a bude bohužel ještě hůř" se ukázala být pravdivou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 17.7.2012 14:50

Re: Nejvíc na euru vydělává Německo,

Souhlasím s Vámi. (V Lotyšsku klesly příjmy o 30%).

P. Zelenka 16.7.2012 18:08

Re: Európa sa blíži k bodu, z ktorého nebude návratu

Drahá paní Kanioková, všem zde diskutujícím majícím odlišný názor na články píšete, jací že to jsou zřejmě "experti", ale když tak koukám na četnost Vašich příspěvků s přihlédnutím k vašemu glosování sebe sama, musím uznat, že expert jste vy. Jen pozor, diskuze o jednom diskutérovi je už monolog a tak aby k tomuto nedošlo, občas vám na nějaký příspěvek zareaguji.

Jinak si stále myslím, že spojená Evropa (ne nutně EU, třeba jen obdoba EHS) je určitě dobrá myšlenka, a především bezpečnější.

J. Kratochvíl 16.7.2012 17:23

Re: Nejvíc na euru vydělává Německo,

Ano, projekt společné měny bez společné fiskální politiky byl omyl, ale odpověď na otázku, zda se s tímto deficitem vyrovnat vytvořením, byť opožděným, fiskální a politické unie, anebo se vracet před Maastricht.je jasná, Jak ale bude Evropa v tomto mezičase vlastně fungovat.

Jako řešení nabízí nutnost korigovat rychlost a způsob realizace projektů, které se označují za levicové, přičemž k nim vedle sociálního státu a rychlejší evropské integrace se řadí i multikulturalismus, což též mimochodem není žádný primárně levicový projekt.  

Je zde kardinální otázka. Lze jít v čase zpět? Jestliže mají evropské elity problém postupovat vpřed, dokud k tomu nejsou tlačeny vážnou krizí, jako je tomu nyní v otázce možného vytvoření fiskální unie, odkud máme vzít jistotu, že by dokázaly bez chaosu řídit návrat do minulosti nebo další přešlapování? Například Klaus, který přivedl zemi jako ČR do ekonomického, korupčního a morálního marasmu.

J. Kanioková 16.7.2012 14:52

Európa sa blíži k bodu, z ktorého nebude návratu

Skupina piatich (Draghi, Barroso, Monti, Rajoy a Hollande) sa snaží prinútiť Nemecko pristúpiť na spoločné dlhopisy. Hollandov plán je ale založený na jedinom - nech platia ostatní. Počas toho vo Francúzsku pokračuje v politike preťahovania a predstierania, že je schopný splniť svoju sociálnu agendu aj bez akýchkoľvek štrukturálnych reforiem.

Pre ilustráciu, ako nedosiahnuteľný je koncept "Nemecko to zaplatí", sa poďme pozrieť na niekoľko čísel: HDP Nemecka: 3,2 bilióna eur,

Oddlženie európskych bánk počas nasledujúcich piatich rokov (podľa odhadu MMF): 5 biliónov eur,

Súvahy európskych bánk: 33 biliónov eur, alebo aj 300% HDP celej eurozóny,

Súvaha ECB: 4 bilióny eur......Rozsah tejto dlhovej krízy je ďaleko väčší, než si trh uvedomuje. V skutočnosti je tak veľký, že neexistuje žiadne reálne riešenie. Ani podľa predstáv severu, ani podľa predstáv juhu. Predstava, že ide len o vyriešenie otázky, či Nemecko všetko zaplatí, je nielen naivná, ale aj nereálna. Nemci totiž nemôžu a ani by nemali... http://jdem.cz/vpwc8

J. Kanioková 16.7.2012 14:36

Průměrná mzda v EU

http://darny.blog.cz/1107/prumerna-mzda-v-eu

J. Kanioková 16.7.2012 14:14

Re: Nejvíc na euru vydělává Německo,

Jednají až podlízavě, ale vyplácí se jim to, daří se jim vymoci hodně dotací, protože z RVHP na tom byli ekonomicky opravdu hodně pozadu. I obrovské množství Poláků dělá na západě, tudíž doma pak jejich rodiny utrácejí západní mzdy. Prosím, není to pejorativně, prostě ty poměry dobře znám. Jak na Slovensku, tak v Polsku. Myslím, že hodně dotací jim spolkly akce k MS, takže i v diskuzích se objevuje, že už to teď půjde dolů. A normálmí Poláci i Slováci v diskuzích z EU šílí jako my.

Ekonomové, kteří nám radí euro přijmout, sledují jen finanční stránku, a i přesto nemají pravdu. To, o čem je řeč ve zdejším článku říká Klaus už roky, varoval, jen byl eurohujery odmítán, zesměšňován. Měl a má pravdu, euro je propadák přesně proto, co jste psal, ale navíc ve spojení se všemi děsivými regulacemi valícími se z Bruselu to naprosto zničilo podnikatelské prostředí v Evropě. Konkurenceschopnost Evropy je prostě díky tomu v háji a ve světové ekonomice, kdo chvíli stál, už stojí opodál. Tudíž každý centimetr ekonomického prostoru, který vyklidíme, je okamžitě obsazen někým jiným a my (Evropa) se můžeme jít klouzat.

Když se EU.. z Unie otevřených národních trhů, liberalizace práce, pohybu zboží, kapitálu a služeb ZMĚNILA v EU unifikací, omezení, směrnic, nesmyslných podpor, přerozdělování, dotací a hlavně .. při jedné měně s jednou měnovou politikou, s jednotnými podmínkami, byly všechny výhody - velmi pestrý, flexibilní a vysoce konkurenční trh v mnoha a mnoha různých regionech Evropy - zmrzačeny ...! Variabilita, flexibilita a inovace dostaly SVĚRACÍ KAZAJKU !

J. Kanioková 16.7.2012 13:57

Nejvíc na euru vydělává Německo,

protože má skvělou finální produkci s nejvyšší přidanou hodnotou. Slabé euro mu maximálně pomáhá v exportu, protože díky své rozmanité a kvalitní produkci má dodavatelské smlouvy dost i mimo EU. Druhá věc je, že zároveň nejvíc na EU doplácí, protože všechny ty záchranné finanční akce se rozpočitávají procentně podle počtu obyvatel. Konkurenční výhodou v jeho exportu mimo jiné je, že si udělali z ostatních evr. zemí levnější subdodavatele, než by je stála výroba komponentů doma. Rakousku se dost daří proto, že je odjakživa navázáno prakticky vším na Německo.

Vliv eura na Slovensko - měli skvělého ekonoma, ministra financí Mikloše a neskutečným způsobem obrovskými škrty omezili vládní výdaje a dokázali čerpat dost eudotací. Jejich mzdy i důchody jsou v rámci EU prakticky nejmenší, tudíž pro zahraniční investory je výroba v těchto zemích ekonomicky velmi výhodná, levná. Stejně se jedná většinou jen o subdodávky s mini přidanou hodnotou. Proto tam bylo dost investováno. Estonsko a Lotyšsko i Litva z naprosto existenčních důvodů (strach z Ruska) o členství stálo a stojí a i když se snažili, prožili si před pár lety příšerné propady. Tehdy si dobrovolně skrouhli mzdy, důchody, výdaje absolutně, teď nevím přesně, ale snad o 20%, a teď už šetří maximálně. Proto i tam šli investoři. Ovšem poslední dobou to i tam už není tak jásavé, a Slovákům s Ficem to už taky začíná drhnout. Zatím se jim solidně dařilo jen díky Miklošovým reformám. Hodně Slováků dělalo na západě a doma utráceli zahraniční výdělky. Jenže teď za krize se všichni vracejí domů a rostou výdaje na podporys...http://jdem.cz/vsq49

Polsko "usiluje" o euro hlavně z neekonomických důvodů. Jako nejpočetnější země z východoevr. prostoru se maximálně cítí či chce stát "hegemonem" východních zemí a chce být za KAŽDOU cenu součástí "elitního" kroužku největších zemí Evropy. Jejich politikou maxihujerství se nenechávají odbýt, a částečně se jim to daří. Poslušně přitakávají Německu v každé situaci.

J. Hejna 16.7.2012 9:24

Nejvíce mě zaujalo,

že autor, poslanec Evropského parlamentu za ODS, je také zastupitelem města ve kterém žije.

Brusel to asi nebude.

J. Kočí 16.7.2012 9:04

Probůh, kde žijete?

Zatím jsem slyšel jen jeden, jediný relevantní argument, proč ne euro. Jedná se možnost devalvace, kterou se snadno znehodnotí měna a snadno se pak srovnávají dluhy. Žádný jiný argument jsem ještě neslyšel. Tedy kromě teze o splácení Řeckých dluhů.  Naopak by mě zajímaly odpovědi na otázky:

1. Proč nejvíc vydělalo na přijetí eura Rakousko?  2. Jaké je vliv přijetí eura na Slovensku? 3. Proč se Polsko tak usilovně snaží o euro? 4. Proč Lotyšsko a Estonsko tak jásají nad přijetím eura? 5. Proč řada ekonomů doporučuje Česku euro přijmout co nejdříve, a to vzhledem k provázanosti s Německou ekonomikou? atd.

Domnívám se, že je v bytostném zájmu naší ekonomiky být v poklidu pod deštníkem silného eura a nemuset se klepat strachy při spekulativních operacích s korunou na burzách. Na to, aby se to nechalo dlouhodobě uřídit, je naše ekonomická síla hodně malá.l

 

V. Mlich 16.7.2012 8:48

Nedelejte si zadne iluze, pane Malecku

Brusel nam zadne mensi rozkradani neda, jen a jen vetsi, protoze cim vic uredniku, tim vetsi prerozdelovani a tudiz rokradani. Pan Fajmon ma jistou nadeji, ze by stim slo neco udelat, ale veci bohuzel speji k tomu, ze je bude potreba vsechny odtud (z Brusele) vypraskat.

A mozna uz nepujde ani zachranit spolecnou menu, ktere ja jsem zastancem, jen nesouhlasim s eurovaly, dluhopisy atd. Melo se dat do pravidel, ze ktery stat neni schopny prizpusobit se relativne stabilni mene (kterou si nemuze jen tak devalvovat natistenim dalsich penez), ten at jde z kola ven, zadna fiskalni unie, zadne proplaceni riskantnich tahu bankerum. Kdyz nekoho postihne zivelna katastrofa, radi pomuzeme, i kdyz sami nemame, ale kdyz banker udela podnikatelskou chyba, at si taky za ni pyka, i kdyz to tentokrat s nim odnesou i jeho klienti.

T. Kočí 16.7.2012 8:19

Re: Není to, Hynku trochu jinak?

Trochu k věci,méně napadání!

P. Maleček 16.7.2012 7:32

Není to, Hynku trochu jinak?

Milý Hynku, patříte k mým "oblíbencům", zvláště proto, že život znáte jen z oken zatuchlých studoven a stranických sekreteriátů. A v poslední době z oken europoslaneckých. Což je ve Vašem případě obzvlášť pikantní, jak dokazuje i tento Váš text.

Tou nejjednodušší odpovědí na Vaše fabulace by byl dotaz, proč jste tedy europoslancem - tj.významným představitelem instituce, kterou tak nenávidíte a před kterou varujete (pomiňme fakt, že E unie, je něco trochu jiného než E zóna, což je nerozlišitelné pro 90% obyvatel Evropy). Doufám, že nepoužíváte oblíbenou výmluvu bývalých komunistů, nyní často členů ODS, že u komunistů byli proto, aby je rozložili zevnitř.

Ale chápu, že sebe i partajní sekretariát je nutné něčím živit. Jen by to nemuselo být z daní řadových občanů, což je u ODS (a všech parlamentních stran) jaksi samozřejmost. I proto ty pandury, cassy, promopra a cca o 20% předražené nákupy všeho co stát, prostřednictvím úředníků dosazených a kasírovaných politiky a jejich kmotry nakupuje.

I já sdílím názor, že to klubko po staletí vzájemně se štípajících blech, zvané Evropa, je téměř nemožné dát do jednoho pytle. Ale za pokus to stojí. A Váš odpor vidím hlavně v tom, že s eurem by do Česka nepřišla nejen nadnárodní měna, ale i nadnárodní, hlavně severoevropská pravidla, jak s daněmi, vybranými státem nakládat.

A tyhle pravidla (byť si o jejich dodržování v Evropě nedělám iluze)jsou hodně jinde než to, co s daněmi dělá česká politika s Vaší ODS, tj. i s Vámi, v čele. Splácení dluhů nasekaných hlavně jihoevropskými státy se nám stejně nevyhne. Ale úspory z instalace severoevropských pravidel správy vybraných daní - tj. omezení rozkrádání státu řízeného politiky a jejich kmotry kulantně zvaného korupce, by to bohatě nahradilo a zbylo by i na zamáznutí vlastního státního dluhu. Ostatně, i o tomhle Vámi obdivovaný p. Nordhaus píše. Jak to, že Vám zrovna tohle uniklo, jindy bystrý pane Hynku Fajmone?

J. Kanioková 16.7.2012 1:33

Ano, William Nordhaus v článku říká :

.."Občas mám dojem, že eurozóna je jako špatné manželství: nikdy jste ho neměli uzavřít, ale jak jste jednou v něm, je velmi nákladné se rozejít. Byli jste nějakou dobu spolu, máte děti a společné věci. Je to vždy velmi bolestivé.

Nikdy jsem nebyl z eurozóny zrovna nadšený. Její dnešní potíže jsou zcela jasně makroekonomické a týkají se především měnové a fiskální politiky. Navíc zahrnují problémy států, které jsou uvnitř eurozóny, i zemí, které - stejně jako Česká republika - mají to štěstí, že v ní nejsou. Na vašem místě bych se k euru nikdy nepřipojoval a rozhodně si nechal vlastní měnu.

V Evropě jsou však mnohem hlubší problémy, o kterých se nemluví, jako je konkurenceschopnost jednotlivých zemí. To je klasický a velmi obtížný problém mezinárodní ekonomie, který nebyl a není nijak vyřešen. A já pro něj také nemám jednoduché a snadné řešení."..

Neexistuje hlavně dostatečně rychlé řešení a není to v moci státu, jedině že by rušil hloupé a škodlivé regulace a maximálně usnadnil vznik podnikatelských subjektů. A snížil by daně. Přesto by to i tak přineslo výsledky až za delší čas, i kdyby dokonce nebyla světová krize.

Bruselské regulační běsnění udělalo z Evropy invalidu mimo Německa, jemuž se ty regulace šily na míru a jako jedinému neubližují. Ostatní jsou v piheli..