8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Dítě zelené politiky

Zdánlivě snadná odpověď na otázku, jestli Česká republika musí, nebo nemusí podporovat výrobu biopaliv, zdaleka není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vaňura 10.4.2015 10:59

Česko by mělo pokud možno

VŠECHNY ZELENÉ NESMYSLY v BRUSELU BLOKOVAT. EU k tomu zatím ponechává dost možností. Politici ČR by měli mít odvahu říci, že to celé je akorát nesmysl a obrovská zlodějna!!!!

P. Selinger 10.4.2015 15:10

Re: Česko by mělo pokud možno

Problém je, že pokud někoho do Bruselu pošleme, on tam zbruselovatí a zezelená.  Viz Jourová a kvóty, i otázka škol pro méně chápavé.....

L. Novák 10.4.2015 17:24

Re: Česko by mělo pokud možno

Socialisté to za nás rozhodně v EU říkat nebudou, komunisté (viz Ransdorf) a lidovci či zelení určitě taky ne. A ten zbytek stejně nic neprosadí...

K. Janyška 10.4.2015 10:11

Odporný socialismus Evropské unie, takto říše německé,

nemůže fungovat na jiné bázi, než na socialistické. Němci ho vymyslei a přes 100 let ho realizují. Různými formami, od revolučních, Lenin, kterého Němci financovali a poslali do Ruska,  válečných, Hitler, až po ty sofistikované asociační, Merkel. Kdo nepochopí tento základ, nepochopí nic... Dzp.

A. Bocek 10.4.2015 6:31

Někdo musí přijít a říci :" Né tudy cesta nevede "

a Zelení jsou průkopníky hledání těchto cest. Nic smysluplného nevytvoří , ale zabaví se.

S. Donát 10.4.2015 8:57

Re: Někdo musí přijít a říci :" Né tudy cesta nevede "

Ale ať se klidně baví všichni Zelení i zelení. Ale za vlastní peníze.

J. Jurax 10.4.2015 2:57

Biopaliva podporovat nemusíme,

ale zatím nemáme alternativu.

Inu, máme, byť poněkud krajní. Poslat do háje zeleného ty bruselské zelené pitrýsky a vypadnout z EU.

V. Kolman 10.4.2015 1:06

COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Pokud by byl "krmen" elekrickou energií vyrobenou v jaderných (vodních-větrných-slunečních-měsíčních) elektrárnách, pak by se EU vlk nažral a koza by zůstala celá.

       To by ale asi "neskousli" "petrolejáři" a výrobci biopaliv.

P. Dvořák 10.4.2015 1:53

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Elektromobil je bezva. Ale zatím ještě chybí dořešit některé maličkosti, jako např. jak dlouho budete stát "u pumpy" než se vám dobije "nádrž".

J. Jurax 10.4.2015 3:12

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

No, ono dnes stačí i čtvrthodinka, a dojezd by přinejmenším na městské auto taky stačil. Nabíjet se dá přes noc. Problém je spíš v ceně elektromobilů, životnosti baterií a taky síti dobíjecích stanic.

Navíc elektromobil může jezdit taky na palivové články a tankovat vodík (vyráběný pomocí elektrické energie ze solárů či fofrníků nebo atomovek). Problém je zase cena článků, cena takto vyrobeného vodíku a infrastruktura pro jeho distribuci.

V. Novák 10.4.2015 12:17

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Ano - elektromobil je možná cesta.

Otázka je, jestli všechny ty ztráty při přeměnách energie stojí za to, mít veledrahé auto, s nímž je možné popojíždět po městě.

Jestli by to lépe a smenším výdajem energie nevyřešila nějaká forma MHD, případně kombinované dopravy. Koleje nemusí být jen na zemi, že.

J. Jurax 10.4.2015 17:22

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Po mém soudu moc nevyřešila. Ono ani dotovaná MHD nemůže autu moc ekonomicky konkurovat ani když v něm sedíte sám - leda snad tím, že některé její složky - metro, do jisté míry i šaliny - nejsou tak citlivé na dopravní zácpy a nemáte problém s parkováním.

Náhrady za použití osobního auta jsou letos 3,70 na kilometr, což řekněme vyjadřuje amortizaci vozidla; při spotřebě 10 litrů po městě ještě dlužno připočíst řekněme 3,30 na kilometr, aby se to dobře počítalo, takže úhrnem 7 Kč/km.

V Brně je přestupní 60 min jízdenka za 25 korun, ergo šalina je levnější nad 3,5 kilometru, když jedete ve dvou, tak nad 7 kilometrů.

V Praze je 30 min za 24 a 90 min za 32 Kč (to mám z netu, už jsem v Praze léta nebyl) - ergo tramvaj je levnější nad 3,4, resp. 4,5 km, ve dvou pak 6,8 a 9 km.

Já vím, výpočet je hrubý a mnohé nezohledňuje - zejména flexibilitu, operativnost, rychlost, dopravu zavazadel, pohodlí etc., taky záleží, zda jedete přes centrum nebo na okrajích města - nicméně je i tak výmluvný. Navíc MHD je silně dotována - kdyby nebyla, byl by poměr pro auto ještě výhodnější. Odhadem tak dvakrát.

V. Kolman 10.4.2015 22:09

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Ono je to pane Juraxi případ od případu rozdílné. Na př., jezdit ze severního konce Prahy na jižní konec po magistrále stylem "krok sun krok" a dýchat smrad z výfuku, to může jenom masochista. V "krtkovi" si pohodlně sednu, otevřu knížku a za kratší domu jsem bez "nervů" na místě. Autem jedu jenom tehdy, když něco těžkého a rozměrného potřebuji převézt, nejlépe mezi 2 - 3 hodinou ranní. To bývá magistrála volná :-))

J. Jurax 10.4.2015 23:51

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Jistě. Ovšem metro zdaleka nejezdí všude. A tramvaje a autobusy co si pamatuju nebyly nic moc. Svého času - cca před 17 lety - jsem byl v Praze pár let pracoval. Do centra jezdit autem bylo celkem pošetilé - zvlášť pro venkovana - a probíjet se Prahou po magistrále ve špičce nebylo taky nic moc.

Ono záleží kdy, odkud a kam jedete - nejezdíte vždy Prahou naštorc a MHD taky zdaleka nejede rozumně vždy tam, kam potřebujete.

A v jiných velkých městech - zmínil jsem Brno, které znám, taky bych dodal Zlín a Olomouc - je to podobné.

V. Kolman 10.4.2015 21:45

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Bať, bať, s těmi kolejemi, co jsou jinde než na zemi jste se pane Nováku trefil naprosto přesně!

       V německém Wuppertalu mají "koleje" nesené obrácenými "U" profily nad řekou a ulicemi ve výšce cca 8m nad zemí a "šaliny" na těch kolejích visí shora. Roztomilé je to a jezdí to také ekologicky na elektřinu a docela rychle. Taková vyhllídková jízda městem, která nebrzdí automobily (a naopak) a je to levnější nežli metro.

V. Kolman 10.4.2015 22:02

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Copak "doba strávená u pumpy" (nebo také třeba přes noc doma na zahradě či garáži) - ta je za současného stavu techniky už přijatelnější.

       horší je toto laické srovnání elektromobilu s klasickým benzinovým "smraďákem".

Je to jako by benzin stál (dejme tomu) 1,-Kč/l, ALE!!! musel by se lít do nádrže vylozené zlatem v ceně 300.000  až 400.000,-Kč a navíc by se po pěti letech musela nádrž vyhodit a koupit nová. Mám pochopitelně na mysli drahé Li-ion akumulátory, které se musí po cca 5ti letech(?) vyměnit.

       Pokud chce někdo spočítat, zdali by se i za těchto podmínek elektromobil vyplatil - sem s výpočtem! Chybí mi parametry elektromobilu (počet Ah/100km, nebo kWh/100km a celková kapacita akumulátorů v Ahod) k porovnání výpočítem.

Z. Lapil 10.4.2015 23:30

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Spalovací auto má výkon 70kW a 100km ujede za hodinu, z čehož vychází 70kWh. Protože ale celou dobu nejedu s plynem na podlaze, zkusme pro nultý nástřel odhadnout čtvrtinu? Možná spíš polovinu, takže nějakých 30kWh/100km? Krát čtyři koruny nebo kolik doma platím... Jízda za holou elektřinu je tedy VELMI ZHRUBA o polovinu levnější, než jízda za holý benzín (se spotřební daní). A kombinace Drahé auto, levný provoz naznačuje potřebu sdílení aut. Taxi&půjčovna v každé vesnici?

Kdysi jsem naprosto amatérskými odhady vyvěštil potřebu několika nových Temelínů, nedávno mi bylo naopak tvrzeno, že instalovaného výkonu je dost, stačí organizovaně odebírat. Tuto tázku jsem nucen nechat nezodpovězenou.

Říkám si ale, proč by nešlo baterii v autě prostě vyměnit? Zastavím u "pumpy", vyhodím baterii, novou nahodím, zaplatím, co si přečtu na elektroměru a tradá. A co je na tom nejlepší - ty odstavené baterky se dají nabíjet, když zrovna fouká a svítí, takže slavné OZE nekomplikují provoz sítí. Ale baterií je potřeba dvakrát třikrát víc, než je aut, což opravdu není žádná výhra.

J. Jurax 11.4.2015 0:20

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

No, sdílení aut není všelék a taxi už tuplem ne ...

A vyměnit baterku u pumpy by jistě možné bylo - ovšem vysokou cenu baterie tím neobejdete; navíc pro udržení systému v chodu by bylo potřeba baterií víc než aut - píšete dvakrát třikrát - takže by výměna musela být patřičně dražší než jen cena "natankované" energie plus mzda obsluhy baterku měnící, aby se zaplatily ty baterky navíc. Ale těžko říct - ceny baterií by při masové výrobě a technickém pokroku mohly klesat, bude-li dost surovin na jejich výrobu.

A kdyby se jezdilo na elektřinu, stát by pocítil výpadek ve spotřební dani za benzín a naftu. Takže by spotřebně zdanil něco jiného - berním se těžko utíká.

A ještě - u elektromobilů je problém topení. U aut se spalovacích motorem topíte vlastně grátis - odpadním teplem z motoru, co by se jinak mařilo v chladiči - kdežto u elektroauta energií z baterie. Za peníze a na úkor dojezdu. Podle http://kds.vsb.cz/mhd/konstrukce-topeni.htm je topný výkon topení v autě od 2,5 do 5,2 kW v závislosti na velikosti vozu a intenzitě topení. Takže na hodinu jízdy to máte i v nejúspornějším případě kolem tři kilowathodin - podle Vašeho nástřelu 30kWh/100km to tedy máte o deset kilometrů nižší dojezd.

J. Jurax 10.4.2015 3:05

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

No, atom by hlavně neskousli zelení, děti země, grýnpísáci a podobná verbež, pro které je atom ztělesněním satana.

A sluneční a větrné elektrárny - jezdilo by se jenom když dost nasvítilo a nafoukalo :-)

Ostatně dokud nebude nalezen bezpečný, všeobecně využitelný, levný a ekologický způsob ukládání velkých objemů (v řádu terrawatthodin) již vyrobené elektrické energie a její čerpání podle potřeby, jsou fofrníky a fotopanely na tři věci - na nic, na to druhé a na vyhazování peněz do haj&lu skrze dotace.

P. Lenc 10.4.2015 8:32

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Shrnul jste to perfektně.Problém je pouze jeden, jak zničit tu neuvěřitelně vlivnou a prolhanou zelenou partu.Politicky to, jak je vidět, nejde.

R. Brzák 10.4.2015 10:40

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Jediný způsob, jak dosáhnout svého proti státu (s jeho libovolnou socialistickou - neb i zelená je té podstaty - politikou) je sáhnout mu na moc. A mocí jsou peníze...

Když politik nereflektuje na přání svých voličů v mezivolebním období, má celé čtyři roky na to, aby si dělal po svém - a pak na poslední chvíli ve volební kampani provedl nějakou tu kamufláž a masáž voličů, aby další čtyři roky znovu naběhly...

Zatímco když nebude mít politik čím financovat svoje nestoudné a prostému selskému rozumu směšné koncepty, nezbude mu, než se pakovat...

Občanská neposlušnost - demonstrativní hromadné neplacení daní...

V. Novák 10.4.2015 10:47

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

Poraďte vo zaměstnancům...

J. Jurax 10.4.2015 17:27

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

:-))) - navíc krácení daně je trestný čin :-)

J. Jurax 10.4.2015 16:54

Re: COŽ TAKHLE - DÁT SI ELEKTROMOBIL?

V demokracii nejspíš ne ...

V této souvislosti bych připomněl výrok Winstona Churchilla - "Nejlepším argumentem proti demokracii je pětiminutový rozhovor s voličem".