17.6.2024 | Svátek má Adolf


Diskuse k článku

EKONOMIKA: ČNB jen dělá svou práci

Diskuze nad posledními kroky České národní banky je vlastně mnohem zajímavější než opatření, která centrální banka podnikla. Přesně potvrzuje to, co říká ekonomie veřejné volby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kavalír 26.11.2013 14:24

Re: Opravte mne, pokud se výrazně pletu

Pokud skutečně dojde k tomu, že ČNB nakoupí americké dluhopisy a US dolar půjde definitivně do kopru, což je skoro každému jasné, měli by být její představitelé souzeni pro vlastizradu, protože jednali ve prospěch cizí mocnosti.

J. Kavalír 26.11.2013 14:11

Výsledek bude právě opačný, než ČNB očekává.

Inflace - znehodnocování peněz - znamená růst cen i mezd. Zásah ČNB mzdy neovlivní, takže jde z její strany jde o pouhé zdražení všeho, tedy pokles již tak nízké životní úrovně většiny obyvatel, který bude mít za následek další pokles domácí spotřeby a tedy i výroby.

D. Krajíček 26.11.2013 13:55

Re: Vražedná deflace:

Deflace je opakem inflace, v Japonsku záporné úroky měli - banka přece nebude tratit na tom, že se Vám u ní samy zhodnocují peníze a ona by to měla dotovat.

Deflace je stejný proces jako inflace, jen s opačným znaménkem. Pokud podniky krachují díky inflaci, budou krachovat i při deflaci - problém není v prostředí, ale v neschopnosti prodat výrobek. Takže souhlas s Vaším vyjádřením a také vyjadřuji zklamání nad úvahou pana Hampla.

J. Maleček 26.11.2013 13:40

Já myslím, že ve všech těch Vašich úvahách o inflaci

(že by měla být 0%, nebo 0,1%) chybí jeden prostý bod. Ano, inflace  znehodnocuje úspory. Ale rovněž tak znehodnocuje (tj. snižuje jejich relativní hodnotu) dluhy. A voooo tom to je. Už tu někdo dokazoval, jak si stát tímto krokem snížil úrok u emise dluhopisů. A platí to mnohem obecněji. Někde to vysvětloval tuším Pavel Kohout, (který by měl ekonomice trochu rozumět), nevím jestli ho budu citovat přesně. Je-li roční růst celkového zadlužení státu třeba 5%HDP (tj.loni bylo např. 40% a letos je 45%, díky úrokům, deficitnímu rozpočtu atd.) je třeba těch 5% nějak umazat, nemá-li zadlužení růst přes všechny meze. Ideální by bylo umazat je růstem HDP, ale protože ideální věci neexistují, umaže růst třeba jen 2% a ty tři musí umazat hádejte kdo? No inflace přeci...

Jistě že mohly existovat USA s inflací 0,1% ročně. Ale to byla jiná doba, a především fungoval zlatý standard. Kdeže ty časy jsou?

S autorem většinou spíš nesouhlasím, ale dnes se dost strefil.

J. Plíva 26.11.2013 13:14

Re: Vražedná deflace:

Nějak nechápu, proč by za deflace by měly v bankách  být záporné úroky. Můžete to vysvětlit nebo opravit? Úrok je přece cena peněz - nebo by aspoň měl být.

ČNB říká, že deflace je nebezpečná proto, že způsobí bankrot  podniků, které neunesou pokles cen, načež  vzniknenezaměstnanost atd. a jakási "deflační spirála".  Ale takové bankroty jsou přece ozdravný proces. Vyvolávání strachu z deflace mi připadá jen jako ubohá záminka. Není důvod, aby ČNB udržovala v chodu i  podniky s neefektivní výrobou. Sociolog Hampl mě velice zklamal.

P. Vaňura 26.11.2013 12:58

S komunistickým okradením občanů to má společné

leccos, ale zásadně se to liší v MÍŘE toho okradení. Je ro rozdíl příjít o 6% peněz a přijít o všechno!

P. Vaňura 26.11.2013 12:54

Znovu opakuji, že mezi lety 1870 a 1910 byla v USA

iflace 0,1% ročně. Už z toho je vidět, že inflační cílení je nesmysl.

R. Langer 26.11.2013 12:48

Re: Já jsem se zastavil u bodu č. 3

Protože to jsou zloději a podvodníci!

V. Vaclavik 26.11.2013 12:44

Re: ČNB jen dělá svou práci

Taky jsem cekal, ze Hampl v clanku CNB 'shodi', tedy ze rekne, ze spravne nema ve svobodne spolecnosti zadne misto, ze je to 'instituce socialisticke meny', ale pokud ji mame, pak se nesmime divit, ze provadi kroky ktere provadi.

R. Langer 26.11.2013 12:40

Re: oprava

Ony to jsou základní ekonomické zákony, na nich není nic zvláštního, ani podivného, ale tyto zákony jsou dnes ČNB vykládány jaksi značně alternativně (zcela v duchu EU) - třeba například tím, že když lautr všechno zdražíme, tak dosáhneme ozdravení a oživení průmyslu... :-P

Na to člověk skutečně nemusí být žádný finanční expert, aby viděl, co je to za blbost...

J. Horálek 26.11.2013 12:39

Já jsem se zastavil u bodu č. 3

Autor v bodě č. 3 píše: "ČNB dlouhodobě cílí na 2 % ročně."

Moje otázka zní: Proč na 2% a ne na 0%? Peníze by se přece neměly znehodnocovat.

Úkolem ČNB podle Ústavy je následovné:

"Čl. 98 Česká národní banka je ústřední bankou státu. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu; do její činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona."

Cenová stabilita přece znamená inflaci 0%! Proč nejedná ČNB podle Ústavy?

R. Langer 26.11.2013 12:29

Hm, zastavil jsem se u bodu jedna

a dál jsem už nečetl.

1) ČNB je instituce, která má za úkol – mimo jiné – udržovat správnou míru inflace.

A na to jste pane autore přišel jak, že míru inflace stanovuje nějaký ústřední orgán? Zřejmě studiem politické ekonomie, to by bylo asi tak nejpravděpodobnější, tam je to běžné... :-P

L. Novák 26.11.2013 11:35

Re: Pane Hampl,

S komunistickým okradením občanů v roce 1953 sotva.

L. Novák 26.11.2013 11:33

Re: oprava

Ano. Z pohledu občana jde jednoznačně o znehodnocení měny, které vede k poškození drtivé většiny občanů ČR.

Se stabilitou měny a cílem ji dlouhodobě udržet se zdá být krok ČNB z pohledu laika těžko slučitelný a vysvětlitelný.

J. Barto 26.11.2013 10:51

Re: oprava

Oprávněně se podivil v "Kavárně" pan Musil nad tím, co se najednou vynořilo finančních expertů, kteří všechno vědí lépe než ČNB.

A to prosím bez patřičných podkladů, analýz a konzultací.

Klobouk dolů !!!

V. Mlich 26.11.2013 10:45

oprava

A skoková změna kursu je pravý opak stability - nějak se to ztratilo. Taky odstavců dovoluje Pes málo :-(

V. Mlich 26.11.2013 10:44

ČN sabotuje vlastní práci

1. Hlavním úkolem podle zákona o zřízení ČNB není inflační cíl, ale STABILITA MĚNY. A skoková změna kursu

2. Inflace není cíl, ale jen ukazatel, indikátor. Lidi přicházejí o práci, když je nadvýroba, anebo když je spotřeba omezená tím, že stát vybírá příliš vysoké daně. Žádné cílení s tím nemá nic společné.

3. 2% je jen hranice, přes kterou už tento ukazatel indikuje nebezpečný stav. Takž ČNB nemá cílit přesně na tuto hodnotu, jen bránit jejímu překročení. Stejně tak deflace přes 2% by byla nebezpečná. Ideální stav je 0% = stabilní měna. Ale bankéři mají raději inflaci, na ní se lépe vydělává, a ještě raději ji mají politici, mohou tak obírat lidí nejen v daních, ale i splácením státního dluhou znehodnocováním úspor občanů.

4. Ztrátu pracovních míst způsobí právě ten jejich krok. Lidi za stejné množství peněz méně nakoupí, t.j. klesne spotřeba a fabriky budou muset nadbytečné lidi propustit.

5. je jen spekulace. Obecně lze očekávat, že bude tím hůř, čím víc násilných zásahů proti trhu ČNB provede.        6. Závěr: Na ČNB je nutné podat trestní oznámení, ale nejlépe je úplně rozprášit.

R. Szewczyk 26.11.2013 10:34

Re: Opravte mne, pokud se výrazně pletu

bo jen debil v deliriu by to udělal,teda dal zdarma zlato za jakýsi potištěný hajzlpapír,vlastně znehodnocený tím tiskem

R. Szewczyk 26.11.2013 10:31

hi hi hi

pane Hampl,k bodu 1 až 4,špatně,předně se třeba zamýšlet nad vůbec potřebou cedulové banky,dále nemluvte nesmysly o penězích,když se jedná o platidla,Ve jménu pseudosocialistických experimentů,chcá se psát extrementů,jsme nuceni přijmout hodnocení své práce s hora,nikolivěk to nechat na trhu,a ešče se tomů tleská,je dále zajímavé,že na to je unás paragraf,který znemožnuje správné pojmenování onoho jevu

J. Kratochvíl 26.11.2013 10:30

Pane Hampl,

neprovokujte takovými to texty občany nebo se naštvou a provedou tentokrát defenestraci v ČNB a to bez vysvětlování a další komunikace. ČNB provedla lumpárnu, která je srovnatelná pouze s komunistickou měnou v roce 1953.

P. Joch 26.11.2013 10:18

ČNB jen dělá svou práci

Také Vás irituje nadpis tohoto článku?

Takhle se přece v Norimberku hájili nacističtí generálové i šéfové koncetráků. Oni za nic nemohli a vlastně byli obětí systému. JEN DĚLALI SVOU PRÁCI.

Můj názor je, že než takto dělat svou práci, tak radši nedělat nic.

J. Kraus 26.11.2013 10:06

Re: Opravte mne, pokud se výrazně pletu

Ano, všechno by se dalo pochopit kromě toho, proč ČNB nakoupila za ty vytištěné peníze nějaké jiné papírky místo zlata.

J. Heincl 26.11.2013 9:53

Re: bod 2

Když jsem četl o kauzalitě inflace a nezaměstnanosti, tak mě to také hned napadlo. Zdá se mi to úplně nesmyslné.

P. Joch 26.11.2013 9:44

bod 2

Mohl by nám Hampl vysvětlit bod 2 svojí pohádky o hodném, dobrém a starostlivém centrálním bankéři?

Kdo přijde o práci, pokud inflace bude 1% místo 2%? Mě nenapadá absolutně nikdo. V situaci, že ekonomika je stabilní (neříkám, že prudce roste, ale JE stabilní) a kurz koruny je stabilní, tak přece nikdo o práci nepřichází.

Pořád dokola nám cpou do hlavy pohádku o vražedné deflaci. Čím poškozuje ekonomiku slevnění energií? To je přece pro ekonomiku blahodárná živá voda, po těch letech co šla elektřina, plyn i benzín pořád nahoru. No Singer to vidí jinak..

D. Krajíček 26.11.2013 8:31

Vražedná deflace:

Zatím jsem nikde nečetl vysvětlení, proč je deflace tak nebezpečná, tak nabídnu to svoje:

Jakmile se inflace přiblíží k nule nebo přejde v deflaci, veškeré úspory v bankách jsou úročeny zápornou úrokovou mírou. Obyvatelstvu se pak nevyplatí držet úspory v bance, když doma jejich hodnota utěšeně narůstá.

Banky tak ztrácejí likviditu, vybíranou/neukládanou obyvatelstvem a bankovní úředníci ztrácejí práci a nemají co žrát!

Jinak vše probíhá normálně, produktivita se zvyšuje a měna posiluje.

H. Grúbr 26.11.2013 7:09

V tom je kus pravdy

nic naplat, zlodějna to ale je a pokud se ČNB ohání nezávislostí, je "koordinovanost" sledu jednotlivých událostí - vydání dluhopisů -> předčasné ukončení jejich upisování -> a přes noc znehodnocení jejich výnosů více než náhodná, přičemž jakože nezávislá ČNB dostala úkol od Rusnoka, nebo Fišera, a celý efekt spočívá v tom, že si ČR půjčila bezúročně od svých občanů, aniž by oni s tím souhlasili (krádež!).

J. Mrázek 26.11.2013 6:03

Obyčejní slušní lidé nemají (na) dluhopisy..

Tudíž ztráta u nich je pouze znehodnocením koruny, zvýšením cen a "po zásluze bankéři ECB a ČNB potrestáni jdou klidně spát"...

J. Mrázek 26.11.2013 5:59

Bod 2. probíhá. Bod 4. je aktivní.

Poslední, finální  bod , je tudíž na dohled ...

J. Hlubek 26.11.2013 5:32

Opravte mne, pokud se výrazně pletu

Inflace je zvyšování objemu peněz mezi obyvatelstvem za současného růstu cen všeho. Někdy to dojde až tak daleko, že pro bochník chleba jdete s kufrem peněz. ČNB vytiskla a vrhla na trh 200 mld. korun a zakoupila za ně eura. Tato eura ani vytisklé barevné papírky však v ekonomice nejsou, zůstalo jen zdražení všeho, takže se v podstatě nejedná o inflaci, ale o devalvaci. Podnikatelské subjekty nemají nejmenší důvod a ani prostor, zvyšovat platy, takže domácí poptávka nejspíš neporoste. ČNB má v úmyslu zakoupit za ztržená eura americké, toxické dluhopisy. Každý občan USA, včetně kojenců, dluží v přepočtu víc než 1 milión korun, kam se na to hrabe našich 180 tisíc. Chtěl bych poznat někoho, kdo si myslí, že takto investované peníze ještě někdy uvidíme, možná ano, ale koupíme si za ně tak akorát bochník chleba. Vždyť ani naši věřitelé své pohledávky neuvidí. Ekonomice nejvíc prospívá stabilita a přirozený vývoj kursu měny, nikoliv inflace nebo devalvace. Až čas ukáže jaké následky rozhodnutí bankovní rady mělo.

K. Pavlik 26.11.2013 4:10

Ona to ta CNB nema jednoduche

Ona to ta CNB nema jednoduche - neni legrace zit pobliz velkeho bratra. Pred rokem byly kanadske noviny plne lepsich zitrku. Od te doby kanadsky dolar stratil 15% proti velkemu bratrovi (USA dolar). Ted jsou kanadske noviny zase plne deflace. Je asi jeden rozdil proti Cesku- nikdo moc nenadava narodni bance - kazdy tak nejak chape ze si s nami velky bratr dela co chce a sance kanadske banky neco menit na chicagske burze je dost diskutabilni. Moji znami mne rikaji ze jsem pesimista no ale ani oni si nemysli ze nase banka muze porucit vetru desti.