27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
honzak 3.8.2009 11:47

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

"co se stane pri havarii baterie se vsi tou energii, co v ni je schovana ?" nemělo by se stát nic. Musí to být jištěno proti přetížení i zkratu, navíc tam bnude muset být i odpojovač.

Při havárii vozidla bude asi větší problém, nicméně srovnatelný s proražením nádrže konvenčního vozidla se spalovacím motorem.  Nějaký "mezideskový" zkrat by asi mohl zapálit, vnitřní odpor trakční baterie bude hodně malý!

R 3.8.2009 13:37

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

No, bude to směřovat k rozdělení velké baterie na řadu samostatných menších baterií  hlídaných kompletně elektronikou. Teď myslím hlídání nabití a zejména vybití baterie.

honzak 3.8.2009 13:42

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

ano, jako v mobilu. S tím, že by se pak mohly měnit "u pumpy" za nabité, čímž by se ušetřilo za kompletní rekonstrukci rozvodů 22 kV zejména ve městech (aby utáhly takové to "domácké nabíjení").

Yowda 3.8.2009 17:40

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

a každá pumpa bude mít svůj ekologický zdroj elektriclé energie - větrnou, či bioplynovou elektrárnu, pumpy kolem Slapské přehrady a Mácháče budou mít příbojovou...

honzak 3.8.2009 18:53

Re: Elektromobily jako "uspora" CO2

myslím, že mezi ekoblby by to někdo mohl vzít vážně!

Juggernaut 3.8.2009 8:48

Prius vs. Hummer

Cela studie, na kterou se příspěvek odkazuje, je http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf

Shrnující komentář s rozumnou délkou na přečtení: http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Hidden%20Cost%20of%20Driving%20a%20Prius%20Commentary.pdf

Osobně mi studie připadá jako přesný součet nepřesných dat. Přesto je asi možné ji jako orientačně správnou brát, pokud počítáte s hodně velkou možnou chybou. Nejpochybnější asi je počet celkově ujetých kilometrů, kde se pro Prius počítá s 100 000 mílemi, zatímvo pro Hummer s 300 000 mílemi. Mýslím, že málo vlastníků Hummerů ujede tolik - i když Amerika je Amerika a denní dojíždění do práce ve vzdálenosti 100 km není nic neobvyklého...

Odpověď tvůrců studie na argumentaci ohledně celkově ujetých kilometrů je zde: http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Why%201001000%20Miles%20for%20Prius.pdf

[][][][]

Ludva 3.8.2009 8:45

Kdyby to šlo,

tak by se to dávno už dělalo ve velkém. Ale ono to lze dělat jen s dotacemi v malém měřítku. To se týká hlavně elektromobilů a vodíkového pohonu.

JJ 3.8.2009 13:56

Re: Kdyby to šlo,

Prvni jaderne elektrarny byly radove drazsi, nez ty soucasne... Vodikovy pohon je ve fazi vyvoje a testovani. Nic vic, nic min. Systemy na rekuperaci brzdne energie (pouzivane myslim sveho casu v nasich trolejbusech) a to jak elektricke, ci na bazi stlaceneho plynu se dnes vyviji a to hlavne diky vysokym cenam ropy a prospektu jejich dalsiho rustu. Ryzi elektromobil je zatim prilis draha hracka s omezenou moznosti vyuziti, nicmene jsou nekde uplne jinde, pokud srovnate se stavem z pred 5ti lety.

JJ 3.8.2009 8:30

Prius ma kolem 100kW v kombinaci

Elektromotor reaguje navic rychleji, nez spalovaci motor Fabie (zazehovy nemluve), zvlaste pokud ten spalovaci neni tocen do velmi vysokych otacek. Kolik ma ta pomerovnana Fabie? Navic ropu na benzin dovazime a ten dovoz je stale slozitejsi, pokud jsem si mohl vsimnout.

Prave hybrid s rekuperaci energie muze byt hode dobrou technologii, zvlaste pri vysokych cenach ropy - pote, co byla cena ropy az 140 $ za barel se v US objevili hybridy jako houby po desti.

Co se baterii tyce, pocitate s recyklaci starych baterii (coz by bylo u elektromobilu jednoduche, dokonce povinne, myslim), nebo cely ten retezec dul upranva slevarna vyroba?

Fišta 3.8.2009 9:22

Re: Prius ma kolem 100kW v kombinaci

http://osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=3503

honzak 3.8.2009 9:35

Re: Prius ma kolem 100kW v kombinaci

Trochu mi nesedí Ni-Cd baterie! Její paměťový efekt býval děsivý (zkušenosti s bateriovými osciloskopy). A dát to jako pomocnou trakční baterii, která je de facto trvale dobíjená a nikdy nevybitá do mrtě je minimálně podivné!

Talián 3.8.2009 21:55

Re: Prius ma kolem 100kW v kombinaci

Myslím, že doba zraje k sepsání nového "Opravníku obecně oblíbených omylů" Teď jde jen o to, kde vzít nového p. Součka.Vzpomeňte co se nablábolilo, když se narodil Wankelův motor a kde je dneska.

JJ 3.8.2009 12:38

Re: Prius ma kolem 100kW v kombinaci

Ten clanek je lehce mimo. Nickel japonci spise berou z Australie a dalsi generace Priusu bude recyklovat stare baterie, obdobne jako treba vinuti elektromotoru apod - ten vypocet tak vyjde lehce jinak, rekl bych.

Navic micha dokupy energii a cenu. Pricemz cena, spotreba a zivotnost jsou zname veci (cena je znama z trhu aut). 

i.h. 3.8.2009 13:47

Energie a cena

jedno jsou, i kdyz se ruzni socialiste snazi delat ceny umele.

JJ 3.8.2009 13:51

Re: Energie a cena

Nevsiml jsem si, ze by se ty clanky pres hyperlink updatovaly podle ceny energii na trhu. Ci alespon zminily cenu pouzitou v predpokladech. Nerkuli,a by mely nejakou sensitivity analysis.

Navic nepochybne zapocitaly energii na "likvidaci baterii", misto zapocitani pozitivniho dopadu v dusledku recyklace. Pile of sheet, nic vic.

O. M. 5.8.2009 21:16

Re: Prius ma kolem 100kW v kombinaci

Ni-Cd snese vysoké proudové zatížení, což je pro použití v trakci podstatné. A určitě není problém čas od času ho vyždímat až na dno.

Michal 3.8.2009 8:29

Vlak versus letadlo

A co víc, při započtení "emisní" stopy železniční infrastruktury dělá železniční doprava větší emisní zátěž CO2 než letecká velkými letadly. Samozřejmě ne u krátkých vzdáleností.

honzak 3.8.2009 8:47

Re: Vlak versus letadlo

velmi zajímavé tvrzení! Ona letecká doprava nemá pozemní infrastrukturu? Něco mi říká, že ji mít bude. Letiště, radiolokace, sklady PHM, opravny, dispečerská pracoviště, atd.

Yowda 3.8.2009 12:58

Re: Vlak versus letadlo

kupříkladu Francouzi tuhle konali pokus s letadlem, které nepotřebuje letiště na přistání, ale nějak se to neosvědčilo...

honzak 3.8.2009 13:43

Re: Vlak versus letadlo

asi jim v "oběhu" strojů, obsluhujících danou linku vypadnul hydroplán....

Jura Jurax 3.8.2009 18:58

Re: Vlak versus letadlo

Hm ... že by dospěli k vrtulníku?

O. M. 5.8.2009 21:06

Re: Vlak versus letadlo

Ten článek hezky míchá hrušky s jabkama. Je vidět, že je okurková sezóna a "není o čem psát"

PPP 3.8.2009 7:09

má to smysl

Na rozdíl od fantazií zelených nadšenců, experimenty s elektrickým pohonem vozidel smysl mají. Technika se totiž postupně vyvíjí a dnešní elektromobily a hybridy se postupně zdokonalují. První parostroje, lokomotivy a automobily byly také málo účinné, neekonomické a nespolehlivé. Byly ale na rozdíl od větru a řepky, schopné dalšího vývoje.

Jezek 3.8.2009 7:36

Re: má to smysl

Experimenty mají určitě cenu a to i ty, které se můžou zdát dnes nesmyslné. Problém ale je, že se dotuje ne výzkum, ale plýtvá se na dotace na výrobu neekologických a neekonomických strojů. Od slunečních, větrných, příbojových a já nevým jakých ještě elektráren po různé hybridní automobily, elektromobily apod.

Yowda 3.8.2009 13:04

Re: má to smysl

když se na to podíváte z hlediska Cimrmanových slepých cest, tak se defakto jedná o výzkum. Potomkům může naše generace říci: "Cesta slunečních, větrných, příbojových elektráren je slepá. Tudy ne! " 

A budou to zkušenosti k nezaplacení...:-D:-D:-D

Jenda 3.8.2009 18:09

Re: má to smysl

Ale ona ta cesta jako takova neni slepa. Slepe je jen cpani fofrniku, fotovoltanickych clanku a podobne nekam kde nejsou efektivni. Prave kvuli nesmyslnym dotacim. Ktere mimo jine zpomaluji vyvoj. Protoze proc vylepsovat fofrniky, kdyz staci postavit to co uz umime a stat nam za to nasype do kasicky. A nejakych par procent o ktere bychom mohli zvysit efektivitu? Na co? Dotace nam staci.

honzak 3.8.2009 6:07

technicky vzato

stále chybí POUŽITELNÁ trakční baterie. Tedy baterie schopná v dopravním prostředku poskytovat řádově desítky kW výkonu po dobu nutnou k ujetí cca 400 km s tím, že její dobití (lépe výměna "na pumpě") proběhne za dobu srovnatelnou s natankováním tekutého paliva a za zhruba stejné peníze.

Televizor včera ukázal předprojektové nadšení Japonců, kteří hodlají vyrábět elektromobil v rozměrech CITROENU C1 s akčním rádiem 160 km (100 mil).... LI-ON baterii bude mít zákazník v pronájmu, protože jinak by to auto nezaplatil.... Technicky i ekonomicky nesmysl, ale je to úžasně ekologické.....

JK 3.8.2009 9:41

Re: technicky vzato

"technické i ekonomické nesmysly" byly u všech aplikací vynálezů. Např. železnice, automobil, letadlo. Vývoj jednotlivých komponent začínal velmi těžce a teprve drobnými zlepšeními se za pár let ukázala životaschopnost a nastala nová éra. Hluboce věřím, že nastává doba elektromobilů, neboť: 1. američané investují obrovské prostředky do elektromobilu, 2. japonci cítí příležitost a už mají primární použitelné řešení, 3. v USA zjistili, že 90% aut ujede za den maximálni 40 mil, cca 65 km (mimochodem můj denní průměr po Praze je 70 km), 4. pomocí jaderné elektrárny je možné vyrobit el. energii lacino, problém se skladováním elektřiny by se velmi zjednodušil nočním nabíjením baterií a srovnalo by to noční propad spotřeby

Vaše hodnocení mi proto připadá jako poněkud přepojaté a "evropské". Myslím tím, jako že my v Evropě jsme ti nejchytřejší. Něco jako příprava na minulou válku.

Tx 3.8.2009 10:21

Re: technicky vzato

No, ono je fakt, že většinou člověk ujede denně pár km. Jenže občas jede na chalupu (já cca 80 km) a občas na dovolenou (loni 1. den 1246, druhý 636km) přes Německo 140 km/h, přes Francii 120-130, a to by holt ten elektromobil dost těžko zvládl. A aby měl jeden 2 auta, to u nás asi těžko...