3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Slow&Timid

Filmová série Fast&Furious mě dlouhou dobu míjela. Béčková popcornová zábava nerespektující zákony fyziky a logiky, ve které hrají větší roli auta než lidé, nezapadla do profilu slušného vysokoškolského studenta navštěvujícího art kina a vášnivě diskutujícího o stupni citového odcizení ve filmech Michelangela Antonioniho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 30.1.2016 0:37

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

No, 1 kWp nainstalovaného výkonu zaujme plochu přibližně 8 metrů čtverečných fotopanelů panelů. (http://www.solar-liglass.cz/fotovoltaicke-dotazy-a-odpovedi/88-potreba-plochy-na-1-kwp.html)

kWp je jednotka špičkového výkonu fotovoltaické elektrárny (p = peak). Jedná se o výkon fotovoltaické elektrárny při standardních testovacích podmínkách (STC = Standard Test Conditions), které jsou: energie dopadá na fotovoltaický panel kolmo a má hodnotu E = 1 kW/m^2, průzračnost atmosféry Am = 1,5, teplota článků T = 25°C. Skutečný výkon je menší.

Jeden instalovaný kWp je schopen vyrobit přibližně 1 000 kWh/rok a zabere mezi 8–10 m2 plochy. Elektromobil má (vygůgleno) spotřebu 10 až 15 kWh na 100 kilometrů (neurčeno jaký - jestli vozítko rozměru Škody Citygo nebo Škody Superb Combi 4x4). Pak za rok lze z těch 8 až 10 m2 najezdit teoreticky řekněme 6 600 až 10 000 km; v praxi to bude o nejmíň 20 procent míň - účinnost dobíjení etc. Každodenně tedy nanejvýš 14 až 20 km. Na běžnou střechu rodinného domku se prý vejde 50 až 70 m2 panelů (vygůgleno), takže cifry by se daly násobit řekněme pěti, což by už na dojíždění do práce mohlo stačit. Ovšem musíte mít ten rodinný domek se střechou vhodně orientovanou - u třináctipatrového paneláku se stovkou partají by to asi nešlo :-)

Ekonomii celého systému (cenu solárů, akumulátorů potřebných ke kumulaci energie když auto není doma a dalšího příslušného vybavení a údržby plus cenu elektromobilu) si netroufám odhadnout, stejně tak si netroufám odhadnout věrohodnost vygůglených údajů.

L. Novák 30.1.2016 0:26

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Bingo! :-)

L. Novák 30.1.2016 0:23

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Já reagoval na váš žvást:

"Autor: J. Šimek 066 Datum: 29.1.2016 10:51

V Německu jezdí dnes kolem 50 000 elektromobilů."

Vy jste jako ten trouba "Rada"... :-)

B. Hamáček 29.1.2016 23:39

Zelení

Zelení jsou největší vědomí škůdci přírody a lidstva jako celku.

V. Braun 29.1.2016 22:04

Kam zmizela matematika?

Nejsem obhájcem elektromobilů, nicméně zdá se, že autor nějak zapomněl matematiku. Podezřelá je mi například tato věta: na každé patnáctiprocentní navýšení stavu elektromobilů v ČR potřebujete další Temelín.

Za prvé, nějak není zřejmé co je 100%, současná úrověň elektromobilů asi ne, protože to by znamenalo, že již dnes elektromobily spotřebovávají výkon několika Temelínů, tedy tolik co je zhruba celková spotřeba elektrické energie v celé ČR. Dále když se použije konstukce "každé patnáctiprocentní navýšení" tak se obvykle automaticky předpokládá, že se současně zvyšuje základ, tedy není 15% jako 15%, každých dalších 15% je v absolutní míře více. Tedy nemůže to být pokaždé "další Temelín".

Můj verdikt: autor by si měl znovu kriticky projít svoji disertační práci, jinak by se mohl při obhajobě setkat s nemilým překvapením.

J. Pechouš 29.1.2016 20:16

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Z toho byste chtěl jezdit denně do práce? Co jste měl z počtů?

V. Kolman 29.1.2016 19:10

PROBLÉM DEFINITIVNĚ VYŘEŠEN!

Do každého elektromobilu nainstalovat 3fázovou zásuvku a z té elektromobil kdykoli nabíjet. Třeba i za jízdy. Jak prosté - milý Wattsone :-))

J. Šimek 29.1.2016 18:50

Re: Pochopitelně, že je elektromobil slepá cesta, ale..

A o kolik řádů očekáváte menší počet elektrovozů do pěti let, že jsem tak smělý ? :o)

J. Šimek 29.1.2016 18:49

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Jé, vy krásně kecáte. Koukněte na poslední větu úvodního příspěvku a dozvíte se, že diskutér první vozy v Německu teprve očekává :o)

J. Šimek 29.1.2016 18:46

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Nemám. Myslím nenáviděné FV, vrtule a podobně, co si může každý namontovat na barák a jejich špatně řiditelnou výrobu elektrické energie namířit do baterky svého auta.

J. Pechouš 29.1.2016 17:54

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Mohl byste mi vysvětlit pojem "personální alternativní zdroj." Snad nemáte na mysli tření ebonitové tyče liščím ohonem?

L. Novák 29.1.2016 16:51

Re: Pochopitelně, že je elektromobil slepá cesta, ale..

Pak si ovšem dovolím připomenout, že potřebná kapacita akumulátoru v mobilu (řád 1000 mAh = 1 Ah) je o několik řádů menší, než nutná kapacita akumulátoru potřebného k pohonu automobilu... :-) A to už jsou samozřejmě úplně jiná čísla, co se množství surovin týče. :-P

Jenom pro porovnání: startovací akumulátor běžného automobilu má zhruba 40 - 50 Ah, a na ten se rozhodně elektromobil provozovat nedá. Tak si to přepočítejte na těžitelné zásoby lithia na Zemi (za použitelnou cenu). :-P

L. Novák 29.1.2016 16:42

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Google s odkazy nesouvisejícími s tématem sem zhusta vkládá zelený magor "Rada", takže očekávám, že když sem plácnete číslo, tak alespoň uvedete, co je tím míněno a kolik je automobilů ve stejném teritoriu se spalovacími motory. :-)

50.000 ks čehokoliv je na řádově osmdesátimilionový německý národ žalostně málo.

J. Šimek 29.1.2016 16:36

Re: A pan Rada si ani nekvákne

Tak on určitě čekal, až ho k tomu vyzve slušňák C.Hulka :o)

J. Šimek 29.1.2016 16:35

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Zkuste teda nejdřív zagooglit, když se chcete zapojit do diskuze a netušíte, o čem to vlastně je :o)

J. Šimek 29.1.2016 16:33

Re: Pochopitelně, že je elektromobil slepá cesta, ale..

jistě, vy ne?

L. Novák 29.1.2016 16:10

Re: Pochopitelně, že je elektromobil slepá cesta, ale..

Mobilem tady míníte telefon? :-)

C. Hulka 29.1.2016 16:08

A pan Rada si ani nekvákne

on tak umí pastovat odkazy a blábolit, když jde o fakta a reálná čísla tak drží tlamu.

L. Novák 29.1.2016 16:07

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

On se taky do nákupu elektromobilu nikdo soudný moc nehrne. ;-)

L. Novák 29.1.2016 16:06

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Co je to za elektromobily? Automobily certifikované pro provoz na silnicích a dálnicích, a nebo jen vozítka na akumulátory používaná ve výrobních halách? Takových je hodně i v Česku... :-D Jeden takový vozík jsem viděl, měl spoustu nectností, a dělníci raději používají na převážení skříní ten obyčejný - na lidský pohon... :-P

L. Novák 29.1.2016 16:00

Re: Skvělá formulace :

Zkuste dát mobil s Li-ion akumulátorem do mrazáku. To samé se stane s elektromobilem v mrazu. :-)

L. Novák 29.1.2016 15:57

Re: Ty špičky

Elektromobily v masovém nasazení jsou nesmysl. Normální pracující člověk nikdy nevyhodí miliony za technologickou specialitu, která je extrémně drahá.

L. Novák 29.1.2016 15:54

Re: Žádné elektromobily v Česku nebudou!

Potíž je, že ta vládní parta rudozelených pitomců určitě zavede nějaký zvýhodněný tarif pro ty, co budou potřebovat dobíjet elektromobil. A ti ostatní jim to samozřejmě zaplatí...

B. Graf 29.1.2016 12:50

Žádné elektromobily v Česku nebudou!

Nabíječka elektromobilu vyžaduje ještě silnější jistič, než jaký má babka s elektrickou troubou nebo dědek s cirkulárkou, proti nimž se v posledních dnech vzepjal nelítostný vyhlazovací boj.

J. Šimek 29.1.2016 12:30

Re: Ty špičky

Ještě jednou koukněte na arguentaci v článku. Autor tvrdí, že všichni musejí mít v každém okamžiku k dispozici rychlonabíjení, protože žádné smart technologie se nesmějí používat :o)

J. Šimek 29.1.2016 12:25

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

Trošku bych přibrzdil vaše pobouření. Autor totiž postavil svoji argumentaci na tom, že jiný způsob, než rychlonabíjení není možný a že smart technologie nejsou možné.

Samozřejmě, že lže.

Naopak využití personálních alternativních zdrojů pro uložení jejich produkce elektřiny na el.vozy sedí, jak jandákova prdel na hrnec. Naprosto drtivá většina majitelů el.vozů by s takovým systémem bohatě vystačila. Ti ostatní holt el.vozy využít nemohou a musejí vystačit s klasikou.

P. Dvořák 29.1.2016 12:14

Re: Copak postavit Temelín, to je hračka.

No vidíte, je to vlastně pár elektromobilů a už se mohlo vypnout pár jaderných elektráren.

Ale já jsem to myslel tak, že dejme tomu při jakém dalším a dalším množství elektromobilů budou Němci most vypnout další a další jaderku?

Ideálního stavu dosáhnou tehdy, když budou jezdit jenom elektromobily a tím pádem budou moct Němci odstavit nejen všechny jaderné, ale i tepelné elektrárny.

A zavládne zelený energetický mír :-))

J. Kraus 29.1.2016 11:30

Re: Ty špičky

Jo a ještě dramaticky posílit přenosovou soustavu, což by při poměrech v Německu mohl být větší problém než jen navýšit instalovaný výkon.

J. Kraus 29.1.2016 11:27

Ty špičky

by nemusely být, „noční“ proud se zapíná centrálně podle vytížení sítě přece už teď. A nabíjelo by se hlavně přes noc, kdy v současnosti elektrárny jedou na minimum. Kolik Temelínů by se muselo přistavět, je možno odhadem spočítat, jenže nejsou k disposici přesné vstupní údaje. Především kolik minut denně je průměrně každé z milionů aut v provozu a tedy jaký výkon by bylo třeba zajistit, plus kolik procent by se nabíjelo v noci a kolik přes den. Divné je, že někde ty údaje jistě jsou, ale mlčí zelení, ti pochopitelně, ale i nezelení. Tím odhadním výpočtem by Německo, pokud v roce 2035 zakáže provoz osobních aut se spalovacím motorem, muselo do té doby postavit pět Temelínů nebo 20 000 dvoumegawattových větrníků při jejich účinnosti 25%.

M. Prokop 29.1.2016 11:08

Tak by mne jen zajímalo,

zda si tohle spočítali příznivci elektromobilů a OZE.

Pokud ano, jsou škůdci, pokud ne, tak blbci.