2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Dieselgate (2)

Běžný zákazník nebyl „podvodem” nijak poškozen. Když sedíte v autě, je přece jedno, kolik to auto produkuje emisí. Jde vám jen o to, abyste bezpečně dojeli do cíle.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Vejr 4.11.2015 8:06

Co je norma?

Vidím, že ne každý zdejší diskutující článek pana Breziny pochopil (viz Pivoda). Dle mého názoru článek mluví o stanovení optimálních norem, což je v Evropě a hlavně u nás často problém, jak u ovzduší, vody, ale i třeba u povoleného množství alkoholu u řidičů.Pokud nejsou kvalitní normy, tak to vždy musí vést k jejich obcházení a třeba podvodům. Já dodržuji Německou normu 0,5 promile alkoholu v krvi. Vyhovuje mě od r. 57 se jí řídím, nikdy jsem autem neboural a tak tato moje praxe je kritériem teorie, že Němci mají dobrou normu. Lituji W, že do toho spadli, neb jejich auta jsou výborné a tento neřád je poškodil.

M. Pivoda 4.11.2015 9:31

Řešíte špatný problém

Nehrajte se, prosím, na psychoanalytika a nesnažte se hádat obsah mysli. Nejde vám to. Můj diskusní příspěvek (viz níže) v podstatě říká, že Brezina řeší špatný problém (vzhledem k historické době, ve které žijeme, rok 2015).

A jako občan demokratického státu nemohu přijmout Brezinův návrh řešení jeho problému, totiž: "... Vzhledem k okolnostem je to prostě omluvitelná lež. ..." Není. Možná ano na Institutu Václava Klause, odkud byl Brezinův příspěvek přijat.

P. Štěpánek 3.11.2015 11:51

Nesouhlas

Jelikoz s bodem 1 a 2 nesouhlasim a nejsou pravda, neplati ani 3. Na vizitce ekolog a muze kecat do vseho, to je bod 4, a taky neplati. Ze splodiny zabijeji je fakt, ze vw za to muze je fakt a svadet vse na G.je hodne lacine vec

R. Langer 3.11.2015 13:03

Re: Nesouhlas

Hm, a třeba ty zplodiny vůbec nezabíjejí tak, jak se říká, a je to lež. Co vy na to?

J. Novotny 3.11.2015 14:10

Re: Nesouhlas

U NOx nemá nikdo nejmenší důvod lhát o jejich škodlivosti. Naopak.

B. Rybák 3.11.2015 23:49

Re: Nesouhlas

http://www.vitejtenazemi.cz/vzduch/index.php?article=169

M. Hoblík 3.11.2015 10:47

Ten autor...

To je ale blb!

K. Frauknecht 3.11.2015 11:13

Re: ???

Pravyl inženýr.

M. Pivoda 3.11.2015 10:25

Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Březina: "... Automobilky to kvůli tomu dostalo do situace, kdy se musely rozhodnout: „Buď zavřeme krám, nebo budeme vyrábět dál, ale pak musíme podvádět. ...”

Je evidentní, že tato doba (rok 2015) si již nutně žádá více technologů než ekonomů (někdejších privatizátorů neschopných vytvořit novou hodnotu). Březinův slint bych přeformuloval následovně: Automobilky se dostaly do situace, kdy by měly zvážit: "Vyplatí se nám inovovat starou technologii (Diesel), nebo již přejít na novou technologii (elektromobil)?"

Dvě poznámky:

1. Nový obchodní model: Elektromobily také spíše tlačí ke sdílení automobilů (sociálně ekonomická inovace), než vlastnění tohoto dosud poměrně drahého výrobku.

2. Frajer Elon Musk vyrábí elektromobil s již dostatečným dojezdem, který je ale zatím dost drahý. Elon je frajer, protože nepatentuje a spoléhá se na to, že bude rychlejší než "dinosauři" z let minulých. A zatím se mu to skutečně daří, zejména když jsou u moci ekonomové-administrátoři.

P. Švejnoch 3.11.2015 10:55

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Slintáte spíše Vy.

To méně důležité: Autor se jmenuje BREZINA.

To důležitější: Elektromobily jsou drahé, proto nepříliš obchodně úspěšné - tedy chybí to nejdůležitější: Poptávka po nich. Takže ano, otázka pro automobilky zněla, jestli zavřít krám nebo podvádět. Jak byste si asi v praxi představoval náhlé zrušení výroby a prodeje aut se spalovacími motory a jejich nahrazení produkcí elektromobilů?

A, což považuji za zcela zásadní: Svůj automobil hodlám i nadále vlastnit, protože mi to dává svobodu rozhodnout se podle aktuální situace sednout do SVÉHO automobilu a v případě nutnosti kamkoli jet. A navíc  - rozhodně žádné auto nehodlám sdílet s kdejakým joudou, který ho zničí nebo jinak zneschopní provozu, takže s carsharingem můžete jít, jistě odhadnete kam.

Až ten Váš frajer dodá na trh elektromobil se srovnatelnými vlastnostmi (např. dojezdem) za cenu srovnatelnou s autem se spalovacím motorem, možná si elektromobil koupím. Ale do té doby si můžete drahý šunt kupovat Vy a Vám podobní.

B. Hamáček 3.11.2015 11:28

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Nehledě na to , že např. elektra od BMW je designově , alespoň dle mého vkusu úděsná .

M. Pivoda 3.11.2015 12:15

Sledujte trendy, a pak vás nic nepřekvapí

Nemohu zde v rámci diskusního příspěvku dělat celou přednášku. Reaguji pouze na výrok "... náhlé zrušení výroby a prodeje aut se spalovacími motory ...".

Náhlé zrušení výroby jste si vymyslel vy sám, takže i vy sám nalezněte k takovému problému řešení.

P. Švejnoch 3.11.2015 12:35

Re: Sledujte trendy, a pak vás nic nepřekvapí

To víte, že ano... :-)

Takže to Vámi zmíněné byla nejpodstatnější pasáž mého příspěvku, že?

Jinak ovšem nepochybuji, že máte pravdu - na můj příspěvek, jak píšete, nemůžete reagovat.... Tedy hlavně proto, že jaksi chybějí argumenty, viďte? Takže jste si vybral tu (tedy podle Vašeho názoru) nejnapadnutelnější část mého příspěvku, a na té se budeme dále vrtět. Inu, pravý ekológista... :-)

Prý "frajer Elón Mask" - no já se z toho snad svalím... :-)

M. Pivoda 3.11.2015 12:55

Doporučuji další vzdělávání

Zvu vás do svého kurzu Inovace, bezplatně. Mezitím si přečtěte něco zde: https://sites.google.com/site/innovationconsultingbrno/

Jsem ochoten udělat přednášku o inovacích i pro Institut VK. Toto by ovšem byla nutně placená přednáška - žijeme přece v tržní ekonomice.

P. Švejnoch 3.11.2015 13:00

Re: Doporučuji další vzdělávání

No, tak tím se vše definitivně vysvětluje... :-D

B. Rybák 4.11.2015 0:21

Re: Doporučuji další vzdělávání

A kolik by jste za to, že by ji tam někdo vyslechl byl, ochoten zaplatit?

M. Prokop 3.11.2015 14:23

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Dojezd, cena nové baterie, ....

P. Janoušek 3.11.2015 11:41

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Já nevím. A napadlo už někoho, že elektřina pro auta se musí někde vyrábět a tím pádem komín čoudí někde jinde jen ne u mě v garáži?

Nebo to zvládne nekouřivá JE, ale to je samotný ďábel a satan. nebo to vše vyrobí větrníky a fotovaltika?

J. Novotny 3.11.2015 12:11

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

FVE je dnes již levnější než jaderná elektrárna - alespoň u JE v ČR. Elektromobilům stačí jeden krok v bateriích (můžou to být třeba nanokapacitory, ale taky něco jiného) a budou velmi výkonnou baterií pro nestabilní zdroje.

JE se dnes nezaplatí, což je u nás největší problém. Jinak by všichni chtěli stavět a prostavět část státního rozpočtu.

P. Švejnoch 3.11.2015 12:40

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

... a budeme nabíjet jenom když fouká vítr? Už se na to moc těším! :-)

A ten jeden krok u akumulátorů - ten nám ještě pořád chybí udělat, že? Jenže já nepotřebuji jezdit někdy v budoucnosti, já tak nějak potřebuji jezdit už dnes. Vy ne?

M. Pivoda 3.11.2015 12:58

Tesla Home Battery

http://www.teslamotors.com/en_EU/powerwall?redirect=no

R. Langer 3.11.2015 13:00

Re: Tesla Home Battery

Co jako tím odkazem máte na mysli? Krám jako každý jiný, nic skutečně použitelného v praxi.

P. Švejnoch 3.11.2015 13:10

Re: Tesla Home Battery

Hmmmm, úžasné.... To je ale normální lithium iontová baterie - proč sem dáváte takový zbytečný odkaz?

Takže ta baterie dává 2 kW stabilně (3,3 kW při špičkovém zatížení) a váží 100 kg... Kolik jich asi budeme potřebovat na pohon automobilu pane Pivodo? A jak těžký bude ten automobil, aby dosáhl výkonu srovnatelného s dnešními spalovacími motory? A jak drahá celá ta atrakce bude?

Opravdu jsem naprosto ohromen Vašimi argumenty... :-)

M. Pivoda 3.11.2015 14:31

Tesla Model S

http://www.teslamotors.com/en_EU/models?redirect=no

P. Švejnoch 3.11.2015 14:53

Re: Tesla Model S

Vaše neustálé odkazy jsou spíše nudné.

Takže co jsem se dozvěděl: Že Tesla má dojezdový dosah cca 440 km (což je méně než polovina dojezdu průměrného "spalovacího" automobilu), nabíjení trvá řádově (tedy spíš o dva řády) déle, než tankování, zato cena základního modelu Tesly je přes 2.600.000,- Kč (předpokládám bez DPH - zapomněl jsem se podívat).

A to se vyplatí...!!! :-D

Co tam máte dál?

M. Pivoda 3.11.2015 15:41

Vhodné pro současné elektromobily

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sd%C3%ADlen%C3%AD_aut

J. Novotny 3.11.2015 14:05

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Pokud bude foukat nabijete levněji, pokud budete potřebovat dobít hned, tak si to koupíte za aktuální cenu.

Nanokapacitory mají rychlé nabíjení, nevadí jim zima a mají prakticky neomezený počet cyklů. Do vývoje jde velké množství privátních peněz, kdo bude první, obrovsky vydělá. Jeden z příkladů:

http://ecomento.com/2015/10/13/bosch-developing-electric-car-battery-of-the-future/

Výše v pohodě zdvojnásobí současný dojezd s nabitím 15 minut - pro drtivou většinu běžných použití plně dostačující. A pokud se jim to povede (a to je po světě minimálně 20 konkurujících projektů), tak se možná i ta JE zaplatí, protože bude poptávka po elektřině. Dnes se ji stavět nevyplatí. Pro VW a spol podstatně větší problém, než dieselgate.

P. Švejnoch 3.11.2015 14:09

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Dejte mi vědět, AŽ to bude, a nejlépe AŽ to také bude ekonomicky dostupné pro běžného spotřebitele.

Do té doby je to jen o málo víc než science fiction.

J. Novotny 3.11.2015 14:43

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Elektromotor je řádově jednodušší, než spalovací motory. Takže levnější bude jednou určitě. Jestli za 5 let - asi ne, za 10 let pravděpodobně již ano.

V kategorii luxusních sportovních vozů s vysokým výkonem a kroutícím momentem již elektromobily vedou výkonově i cenově (ale to není asi kategorie vozů, která Vás zaujme). Proto ten úspěch Tesly. (úspěch bez dotací). Na cesty rodinným e-vozem na vzdálenost 1000+ km ještě musíme počkat, podle Boshe 5 let, možná to někdo dá dříve, ale spíše to do praxe bude trochu déle.

P. Švejnoch 3.11.2015 15:07

Re: Další slint z Newsletteru Institutu Václava Klause

Úspěch? Dokonce úspěch bez dotací?

Prosím ten úspěch doložit počtem prodaných kusů ve srovnání s podobnou třídou klasických automobilů. Také prosím vysvětlit, co znamená "bez dotací" - jestli se nemýlím, je Tesla zvýhodněna daňově.

Máte naprostou pravdu - luxusní sportovní automobily mi nic moc neříkají (ještě spíš nic než nic moc). Mě oslovují terénní automobily - a dovolím si říct, že v těch tedy elektrický pohon rozhodně (zřejmě nikdy) nebude žádná výhra.

Abyste rozuměl - já nepopírám výhody elektromotoru proti motoru spalovacímu. Účinnost elektromotoru je nesrovnatelně vyšší (tepelné ztráty, převod pohybu přímočarého na rotační), "kultura projevu" bez nejrůznějších vibrací, vyšší kroutící moment. Také distribuční síť "paliva" hovoří pro elektromobil. A ZATÍM i cena "paliva" - pokud by se totiž e.mobily masově rozšířily, cena elektřiny dosáhne dnes nepředstavitelných výšin...

Ale nevýhody zatím stále převyšují potenciální benefity elektromobilu. Proto jsou Vaše tvrzení stále jen "soft sci-fi".