25.5.2024 | Svátek má Viola


Diskuse k článku

DÁLNICE D8: Miliardová pomsta přírody

Česká vláda odstartovala po všech stránkách rizikový projekt. Vymýšlí, jak odstranit sesuv půdy na rozestavěném úseku severočeské dálnice D8, jaký geologové ve střední Evropě nepamatují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pokorný 29.11.2013 20:15

Ano, podvodů bylo hodně, ale proč se neřeší prvotní?

Celý svět jde pod zem, od metra k švýcarským tunelům a tady jeden strašně vadil? A celkem krátký? A samozřejmě na to se nabalovaly další podvody a nikdo nechtěl slyšet, kde ton začalo a proč. Že Rakušani slíbili mnoho pracovních míst a nakonec tam pracuje jeden místní. Že byly podvodné projekty z Brna. Že starostové se chtěli při výstavbě přiživit. Někdo přece ten púrojekt udělal a někdo ho obhajoval jako odborník. To je ten hlavní viník. Ta následná kalvárie už je mimo. To se jenom nabaluje jak sněhová koule. Ale někdo ten podvod rozjel. A ten by měl jít do tepláků!

P. Čížek 29.11.2013 17:02

Kdo za to může ? Zkorumpované stavební předpisy.

Možná, že k zabránění miliardovým škodám stačilo ten lom nahoře včas separátně odvodnit  a deponii, ukládanou na odlučnou oblast sesuvu odvézt ještě dřív, nežli tam dálnice dorazila. Proč se z miliardové investice už dávno nevyčlenilo několik desítek milionů  na podrobný inženýrsko geologický průzkum trasy? Proto, že ve stavební zákoně není jediné ustanovení, které by to vyžadovalo! Ačkoliv zákon č. 62/1988 Sb. o geologických pracích ve znění pozdějších předpisů uvádí, že „Orgány územního plánování a stavební úřady vycházejí při své činnosti z výsledků geologických prací“,  hydrogeologii a inženýrskou geologii se nepodařilo dostat do stavebního zákona ani alespoň do fáze územního plánování. Stavební zákon při územním plánování ukládá uplatňovat poznatky zejména z oborů architektury, urbanismu, územního plánování, ekologie a památkové péče a posuzovat vlivy na evropsky významnou lokalitu, anebo ptačí oblast. Za kedinou zmínku zmínku o geologii je v něm možné považovat jenom Poznámku 4), která odkazuje na 12 zákonů. Mezi nimi jmenuje i zákon č. 62/1988 Sb. Veřejnost ví z televize o sesuvu na D8, o sporné opravě dálnice D1 a o zvlněné vozovce na Ostravu. Existuje ale i množství problémů obyvatel satelitních městeček se zásobováním vodou a se zneškodňováním srážkových a odpadních vod, o kterých se masové sdělovací prostředky nezmiňují. Jsou to problémy, které finančně zatíží naši budoucnost, protože  bez zásahu a investic státu nejsou řešitelné. Jejich náprava – vybudování dešťové kanalizace, anebo dálkového vodovodu, není v možnostech jednotlivých majitelů rozprodaných parcel. Tyto škody se neustále hromadí a jedinou možností jak tomu čelit, je odhalovat tyto pasti  včas. Podle stavebního zákona vypracovává  územní plány územní architekt, což je profese, která nemá pro posuzování geologických rizik kvalifikační předpoklady.

P. Vaňura 29.11.2013 13:22

Netřeba připomínat, že kdyby se

D8 stavěla za Hitlera, dávno by se po ní jezdilo. Dokonce by ji možná do dnešní doby postavili i komunisté, pokud by pro ně měla alespoň nějakou prioritu.

Tady je to soud změna plánu odvolání soud další odvolání, vrácení předchozí instanci atd a to celé už stálo o moc víc, než přemístit předmětný kopec jinam!

P. Pokorný 29.11.2013 10:30

Je zde jeden omyl. O místních starostech se mlčí.

Petice vznikly jakoby od lidí. Ti lidé byli starostové, kteří dělali petice, aby byla horní cesta a sjezdy, protože pak to bude turistický ráj. A Kamenolom Dobkovičky, s majitelem rakouským, který se bál, že vytěžená hornina (kámen) se použije na dálnici a oni ostrouhají. "Ekologičtí rakušané"... To jsou praví viníci. EURO  (pisatel) nezná dějiny. I mě nadávali, když jsem říkal, že je to bouda a tunely by byly lepší. Že žádný turista nejede po dálnici, aby se kochal přírodou... Starostové a Kamenolom. Šulc už byl až na schvalování a tam měl možná pravdu. Navíc Výzkumný ústav z Brna zmanipuloval podklady....

M. Šejna 29.11.2013 11:17

pane Pokorný

já se kochám přírodou i při jízdě po dálnici.

Máte ale pravdu, že viníkem sesuvu je kamenolom. A je záhadou, že zelení aktivisté sice bojovali hrdinně proti dálnici, ale rozsáhlý kamenolom v chráněném území jim nevadil. Asi dostali dost zajímávých dárků od rakouských přátel, aby jim došlo, proti čemu se smí a proti čemu se nesmí protestovat.

R. Gramblička 29.11.2013 11:23

Re: pane Pokorný

Kamenolom tam byl mnohem dříž, než někoho napadla vize dálnice. To se mělo zohlednit při stavbě, že ten lom tam je a má určitý vliv na okolí (otřesy a pod.) a ne teď brečet a svalovat vinu na lom

R. Gramblička 29.11.2013 11:27

Re: pane Pokorný

částečně beru zpět. těžba byla obnovená v roce 2001, poté co skončila v 1993. Projektanti buď nepočítali s opětovnou těžbou anebo ano, ale nebyli si vědomí rizik. Nicméně, rok 2001 řadu let předcházel stavbě tohoto úseku

M. Šejna 29.11.2013 11:39

pane Grambličko

stavbě dálnice obnovení těžby v kamenolomu předcházelo. Nepředcházelo ale územnímu a stavebnímu řízení pro stavbu dálnice. Jinými slovy: o tom, kudy povede dálnice, se v době obnovení těžby v kamenolomu dávno vědělo. Nakonec lom byl obnoven i jako zdroj materiálu pro dálnici, takže stavitelé dálnice si tak trochu pod sebou začali sami řezat větev.

E. Heusinger 29.11.2013 11:21

Re: Je zde jeden omyl. O místních starostech se mlčí.

Šulc prosazoval tuto trasu kvůli "kochání se přírodou". A prosazoval "vyhlídková odpočívadla" Zde zvýšené náklady jaksi nevadily.

J. Mrázek 29.11.2013 9:44

Náklady způsobené "aktivisty" zaplatí oni?

Kdo to bude soudně vymáhat? Nebo si aktivisté mohou dělt beztrestně, co chtějí ?

P. Khail 29.11.2013 10:04

Re: Náklady způsobené

Zkuste si ještě jednou, pomalu a pozorně, přečíst článek na který reagujete.

E. Heusinger 29.11.2013 9:25

Tato problémová trasa

byla vybrána na just "ekoteroristům". Velmi se v tom angažoval exhejtman Šulc (ODS).

Jeho slavný výrok: "Ekologové (i geologové) nám to dělají naschvál abychom nestačili D8 dokončit do roku 2010.

M. Šejna 29.11.2013 9:49

Re: Tato problémová trasa

buďte rád, že to nestihli do roku 2010. To by se totiž letos svah utrhl na hotovou dálnici a asi by bilance sesuvu obsahovala i několik mrtvých řidičů a spolujezdců.

Stejně tak je štěstím v něštěstí, že v době sesuvu nejel po železnici žádný vlak.

Pokud by si sesuv vyžádal mrtvé, na lavici obžalovaných by neseděli projektanti železnice a dálnice, ale provozovatel a majitel lomu nad místem sesuvu.

Já osobně nechápu, jak mohl někdo povolit v geologicky nestabilním území tak rozsáhlou těžbu kamene.

R. Gramblička 29.11.2013 11:01

Re: Tato problémová trasa

ty lomy tam vznikali ještě v 19.století, kdy byla geologie v plenkách a o rizicích se nic netušilo. Těžba se pak rozvíjela mezi válkami a po 1945 se jen pokračovalo v těžbě. Pokud už lom existuje, je tam kvalitní kámen a výrazně to neohrožuje okolí, není důvod, proč nepovolit další těžbu 

Sesuv nebyl způsoben lomem, ale stavbou dálnice, když už.

M. Šejna 29.11.2013 11:33

pane Grambličko

to jsem netušil, že jste i geolog.

Geologická expertiza ale tvrdí něco jiného, než Vy. Sesuv byl způsoben průsakem vod do podloží v místě kamenolomu. Sesuv začal těsně pod kamenolomem a zastavil se na dálnici. Sesuv byl tedy dálnicí zastaven a nikoli způsoben. Nebýt tělesa dálnice, pokračoval by sesuv možná až dolu do Litochovic.

Pokud si vzpomínám, tak stavitelům dálnice je nyní geology vytýkáno, že nedostatečně zabezpečili okraj dálnice pro případ, kdy by nad dálnicí nastal sesuv. Ale v žádném případě jim nevytýkají, že by se díky dálnici svah utrhl. 

Vy mi připomínáte člověka, který bude obviňovat majitele domu zničeného povodní z toho, že způsobil povodeň.

M. Šejna 29.11.2013 8:58

autor trochu kecá

samotná stavba dálnice sesuv vůbec nezpůsobila, jak se nám snaží tvrdit autor článku. Dálnice byla v uvedeném úseku budována tak, aby její těleso bylo stabilní. Problém nastal o několik desítek metrů výše v kamenném lomu, kde se teží kámen tak debilním způsobem, ze byly odkryty vrstvy, do kterých se následně dostala voda z dešťů a svah pod lomem se utrhl a sesunul na dálnici. A nejen na dálnici. Autor jaksi zapomněl dodat, že sesuv zničil le i železnici, která vede nad dálnící. To by ale musel autor přiznat, že pitomci se našli i mezi dávnými projektanty železnice z 19.století. A je opravdu zajímavé, že všichni nadávají na stavbu dálnice, ale uniká jim, že sesuv nastal jen a pouze pod lomem.

http://www.mapy.cz/#!x=14.022174&y=50.565382&z=13&l=16

E. Heusinger 29.11.2013 9:33

Osobně považuji

tehdejší projektanty této železnice za pitomce. Stavěla ji společnost Aussig - Teplitzer Eisenbahn (Teplitz - Reichenberg)jako konkurenční projektu knížete Schwarzenberga v trase Protivín - Zdice - Rakovník - Postoloprtv (odbočka do Chomutova) - Litoměřice - Česká Lípa - Liberec.

U císařského dvora dali přednost říšškým Němcům před "českým" knížetem.

E. Heusinger 29.11.2013 9:34

Schwarzenberg

z Hluboké, nikoliv z Orlíku.

M. Šejna 29.11.2013 9:43

pane Heusingere

projekt železnice by zůstal stejný, ať by to stavěl kdokoli. I kdyby železnici stavěl sám "český" kníže, vedla by železnice úplně stejnou trasou.

To máte jako dnes. Dálnici někdo vyprojektuje v určitém koridoru a pak se hledá firma, která tu dálnici postaví. Nefunguje to tak, že jiná firma by dálnici stavěla jiným územím.

E. Heusinger 29.11.2013 10:09

Nevedla,

pokud by u císařského dvora dopřáli sluchu Schwarzenbergovi, tak by trať Řetenice - Lovosice nevznikla vůbec.

To byla totiž pro ATE jediná možná trasa. Jinak by se museli domluvit s Rakouskou severozápadní dráhou nebo s Českou severní dráhou. Na to byli říšští Němci až moc hrdí.

Šlo o napojení Liberce do průmyslové oblasti pod Krušnými horami.

Schwarzenberg svůj projekt (lepší) musel ukončit ve Zdicích. Po zestátnění ATE roku 1924 ČSD trasovaly rychlíky přes Děčín a z tohoto úseku (provozně drahého) se stala lokálka.

M. Šejna 29.11.2013 11:12

Re: Nevedla,

jistě máte pravdu.

To nic ale nemění na faktu, že železnice tam stálá víc jak 100 let bez jediného problému, dokud nad železnicí nevznikl lom a nezačali tam zuřivě těžit tolik kamene, že tím úplně změnili stabilitu svahu.

R. Gramblička 29.11.2013 11:17

Re: autor trochu kecá

Vy jste zase jen chytrák, který rozumí všemu. Svahový sesuv vzniká oslabením nebo odstraněním paty (spodní části) svahu a ne jeho vršku.

Těleso dálnice bylo projektováno aby bylo stabilní? - to si představujete jak? Když vám do takového valu, složeného s nasypaného kamení a hlíny s betonovým či asfaltovým pokryvem najede masa tisíců až milionů tun zeminy, neobejde se to bez narušení valu dálnice (pokud je to úsek nad úrovní terénu) A pokud jde o úsek zaříznutý pod úroveň terénu, sesuv se prostě přehrne přes něj, což se i stalo. Tady si člověk nepomůže. Buď se mělo stavět jinudy nebo se měl svah upravit

R. Gramblička 29.11.2013 11:20

Re: autor trochu kecá

předpokládám, že jste tam určitě byl a na vlastní bulvy viděl ty debilně odkryté vrstvy, do kterých teče voda...

M. Šejna 29.11.2013 11:55

Re: autor trochu kecá

http://g.denik.cz/11/d2/dobkovicky-litochovice-d8-dalnice-sesuv-2_denik-1024.jpg

http://img.aktualne.centrum.cz/576/55/5765527-sesuv-na-dalnici-d8.jpg

I. Schlägel 29.11.2013 7:33

Co stát činí,

dobře činí. Příklady jsou vidět všude. Škoda jen, že má stát tak málo pravomocí. Svěřil bych mu jich podstatně více. Hned by bylo lépe. Není nad státní "kapitalismus".

J. Dvořák 29.11.2013 7:14

Stát věděl a seznati mohl !

Praha přitakávala, Kolín naopak hrál Kolíne Kolíne stojíš v pěkné rovině, Lovosice ovšem řekly sice, Zadní Lhotě to bylo fuk, v Horní dolní byl hasičský ples, v Dolní horní měli svejch starostí dost !Evropa nic nepřipomněla, zeměkoule se prej bude ptát jak je to možný  !

P. Maleček 29.11.2013 6:04

Za vším hledej rozkrádání státu

Můj ty Tondo kde se ten naivně troubovitý autor vzal. To, že byla dálnice vědomě vytlačena do rizikového území bylo dáno touhou stavebních firem a a jejich poskoků na ministerstvech i kraji se na stavbě dálnice pořádně napakovat. To, že tato trasa vede nestabilním územím věděl každý místní vesnický dědek. A tenhle průser u pivka předvídali hned co se o trase dozvěděli. Stejně jako řada špičkových odborníků.

A tak byl sesuv od počátku téměř jistý. Teď se budou ještě chvíli vyhazovat státní peníze za nemožnou sanaci, aby se nakonec rozhodlo schovat dálnici do toho před časem odmítnutého tunelu. No a původní částka na výstavbu dálnice se pěkně nafoukne a betonáři s tuneláři (z profese i ti dojící stát)si pořádně namastí kapsu.

Zelené pomatence to tohoto netahejte. Ti byli pro variantu s dlouhým tunelem.

J. Schwarz 29.11.2013 4:45

V téhle zemi

nemá smysl nic. nejlépe by bylo nechal dálnici postavit samotné "zelené aktivisty" a potom žalovat je. Určitě by se našlo mnoho nehospodárností a pochybení, která by je zadlužila na léta dopředu a byl by od nich pokoj.