2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Ruská válka pokračuje

Ta se proti nám vede proto, že ze všech zemí třetího okruhu ruských imperiálních zájmů jedině u nás má Rusko silnou pátou kolonu – KSČ prakticky ve vládě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Houžňák 20.5.2020 12:18

Hlavně miluje Němce, co mu - jak už často zdůrazňoval - vyvraždili skoro celou rodinu. Jiný takový natočil pro Němce film, kde holt za všechno zlo v pětačtyřicátém můžou jen a jen špinaví a proradní Češi.

J. Ptáček 20.5.2020 9:56

Už dlouho. Vojenský řád Petra Velikého z roku 1716 ukládá ruským vojákům:

Zmocnit se švédských držav (Norsko, Finsko, Pobaltí), rozšiřovat své hranice nejen od Baltského moře po Krym (Černé moře), ale také od Atlantského oceánu po oceán Tichý.

Ministr jeho otce cara Alexeje I., Boris Ivanovič Morozov, to řekl ještě stručněji: Ruská politika spočívá v rozšiřování vlastního území všemi směry.

V. Novák 20.5.2020 10:13

Povídejte, jak se Petr I. zmocňoval Norska. Drobný dotaz - kdypak jste se naposled podíval na glóbus?

J. Ptáček 20.5.2020 10:53

Moje poznámka se týká zcela neevropského způsobu uvažování, které je minimálně posledních 300 let beze změny. To je ta hrůza. Navíc zakotveno ve vojenském řádu, na který vojáci přísahají. A ne změny hranic (i těch bylo, ale to je jiný tlustý šanon). Totéž co jejich pravoslaví. Nesmí se vyvíjet, protože co se vyvíjí, má svůj začátek a konec. A pravoslaví konec mít nesmí, stejně jako Rusko.

J. Hrdlička 20.5.2020 12:39

V osmnáctém století tohle bylo naprostou raritou. Ale proč se tedy SSSR rozpadl skoro bez válek? Cekalo by se, že osamostatnění čtrnácti svazovych republik, které byly v jednom státě už za cara, bude tou největší zuřivě odmitano.

V. Novák 20.5.2020 13:17

Neevropské uvažováín?

Co dějiny evropských zemí?

Obávám se, že to, co popisujete, je esence evropského myšlení - přinejmenším vojenského a vládcovského myšlení. A to jak v Evropě, tak navenek.

J. Pokoutný 20.5.2020 10:55

Podívejte se na hranice skandinávských států na konci 17. stol. Glóbu netřeba.

Š. Hašek 20.5.2020 11:08

No, takoví Švédové se s nikým z okolí nemazlili ....

Map historických je potřeba.

Byly doby, kdy za sídlo "imperialismu" byla považována Vídeň. Tedy tady. Dneska se to už "nějak ujasnilo". Umřel Jirásek.

Evropa je zajímavá. A mám dojem, že ruští carové dloubali úplně jinde, než na Hané.

V. Novák 20.5.2020 11:59

No, tak za Petra I. patřilo Norsko Dánsku - rozhodně to nebyla država Švédská.

Finsko byla - a osvobodila se (za pomoci Ruska) teprve v 19. století. Načež začalo finské národní obrození, kterému do té doby Švédové úsilovně a úspěšně bránili.

J. Ptáček 20.5.2020 12:37

V tom máte úplnou pravdu, že Norsko patřilo pod dánskou korunu. Ale Petrův vojenský řád říká "zmocnit se" a ani já nic jiného nepíši. Byl to cíl. Že to nesplnili je věc jiná a chválabohu ne jediná.

J. Ptáček 20.5.2020 13:07

Proboha proč mám odpovídat já, když to uvádí ve svém vojenském řádu z roku 1716 Petr Veliký? Jako strategický úkol pro své moloďce. Jen si ho sežeňte a dozvíte se hodně.

K. Křivan 20.5.2020 14:02

Tehdy bylo Norsko část Švédska. A s tím Petr válčil.

V. Novák 20.5.2020 16:26

Ne - tehdy bylo Norsko součástí Dánska. Součástí Švédska bylo Finsko.

V. Novák 20.5.2020 16:44

Dánsko bylo součástí Severní koalice a válčilo na straně Ruska spolu se Saskem a Rzeczí pospolitou.

K. Křivan 20.5.2020 17:06

"...Od 30. let 19. století se začal rozvíjet moderní norský nacionalismus, kterým Norové vymezovali svou identitu v rámci říše se sídlem ve Švédsku..." Wikipedia

V. Novák 20.5.2020 18:53

Drahý pane, řeč byla o Vojenském řádu Petra I. - Kde byl Petr I. ve 30. letech 19. století?

No, rozhodně nebyl ve stavu, aby mohl vydávat nějaké řády, že. To už byli pod deskou mramorovou nejen Petr I., ale i Petr II., Kateřina I., Anna Ivanovna, Jelizaveta Petrovna, Petr III., Kateřina II., Pavel I. a Alexandr I.

Občas by to chtělo i porozumět textu, copy-and-paste ne vždy stačí.

J. Hrdlička 20.5.2020 10:48

Je to děsivá obžaloba. Protoze, jak vsem znamo, ostatní státy spolu zily v harmonii.

Š. Hašek 20.5.2020 11:12

Přesně!

Sousedé Německa tu harmonii poznali/užívali all inclusive. Opakovaně.

Nějak i ..... připomenu, že Němci mohli Lenina zavřít, až by zčernal. Rovněž nemuseli posílat ke Stalingradu pozvánku Stalinovi. Němci nemuseli .....

Zkráceno. Ne moc.

J. Ptáček 20.5.2020 11:54

Jestli správně čtu, je diskuze k článku Ruská válka pokračuje. Až bude řeč o německé, o ruské ani neceknu.

Stejně tak je vcelku jedno, jestli jde o obsazení Norska, Lvova nebo naší Podkarpatské Rusi. Existuje spousta imperialistických států, mezi nimi i Rusko. Carské i toto. Kdo mně nevěří, stačí se kouknout na mapu světa. Petr Veliký a pruská feudálka, pozdější carevna Kateřina Veliká by měli radost. Kateřina

F. Houžňák 20.5.2020 12:16

Ruská válka - tedy sovětská - byla jenom následkem té německé, to by vám ve vašem stáří už mohlo dojít. Nebýt německé, nebyla by ruská. Když vás někdo majzne po hlavě sekerou a do úmrtního listu napíšou "Příčina smrti: zástava srdce", taky to považujete za správné?

Š. Hašek 20.5.2020 12:33

Nedojde. Marné.

Dokonce pan Ptáček jaksi naznačuje, že bychom dějiny měly brát "separátně". Neuvádět "nevhodně související fakta". Že jako březen 1939, Koněv v Praze ....... "to odněkud spadlo". Je to dnes moderní.

Pokud se projednává Stalin, nebudeme mluvit o Hitlerovi, bylo by to mlžení.

V. Novák 20.5.2020 14:42

Připomíná mi to diskuzi na lidovkách, když jsem na tvrzení, že Rosatomu je neschopný, protože má 4 roky zpoždění s finskou Haikiviki, opáčil, že Areva má mnohem větší zpoždění s Olkiluoto, takže chyba možná nebude na straně Rosatomu, byl jsem nařčen, že uhýbám a odkláním, že řeč je o Rosatomu.

Prostě povoleno je bušit do Rusů a cokoli jiného je odklánění - a to na věčné časy a nikdy jinak!

P. Weisskopf 20.5.2020 9:47

Pane Kovanic vaše články a poznámky o cestování se čtou velmi dobře ale tady jste na místě které vám nesedí. Politické úvahy tohoto druhu jsou hodně mimo mísu a není to rozhodně objektivní hodnocení světových velmocí. Faktem zůstává vaše averze proti všemu ruskému ale na druhé straně je naprosto nesporným faktem postup i jiných států které mají velmocenské ambice ať je to například USA nebo Japonsko či Německo. Nenechte se mýlit dnešní situací protože už zítra může být všechno jinak. Nepřecenujte vliv Ruska a necitujte Stalina ono by šlo citovat i americké či anglické nebo politiky našich západních sousedů. Vaše všeruské odmítání vám nese zájem čtenářů ale podobná úvaha a citace třeba vůdců USA by vám zase přinesla ovace od příznivců jiných.

J. Hrdlička 20.5.2020 9:41

Ruska menšina v Osetii byla strůjcem odtrhnuti?

Pak předpokládám, že etničtí Osetinci určitě že všech sil.bojovali o to, zustat v Gruzii :-).

F. Houžňák 20.5.2020 8:38

Kovanic zase lže, až se mu od huby práší. Celkový tenor jeho článku je "Rusy do koncentráků a vyhladit!". Možná by si měl připomenout, že až mu někdo tohle jeho přání začne plnit, že by mohl připojit i Židy, jako už to svého času udělal Vůdce všech Němců.

Š. Hašek 20.5.2020 10:59

Vidím to skoro stejně. Vlastně úplně stejně.

K. Křivan 20.5.2020 11:33

"Rusy do koncentráků a vyhladit!" To je blbost. Ale dávat na ně pozor a nepouštět si je k tělu. Jednant s nimi podle hesla "Já pán, ty pán. Každej na svým a za svý".

F. Houžňák 20.5.2020 12:12

Prosazujete tohle heslo i směrem do Bruselu, Berlína a Paříže, nebo jenom do Moskvy?

K. Křivan 20.5.2020 17:17

Ano. V Bruselu vládne Evropě fašistická vrchnost. Fašismus je italsý název pro korporativní socialismus. Nenávidím všechny socialisty.

F. Houžňák 20.5.2020 18:04

Ale v Rusku žádní socialisti nevládnou, to se pletete. A co ten Berlín a Paříž, na ty jste nějak zapomněl.