5.6.2024 | Svátek má Dobroslav


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: První den druhé republiky

V sobotu 1. října 1938 začala být realizována Mnichovská dohoda, která byla přijata teprve včera v poledne, a její přijetí vyhlášeno až v pět hodin odpoledne v projevu premiéra vlády generála Jana Syrového. J

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Lávička 1.10.2023 5:59

Doufám že se Fiala v den výročí okupace Československa Německem omluví za vzpurné Čechy kteří se bránili. Možná by Německu mohl nabídnout kompenzace za trauma které Nšmci zažili při obsazování pohraničí.

[>-][>-][>-][>-][>-][>-][>-][>-][>-][>-][>-][>-][>-][>-]

P. Diviš 1.10.2023 16:09

Doufám, že je vám do 15ti let a je tak ještě naděje, že časem dostanete rozum.

J. Farda 30.9.2023 20:11

Tenhle Kovanic pořád štve proti Herrenvolku, ať už tomu vyvěrajícího z německého nacismu, domácímu selfmade komunistickému, či východnímu ruskobolševickému ... nic mu, kacíři - ani náš domácí smrádek ne - není svaté! Na Tarpejskou skálu s ním!!! :-(

J. Krejčová 30.9.2023 10:35

Hm, diskuze neobsahuje žádné příspěvky. Tak to já si tento článek uložím. Mám nepříjemný pocit, že novodobí čeští vládci v čele s Fialou, udělají vše aby autorem zveřejněné příspěvky byly "dezinformací", jak je dnes módní nazývat cokoliv, co se vládnoucím nehodí.

Njn, v Praze nic nechápali již tenkrát..., chtěli vracet lidi ohrožené na životech.

Třeba se tu objeví paní Rybnická a omluví se za svou trvalou nenávist za odsun těch skvělých Němců.

H. Rybnická 30.9.2023 13:36

Ale ale. Samozřejmě že jsem článek přečetla jen jsem čekala na zase nějaké ty komentáře zvláště o "příčinách a následcích".

O jedné s těch příčin se pan autor také zmínil jen jaksi diskretní polovětou: Píše: Můj otec žil od roku 1924 v Šatově, tam také založil v roce 1929 rodinu.

Co tak zuřivě odmítáme vzít na vědomí je historický fakt násilného počeštování nejen Sudet ale všech německojazyčných regionu, kam byly nasazovány tisice, často národnostně vyhraněných Čechů, Úředníci. státní služby, policie, učitelé, masivní znevýhodnování německých podniků,povinnost mít určité pocento jakkoli kvalifikovaných českých zaměstnanců, zvláštní zdaňování a další diskriminace německých podniků atd, dočtete se u řady historiků, českých i německých. Cituji..... bylo v letech 1921 až 1930 propuštěno ze státních služeb 33 tisíc zaměstnanců německé národnosti. Údajně to bylo spojeno s reorganizací státních úřadů a podniků, ale v tomtéž období bylo přijato do služeb státních podniků 41 tisíc Čechů.

Na podzim roku 1924 konstatoval německý poslanec v rozpočtovém výboru pražského parlamentu Siegfried Taub, že bylo propuštěno i 7 tisíc německých železničářů, byť úspěšně složili jazykové zkoušky ze státního jazyka. Krátce poté se ministr Jiří Stříbrný chlubil, že zásluhou jeho strany bylo 40 tisíc německých poštovních úředníků a železničářů zbaveno míst a nahrazeno Čechy [Jaksch 1990, Klimek 2002].

A že se alespon část těch nových , národnostně uvědomělých českých osídlenců projevila arogancí, nabubřelostí, zlomyslností, a obdobným (ne-) lidským chováním oproti původnímu obyvatelstvu, německým starousedlíkům, kteří obdělávali po staletí onen dost tvrdý kraj, nemusíme diskutovat. A že CZ vláda po záběru pohraničí musela své zaměstnance stáhnout, také ne. Nebo si dovedete představit, že by v zabraném území mohla působit česká policie?

Etnická čistka se ovšem podařila až 1945.

J. Novotný 30.9.2023 17:14

Ano, asi tak. Ovšem sem, na Psa, je marné něco takového psát. I tak: klobouk dolů, madam. Máte kuráž.

H. Rybnická 30.9.2023 20:08

Děkuji vám. Ovšem sem tam je nutné zakročit proti těm smyšleným narativům. Ještě se mi nestalo, že bych dostala na dnes mnohokrát doložitelná fakta o politice československé vlády vůči měnšinám také nějakou opravdu věcnou odpověd.

P. Diviš 1.10.2023 16:11

Kuráž psát velmi zaujaté agitky.

J. Lukavsky 30.9.2023 19:35

"(ne-) lidským chováním oproti původnímu obyvatelstvu, německým starousedlíkům..." původními obyvateli Českého království byli Češi. Němce do Sudet pozval český král a to do svého území. Český stát je starý 1000 let. Soužití Čechů a Němců bylo z počátku neproblémové, běžně se posílaly děti "na handl" uzavíraly se smíšené sňatky. Sudety byly jistě chudší ale protože to byly horské oblasti. V Praze, Brně... určitě Němci nebyli proletáři, spíše horní vrstva. No podepsala se také Ekonomická krize. Jistěže soužití nebylo bez problémů, všechny státy které i dnes mají pohraniční menšiny od souseda mají problémy. Zaručená cesta do konfrontace je ale, když u souseda se stane diktátorem psychopat. Odkdy se to soužití začalo bortit? V r. 1919 A.Hitler vstoupil do NSDPA, 1923 napsal Mein Kampf, 1933 se stal kancléřem, 1938 Anschluss Rakouska, 1939 Protektorát. O tom jak nesnášenlivá xenofóbní byla První Republika svdčí to, ze k nám utíkali Rusové před Leninem, Němci před Hitlerem, poté Řekové před Juntou, máme tady Vietnamce, Ukrajince. Sudetští Němci vsadili na Henleina (a tím na Hitlera) a ten jim slíbil panství nad celým světem. Nu a pak zaplatili, i životy. Nejdřív umírali jejich synové u Stalingradu, v Normandii, v Africe... pak v Berlíně, Drážďanech... pak při odsunech. Když si ale porovnáme kolik Čechů zemřelo během Protektorátu a kolik při odsunech? Není pravda, že všichni Němci museli do odsunu. Mě jeden učil. A hrabat se pořád v náledcích války kterou Německo 2x vyvolalo a 2x prohrálo je poněkud "alternativní". J.L. end

H. Rybnická 30.9.2023 20:08

Musíte se s tím smířit, že fakta jsou jiná.

J. Lukavsky 1.10.2023 8:42

"Musíte se s tím smířit, že fakta jsou jiná." Která? Kupř. není pravda že: 1) v Praze v Brně i jinde byli Němci spíš vyšší třídou. Bída v Sudetech byla spíš důsledek horské lokality. 2) ne všichni Němci museli do odsunu (= etnická čistka). A odsun byl i v jiných zemích kde se Němci "vycajchnovali", a nevymyslel ho E.Beneš ale Spojenci. Co jiného se dalo dělat? rozdělit rodiny, 3 miliony soudů... 3) Problémy s německou menšinou v Sudetech spustil Hitler. 4) Němci do Sudet přišli na pozvání českého krále a na jeho území..... no článek s opačným míněním neži vámi uváděné by se jistě v tehdejších novinách také našel. No a nakonec: To, že po prohrané válce dali Češi (ale i Francouzi, Rusové, Poláci..... Němcům ochutnat trošíčku to, co oni dělali 6 let docela ve velkém a za souhlasu "běžného Němce"? Pár desítek či stovek zavražděných během divokých odsunů? Hodinová kapacita plynové komory v Ausschwitzu. Lidic byly na území Polska Ukrajiny a Ruska stovky. A rozumný Němec to ví a je rád, že to všechno zapadá do bažiny historie. Ne všichni samozřejmně. J.L. end

H. Rybnická 1.10.2023 9:44

Pne Lukavský měl byste opravdu ten svůj komunistický mišmaš historie trochu aktualizovat. Jen si na příklad nastudovat co to vlastně bylo to "české království" Napovím: V němčině se tomu útvaru říká "Königreich Böhmen" tedy ne "Königreich Tschechien". Proč asi? A proč asi z těchto dvou úplně rozdílných pojmů udělali ti Palačtí a Jungmannové jen jeden?

J. Lukavsky 1.10.2023 9:55

No nevím co tím básnířka chce říci, ale WIKIPEDIE praví toto: České království či Království české (německy Königreich Böhmen, latinsky Regnum Bohemiae) byl státní útvar v čele s králem na území Čech od 13. století do roku 1918. K Českému království byly v různých obdobích přidruženy další historické země, především Moravské markrabství, slezská knížectví a Lužice. Země pod vládou českého krále se souborně označují jako země Koruny české, nebo země svatováclavské Koruny, podle zasvěcení české Koruny Svatému Václavovi. Královský titul byl některým přemyslovským knížatům udělován i dříve, ale definitivně byla přeměna Českého knížectví v dědičné království potvrzena Zlatou bulou sicilskou roku 1212. Na českém královském trůnu vládly dynastie Přemyslovců (1198–1306), Lucemburků (1310–1437), Habsburků (1437–1457), Jagellonců (1471–1526), Habsburků (1526–1780) a Habsburko-Lotrinků (1780–1918). Království oficiálně zaniklo roku 1918 vznikem Československa. Prvním českým králem byl v letech 1085–1092 Vratislav II., druhým pak jeho vnuk Vladislav II. v letech 1158–1172. Vladislavův královský titul byl již možná dědičný, ale jeho synové jej neudrželi.Dědičnost titulu českého krále zajistil obratnou diplomacií pro sebe a své potomky až třetí panovník s touto hodností, Přemysl Otakar I. Německý král Filip Švábský roku 1198 uznal jeho dědičný královský titul a tímto oficiálně vzniklo České království. Později bylo roku 1204 potvrzeno císařem Otou IV, papežem Inocentem III. a také Zlatou bulou sicilskou (1212).

J.L. end

J. Lukavsky 1.10.2023 10:12

"Königreich Böhmen" tedy ne "Königreich Tschechien". Proč asi?" No protože v české kotlině sídlili Bójové, keltský kmen. Proto Římané nazývali Boiohaemum. Další území, která odvozují svůj název od Bójů jsou Bavorsko (Baiowaria) a Lužice (Boica) a podle některých zdrojů také italské město Boloňa. Jejich historii lze také najít na Wikipedii. Ta snad "komunistickou historií" není zatížena. Keltové byli vytlačeni Germány a ti zase Slovany. Nevidím ale žádný důvod proč by to mělo zpochybňovat existenci Českého království. PS: Kdypak Vilhelm sjednotil německá minikrálovství do jednoho velkého? Nebylo to později nežli Zlatá bula sicilská? No nakonec Germania byla stovky let jen jednou z provincií Říma.... J.L. end

P. Diviš 1.10.2023 16:12

Asi tak, jo. Ta doba nebyla žádná selanka a Česko z ní vyšlo relativně se ctí.

J. Lukavsky 1.10.2023 16:26

Jistěže z dnešního pohledu První republika nebyla bez chyb. Kupř. znali tenkrát jen 2 pohlaví, mužské a ženské a nikoli 64 jako dnes.... Ale kupř. u nás dostaly volební právo ženy dříve nežliv Anglii. A k nám utíkali Rusové před Leninem, Němci před Hitlerem.... těžko by asi hledali útočiště v horší zemi. Mezi ostatními zeměmi a tenkrát jsme byli ostrovem prosperity a slušnosti. Pořád si myslím, že viníkem odsunu Němců a to nejen z Československa ale i ostatních zemí byl Hitler a nikoli E.Beneš. Jak se do lesa volá.... J.L. end

P. Diviš 1.10.2023 23:13

Souhlas. Ale Rybnické to nevysvětlíme.

J. Lukavsky 2.10.2023 14:35

Jistě, ale tady nejde o paní Rybnickou, ale o ty co si procházejí disputace. A kdo mlčí - souhlasí, já nesouhlasím a proto... Ale nakonec i já získám představu čím argumentuje oponent a to je cenné. Zajímavé je, že dokud padaly V1 a V2 na Londýn tak Němcům nevadilo, že tam umírají i ženy a děti. To jim začalo vadit až když začaly padat bomby na Berlín, Drážďany... No je to jen obdoba dnešní války na Ukrajině, Rus nějak nechápe, že by se ruským dětem mohlo vracet to co oni tak hojně poskytují dětem ukrajinským. Co sám nechceš - nečiň druhým! J.L. end

J. Jurax 30.9.2023 19:53

No jo no, ubozí sudetští Němci, jak trpěli pod knutou perfidních Čechů - už jen chtít po státních úřednících loyalitu ku státu a znalost státního jazyka je neodpustitelný teror! A mít státně spolehlivé pracovníky ve strategických odvětvích (pošta a spoje, železnice - a Němci jimi začasté nebyli) je naprosto nepřípustné! Už Goebbels to vyřvával a jak patrno, jeho slova padla aspoň někde na úrodnou půdu ...

H. Rybnická 30.9.2023 20:05

Ano, teror a masivní diskriminace, zvláště proto že pan Masaryk do světa hlásil, jaké to máme krásné české Švýcarsko.

J. Jurax 30.9.2023 19:41

Tak od Frau Rybnitzky omluvu za její trvalou nenávist za odsun těch skvělých Němců opravdu nečekejte.

H. Rybnická 30.9.2023 20:10

Národnostně šovinisticky "odsun" ve skutečnosti etnická čistka a loupežnictví ve velkém. Mimo to očista všech kolaborantů.

H. Rybnická 1.10.2023 9:46

Třeba se tu přece jen objeví paní Krejčová a omluví se za svou trvalou nenávist a etnickou čistku na německých občanech.