30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jarryh 16.3.2009 11:16

Pěkné kecy

R^Co sem taháte politiku, to je snad alibismus pro vlastní hloupost a lenost. Podívejte se na výsledky absolventů a co jim škola vlastně dala.

Ano, absolvoval jsem v r. 73, na ČVUT šel  v 76, bez jakékoliv přípravy a 3 letech sociálně právního studia. Přijímačky - pohoda, z doučování mne vyhodili s tím, že 4 ze SPŠ JT je dobrá známka a z přístupu k MA a FY jsem tyl celou školu. Dokonce tak, že jsem tak pomáhal s přípravou vlastního syna na přijímačky na tutéž školu, protože na průmce neměl fyziku od 2. ročníku. A to po 25 letech.

Ano, měli jsme hrozné známky, ale to co zůstalo v hlavě bylo dobré a použitelné dál. Přístupy, postupy a vztah k práci a studiu. Na poslední schůzce bylo z naší třídy 23 lidí a pouze 4 neměli VŠ.

Já toho nelituju. A že to jádro nebylo tak důležité to ani moc nevadilo.

Mirek S. 3.3.2009 20:27

Z těch profesorů první chvíle několk jmen

Konfršt (zřejmě počeštěná zkomolenina Konfürst) dále  Bittner, matematik Krista, tělocvikář Svoboda, dále velmi svérázný učitel mechaniky a deskriptivní geometrie, jméno už nevím, ale na nosník vetknutý, zatížený silou P si dobře vzpomínám, na výkresech nesměly být ani dírky od kružítka, ty ostatní už v paměti nenajdu. Ten obávaný Děd byl teprve produkt totality, před rokem 1957 tam nebyl. Kdybych měl dnes prokázat, že jsem tam opravdu byl, ani bych neměl vysvědčení. Nejstarší lejstro, které mám, je z promoce na ČVUT v létě 1965.

Ladislav ze Slovenska 22.2.2009 0:37

Nematuroval tu niekto náhodou v roku 1972?

Nematuroval tu niekto náhodou v roku 1972?

Marta 18.2.2009 17:13

Vyšší

průmyslová škola chemická, slavná Betlémárna, také učila své žáky svobodně myslet v době nesvobody. Bylo to založeno na kantorech, kteří ani jinak učit neuměli a proto vychovali samostatné odborníky.  Po jejich postupném odcházení do penze, přicházeli noví pedagogové a ze žactva vychovávali  tak akorát laboranty.

vita 18.2.2009 17:37

Re: Vyšší

Možná se to měnilo, ale Betlémárna byla co pamatuju strojnická.

Chemická byla - zase co pamatuju - v Křemencový naproti Flekům.

arlon 18.2.2009 20:02

Re: Vyšší

správně, chemická byla strategicky umístěná hned proti pivovaru U Fleků. Pivo za 4,10 nělo správný říz a bylo dobře uvařeno.R^

I.K. 18.2.2009 23:12

Re: Vyšší

Jo, v Křemencárně měla jaderná průmyslovka jeden čas (zrovna v ten rok co vzlétl Gagarin) taky asi 2 učebny. Měli jsme tam češtinu s prof. Šimkem a on nám ukazoval, ve kterých lavicích seděli různí lidé, např. Voskovec a Werich. 

Em 20.2.2009 13:45

Re: Vyšší

Chemici z PŠJT byli v Křemencárně už v letech 1955-57.

Mirek Steiner 1.3.2009 12:31

Strojní průmyslovka byla v Betlémě chlévě, jak říkal učitel na deskriptivu

v Ječné 30 byla spojovací technika drátová i bezdrátová, měřící a řídící technika a kolem 1955 ta jaderná třída, celkem asi až 24 tříd. Učitelé byli z velké části za války vězněni, třeba tělocvikář Svoboda v Sachsenhausenu, kvůli na tehdejší dobu odvážné kritice na ničení knih z veřejných knihoven, které se KSČ zdály být škodlivé, bylo u nás vyšetřování, končilo vyhazovem několika lidí a p. Svobody. Byla to nebezpečná doba.

Nula 18.2.2009 13:47

profesor Krista (J. Svoboda)

"..nejvíc se mi vryly do paměti.." zde neplatí z Marečka.. "vlci na měsíc vili.."

Mirek Steiner 1.3.2009 12:35

Re: profesor Krista (J. Svoboda)

Matikář Krista nás sice hodně naučil, byl to ale i trochu sadisticky založený profesor, kterém z jakýchsi důvodů odepřeli místo na VŠ. Při zahájení hodiny vytáhl notes a pomalinku si zalistoval, občas pohlédl do třídy a pobrukoval si: tak kohopak si dneska zavoláme k tabuli? Třída ztuhlá děsem, to byl jeho velký pocit, že je zrovna nahoře.

Jeremy Dormouse 18.2.2009 12:36

Nekriticke ody na jaderku........

Pamatuju  jaderku z let 1966 az 1968, od srpna 68 ziju v Anglii.

Souhlasim s tim, ze ta skola  byla rychlokvasnym vymyslem rezimu.  Donekonecna se bezmyslenkovite omilali, a omilaji,  nekriticke ody na  tuhle  prumyslovku. S odstupem let a podle svych zivotnich  zkusenosti vim, ze to zas tak dobra skola nebyla. Kantori na nas uplne zbytecne pousteli hruzu a, podle meho, jen JEDEN, ing Ruzicka, rozvijel aspon trochu mysleni. Ostatni odmenovali bohapuste biflovani. Laboratore pro fyziku a chemii neexistovaly!!!!!  Dilny jsme ale meli - v Jecne.....Byla to skola  nedomyslena a nevybavena na to, co mela ucit.

Jo, a technicke kresleni to byl skutecne pozitek!!!! Rysovali jsme SROUBY - podle tabulek musel clovek nahledat  rozmery  a  pak, kolem pulnoci, udelal clovek kanku a musel cely rys  delat znovu!!!!!!  A pristi den NEOHLASENA pisemka z fyziky od prof. Deda!!!!!! Zkratka idylka !!

V pameti me vzdy hral  ing Ruzicka svymi recitacemi Villona v tom uzasnem Fiserove prekladu.   To delaval, kdyz ho zrovna ten den nebavilo vyucovat technologii :-)

Kdyz bouchl Cernobyl, tak me zamrazilo a napadlo me, ze to mohly byt Bohunice a nekdo z nas z jaderky to mohl mit na svedomi!!!!!!!! 

J.G. Pašek 18.2.2009 16:04

Re: Nekriticke ody na jaderku........

Vzpomínám při rýsování tuži . . . . když se ta kaňka rychle slízla, tak byl výkres zachráněn . . .

arlon 18.2.2009 20:06

Re: Nekriticke ody na jaderku........

voni pašek, jaká byla sliznutá TUŠ? /nikoliv tuž/

Taky máte USA a ne USB.

;-)>-

Mirek Steiner 1.3.2009 12:39

Re: Nekriticke ody na jaderku........

Ta Ječná byl vlastně po válce ten první začátek znovuvýstavby českého odborného školství, které Němci potlačovali. Učitelé tam přišli ze všech koutů Evropy a z německých lágrů, z totálního nasazení, válku jsme 1953, kdy jsem tam přišel, ještě všichni měli v kostech. Po vybudování ČVUT pak význam té Ječné zvolna poklesl.

claudius 18.2.2009 12:09

Že se nestydíte chválit bolševika!

Už jen čekám,kdo tady vytáhne to zatracené metro,dálnice D1 je pěkně totalitní...

JaS 18.2.2009 10:36

Škola může logické myšlení podporovat

nebo nepodporovat. V současné době moc nepodporuje. Nezapomenu, jak zářil můj syn kterému pořád nebylo jasné počítání s trojčlenkou, jak to učí paní učitelka, když jsem mu ukázal, o co jde v tom výpočtu. Pak už tu trojčlenku nepotřeboval. Setkal jsem se s mnoha absolventy jaderné fyziky - dělali vždycky něco jiného, ale byli to chytří kluci i holky, byla radost s nimi pracovat i povídat.

františek 18.2.2009 8:33

Logické myšlení?

Škola nemůže naučit logicky myslet. To je často tvrzený omyl těch, kterým to příliš logicky nemyslí. S logickým myšlením se lidé rodí. Škola toto myšlení může nepatrně rozvíjet. Nic to nemění na faktu, že zmiňovaná škola byla slušná. A potvrzuje, že výborní studenti mají být vzděláváni speciálně a odděleně. To je také příčina oné vysoké úrovně elitního amerického školství

Mejla 18.2.2009 8:50

Oddělené vzdělávání "elity" ? - Souhlasit lze jen částečně. V USA se

nejedná ani tak o oddělené vzdělávání, ale spíše o soustředěnou péči menšímu okruhu studentů. Jinak oddělování lepších a horších studentů v dětství vede spíše k horším výsledkům, zejména v oblasti sociální inteligence. Asi něco podobného, jako když vytvoříte kolektiv jen z "mladých dynamických" lidí.

JJ 18.2.2009 10:06

Re: Oddělené vzdělávání "elity" ? - Souhlasit lze jen částečně. V USA se

Oddelovani horsich a lepsich studentu vede k tomu, ze se ti lepsi nenudi ve tride, kde se musi donekonecna opakovat trojclenka, aby vsichni tak nejak prolezli.

Stredocech 18.2.2009 12:10

Re: Oddělené vzdělávání "elity" ? - Souhlasit lze jen částečně. V USA se

Rozdíly mezi studenty existují i na vysoké škole a vyučující se zpravidla přizpůsobuje průměru.

Jinak je známo, že kolektiv, sestavený ze samých hvězd neuspěje v případě, kdy mezi jeho členy vypuknou spory o vedení. Mimochodem, majitel fabriky si může najmout nejlepšího možného ředitele, protože ten ho nikdy z postu majitele nesesadí. Ředitel či vedoucí státního podniku či úřadu se musí svých podřízených obávat, a proto jsou schopní potlačováni až likvidování.

vita 18.2.2009 9:45

Ale může. Ti, jimž to moc logicky nemyslí,

se buď vymlouvají, že na to "nemají buňky", nebo (mnohem častější případ) se tím spíše chlubí.

Škola samozřejmě může a měla by naučit logicky myslet - a jediný předmět, který to může na středoškolské úrovni naučit, je matematika.

JJ 18.2.2009 10:01

Kdepak

skola dokaze logicke mysleni rozvinout, ci potlacit. U samostatneho mysleni je to dokonce jeste markantnejsi. Kdo chce byt nejlepsi udelat nejlepe, kdyz se uci u nejlepsich.

Prirozene plati, ze kde nic neni, ani smrt nebere, ale dobry zaber zvlaste na stredni dela u talentu obrovsky rozdil.

R 18.2.2009 10:28

Re: Logické myšlení?

Rozhodující je základní škola, ale taky působení rodičů ve věku ccca od 5 do 10 - 12 let.  Pokud v té době žáka "neuchopí" a nerozvine v něm vlohy stran logického myšlení a samostatnosti, může mít od narození jakkékoliv supervlohy a je to potom skoro jedno.  Na střední škole už jsou tyto základní věci hotové, už je víceméně rozhodnuto, jestli žák je bezduchý nesamostatný šprt, který věří všemu, co mu kdo řekne  nebo samostatně myslící osobnost. Jestli se během střední školy někdo radikálně změní, je to už pouze nějaký dodatečný překryv a kdykoliv potom může nastat návrat .

Co se týká učení elit, je asi nutný určitý kompromis. Je dobré, když elitáři mají ze školy  v podvědomí, že někdo může propadat v tom, v čem oni vynikají a jinak to je normální v běžném životě nemécenný člověk ale na druhé straně není myslitelné, aby ti, co se učí hůře, nějak podstatně nebo dokonce úmyslně zpomalovali a sabotovali učení těch lepších.

Happy 18.2.2009 7:50

Stěhování

Škola se stěhovala v létě 1964.

sci 18.2.2009 11:27

Re: Stěhování

Nepřesnost je i v první větě. Možnosti štěpení předvedl už Fermiho reaktor v r. 1942.

Lapil 18.2.2009 12:25

Re: Stěhování

Skoro bych autora podezíral, že to ví. A že by vám řekl, že Fermiho pokus byla sice první realizace, ale rozhodně ne první praktické využití nebo dokonce předvedení možností.

Z doslechu 18.2.2009 13:41

Re: Stěhování

Byl vůbec ten první jaderný reaktor v Řeži, nebo byl původně v Praze - Hostivaři?

Mirek Steiner 1.3.2009 12:43

Re: Stěhování

co já vím, jeden z mých spolužáků a absolvent z r. 1957 byl v Řeži. Ale jestli se tam stěhoval odjinud si už nevzpomenu.

vita 18.2.2009 14:56

Možnost štěpení předvedl tuším Rutherford

dávno před válkou. Určitě uměli štěpit i Heisenberg a Meitnerová.

Fermiho reaktor předvedl řízenou řetězovou reakci.

Hirošima a Nagasaki předvedly světu neřízenou řetězovou reakci.