26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: O těch elektromobilních mýtech

Jde při násilném zavádění elektromobility především o ekologii, nebo o kšeft? O technický rozvoj, nebo ideologii? O ekonomii, nebo ekonomickou sebevraždu? O debilitu – nebo o vyčůranost? Anebo jsme v zajetí mýtů?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 19.2.2020 23:42

Spalovací motor, který "krmí" mobil - to je pane Šejno dobrý fór.

Ale nejste tak daleko od nápadu, který realisovali Rusové někdy v 50-60tých letech. Tehdy vyvinulí termogenerátor, který se nasazoval na cylindr petrolejové lampy a teplem z petrolejky vyráběl dostatek elektrického proudu pro provoz rozhlasového (tehdy ještě elektronkového!) přijímače.

Tedy - rádio na petrolej. Pravda, chodit po ulici s rozsvícenou petrolejkou je poněkud nepohodlné :-))

T. Hraj 19.2.2020 8:27

"eleauto je o 50 % až 100 % dražší než odpovídající vůz se spalovacím motorem"

Je to často ještě horší. Škoda Citi-go v benzínové verzi (už se nedělá) stála od 200 tisíc, elektrická verze stojí 470 tisíc, tj. o 135% víc. A to prý Škoda na každý vůz doplácí 200 tisíc.

Takže zatímco na autě za 200 měl výrobce nějakou marži, tak elektrickou verzi téhož by musel prodávat za 670, aby byl na nule. To je velmi ilustrativní.

J. Jurax 19.2.2020 15:15

Ano.

Takže díky blbečkům z EU s jejich technický nereálnými limity ztrátu 200 000 za každé vyrobené Citigo Škodovka rozpustí do ceny klasických aut.

Takže koupí třeba klasické Fabie dotujete ekologické snoby. Podekujte zeleným fanatikům a matičce EU.

Příspěvek k boji se zločinným kysličníkem je prakticky nulový, elektrické Citigo má výfuk v elektrárně. Viz https://www.autoforum.cz/zajimavosti/mapa-ukazuje-jak-velka-lez-jsou-slova-o-ohledech-elektromobilu-k-prirode-zvlaste-v-cr/

S. Kneifl 19.2.2020 1:44

K tomu předposlednímu odstavci v závorce - Teslu nad vodou drží nejen vyjmenované atributy, ale z velké části také prodej eko-kreditů konkurenčním firmám, které ve svém portfoliu nemají dostatek prodaných elektromobilů:

https://www.businessinsider.com/tesla-sold-carbon-emissions-credits-to-general-motors-fiat-chryser-2019-6

P. Zinga 19.2.2020 8:33

tesla do dnes obdržela cca 6 miliard US-dolarů dotací. A mimo to žije hlavně z prodeje "certifikátů".

V Německu kácí les a zelení blbci se radují: má tam vzniknout automobilka TESLA. Zatím to kácení soud zarazil. A zelení ječí...

R. Langer 19.2.2020 9:20

Ano, Zelená ekologie v praxi. Jako obvykle...

A. Javůrek 19.2.2020 9:39

uz to kaceni zase povolili, pokud bim. To proste nevymyslis... . Ti zeleni teroriste jsou proste blazni. Nebezpecni blazni.

J. Jurax 19.2.2020 15:18

No, on stát tu stavbu zarazil kvůli jekotu zelených, tedy jiné sorty zelených.

J. Hlásný 19.2.2020 1:14

Nemyslím si, že elauta jsou řešením. Ale tvrdit, že hliník, hořčík , lithium, sodík patří do stejné skupiny Mend. tabulky je nesmysl. Bod vzplanutí elektrolytu 150 st.C - co to

tam je za látku? Také tvrzení, že při hašení vzniká fluorovodík je pochybné, je to snad produkt hoření plastů a pak tedy HF vzniká i při hoření aut poháněných spal. motorem a hasiči to speciálně neřeší. Mícháte napětí a proud - což je podstatný rozdíl. Argumentace o nebezpečných 400 V je zavádějící - např. statická elektřina na Vašem svetru může mít napětí desítky tisíc V a přežijete. Naopak svářečka produkuje desítky až stovky ampér a při dotyku Vás to nezabije. Možná se pletu, ale chtělo by to trochu víc rozvahy při psaní.

Jinak souhlasím, že el. auta jsou drahou a v důsledcích i nebezpečnou cestou do slepé uličky.

J. Hlásný 19.2.2020 1:33

Omlouvám se, v elektrolytu u Li akumulátorů opravdu sloučenina s fluorem je, takže může být při požáru zdrojem fluorovodíku.

Popletl jsem si to s Li bateriemi.

F. Houžňák 19.2.2020 4:22

Za těmi 400 V ovšem není droboučká kapacita resp. náboj jako u svetru, ale 40 kilowatthodin v baterii. To vás nejenom zabije, ale i usmaží.

L. Novák 19.2.2020 4:26

Přesně. Je to tvrdý zdroj schopný dodávat velké proudy bez výrazného poklesu napětí.

R. Langer 19.2.2020 9:21

Tak tak!

R. Polášek 19.2.2020 11:57

Je to nejen 400 voltů, ale u víc výkonných aut i víc, tuším některá už běžně mají 800 volt. Je to tím, že slušně výkonný elektromotor o nějaké desítce kilowat už potřebuje při 400 voltech slušný proud a tudíž tlusté měděné přívodní klabely i velmi tlusté vlastní vinutí v motoru . A náročné polovodičové součástky na spínání toho proudu. Pokud půjdou s napětím v baterii elektromobilu ještě výš, dostanou z elekromotoru větší výkon při tenčích drátech a subtilnější polovodičových spínačích.