1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak (ne)začala 3. světová válka

Agresivní chování, pokud je mu umožněno růst bez jakékoli kontroly a odporu, nakonec vede k válce. Řekl před 60 lety americký prezident John F. Kennedy. Tehdy jsem chodil do třídy 6.B v liberecké ZDŠ Pátého května.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Šír 22.10.2022 17:32

Co? to dosud omílané kremelské tvrzení, že Rusko napadlo Ukrajinu kvůli "námluvám s NATO" (to je ta alternativní pravda). Přitom 24. 2. sám Putin zcela přestal mluvit o námluvách Ukrajiny s NATO, ale vysvětlil, že žádná Ukrajina nikdy neexistovala, že je to Rusko, žádní Ukrajinci nejsou, jsou to Rusové, a že je nezbytně nutné je zlikvidovat. Takže se ukázalo, o co se Rusku jedná - o imperialistickou agresi na východ, nikoliv o hrozbu napadení Ruska ze strany NATO (to je samozřejmě směšná myšlenka, jednak proč by takový nesmysl NATO podniko, jednak by se na tom těch 30 států NATO nikdy neshodlo. A to samozřejmě Putin velmi dobře věděl, ostatně se to dnes potvrzuje.)

P. Diviš 22.10.2022 17:55

Já bych to ani nezamlžoval nějakými "alternativními pravdami", je to prostě lež, v Rusku gosvraňjo.

V. Čermák 22.10.2022 19:17

No, ale po vás nikdo nějaké "odmlžování", natož konstatování ani nepožaduje, snad nějaký náznak z masny, za uzenku...;-D

P. Diviš 22.10.2022 20:37

Stejně byste to nepochopil, Multisvědku myštoši, držte se raději těch uzenek.

R. Langer 23.10.2022 6:00

Ano, na blbosti není nic k chápání, to je logické. :-P

J. Krásenský 22.10.2022 20:37

Pravdou je, že Rusko dlouho varovalo, že vstup Ukrajiny do NATO je nepřekročitelnou červenou linií, odkazů je spousta, například zde ( https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/klicova-putinova-veta-o-cervene-linii-experti-varuji-pred-vy/r~33ab4762a29211ebb2f60cc47ab5f122/ ) z 21. 4. 2021.

Buď úmyslně nemluvíte pravdu, nebo máte vymytý mozek zpravodajstvím české televize.

P. Sura 22.10.2022 21:33

Rusko v té době už dávno nebylo v pozici, že by bylo oprávněno někomu něco zakazovat, protože dlouho předtím samo prokázalo, že je notorickým lhářem, který žádnou dohodu nesplní.

P. Sura 22.10.2022 21:34

Líp se hodí "nedodrží"....

P. Kmoníček 22.10.2022 18:52

Na co že se ptáte a proč ?

J. Krásenský 22.10.2022 20:47

Ptám se na to, co v příspěvku pana Šejny není pravda, a ptám se proto, že mne to zajímá.

J. Farda 22.10.2022 15:29

" ... V úterý 23. října si v Ruďásku přečtu krátký článek o pirátském agresivním kroku vlády USA: Prezident Kennedy nařídil blokádu Kuby! Že prý jsou na Kubě budovány sovětské základny pro rakety středního doletu. Je to pomluva. ..."

Totéž při jednání Rady Bezpečnosti OSN 1962 svolané na žádost USA v odpověď na přímý dotaz zástupce USA Stevensna důrazně prohlásil sovětský zástupce Valerian Zorin - ano, ten Valerian Zorin, který v ČSR 1948 asistoval při Vítěznému únoru, a vyskytoval se v Praze i při "sebevraždě" Jana Masaryka - a rozhořčeně ji odmítl. Poté Adlai Stevenson Radě předložil letecké snímky sovětských raketových základen, a znemožněný lhář Zorin se z OSN navždy pakoval. Sovětorusobolševici lhali, lžou a lhát vždy budou, a geneticky determinované otrocké duše našich komouščechoputinovských pidizorinů popírající důkazy rusáckých zvěrstev pútinovy nevyhlášené války jsou této bolševické zásadě, dle jejich starého hesla "Na věčné časy a nikdy jinak!", stále věrni! :-/Rv

https://www.youtube.com/watch?v=bBEowra3500 https://www.youtube.com/watch?v=9DBo5Y7qVwM https://www.youtube.com/watch?v=HwzB8VEWYaA

P. Dvořák 22.10.2022 15:40

A za pár dní jsme si v RP mohli přečíst, že sovětské rakety byly z Kuby odvezeny.:-)

V. Čermák 22.10.2022 19:40

Ale houby, ani se tam nedostaly. Chruščov ty lodě, co je tam vezly zastavil ještě na oceánu, protože respektoval Kenedyho odvahu se bránit i za cenu jaderné války. Pan Kovaný jen Pábí....;-D

J. Farda 22.10.2022 21:33

Máte jen půlku pravdy - Sověti neodvezli rakety, ty se skutečně vrátily na zablokádovaných lodích zpět do Sojuzu - ale demontovali ty základny. :-)

F. Zrcek 22.10.2022 12:46

Tehdy válka nezačala, ale dneska je to napjatý o to víc. Skřet putínek na rozdíl od chruščova už ani nepředstírá, že vede světový proletariát. Akorát opakuje, že zlotřilý západ, USA a NATO mu chtějí šlápnout na ocas a on musí jít obsazovat Ukrajinu. Válku nevyhlásil, srabák, ale mobilizaci ano a posílá vojcly s rezavým kvérem a děravými botami rovnou na frontu. Doufejme, že ti chytřejší mu už zdrhli. A promenuje se okatě s jadernou aktovkou.

Zatím se mu líbí, že primitivní íránské drony, které oficiálně ani nemá (ale pop Kirill se už radši modlí Alláhu akbar), decimují ukrajinskou infrastrukturu. Člověk by řekl, že při správném zaměření by to svinstvo sestřelil i brokovnicí, ale najít ten správný fígl asi ještě chvíli potrvá. Možná navést na zdroj zvuku? S využitím Machova principu by to mohlo být dost přesné...

A moskali mají asi v záloze i odstřel přehrady, ale je to už čiré zoufalství. Putínek ví, že tuhle patálii nepřežije, a chce vzít co nejvíc lidí s sebou. Proto nelze vyloučit, že nakonec zmáčkne i ten červený knoflík.

Chruščov před 60 roky měl stále o co bojovat a na rozdíl od tintítka putínka měl i obstojné nervy. A na západě byla tehdy ve vládních funcích valná většina lidí příčetná.

Dnes si ale nemůžeme být jistí...

V. Čermák 22.10.2022 19:09

Maličký pan Zrcek, drobounký Tupínek, na jehož buclaté tvářičce vyrašil Pupínek. Zmerčil to i Havílek ráček, humanitární bombarďáček....;-D

Z. Lapil 23.10.2022 13:38

Poudal ten generál Sadistin nebo jak se jmenuje, že přehradu se chystají odstřelit Ukrajinci. Zdroj: Protiproud.info.

V. Loula 22.10.2022 12:09

Pamatuji tu dobu také, chodil jsem do deváté třídy. V podstatě mám podobné vzpomínky jako autor článku. Pouze jedna věc mě jaksi nesedí, v době budování raketových základen na Kubě již existovaly raketové základy s americkými raketami a atomovými hlavicemi v Turecku. A myslím, že i v Itálii.

L. Šimon 22.10.2022 14:12

No samozřejmě ale o tom se nehodí mluvit.

Kenedy prý slíbyl Chruščevovi, že je stahmou, ale k tomu nikdy nedošlo.

J. Farda 22.10.2022 15:35

Mýlíte se, po dohodě Chruščeva s Kennedym Amící své Jupitery z Turecka, recipročně s likvidací těch sovětských základen na Kubě, stáhli! ;-O

P. Dvořák 22.10.2022 15:42

On se nemýlí, jen říká alternativní pravdu. Jako obvykle. ;-D

V. Loula 22.10.2022 17:12

Ano, já myslím, že to stažení amerických Jupiterů byl tajný dodatek smlouvy Kennedy-Chruščev, mrzí mě ale, že se stále hovoří jenom o tom, že SSSR provokoval se základnami na Kubě, ale že šlo v podstatě o odpověd SSSR na dříve rozmístěné americké rakety v Turecku, o tom nikde nepadne ani slovo.

D. Laurencikova 22.10.2022 17:14

Ale padne. Ja sama jsem to psala uz nekolikrat.

V. Loula 22.10.2022 17:20

Ano, v rámci diskuzí snad ano, ale aby o tom vyšel článek v maistreamu, to ne.

D. Laurencikova 22.10.2022 17:23

To mate pravdu. A tak je to pokazde. Aspon kazdy vidi, kdo videt chce, co o mainstreamovych, manipulacnich, vychovnych, prolhanych, nikoliv informujicich, ale verejne mineni vytvarejicich medii ma soudit. Rv

Z. Lapil 23.10.2022 14:02

Nemá pravdu. Na dotaz Karibská krize mi Google vyhodil samozřejmě spoustu odkazů, rozklikl jsem ty, o kterých si myslím, že mi uznáte "mainstream". Výsledek:

Pět webů, konkrétně Wikipedie (česká), dejepis.com; ustrcr.cz; novinky.cz; zoom.iprima.cz se o raketách v Turecku zmiňují, respektive píšou o jejich stažení coby recipročního kroku USA.

ČT24 ve 12 let starém článku (skoro přesně) nikoliv: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1308889-kubanska-krize-nakonec-dohoda-zmirneni-napeti-nicmene-kritika-ze-vsech-stran

D. Laurencikova 23.10.2022 18:33

Ja jsem slysela a cetla castokrat, jak tenkrat Kennedy zachranil mir... o stazeni - vlastne uz o umisteni raket v Turecku ani zminka. Takze pravdu ma. Asi tak dukladne nehledal, jak vy. ;-)

Dnes jsem se divala na Europa-Journal na ARD. Byla tam take rec o "extremne pravicovych" Svedskych demokrateh, kteri jsou ted 2. nejsilnejsi stranou ve Svedsku. Diskutovalo se, proc meli takovy uspech. Verte mi nebo ne, ale ani jednou tam nepadlo slovo: "Migrace", nebo "Arabsky clan", o beznych strileckach ve svedskych ulicich ani zminka!!! Cele to bylo postavene tak, ze Akinson proste slibil delat neco proti inflaci.... Inflace byla ten problem, ne to ze Svedsko je diky feministiscke zahranicni politice a nekontrolovane migraci z islamskych zemi de facto failed state!

ARD je placena z nucenych prispevku divaku a ne zrovna knapp. Takove zpravodajstvi si zaslouzi nanejvys pohrdani. Rv

Z. Lapil 23.10.2022 21:17

Nehledal jsem důkladně, přečetl jsem, co mi jako první padlo do ruky. A je určitě pravda, že jsem se o těch raketách dozvěděl relativně nedávno, ale taky je pravda, že o Karibské krizi jsem potkal zmínku u Škutiny (https://www.databazeknih.cz/knihy/prezidentuv-vezen-na-hrade-plnem-blaznu-45744), jen jako zmínku bez širších souvislostí a tak i bez Jupiterů.

Kam se pokouším dostat: otázka je, jestli 70 nebo kolik let stará událost nepatří spíš do dějepisu než do zpravodajství. Ve smyslu "vzdělanec ví, nevzdělanci to může být jedno". Myslím si totiž, že ty rakety se taky dostaly do Turecka v reakci na něco, což bylo reakcí na něco předtím a tak dále. A zpravodajství, dobré ani špatné, NENÍ učebnice dějepisu.

D. Laurencikova 24.10.2022 10:25

Tady slo mozna o to, poukazat na kvalitu a objektivitu zpravodajstvi. Pokud nezminite adekvatni okolnosti, pak si samozrejme lidstvo takto (ne)informovane, nemuze udelat objektivni usudek. S novymi udalostmi se nezachazi jinak, nez s touto pres 60 let starou.

Z. Lapil 24.10.2022 11:36

Zpravodajství, má-li být co k čemu, shrnuje události do několika málo stručných vět. Jednoduše nemá prostor na exkurze do dějin. Nemá hodnotit, má říkat co, kdo, kdy, kde. Proč je otázka důležitá, ale zpravodajství nepřísluší.

Někdy se to nepovede, někdy (až příliš často) se to nepovede záměrně. Pořád si myslím, že úkolem zpravodajského "stranická a vládní delegace položila věnce u hrobu neznámého vojína" nemá prostor ani úkol rozebírat, z jaké armády byl neznámý vojín, při jakém útoku padl a že to bylo proto, že se nepřítel zlotřile bránil. Předpokládá se, že to čtenář/posluchač ví.

Výklady a rozbory vůbec patří do komentářů, (víkendových) příloh typu Orientace a do plátků typu Neviditelného psa, který zpravodajstvím opravdu není. Rozhodně toho reportážního typu, který časně devadesátkové Rádio Alfa shrnulo do fascinujícího sloganu "I vy to víte první".