3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

Propad tunelu, propad důvěry

Stavba tunelů patří k rizikovým a technicky extrémně náročným činnostem. Tunel Blanka je bezesporu velkorysé řešení dopravní situace v Praze, určitě mimořádně technicky náročné a určitě mimořádně nákladné. Bohužel, politická reprezentace města vedeného Pavlem Bémem vyvolala zásadní pochybnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Válek 7.7.2010 11:07

Re: Kajan

Metro ne. ale podchod. Je to na počet obyvatel zhruba srovnatelný náklad. O to ale nejde. Jde jen o výši příjmů a výdajů a o to, že mimo Prahu žije 9,000.000 obyvatel. Když si to uvědomíte, tak vás ta síla nikdy nesplatitelného dluhu až ohromí.

K. Janyška 7.7.2010 8:46

Kajan

Astone, přestaňte trapně a za každou cenu prosazovat TOP09, kromě Kalouska a knížete Khárla tam nikdo není !

ODS vedla Prahu prostě skvěle a všechna srovnání se světovými metropolemi tomu nasvědčují ! Spadne strop a může za to ODS ! Jste podivín ! Dzp.

M. Prokop 7.7.2010 8:49

Re: Kajan

Spíš idealista

nebo podivín idealista.

S. Trkola 7.7.2010 10:45

Re: Kajan

Pane Janyška,mam na Vás názor:

1) Buď nežijete vPraze

2) Jste provokatér !!

3) Všechny Vaše příspěvky mě připadají,že asi

jste zaměstnancem ODS. Je mě Vás líto .

Z. Válek 7.7.2010 11:12

Re: Kajan

Dovolím si odpovědět za KJ. 1) Nežiji 2) Ne. Moje názory jsou jen výsledkem mé oddanosti ODS 3) Pracoval jsem 18 let jako manager ODS. Kontroloval jsem i pokladnu ODS. Nikdy nechyběl ani halíř. Nyní jsem před penzí. A nebo v invalidním důchodu?

M. Prokop 7.7.2010 8:46

Já je klidně budu mýtit,

otázka ovšem zní, koho místo nich. Melouny, EUroHujery ani "Humanisty" ne, o komouších, socanech a černoprde|nících ani neuvažuji, VeVerky jsou ODS (b).

K. Janyška 7.7.2010 8:57

Re: Já je klidně budu mýtit,

Ale já až tak proti TOP09 nebrojím ! Jen si myslím, že ODS je lepší a kvalitnější pravicovou stranou ! Dzp.

M. Prokop 7.7.2010 9:29

Re: Já je klidně budu mýtit,

O TOP se nezmiňuji, ne?

J. Štrobl 7.7.2010 9:47

Re: Já je klidně budu mýtit,

Jestli je ODS pravicovou stranou, tak já jsem prorok Mohamed. Že si nějaká strana říká, že je pravicová, nutně to nemusí být ještě pravda. ODS byla v mnoha případech ještě levicovější než ČSSD. Pravicová ODS je jen optický klam v Čechách, protože tady dosud žádná pravicová strana nebyla a skutečná pravice se teprve tvoří.

J. Heincl 7.7.2010 10:21

Re: Já je klidně budu mýtit,

Máte naprostou pravdu. Pravicová ODS je jasný oxymóron. V její prospěch se dá uvěst jen to, že je menší zlo než ČSSD.

M. Prokop 7.7.2010 10:40

Re: Já je klidně budu mýtit,

Tvoří?

Škoda že to není vidět, nemáte-li na mysli ty straničky, které mohou schůzovat ve výtahu.

J. Štrobl 7.7.2010 11:18

Re: Já je klidně budu mýtit,

Když zasadíte mrkev, také nemáte za dva dny metrákovou úrodu.

Z. Válek 7.7.2010 11:53

Re: Já je klidně budu mýtit,

Když zasadíte mrkev, tak máte stále jednu mrkev. Proto se mrkev seje.

J. Štrobl 7.7.2010 12:01

Re: Já je klidně budu mýtit,

No jo, máte pravdu. Přiznám se, že je mi to zahrádkaření trochu vzdálené. Zvláště od té doby, co mě loupe v kříži.

Z. Rychlý 7.7.2010 21:10

Re: Já je klidně budu mýtit,

Myslím si totéž, ODS je středová strana. Měla by se starat hlavně o podnikatele, kteří jsou solí země, ale postupem doby se starala jen o velkopodnikatele a podnikavce. Snad se tou volební fackou probrala a zkusí to znovu a lépe.

Mě osobně se zdá, že SSO je programově tou pravou pravicovou, ovšem zatím je to jen elitní intelektuálský klub. I jim patří mé sympatie.

P. Manda 7.7.2010 8:37

Už jste trapný Nefe

P. Vandas 7.7.2010 7:36

Problém je stále stejný,jako u BP.

 Vím, že ten příměr mezi dodavatelskou firmou tunelu Blanka a BP je nadsazený, nicméně je ,zdá se, řízen podobnými mechanismy. U obou zjevně došlo k podcenění bezpečnostních mechanizmů. Jak katastrofu v Mexickém zálivu, tak propady tunelu Blanka, nezpůsobila jedna chyba či náhodná anomalie. To co je spojuje, je řetězec chyb, v projektové přípravě,v geologickém průzkumu, v zadání a kontrole zakázky v průběhu její realizace. Je odrazem manažerského řízení složitého technologického procesu, kdy ten kdo tento proces řídí, nemá ani příslušné znalosti, natož zkušenosti z dotčeného oboru. Dnes samozřejmé, manažerské řízení vyznává jedinou zásadu tzv. cutování rozpočtu. Je tím míněn proces,kdy každá položka nákladů je předmětem opakující se snahy tento snížit či úplně vyloučit. A tak první na řadě jsou vždy náklady na několikastupňové bezpečnostní řešení stavby. I odborníkovi se těžko znovu a znovu obhajuje, proč vynakládat jedny náklady na například zpevnění nadloží a zároveň prosazovat dražší a pomalejší ražbu šetrnými technologiemi a ještě chtít zastavit stavbu v období deštivého počasí, kdy horninové nadloží má úplně odlišné vlastnosti. Manažeři mají své termíny,zpracované grafikony prací, cílové premie. V takové situaci je prostě odborník postavem před dilema,"pane inženýre, máte sice pravdu, ale troje jištění je finančně neúnosné, jedno z nich musíme vyloučit, vyberte si které a zítra nám dejte vědět, jak jste se rozhodl !" A v tom je problém zásadní. I ta katastrofa BP měla řešení vrtu s třemi pojistkami, dvě však byly obejity a třetí selhala. Tak je to i s tunelem Blanka. Druhým aspektem je distribuce prostředků uvnitř zakázky.V obou případech nejsou objemy financí na zakázce malé, avšak větší část je vynaložena na managing , zatímco na finální provádění stavby ve složitých podmínkách, zbývají doslova drobty. Už vidím, jak staví na pranýř inženýra, který ty práce v podzemí řídil,pokud tam na jeho místě, v rámci cutování rozpočtu, nebyl středoškolský učitel biologie.

R. Houška 7.7.2010 8:01

Re: Problém je stále stejný,jako u BP.

Ta stejná firma postavila všechny dosavadní trasy metra,  bez jediného propadu, a za podmínek, které jim umožňovala ruská a další socialistická technologie, tedy velmi omezených. Navíc je velice nepravděpodobné, že by v době výstavby nikdy nepršelo. Jediné vysvětlení stávajících problémů proto je, že se na Blance krade stejně, jako na ostatních dopravních stavbách v zemi, a že stavební práce řídí ukrajinští jaderní inženýři, protože po odevzdání desátek se stavební firmě nedostává na platy kvalifikovaných lidí.  Na silnicích se v klídku každé dva roky přelízne povrch frézou a nalije se tam stejně nekvalitní vrchní vrstva jako před tím. Na Blance a dalších tunelech "tunelech", jsou ty díry halt hlubší a jsou víc vidět. Místo nějakého chudáka z Metrostavu, by měl konečně soud poslat za katr radního Šteinera a straku Béma, kteří tenhle Kocourkov vybudovali.

P. Vandas 7.7.2010 8:12

Re: Problém je stále stejný,jako u BP.

 Konkrétně u Blanky je problém opačný než naznačujete. Trasa je naopak ,proti metru mělká. Proto ty problémy s nadložím. Jinak s těmi desátky a následným nedostatkem financí na odborníky , máte pravdu pravdoucí. Nicméně je zde ještě jeden aspekt hodný zřetele. Je to příprava zadání zakázky a její kontrola. Minimálně Pražský magistrát nemá kvalifikované vedení Stavebního úřadu. Tento není schopen odborně na výši stanovit podmínky stavebního povolení a natož provádět kvalifikované dohlídky na stavbě. I tam se ,asi cutují rozpočty, nejdříve u odborníků tak ,aby bylo možno živit naplaveniny dosazené z politických stran. Tito "odborníci" mají zavřené oči dílem, z nedostatku vzdělání a dílem nemalým za úplatu.

R. Houška 7.7.2010 8:29

Re: Problém je stále stejný,jako u BP.

Naprosto souhlasím,

"odbornost" naší karlovarské, modré soudružky, Doubové, mluví za vše. Problém je holt ten, že dnešní politici jsou, tak jako já, produkty doby, kdy Svoboda s Dubčekem  zavedli přídavky na děti a volné soboty. V praxi to znamená moc bratrů, sester, švagrů, švagrových, sestřenic, bratranců....

P. Vandas 7.7.2010 8:35

Re: Problém je stále stejný,jako u BP.

 Nemohu glosovat činnost paní Doubové, pokud to není ta co dodatečně schválila tu ostudnou ruskou Děrevňu. Nevidím též přímou příčinnou souvislost mezi odborností a volnými sobotami a přídavky na děti. Jinak souhlas, "Mnoho psů, zajícova smrt !"

R. Houška 7.7.2010 8:46

Re: Problém je stále stejný,jako u BP.

Volné soboty + přídavky na děti = mnoho příslušníků této generace, což je generace, která nyní převažuje na vedoucích místech v politice a většiny jejich příbuzných, pro které je třeba najít dobře placená místa ve státní správě a ve státních firmách.

Ano je to ta s tou děrevňou a taky ta, která udělala přes noc, mocí razítka a kamarádů z koalice ODS/ČSSD/KSČM, která tu vládne,  ze svých bezcenných luk lukrativní stavební parcely v ceně mnoha milionů.

P. Vandas 7.7.2010 9:14

Re: Problém je stále stejný,jako u BP.

 Pane Houška, máte nějaké problémy s mladou generací, bez které by důchodový systém zkolaboval už včera? Já této generaci naopak držím palce, aby to vůbec byla ochotna snášet. A navíc, není o nic horší než ta naše. Naopak, já s ní každodenně pracuji a fandím jí.

B. Uhlich 7.7.2010 8:52

Re: Problém je stále stejný,jako u BP.

S tím Metrem to tak jednoznačné nebylo...taky tam bylo dost malérů.....to, že se to v té době nijak nerozpatlávalo je asi jasné, ne? Navíc, dřív se stavělo opravdu jinak...když se objevil problém, tak se "vyřešil" - když se objevila díra - zalila se tisícema tun betonu a byl klid. Dnes se holt víc počítá...aby taky něco zbylo.....   Dřív se ztratilo pár pytlů cementu, kubík prken, míchačka...dnešní doba je jiná - ztratí se rovnou ty peníze za který se má stavět....

M. Prokop 7.7.2010 8:48

Máte k tomu nějaká numera,

"V obou případech nejsou objemy financí na zakázce malé, avšak větší část je vynaložena na managing , zatímco na finální provádění stavby ve složitých podmínkách, zbývají doslova drobty."

nebo jen hádáte?

P. Vandas 7.7.2010 9:03

Re: Máte k tomu nějaká numera,

 Pane Prokope, celý dospělý život se jako architekt živím v procesu investiční výstavby projektováním a tak i když přímo k tunelu Blanka nemám žádná čísla, dovedu ze zkušenosti odhadnout zákonitý a ustálený proces, který je na našich vysoutěžených zakázkách obvyklý.

M. Prokop 7.7.2010 9:30

Re: Máte k tomu nějaká numera,

Já to nepopírám, můj obor to není, jen by mne skutečně zajímala numera.

P. Vandas 7.7.2010 10:04

Re: Máte k tomu nějaká numera,

 Pokusím se popsat systém velkých státních zakázek popsat, když ne v absolutních číslech, tak alespoň v proporcích. Velkou zakázku jako Blanka, nemůže vyhrát nikdo jiný, než firma velikosti  Metrostavu či  Skansky. Je to proto, že v soutěžních podmínkách je podmínkou, dřívější realizace díla obdobné velikosti, finančního krytí bankami a velikost firmy s příslušným počtem ,příslušně kvalifikovaných odborníků. Např. vysoutěží Metrostav zakázka za 10mld, ten udělá výběrové řízení na subdodavatele s 2/3 limitem t.j. 6.6mld a tito si uspořádají vlastní výběry prováděcích firem s 2/3 jim svěřeného objemu prací. Takže na provedení vysoutěženého je možno použít z 10mld, max. 4.4mld. Řeknete si, že to je nesmysl a nepřiměřené. Takže popořadě ,ten první v pořadí tu 1/3 část nemá zadarmo, musí zajistit ovlivnění a přípravu výběrového řízení s podmínkami ,které mu umožní vyhrát,musí zajistit úpravu legislativy ,která mu toto umožní. Potažmo musí spolufinancovat politické strany a jejich kampaně, a to všechny, které mají šanci uspět a mít své hlasy v budoucím rozhodovacím procesu. Ten druhý musí zajistit druhý stupeň, se stejnou nákladností na komunální úrovni. Jeho povinností je zajistit stavební povolení s přijatelnými podmínkami pro konečnou realizaci stavby, taktéž s podobným postupem,avšak bez té legislativy. A ten třetí v řadě je ten, který to realizuje.I on se musí podílet na nákladech vyšších pater spolufinancováním politických stran.  Takže závěrem. Jistě si dovedete představit, že tutéž zakázku by nakonec uměli realizovat ve třetím patře, avšak kdyby nerespektovali dvě patra nadstavby,nedělali by s jistotou nic. Tolik k věci.

M. Prokop 7.7.2010 10:42

Re: Máte k tomu nějaká numera,

Jo, to věřím.

Příčinu bych viděl hlavně v zadávajícím ouřednictvu.

On ten Hala věděl za co slaví.

P. Vandas 7.7.2010 10:59

Re: Máte k tomu nějaká numera,

 Jistě máte na mysli toho Hálu, závodníka z Ředitelství silnic a dálnic. Bodejť by neslavil.Jinak velká část z těch, mnou odhadovaných 56% by bylo možno ušetřit. Stačilo by , kdyby legislativa byla stručná, bez možnosti různého výkladu. Kdyby na magistrátu byli odborně zdatní úředníci,kteří pracují ve prospěch obce a jsou k tomu motivováni. Tito by stanovili podmínky se znalostí situace a skutečných problémů stavby a ne problémů zástupných. Přesněji v případu Blanky, aby se nemrhaly prostředky na vyděračské posudky EIA, dopravní zátěže , studie hlučnosti staveniště, ale aby se tato výpalná různým zeleným lobbistům raději vynaložila na podrobný geologický průzkum, na který často peníze nezbývají, neb jsou vyhozeny jinak.