9.6.2024 | Svátek má Stanislava


Diskuse k článku

Kolotoč kolem kruháčů

Kruháč neboli kruhový objezd, i to je vymoženost demokratického režimu, kterou vnímáme jako samozřejmost, jako by se narodila někde vedle pampelišek na mezi. Nenarodila se. Musí se budovat, leckdy velmi nákladně. Nedá se spočítat, kolik to zachránilo lidských životů a kolik času ušetřilo. Za minulého režimu nebyly na kruhové objezdy peníze, protože se musel budovat socialismus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Loula 16.4.2016 8:27

Re: Poznámka

Jistě, kruháče mají smysl u silnic s přibližně stejným provozem. Je blbost stavět kruháč, když se silnice první třídy kříží s poslední okreskou.

V. Loula 16.4.2016 8:24

Názor

Mám pocit, že je to trochu jinak. Léta platí pravidlo pravé ruky, že auto přijíždějící na přižovatku zprava má přednost, pokud dopravní značky toto neupravují jinak. U kruháčů ale mají přednost auta jednoucí po kruháči, tedy přijíždějící zleva.

Tato dvě pravidla jsou v rozporu, a tento rozpor lze řešit dvěma způsoby

1. Pravidlo pravé ruky doplnit o větu, že na kuháči toto neplatí

2. Doplnit vjezd na kruháč dopravní značkou o přednosti v jízdě.

Osobně považuji bod 2. za jednoznačnější a pro provoz bezpečnější. Zatím jsem všude u kruháčů viděl na vjezdu tuto značku, a myslím, že takto by to mělo vypadat.

B. Brousková 16.4.2016 8:18

Re: Chvála Bohu, že peněz nebylo

Jenže ve Francii mají kruháče hlavně proto, je jejich obce leží většinou podél rovných silnic . Tamní kruháče jsou vždy na začátku a konci obce. I ten největší magor, proto musí před obcí sundat nohu s plynu, jinak se do kruháče nevejde. A dobře ví, že totéž ho čeká na konci obce. Jinými slovy kruháče mají zabránit magorům, aby kašlali na omezení rychlosti v obcích. A Funguje to ! Jak to souvisí s levicovostí, netuším.

P. Lenc 16.4.2016 8:16

A toto

tak "inteligentní" úřednictvo" dostane definitivu.

J. Vobr 16.4.2016 8:00

JÁ NIC NEVÍM, MI SE NIC NEŘEKNE !!!

Tu-ááá.

D. Polanský 16.4.2016 7:43

Problémem jsou tisíce úředníků,

kteří toho až tak moc na práci nemají a chtějí odůvodnit svoji existenci alespoň nějakou novotou, která by je zviditelnila a tím i odůvodnila jejich existenci. Táta říkával, že ideální úředník je ten, který nic nedělá, protože nic nepokazí.

V. Vérosta 16.4.2016 7:35

Obávám se,

že tohle napadlo novináře. V pohledu na novináře tentokrát (výjimečně) souhlasím s Pánem Hradu! :-)

K. Hinz 16.4.2016 7:34

Souhlasím s Astonem

Údajně to má řešit nějaký metodický pokyn ministerstrva dopravy - ministrerstvo prý nechce rušit tu zhovadilou vyhlášku. To znamená, že obce budou plnit vyhlášku nebo metodický pokyn a to je další neuvěřitelná hloupost a schválnost. Na rozhraní dvou katastrů obcí mohou tak být 2 kruhové objezdy - jeden s předností na objezdu a druhý s předností zprava !!! Marně jsem usiloval o uložení zákonné povinnosti provádět vodorovné značení silnic II. a III. třídy. Zákon to nepředepisuje a basta. Předepisuje však reflexní značení chodců v noci na těchto silnicích, ale řidič mnohdy nevidí, kde silnice končí a kde je už příkop. Hlavně, že vidí chodce ale nevidí, kam se mu má vyhnout !!!

M. Červeňák 16.4.2016 7:33

Králem volovin je Dan Ťok

co jeho ministerstvo vyprodukovalo v poslední době je taková snůška příšerností, že tohle ministerstvo srandy je zralé na rozpuštění...

A. Trick 16.4.2016 7:32

Poznámka

Při velmi silné dopravě z jednoho směru je kruháč kontraproduktivní.

Tím asi vznikl tento kritizovaný (oprávněně) nápad. Semafory, zvláštně inteligentní již byly vynalezeny.

Nelze stavět kruháče všude.

E. Vašátko 16.4.2016 7:22

Já myslím,

že vždycky když mají poslanci pocit, že není do čeho píchnout a málo se o nich mluví, tak přijdou s nějakým hloupým nápadem, aby na sebe upozornili. Nejhorší na tom je, že se blíží volby, tak se snaží, aby o nich lidi věděli. Antireklama je ostatně taky reklama a že šlo o blbost, na to se rychle zapomene, ale účelu bylo dosaženo. Asi bychom si měli dělat nějaký seznam jednotlivých činitelů, kdo s jakou volovinou přišel, jenže kdo by to dělal. A v paměti zůstane jenom to jméno. Ostatně úspěšně to využívá i Ovar, tam si ovšem nikdo nemusí dělat čárky, co slovo, to perla.

J. Novotny 16.4.2016 7:21

Re: Náš člověk v dopravě

Strany změnil myslím Napoleon, Gentlemen AH akorát unifikoval pravidla v Ríši.

J. Garská 16.4.2016 7:12

Kocourkov

Zda se, ze navrh na zmenu v pravidelech na kruhovych objezdech, musel vzejit z brainstormingove techniky, t.j. generovani co nejvice napadu na dane tema ve skupine lidi. V tomto pripade, zrejme ve skupine chybeli lide s nadhledem, logikou a slusnym chovanim. Pokud by tam takovi byli, tak by museli velice rychle dospet k nazoru, ze za znackou kruhoveho objezdu plati nejdulezitejsi pravidlo, a to, ze nejdrive musime pustit ven ty, kteri jsou uvnitr. Nicmene, i v matematice maji zavorky prednost... .

I. Hil 16.4.2016 6:26

2. ne všechny kruhové objezdy jsou dobré

Ten u Olomouce od Litovle byl prolobován Globusem a nehody jsou na něm dost časté.

Protože zase jen idi*ta mohlo napadnout přerušit DÁLNICI kruhovým objezdem. A ano, značky tam jsou, stejně tak jako stopy po častých nehodách, ne s jinými auty, ale s betonovými svodidly.

I. Hil 16.4.2016 6:22

1. většinu těchto věcí které změní život milionům

vymyslí JEDEN až DVA úředníci někde na pivu. A hrozné je, že to potom projde a lidi jen bezmocně koukají....

J. Stejskal 16.4.2016 3:22

Re: Poněvadž řídím více jak 40 let,

Nepřišel s tím ministr dopravy.

J. Hlubek 16.4.2016 2:46

Chvála Bohu, že peněz nebylo

jinak bychom dopadli jako Francouzi, kde se vám po 100 kilometrech točí z kruháčů hlava. Jsou tam na každém vyústění i polní cesty. Prostě hnus. A k té blbosti, všímavý občan jistě postřehl, že ty blbosti se množí v korelaci s levicovostí vlády a parlamentu. Z tohoto pohledu máme v současnosti nejlevicovější, ba skoro nejkomunističtější vládu od 89.

P. Dvořák 16.4.2016 2:12

Re: Senátor Kubera

Jako vždy několika slovy vystihl podstatu.

J. Brunner 16.4.2016 2:11

Re: Náš člověk v dopravě

Jestli to není tím, že když nestaví dálnice, tak nějakou činnost vykázat musí a vymýšlí hovadiny, protože sám je hloupý.

J. Anděl 16.4.2016 1:49

Re: Náš člověk v dopravě

Nejde moc o hodnoty, spíš o zvyk. Řekl bych, že o tom moc přemýšlíte. Podle mě jak si tělo jednou na něco zvykne, je jednodušší to tak podle mě nechat.

Ale samozřejmě i tu změnu k vámi popsanému přirozenějšímu stavu bychom zvládli. Nepletu-li se ovšem, chystaná změna na kruháčích měla zavést novinku v tom smyslu, že by vše zůstalo při starém, tedy při příjezdu ke kruháči by byla značka, že jedete z vedlejší na hlavní a přednost mají ti na kruháči, pouze v případě, že tam ta značka nebude, pravidla by byla jako na normální křižovatce bez značek, tedy přednost zprava. To se mi jeví jako obzvláštní kulišárna, ačkoliv mohl jsem to špatně pochopit.

Zřejmě jde o jakýsi zenový pokus zvýšit bdělost populace.

S. Ševeček 16.4.2016 1:37

Náš člověk v dopravě

Ve Staré Anglii se stále jezdí "postaru", tedy vlevo. Je tam všude přednost ZPRAVA. A řidič sedí VPRAVO, aby dobře viděl. Taky na "kruháči" to má úžasnou logiku - vjíždíte do "křižovatky" a dáváte přenost vozidlům přijíždějícím zprava. Už z principu není nutné nic vyznačovat speciálním kosočtvercem (pardon - trojúhelníkem). Elementary, dear Watson.

U Nás v Kotlince je to tak ... normálně je přednost zprava, jenom na "kruháči" je to zcela obráceně - přednost ZLEVA. Proto ta opatření, příkazy a značení k tomu, že se člověk musí drbat na levém uchu pravou rukou přes hlavu.

Pro pobavení: U koňského potahu se pravý kůň nazývá náruční - protože staří vozkové seděli vpravo a toho pravého koně (opratě) měli NA RUCE. Levý kůň je podsední (byl pod sedlem) - protože ho sedlal pomocník, který dbal na to, aby levý kůň držel směr a nestočil se náhodou doleva do strouhy či ze svahu ... protože se jezdilo VLEVO. Gentleman pan Hitler změnil strany provozu, ale původní označení - včetně pravidla přednosti zprava (!) nelogicky zůstalo. Holt - západní hovnoty!

J. Lepka 16.4.2016 1:10

Re: O kruhacich se mylite

Kruhový objezd má sám o sobě mnoho výhod, ale, musí splňovat dva základní parametry: dostatečný průměr a přednost v jízdě, jinak je na howno.

Jeden z mála takto vybavených je u kolínské TPCA.

J. Lepka 16.4.2016 1:05

Poněvadž řídím více jak 40 let,

pamatuju si velmi živě diskuze, když se staré označení, tedy kruhový objezd s předností v jízdě, rušilo s tím, že to v Evropě není obvyklé a cizinci v tom mají hokej. Už tehdy bylo každému řidiči jasné, že pokud tam nebude vyznačení přednosti na každém vstupu, bude průser. To se podařilo zažehnat, byť za cenu tisíců v podstatě zbytečných cedulí. Přesto přijde ministr dopravy s takovou donebevolající kravinou, která dokáže paralyzovat takřka každý kruhák, když na něj přijede současně víc jak jedno auto.

Mimochodem, víte někdo o nějaké věci, kauze, problému, který tento exot dokázal dotáhnout do konce aniž by to bylo nutné ihned přepracovávat / hasičák na nafukovacím člunu atd atd atd/? Hlavně když prudí s věcmi, které mu ani nepřísluší!

K. Pavlik 16.4.2016 0:39

O kruhacich se mylite

Kruhace byly (a jsou) hodne ve Francii (samozrejme i jinde) - nebot technicky staci zapichnout drevenou tycku do zeme a je kazdemu jasne kdo ma prednost.

Osobne si myslim ze v dobe kdy byl v Cesku socializmus se to v Severni Americe kruhaci nehemzilo - pokud tam vubec nejake byly.Ted se pomalu zavadeji - ale tempo rozhodne neni zavratne. Ve starsich ctvrtich neni po kruhacich ani pamatky a i v nove vystavbe se musi hledat.

S. Ševeček 16.4.2016 0:39

Senátor Kubera

"Čím větší blbost, tím větší příběh. Stejně jako kruhové objezdy. Kdyby napsali, že každý, kdo přijíždí k objezdu, musí dát přednost v jízdě, ušetřili bychom miliony. Ale to je tak jednoduché, že to nejde."