12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

Dvě pasti

Při sněmovních interpelacích se vyjádřil premiér Babiš ke globálnímu paktu OSN o migraci. Podle něho by mělo Česko od paktu ustoupit, už to udělaly USA, Maďarsko a čerstvě také Rakousko. Jde opět o cosi, co je proklamováno jako nezávazný právní rámec, pokud vám to připomene Istanbulskou úmluvu, pak tušíte správně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Moravcová 2.11.2018 15:03

Re: Lisabonská smlouva, evropský klenot

vy jste zešílel

F. Pecka 2.11.2018 15:13

Re: Lisabonská smlouva, evropský klenot

nezešílel, on byl idiot odjakživa.

M. Martinovská 2.11.2018 15:20

Re: Lisabonská smlouva, evropský klenot

Zešílel, protože oceňuje Klausovu roli? Nebo protože oceňuje Evropu? Možná - oceňuje Evropu příliš brzy odpoledne.

M. Mařák 2.11.2018 15:21

Ota Šik, Třetí cesta

"Existuje majoritní zájem, jenž při zachování základních funkcí trhu zároveň zavádí plánované makroekonomické regulace, přičemž rázně bojuje proti monopolistickým nedostatkům, jež ho charakterizují."

Ota Šik, La troisiéme voie, Editions Gallimard, 1974, str.445

Vývoj třetí cesty od Hitlera, Mussoliniho, přes Šika, Blair a až ke Klausovi a k Lisabonské smlouvě je poznamenán několika slepými cestami a velkým lidským utrpením. Jiný funkční ekonomický systém však podle mne v současnosti nikde neexistuje.

M. Prokop 2.11.2018 15:27

Re: Ota Šik, Třetí cesta

To je asi tím, že za "třetí cestu" prohlásíš vše, co momentálně jakž takž funguje.

M. Mařák 2.11.2018 15:28

Re: Ota Šik, Třetí cesta

No však jo, nejlépe funguje jen jakýsi kompromis mezi kapitalismem a socialismem, tedy třetí cesta.

M. Martinovská 2.11.2018 15:33

Re: Ota Šik, Třetí cesta

No ale motat do toho Hitlera je trochu kontraproduktivní. Navíc uvalení národní správy a určení podnikům, co přesně mají vyrábět, to mi už nepřijde moc jako třetí cesta.

M. Martinovská 2.11.2018 15:39

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Hitlerovo hospodářství bylo koncem 30. let před kolapsem... "zachránilo" ho masivní zbrojení a válka, ale ta záchrana byla dost pochybná, jak již víme.

M. Prokop 2.11.2018 15:57

Re: Ota Šik, Třetí cesta

A ještě před tím odvrátili kolaps krádeží židovského majetku.

V. Novák 2.11.2018 15:39

Re: Ota Šik, Třetí cesta

V tomhle ohledu byl Churchill větší diktátor ne Hitler - a dobře udělal, jinak by Británie nepřežila.

M. Martinovská 2.11.2018 15:41

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Něco jiného je dělat nějaká opatření pod tlakem vynucené války, pochopitelně. Tam se ale znárodňovalo spíš po válce, Attlee, to už byl Churchill pryč, pokud vím.

V. Novák 2.11.2018 15:56

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Za války "důrazně doporučovali" farmářům, co mají obdělat, co mají pěstovat a chovat, co mají odvádět státu. Farmy byly dvakrát ročně hodnoceny úředníkem ze k tomu účelu zřízeného ministerstva a ty, které dostaly opakovaně C, mohly být zabaveny a předány schopnějším.

Továrnám byla přesně určena výroba, stávky byly zakázány, 20% povolanců bylo odvedeno ne do armády, ale na práci do dolů. Mnozí šli radši sedět, než tohle riskovat, protože úmrtnost mezi horníky byla větší, než za bojů v Normandii.

Německý průmysl až do ztrát na východní frontě, které bylo obtížné nahradit, fungoval na čistě tržním orincipu a Němci vypláceli dividendy americkým akcionářům kupříkladu Opelu. Takže i v Německu to byl důsledek války.

M. Martinovská 2.11.2018 16:00

Re: Ota Šik, Třetí cesta

až na drobnost - zabavení židovských bank a majetku. To mi teda moc tržní nepřijde a nebylo to malé procento. Ale prostě, důsledek války, kterou chcete a plánujete, a jíž chcete dosáhnout kořisti zahrnuté do plánu. Nucená správa, jejich pojem, později u nás převzatý. Stejně jako hospodářský plán.

M. Prokop 2.11.2018 15:59

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Nesmysl.

Churchill zdaleka nedirigoval hospodářství tolik, jako Hitler.

M. Mařák 2.11.2018 16:01

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Za Hitlera se ekonomika řídila dvouletými ekonomickými plány, v tom byl stejný jako komouši v SSSR.

M. Prokop 2.11.2018 16:04

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Ke konci už hlavně operativně, vytloukání klínu klínem a příděly surovin i pracovní síly.

M. Martinovská 2.11.2018 16:04

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Národní správa byl institut, který od Němců převzala republika po r. 45 zcela hladce, tentokrát v neprospěch německých, ale stejně tak německožidovských majitelů podniků.

M. Martinovská 2.11.2018 16:03

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Jasně, a bylo to tam už předtím, přebujelý sociální systém způsoboval problémy Výmarské republice víc než reparace, ty byly spíš psychologicky využívané, a oni to nějk přešvihli s podporou vysloužilců z první války nebo jich bylo moc. něco jsem o tom četla, většinu zapoměla, tohle uvízlo.

M. Mařák 2.11.2018 15:40

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Naprosto ne, Hitler i Mussolini se také pokoušeli o jakousi třetí cestu mezi kapitalismem a socialismem, zůstaneme-li v ekonomicko-sociální oblasti. Třetí říše měla nejvyvinutější sociální stát v tehdejším světě.

M. Prokop 2.11.2018 16:00

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Ano, to měla. Bohužel z kradeného ještě více, než je u socialistů obvyklé.

M. Martinovská 2.11.2018 16:07

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Ano, tak.

M. Prokop 2.11.2018 16:07

Re: Ota Šik, Třetí cesta

A v obou případech šlo o socialismus, jeden korporativní, druhý národní.

M. Mařák 2.11.2018 15:43

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Šik byl komunista, sice reformátor, ale přece jen komunista a plánovač. Třetí cesta se od pražského jara posunula a vyvinula k jiné dimenzi.

M. Martinovská 2.11.2018 15:46

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Ano, skenovala jsem náhodou nějaké jeho starší články, dost drsný.. než přišlo jaro, byl skoro stalinista. A o tom Hitlerovi se asi neshodnem... a víte, - třetí cesta se už moc nepoužívá, protože druhá cesta se tak nějak skoro zrušila ve spoustě zemí.

M. Mařák 2.11.2018 15:54

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Docela nedávno to jako pojem použil Tony Blair a nešťastně u nás inspiroval Standu Grosse.

Blair, Giddens: The Third Way, The Renewal of Social Democracy, 1998

M. Martinovská 2.11.2018 15:57

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Aha. Ale nedávno - to je trochu relativní pojem. už je to v minulém století...

M. Mařák 2.11.2018 16:03

Re: Ota Šik, Třetí cesta

A co ve Vás vzbuzuje za pocit pojem "sociálně tržní hospodářství"?

M. Martinovská 2.11.2018 16:09

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Taky minulé století.. já ty velké pojmy vidím jako hodně obecné, vždy záleží ba výkladu, dneska je jasné, že trh vyhrál, ale sociální citlivost taky, jenže ani ta nejde proti trhu... jej o mimo, k tržnímu hospodářství není třeba připisovat přívlastky.

M. Mařák 2.11.2018 16:16

Re: Ota Šik, Třetí cesta

To ale dělal i Klaus. Tržní hospodářství, tedy kapitalismus dle Klause bez přívlastků. To byla ideologie. Realitou je sociálně tržní hospodářství v ČR a nejmenší nezaměstnanost v EU.

Sorry, diskuze se dostává pryč z hlavní stránky a mně se to nechce pracně vyhledávat...

K. Janyška 2.11.2018 17:37

Re: Ota Šik, Třetí cesta

Marxáne... Dzp.