1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

Čas změny

Organizace Extinction Rebellion se už exponovala v Praze a spoluorganizovala malou nenásilnou demonstraci před ministerstvem životního prostředí. Malou a nenásilnou, v době informační vyprahlosti se jí dostalo nebývalé publicity, a je tudíž i v úvodníku Neviditelného psa. Protest je zaměřen hlavně proti prodloužení těžby v dole Bílina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rajman 7.8.2019 8:53

Babiš na Li pro elektromobilitu

vyhrál volby. Zapomínáte. Neobrací v elektromobilitě, jen hledá někoho, kdo by to v Česku zvládl.

P. Rajman 7.8.2019 8:49

Re: To že parní lokomotiva držela rekord

Je to jen obraz. Vynálezci ať Tesla nebo Edison zde symbolizují přístup. Jde tedy o srovnání přístup nikoli výlet do historie.

V. Novák 7.8.2019 8:49

Re: Zelená revoluce

Lapání a zpracování CO2 vyžaduje dodání energie - a ta se musí někde získat.

P. Vandas 7.8.2019 8:48

Rudí Khmérové budiž mementem.

Jakkoli jsme už pozapoměli na tento vražedný režim, který stál na myšlenkàch pařížských levicových profesorů, tak budiž pro nás varovàním, kde vznešené rudozelené ideje končí. Končí totiž v hrobech vražedných polí.

P. Kučera 7.8.2019 8:48

Jednochuchý výpočet jednoho šílence. Nebo "šílence"?!"

Mám kamaráda matematika, je starší než já, už v důchodu, a ovládá taky celkem slušně programování, zajímá se laicky i o přírodní vědy a ekonomii. Před půl rokem jsem jej získal pro pokus o celkem jednoduchý výpočet. 5 měsíců si získával data o ověřených zásobách 15 základních surovin na Zemi, toto číslo optimisticky vynásobil koeficientem 2. Produkci oxidu uhličitého, emitovanou lidmi (cca 5% celkové produkce) koeficientem 1 a 0,5 (produkci jiného odpadu zanedbal, počítá s jejich 100% recyklací). Počet obyvatel planety pak dosadil 7,5 variantně pak 10 a konečně i 14 miliard. Velikost trvale obdělávatelných ploch ponechal optimisticky na dnešní úrovni, diverzitu žijících obratlovců také. Data jistě přibližná, nutno je brát s rezervou. Vše pak dal do programu a zjišťoval, jak dlouho bude Země obyvatelná při průměrném výdělku 2 dolary/den (oficiální hranice chudoby), 50 dol. denně u nás a 200 denně dolarů ve "Švýcarsku". Opakuji, to vše jako celosvětový průměr. Včera jsem byl u něj na návštěvě, už má předběžné výsledky.

A jaké jsou? (Výběr:) Při 2 dolarech denně by lidstvo při optimistickém vývoji (spodní koeficienty) a tedy v dnešním počtu přežilo cca 3500 let. V případě globální životní úrovně na úrovni ČR a dnešním počtu živáčků pak asi 50 let, kdyby měli brát všichni lidé jako Švýcaři, tak jen 15 let. A stabilní, udržitelnost podmínek na Zemi trvalá - pro zjednodušení zadal ovšem jen 2000 let - když nechal volatilní počet obyvatel, tak mu vyšel při české životní úrovni 1,45 miliardy lidí, při globálním životním minimu 2 dolary/den pak by Země trvale pak zhruba 10 miliard lidí, pokud by Zemi obývali se svými platy samí "Švýcaři", pak maximálně jen cca 400 milionů.

Je s tím velice nespokojen, hledá chyby, zavádí jiné koeficienty, upřesňuje vstupní data. Protože to publikovat zatím nebude, tak do dělám bez jeho vědomí za něj. Ne abyste tomu věřili!

Dobrý den.

V. Novák 7.8.2019 8:47

Re: Zelená revoluce

S černými semínky...

E. Pawlica 7.8.2019 8:47

Re: Sám jsi ideolog

Štípku, jsi vedle jak ta smrková jedle, kůrovec, jak ti potvrdí každý šumavský lesník, Šumavu neničí, ten napadá především smrkové lesy v nižších polohách. V tom je ten zásadní rozdíl mezi lesy na Šumavě a lesy třeba na Vysočině či v Beskydách. Kromě toho bezzásahové zóny nejsou ty, kde se na příkaz odpůrců bezzásahového chování pokácejí napadené stromy a pak se nechají leže, protože je chytrolíni pak nestíhají z lesa stáhnout. Bezzásahové zóny jsou ty, kde se při napadaní stromů kůrovcem NEZASAHUJE. Jak vidno na vzdor kůrovci prosperující bavorské straně Šumavy.

Když už jsi chtěl opravdu nějakým přirovnáním dokázat, jaký jsi rozštípnutý vůl, napsal bys alespoň, že Hřib ničí Prahu stejně jako kůrovec silnice na přetížených kalamitním dřevem, ty kůrovcovým kmenem zasažená troubo ...

:-P

P. Jirkovský 7.8.2019 8:45

Re: Aston ma pravdu

Každej výrobce, kterej má vlastní nebo nakupovanej vývoj, kouká aby co nejdříve měl zpátky náklady, který do vývoje nebo nákupu technologie dal. Logicky tedy promítne do ceny výrobku při předem dané výrobní kapacitě tolik, aby měl zpátky tyhle náklady do (řekněme) čtyř let (v účetnictví to reflektují odpisy a jejich sazby). Takže určitě nebudete překvapenej, když vám někdo řekne, že kupoval před dvaceti lety notebook za 80 papírů, zatímco dneska za desetinu. Stejně to proběhne u lelektromobilů a jejich obsluze.

I. Schlägel 7.8.2019 8:45

Euroatlantická civilizace

neví roupama, co by. Tak že pilně pracuje na nějakém dalším průseru, co vejde do dějin.

P. Bk 7.8.2019 8:43

Re: To že parní lokomotiva držela rekord

Taky nechápu ten odpor k elektroautům. Vždyť to má samé výhody. Jasně, taky by se mě nechtělo čekat někde na dálnici, než se nabije, jenže to jde i jinak. Baterii vymění a jedu dál. Že nejsou stanice na tyto výměny? Zatím. Od toho tu máme EU, aby dohodla celoevropský standard (rozměry, typ připojení apod.). Benzinkám, které se nepřizpůsobí, ujede vlak. Levné a ekologické elektřiny umíme vyrobit kolik chceme. Myslím, že toto zvládnout lze. Navíc to oživí odvětví a celkovou ekonomiku. Všechno ostatní je jen snaha vydělávat na již dávno zaplacených technologiích.

K. Janyška 7.8.2019 8:41

Ano ? Vědí ty prázdné hlavy, co je to spontánní řád,

tedy absolutní podstata úplně všeho ?

Kuuurňa, teď jsem jim to vykecal. Ale to je jedno, vám tady i jinde taky a pořád tomu nerozumíte... Dzp.

J. Vrzal 7.8.2019 8:38

Re: Zelení jakobíni

Problem je, ze jsme do hradeb vpustili mohamedanske barbary.

M. Moravcová 7.8.2019 8:38

Re: a je to...

Já bych řekla, že to je o všeobecné nenažranosti. Že se něco huntuje naprosto zbytečně, hlavně vytěžit ze všeho co nejvíc prachů.

E. Pawlica 7.8.2019 8:36

Re: Aston ma pravdu

Vývoj téměř v každé lidské oblasti zpočátku financovali především bohatí a až poté ti méně bohatí a chudí.

Kdyby tomu tak nebylo, tak do dnešního dne by si počítač nebo mobil mohlo dovolit jen několik stovek tisíc lidí.

C ́est la vie, depuis toujours ...

K. Wágner 7.8.2019 8:32

Re: Věčně zelená planeta

Některé zelené soudružky už to praktikují - daly si veřejný závazek, že nikdy neporodí žádné dítě.

E. Pawlica 7.8.2019 8:31

Re: a je to...

To, paní Moravcová, souvisí s bezzubostí a impotencí státu zajistit dodržování práva a zákonů, to vyžaduje panečku hodně práce.

Jo - na vymáhání daní a zaklekávání premiérovi nepohodlných firem se to daleko líp "maká", tam to jde, to MUSÍ jít, páč z toho má pan premiér prostřednictvím svěřenských fondů nemalý osobní i politický vývar ...

K. Wágner 7.8.2019 8:27

Re: Aston ma pravdu

Pokud má elektromobil spotřebu 25 kilowatthodin na sto kilometrů a u stojanů prodávají elektřinu běžně za částky 20 korun za kilowatthodinu, vychází to 500,- Kč na 100 km. Pokud odpadnou dotace a různé výhody při masivním rozšíření elektromobilů, bude to ještě více. A jestliže elektromobil s delším dojezdem bude stát 2 miliony korun, kam se to při proklamovaném „rozvoji elektromobility“ dostáváme? Zatímco bohatí lidé si mohou dovolit koupit elektromobil, chudší lidé na to kvůli vysokým pořizovacím cenám nemají. A tak tu vzniká novodobá „elektrošlechta“....

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/uhlikova-dan-nemecko-nafra-benzin-cena-ekologie.A190802_492766_eko-zahranicni_rts

R. Dubravský 7.8.2019 8:27

Re: To že parní lokomotiva držela rekord

Obávám se, pane Rajmane, že jste ve svém svatém nadšení poněkud mimo. Nikola Tesla pracoval se střídavým elektrickým proudem, elektrická auta jezdí na proud stejnosměrný. Stejnosměrný elektromotor vynalezl Zenobe Gramme, o více než dvacet let dříve než Rudolf Diesel zkonstruoval vznětový motor.

E. Pawlica 7.8.2019 8:26

Re: Je to jinak.

Njn, pane Čechu, ale povídejte o tom někomu přestárlým telatům na pražském Hradě.

E. Pawlica 7.8.2019 8:24

Re: Aston ma pravdu

K emisím - jistěže někde se ta elektřina vyrobit musí a emise z této výroby životní prostředí zatěžují tak jako tak a jejich eliminace je dnes, dalo by se říci, samostatným průmyslovým odvětvím.

V této souvislosti je nasnadě otázka: je lepší emise eliminovat na jednom místě ve velkém a jako u každého procesu ve velkém tedy i levněji, než je eliminovat v každém autě (a spoléhat na to, že žádný řidič nespáchá "dieselgate")?

Stran vašich výpočtu lze řící, že papír (monitor) zpravidla snese vše, i výpočty, o jejichž správnosti by bylo lze s úspěchem pochybovat, proto je vám vyvracet nebudu, jen vám jemně připomenu, že na rozpohybování (i zpomalení) jednohosta kilogramů hmotnosti potřebujete stejné množství energie a zákon o zachování hmoty a energie nerozlišuje, zda jde energii z elektřiny nebo z nafty.

Uzavřu konstatováním, že zajisté bylo nahrazování parních zdrojů energie pro lokomotivy jinými druhy pohonů krokem vpřed a zajisté jste si i vy mohl všimnou, že zatímco dieselové mašinky více či méně čadí do okolí, elektrické mašinky mají též své (pro okolí neviditelné) emise, které jsou ale likvidovány ve velkém v elektrárnách. A tím se už opět dostáváme na začátek mého příspěvku ...

K. Wágner 7.8.2019 8:23

Zelená revoluce

Inu, zelená revoluce jede na plné pecky. Ta je prostě in. Je taková hezky melounová - navrch zelená slupka, uvnitř hafo rudé ideologie. A oteplování? Jak si již dávno cvrdlikali vrabci na střeše, větru ani dešti žádná parta neporučí, tudíž tohle oteplování planety zastavit nejde - což veřejně přiznal už i náš hlavní ekolog, tedy ministr Brabec. Jde leda zpomalit. Jenže na to je třeba jiného kalibru -globálnímu oteplování lze čelit hlavně zlepšením technologií pohlcování atmosférického oxidu uhličitého a jeho následného zpracování. Takové postupy ubírají z atmosféry skleníkový plyn a zároveň omezují spotřebu fosilních surovin, které se dnes používají k výrobě plastů a paliv...

M. Moravcová 7.8.2019 8:15

Re: a je to...

A přesto celá Evropa křižuje po našich silnicích se svými přetíženými kamiony, co to dá.

S. Šnajberg 7.8.2019 8:12

a je to...

ČT24: "Kvalita českých silnic řadí Česko na stejnou úroveň jako Pákistán, ukázala studie Světového ekonomického fóra. Jenom v rámci EU je šestá nejhorší."

Pákistán, to je dobrý ne? Mohla to být i Etiopie. Tak jak, ano, ne, zemane, čeští upatlaní politici, jak to vidíte?

P. Kremla 7.8.2019 8:12

Zelení jakobíni

Svatá pravda, jenomže to zelení jakobíni nikdy neuznají. Opět si budeme muset sáhnout po nějaké době relativního klidu na dno. Po hnědém, rudém tentokrát na zelené dno.

M. Moravcová 7.8.2019 8:11

Re: Komunizmus měl ve světě funkční alternativu

přesně

M. Moravcová 7.8.2019 8:10

Nejde o nic jiného,

než o metodu nenažraných "elit", jak zase vytáhnout lidem peníze z kapes. Už to tady bylo několikrát. A levičácké náboženství na to naskakuje.

P. Kremla 7.8.2019 8:09

Re: Bezohledný lář Aston.

Soudruh Jank a jemu podobní nebudou samozřejmě dělat nic. Budou maximálně žvanit, poučovat, udávat a nařizovat ostatním, co mají ělat. Ti "schopnější" to budou tak nějak řídit, aby na vše dohlédli. Všechno už tu bylo. Zcela jistě nezačnou omezováním u sebe. Stejně jak s tím nezačali minulí soudruzi.

V. Hájková 7.8.2019 8:05

Re: Hm - Neff opět v boji

Je to tak. Přeji hezký den :-)

P. Jirkovský 7.8.2019 8:04

Re: Mnozí se bili v prsa, že změna přišla před 30r.,

Třeba paragrafy na hanobení hlavy státu a na příživnictví, že ju, ty fungovaly znamenitě.

E. Pawlica 7.8.2019 8:03

Re: Už aby to bylo.

Mě pane Písaříku, taky nesmírně -ere, když někdo z mý kapsy, kterou nemohu zavřít, vytahuje stonásobně větší prachy na dotace, aby pak mohl vyrábět chemická svinstva k zamoření (pronajatých) polí a k otrávení všeho živého kolem.