26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

Babiš na cestách

Jak už to ani jinak býti nemůže, mise Andreje Babiše do Itálie a na Maltu se okamžitě stala předmětem posměchu. Jde o populistické gesto načasované před volbami na efekt, nikoli k užitku. Nicméně jeden fakt zůstává nepopíratelným faktem, že Andrej Babiš je schopen do té Itálie a na Maltu jet a bavit se tam s partnery jako rovný s rovnými.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Neveselý 30.8.2018 0:38

Re: Jak je to možné?

Nojono...i takový může být úhel pohledu.

J. Anděl 30.8.2018 0:23

Re: Babiš citoval Komenskýho

Jak jsem psal o tom filmu, nevyjádřil jsem se přesně. Doplním tedy - hlavní záporný hrdina byl křesťan, potomek z rodiny slavných inkvizitorů, sám nyní státní vyšetřovatel a důstojník. S hrdinkou vycházel dobře, hájil jí, podporoval... Stát sám v tom filmu náboženství zřejmě taknějak avšak kriticky toleroval. Ve smyslu, že vlast a stát jsou důležitější, než víra, než rodina...

Je cosi těžko vysvětlitelně jiného na filmech ze zemí, ve kterých je povícero náboženství běžné (a asi to nejde zobecnit, nesleduji typický bollywood, ale tady jsem si toho všiml). Křesťan, muslimka? Není to o moc podstatnější než barva vlasů. To na tom bylo osvěžující. Důležité bylo, jak jednali v prostředí totality a bylo jedno, je-li to zrzek nebo blonďák (v indickém filmu pochopitelně metafora :-)))

V severských detektivkách bude muslim buď rovnou kladná postava, nebo zprvu podezřelý (kvůli předsudkům), pak se však zjistí, že neoprávněně, ačkoliv záporné postavy na něj pořád budu mít xenofobní narážky. Maximálně bude drobný zlodějíček zneužívaný zločineckými gangy. Ano, nějak to reflektuje prostředí, ve kterém to vzniklo. To indické se mi líbí, navzdory tomu, že je to horor. A jsem si vědom toho, že realita je (i) jiná, jde o ten pocit z přístupu k tomu objektu, k tomu tématu - necítil jsem tam žádný tlak na diváka, snahu ho vychovávat.

Dává to smysl?

J. Václavíková 30.8.2018 0:09

Re: Da zdrávsrvujet blboun nějápnyj

Můj jazykocit by dal přednost- iz pérděli.

J. Anděl 29.8.2018 23:41

Re: Jak je to možné?

Vzhledem k tomu, co zbývá, nemohu souhlasit. Nohy na zemi.

J. Anděl 29.8.2018 23:19

Re: Politická korektnost neexistuje.

Nikoliv, byla to nepřesná citace jednoho příspěvku, který je dnes v diskuzi pod panem Zdechovským. Potkali jsme se tam, třeba jste to také četl.

J. Anděl 29.8.2018 23:14

Re: Politická korektnost neexistuje.

To nevím. Do cizích maminek se nenavážím, když mám s někým spor. Považuji to za nestoudnost.

D. Bystriansky 29.8.2018 23:13

Re: Politická korektnost neexistuje.

To je vaše tužba?

J. Anděl 29.8.2018 23:13

Re: Babiš citoval Komenskýho

Jo, a nevyznívá to od vás jako "všichni nevítači jsou fašisti".

Osobní setkání, zkušenost atd., jsou nenahraditelné.

J. Anděl 29.8.2018 23:11

Re: Babiš citoval Komenskýho

Ano. Vědět o nich, učit se o nich, počítat s nimi (nikoliv spoléhat na ně ;-). I když jim v dnešním slovníku nebudeme říkat zrovna "démoni".

Třeba biblické podobenství o domě zbaveném démona, že je třeba ho hlídat, protože se jinak démon vrátí a přivede s sebou ještě horší kámoše (asi necituju přesně ;-), to je veliká moudrost, stále platná.

A důležitější, než otázka, jestli byla Marie panna. Aspoň podle mého.

D. Bystriansky 29.8.2018 23:10

Re: Politická korektnost neexistuje.

Debil je dospělý člověk mentálně na úrovni asi 12 letého. Odpovídá definici?

R. Neveselý 29.8.2018 23:10

Jak je to možné?

Čuryn Benda si nechal zvýšit plat. Ať ODS jde do hayzlu, už konečně.

J. Anděl 29.8.2018 23:06

Re: Babiš citoval Komenskýho

... a ještě k obohacení: jistě, že nás mohou v něčem obohatit. Jednak někteří jednotlivci, jednak tou samotnou zkušeností.

Vynechám-li fundamentalisty, pak spor často, aspoň tady na NP, jak sleduju, tkví v drobných nedorozuměních, plynoucích mj. avšak nejen ze zjednodušení, ke kterým nás tlačí už ta forma diskuze. Není o absolutním zavržení či přijetí, není o tom, zda jenom obohacují, nebo jenom škodí, spíš o míře, množství té které přísady v tom guláši.

Snažím se snažit se vidět v tom, co se děje, spíš příležitost, než hrozbu. I kdyby příležitost k poučení se, třebas nepříjemnému. Ale co funguje v osobním postoji v životě, skřípe v ideologických heslech - proto tam jsem spíš skeptik.

Ještě drobnost - mám rád filmy, některé seriály, baví mě sledovat i produkci mimo naší (Českou či Evropskou nebo Americkou), viděl jsem nesmírně zajímavý (byť asi středně kvalitní) indický hororový miniseriál Ghoul z blízké budoucnosti ze státu, striktně a totalitními metodami bojujícího proti teroristům. Takový indický mix krvavého hororu a Orwellova 1984. Postaveném na staré arabské legendě o ghoulech (prý, tvrdí to tam, neznám). Hlavní hrdinka je muslimka. Udá svého otce jako teroristu, protože věří státní propagandě a uvěří, že její otec, učitel, snažící se podporovat pochybnosti a diskuzi, je terorista. Když má tato hrdinka vyšetřovat zajaté teroristy, říká, že její náboženství nevadí, Korán že zakazoval vraždit ženy a děti, že ti teroristé sice věří, že jsou muslimové, ale jsou jen vrazi. Pak se ukázalo, že vrahy byli státní zaměstnanci a teroristé bojovníky za svobodu, nebo dokonce třeba jen ti, kteří nechtěli vydat závadnou literaturu.

Líbila se mi ta morální nejasnost, diskutabilnost čistých, ideově nezávadných řešení. Seriál se vůbec nevěnuje otázce, je-li islám dobrý či zlý. Mám docela rád i severské detektivky, ale co jsem v poslední době viděl, jsou ideově příliš jednoznačné, až propagandistické. Ten sever je skutečně jiný, zvláštní. Ale to už se mi mysl příliš klikatí.

M. Martinovská 29.8.2018 23:00

Re: Babiš citoval Komenskýho

P. S. a nejsou to červení démoni, ale je to tak, že člověk přesně tomu, co chce aby bylo, věří... i kdyby to byl největší nesmysl... je to věc vůle.

M. Martinovská 29.8.2018 22:58

Re: Babiš citoval Komenskýho

Jo, asi teď líp chápu, jak to myslíte s tím "žít s démony" - vědět o nich, protože jsou tu pořád.

Já žiju v různých prostředích, rodina nevítá, kamarádky ano, a potom jsou tu zajímavá setkání s těmi "nevítanými" - kdy na jedné straně úplně vidíte ty jejich mýty, a na druhé straně ty setkání často ty naše mýty boří. Jediné podán íruky a je to pryč!

Napsala jsem to níže trochu pátý přes devátý a teď vidím že to vyznívá jako "všichni nevítači jste fašisti..." což si určitě nemyslím a k debatě to není dobrý výkop.

Ale vzdělání myslím nepomáhá ani proti té migraci, leda že by četli hromadně Chestertona...

Taky si nakonec myslím, že je tu líp. ale zase, nebyla jsem tam. Azase jsou věci, u kterých jasně si myslím, že je dobře, že jsou tady a vidím, že právě tahle jinakost je něco, co u nás chybí. Myslím třeba to že jsou mámy doma, ale to bych se s dcerama pohádala a já doma moc nejsem asi dobrovolně.

V. Čermák 29.8.2018 22:57

Re: Politická korektnost neexistuje.

Spíš nevychovanost. Že by za to mohla maminka?

J. Anděl 29.8.2018 22:44

Re: Babiš citoval Komenskýho

Já si třeba nemyslím, že jsme lepší, ale myslím si, že máme lepší duševní prostor (nehledě na materiální), což je ostatně důvod té migrace (pro někoho ten duševní, pro mnohé asi ten materiální). A byl bych rád, kdyby lepším zůstal, což ta obrovsky masivní migrace komplikuje. Jenomže komplikují to i síly, které se zvedají proti.

Mimo NP, v osobním kontaktu, se setkávám s různými názory a pohledy na věc, i takovými, které se tady nikdy nevyskytnou. Vzhledem k mé práci a sociálnímu prostředí o něco častěji, nahrubo označeno, spíš vítačskými. Jako neúnavný rebel jim sice vzdoruji, ale když jsem pak vystaven novodobé "krvi do macesů", zůstává mi rozum stát. Fakt, co lidem lupne v kebuli, že smrtelně vážně uvěří něčemu takovému?

Zajímá a baví mě to analyzovat, ale nejlíp to asi vyjádřil jeden český autor (nepsal o současnosti, v tomto případě myslím o době někdy před druhou světovou válkou): "a z mraků najednou začali pršet červení démoni, sedali lidem na ramena a našeptávali jim"... To je asi nejracionálnější vysvětlení :).

M. Martinovská 29.8.2018 22:39

Re: Babiš citoval Komenskýho

Nebyla to citace a ani být nemohla, protože byla jiná doba... R.S. cituju přesně.

S. Lazárek 29.8.2018 22:37

Re: Babiš citoval Komenskýho

Nebo si prostě jen cintat pentli....

M. Martinovská 29.8.2018 22:36

Re: Babiš citoval Komenskýho

... a dokolečka dokola...

S. Lazárek 29.8.2018 22:35

Re: Babiš citoval Komenskýho

Tak vymaštěnýho blbce jako jste Vy, tu na Psu opravdu pohledat. Jak to děláte, čéče?

M. Martinovská 29.8.2018 22:35

Re: Babiš citoval Komenskýho

Jojo, vzdělání proti některjm věcem vůbec nepomáhá. Často se udává příklad údivu Němců - nejvzdělanější národ, který dal světu největší filosofy a spisovatele kdekoho - Kanta, všichni měli v policích Goetha.... nepomohlo to proti potřebě skočit na lep populistovi, který jim říkal: vy jste nejlepší. Jeho myšlenka celkového hodnocení a dělení celých národů na lepší a horší a vyloženě škodlivé je pořád hrozně přitažlivá.

J. Anděl 29.8.2018 22:33

Re: Politická korektnost neexistuje.

Neúcta k našemu prvnímu skutečně demokraticky zvolenému prezidentovi není politicky nekorektní, to je vlastizrada, tak bacha jako.

R. Neveselý 29.8.2018 22:31

Re: Da zdrávsrvujet blboun nějápnyj

z prdele jo

M. Martinovská 29.8.2018 22:30

Re: Babiš citoval Komenskýho

Je to ta stálá mantra "pomoct v Africe", a tudíž "nikoho nebrat.

V pozadí té naší debaty v ČR je jedno hluboké přesvědčení - "my jsme prostě lepší / a "ONI nás nemůžou nijak obohatit".

Samozřejmě iracionalita a mýty se můžou zvrtnout a bejt nebezpečný, (stejně jako touhy - jak jste psal - přirozená touha nemusí být nějaké dobro, přirozená je i závist).

Urban legenda, to je třeba taky příklad ze starých časů "krevní pověra, židi dávají krev do macesů".

R. Sorge 29.8.2018 22:30

Re: Babiš citoval Komenskýho

Vy jste mnohem větší debil než Babiš.

S. Lazárek 29.8.2018 22:28

Re: Babiš citoval Komenskýho

Vy jste úplně stejnej debil, jako ten Babiš. Už chápu, proč se k sobě tak máte.

R. Sorge 29.8.2018 22:27

Re: Babiš citoval Komenskýho

Nikdy jsem nepsal, že nelze někoho citovat.

K. Berka 29.8.2018 22:24

Re: Da zdrávsrvujet blboun nějápnyj

из Мадагаскáра и тóже евó друг Зэман из перделе!!!

J. Anděl 29.8.2018 22:23

Re: Babiš citoval Komenskýho

Nebudu rýpat do logiky vámi citovaného textu, vezmu jen tu myšlenku o vzdělání a chtění do Evropy: mně se to takhle nezdá, záleží, v čem budou dotyční vzděláni.

Ale abych nebyl jen negativista vůči panu Babišovi, oni mají skutečně naivní a dětinské představy o Evropě, které se šíří sociálními sítěmi, mají své mýty o západním světě a západním člověku, jeho životě, morálce. Podobně jako my máme své mýty o životě jejich.

A v tom je ten kámen úrazu. My vzdělaní jsme, proti mýtům a urban legendám nejsme o nic odolnější. Naopak, dost možná nekontrolovatelná iracionalita sílí.

Nemyslím si však, že je to špatně. Člověk se potřebuje s démony naučit žít a vypořádat, ne je popírat.

J. Franke 29.8.2018 22:23

Re: Politická korektnost neexistuje.

Ale má pravdu! Zemanovi někteří korektně říkají prezident místo správného debil....