26.5.2019 | Svátek má Filip



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 501



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 12, poslední: 19.2. 2019 18:40, přehled diskusí

Ono to TU 22 mohlo být pěkně staré...:
Autor: J. Pýcha Datum: 19.2.2019 13:54

... já jsem se s nimi setkal v Libyi v r.1983-84 slouživ u naší slavné 3.čs. výcvikové perutě. Libyjci je měli i v R verzi, i když jako velitelé strojů létali většinou Rusové. Mělo to tříčlennou posádku a katapultáž probíhala nikoliv nad letadlo, ale pod něj. Viděl jsem letadlo, ze kterého se katapultovala posádka a ono pak spadlo, resp. skoro přistálo do pouště jak větroň a skoro vůbec se nepoškodilo.

A teď si představte,:
Autor: J. Lepka Datum: 19.2.2019 12:40

že v podobném stavu je i jejich jaderný potenciál. Prakticky jedinou šanci máme, že se jim to po_s_ere v okamžiku startu a zamoří jen vlastní základnu.

Tři faktické:
Autor: O. Tůma Datum: 19.2.2019 11:42

poznámky (podotýkám, že absolutně nejsem nekritický milovník Ruska, jen rád všem měřím stejným metrem):

1) dva kusy předprodukčních Su-57 byly krátce "bojově nasazeny" v Sýrii. Není tedy pravda, že by "nikde a nikdy nebyly nasazeny".

2) ta T-14, která nešla rozjet na nácviku přehlídku, neměla mechanickou ani jinou závadu, ale běžní vojáci ji neuměli odbrzdit protože má diametrálně jiné ovládání, než dosavadní T-72B/BM/B3/90. Jakmile k ní přišel technik z Uralvagonzavodu, naskočil, natočil a odjel okamžitě bez potíží či nutnosti oprav.

3) ruská elektronika je světová špička v oblasti radioelektronického boje: podle samotných odborníků z US. Army by si současné spojovací a navigační systémy proti ruskému rušení v současnosti ani neškrtly. Stejně tak Rusko dokázalo vyvinout funkční "GPS spoofery", tj. velmi sofistikovaná zařízení která signál GPS nezaruší, ale úspěšně GPS přijímačům podstrčí na míle špatnou polohu - nedávno to zdokumentoval a US. Navy předal námořní kapitán, jemuž "správně kalibrovaná" GPS v ruském přístavu ukazovala, že se nachází 20km na pevnině - a stejně tak všem ostatním lodím. Rusko prý rozmístilo tyto GPS spoofery na ca. >70% BTS věží (pro mobily) napříč zemí.

Pro pořádek, USA tomu čelí velkými cvičeními kde působí v prostředí zarušení komunikací a GPS, a vyvíjí technologie jak si s tím poradit (komunikační síť nové generace, GPS odolné rušení a spoofingu, dokonce miniaturizované automatické zaměření polohy podle hvězd). Není to tedy žádná "ruská superzbraň, ale ani není pravda, že by ruská vojenská elektronika byla zaostalá. V některých věcech jsou 2. na světě za Američany, v některých jsou před Američany. Podle toho, kam každý národ klade důraz na vývoj.

Re: Tři faktické:
Autor: J. Lepka Datum: 19.2.2019 12:34

Nehodlám komentovat celý váš PR úspěch. Snad jen, proč tedy ty tak úspěšné Su 57 stáhli ze Sýrie tak rychle, když na jejich exportu stojí a padá prakticky celý letecký průmysl Ruska ??? Jo a ty Armaty. No jo, oni s tím vojáci před tou slavnou přehlídkou necvičili, že. A jestli ne, proč v nich neseděli odborníci z fabriky, vždyť jen ten panáček ve věži mohl být furťák ( ale klidně ho mohla nahradit i nafukovací figurína. Leda by byl problém udržet ji nafouklou). No a o kvalitě ruského radioelektronickébo boje (?), mám dostatečné pochybnosti od "zastavení" KAL 007.

Re: Tři faktické:
Autor: O. Tůma Datum: 19.2.2019 13:38

Proč myslíte, že jsem "bojové nasazení" dal do uvozovek, hm?

Pokud trpíte představou, že Rusko je možné pouze buď nekriticky adorovat ("vše ruské je dobré!"), nebo kompletně šmahem zavrhovat ("vše ruské je špatné!"), asi nemá cenu pokoušet se s vámi o konstruktivní debatu. Vnímáte to takhle?

Průmysl Ruska nestojí na exportu Su-57, protože ty nikdo nechce - tiše od nich vycouvala i Indie. Byl to od počátku prestižní projekt s omezenou použitelností kvůli příliš vysoké ceně - když ani USA nenakoupily více jak 180ks F-22, kolik ks Su-57 si může dovolit Rusko?

Vojenský průmysl Ruska stojí na exportu modernizovaných variant Su-27 (tj. Su-30 a Su-27BM alias "Su-35"), systémů PVO a lehkých zbraní, s příležitostným exportem modernizovaných variant T-72.

Ohledně osádek T-14 se zkuste zamyslet nad tím, kolik továrních řidičů tanků potřebuje a má UVZ, a kolik řidičů potřebovala kolona T-14 na moskevské přehlídce. Prostě se s tím příliš spěchalo, jako pamětníci pamatují s oslavami VŘSR, a uspěchalo se to.

Ohledně KAL 007 mi zkuste objasnit, jakou relevanci k tomu sestřelu podle vás mají prostředky REB. Podle mne totiž absolutně nulovou.

Jako téměř každé úterý ráno, tak i dnes tleskám:
Autor: M. Krátký Datum: 19.2.2019 10:12

zajímavé i poučné vyprávění. Jen mi to celé ještě připomnělo příhodu ze Sýrie asi před 2-3 měsíci, kdy se izraelské letadlo schovalo za ruské bombardéry a "někdo" je omylem sestřelil, nebo nějak tak to bylo - úsměvné příhody

Re: Jako téměř každé úterý ráno, tak i dnes tleskám:
Autor: J. Lepka Datum: 19.2.2019 12:36

Docela bych přivítal přesné informace. Podle jedné verze se schovali za ruskej špionážní eroplán na vlastní letiště. Inu špičkový ruský přístroj pro radioelektronický boj, že pane Tůmo ?

Re: Jako téměř každé úterý ráno, tak i dnes tleskám:
Autor: O. Tůma Datum: 19.2.2019 14:03

Při jakémkoli postřelování vzdušných cílů nad vzdálenost přímé viditelnosti jsou pouze dvě metody, jak rozlišit kdo je "přítel" a kdo "nepřítel".

Nejstarší metoda spočívá ve vymezení geografických zón, kde kdokoli se připlete do zóny PVO (nedodrží vertikální/horizontální separaci), bude sestřelen. Tak by to fungovalo např. v 80. letech nad NSR. Problémy této metody jsou snad očividné.

Proto se od konce 60. let vyvíjí a zavádí systémy IFF, neboli "Identification Friend-Foe", česky "odpovídače". Ty fungují v několika režimech, z nichž vojenský odpovídá pouze na "spřátelený" dotaz, aby nenahlásil svou pozici i nepříteli. Systémy IFF v letounu a IFF PVO musí být kompatibilní a musí mít synchronizovaný přesný čas a stejný kód.

Syrská PVO vůbec neměla systémy IFF. To je dané i stářím systémů, Rusové pokud vím zavedli IFF teprve v komplexu BUK a to ještě pouze na centrálním vyhledávacím radaru baterie (9S18), nikoli ovšem na samostatných OZ s vyhledávacím-střeleckým radarem (9A310). Syřané používají hlavně jemně modernizované S-125 Něva (z éry Vietnamu) a S-200 Vega (z éry Jom Kippur).

Izraelská F-16 určitou dobu "stínovala" ruský letoun ELINT a poté se účastnila útoku stand-off střelami na postavení v Sýrii - na což syrská PVO zareagovala tím, že začala střílet na všechno v oblasti ze které přiletěly rakety. A tam byl ruský letoun pro ELINT, tak to schytal.

Opět to tedy nemá vůbec nic společného s radielektronickým bojem, že pane Lepko.

Zdravím Honoušku !:
Autor: S. Rehulka Datum: 19.2.2019 9:44

Vždycky jsem miloval Tvá vyprávění o letadlech a přestože mám rád i vzpomínky z mládí a současné zážitky s potomky, vždycky doufám, že zase dojde i na letadla !

Protože jsem si vědom Tvé obliby sovětské a ruské technologie, naprosto shodné s mojí (proč asi?), vychutnal jsem si tento Tvůj "letecký" návrat na NP velice moc!

Další zadostiučinění jistě máš ze "znásobené" výroby Airbusů !

Díky pane Čechu,:
Autor: P. Khail Datum: 19.2.2019 9:40

jsem jen laik, ale při shlédnutí videa přistání havarovaného stroje jsem si říkal, že mi nepřijde zrovna jako tvrdé a nepovedené a napadlo mne, že letadlo muselo mít nějaký problém v trupu, když se tak zlomilo. Takže jste to potvrdil.

Re: Díky pane Čechu,:
Autor: J. Lepka Datum: 19.2.2019 12:37

Ano, taky se zdálo divné, že to éro prasklo, takové přistání by měl vojenský letoun vydržet.

Re: Díky pane Čechu,:
Autor: V. Kolman Datum: 19.2.2019 18:40

Přesně to samé pane Khail napadlo i mne. Díky panu Čechovi nyní už vím proč. Zdůvodnění od leteckého mechanika, kterému prošlo "rukama" spousta různých aeroplánů považuji za věrohodné.