27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

VĚDA: Mobily škodí asi jako brambory

Děti jsou vystaveny vážnějším rizikům, než jakými jim hrozí zaujetí pro internet a chytré mobilní telefony, dokazuje nová studie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 19.2.2019 3:19

Manfred Spitzer: Digitální demence

Zajímavé čtení... ;-)

J. Jurax 17.2.2019 15:12

Mobil je tvrdý, blbě se kouše, živin nedodá a taky ta chuť to není.

P. Zinga 17.2.2019 14:36

Mozková protéza".

Hádejte, co by to mohlo být.

P. Zinga 17.2.2019 14:35

"intenzivnější kontakty s přáteli"...

Větší blbost už nelze vyslovit!

Viděl jsem reportáž, ve které kluk "měl intenzivní kontaktů s přítelem na Facebooku, až si řekli, že by se mohli osobně setkat.

Ten facebookový přítel bydlel ve vedlejším baráku.

Kluk říkal, že Facebook od té chvíle nechce vidět.

Jo, a průzkum v Bavorsku prokázal menší znalosti u žáků škol s rozšířeným využíváním počítačů.

J. Lepka 17.2.2019 11:50

Re: No, ještě jsem nikde nečetl

A už jste si spálil hubu horkou bramborou? Tak to zkuste s mobilem.

F. Houžňák 17.2.2019 9:47

No, nemá, a vy taky ne,

teze článku je v zásadě, že z korelace faktory-události, kde na události působí mnoho faktorů, nelze vyhmátnout faktor jeden a říct, tenhle to je a ostatní nemají žádný vliv, protože si pak můžu vzít jakýkoli jiný se stejnou mohutností korelace a prohlásit totéž. Zde mobily a brambory. Oba předvádíte typický nevědecký, ideologický přístup. Nazdar.

R. Gramblička 17.2.2019 7:29

Re: No, ještě jsem nikde nečetl

to taky autor netvrdí. Stejným vlivem myslí počet lidí, kteří došli k nějaké úhoně.

R. Gramblička 17.2.2019 7:27

Re: Jaká jsou,

to bez debaty. umím si představit, že u některých jedinců tvoří brambory, zejména pečené a smažené, značnou část jídelníčku

R. Gramblička 17.2.2019 7:24

Re: Jaká manipulace? Vždyť je to pravda,

pan Adámek má recht. Taky mě nadpis zmátl, že článek bude o působení elmag. záření z mobilů a ono je to sociálním vlivu digitálních technologií obecně

E. Derat 17.2.2019 0:02

No, ještě jsem nikde nečetl

že někdo, jedno či dospělý či dítě koukal při přecházení silnice na bramboru a přejelo ho auto. Nebo, že by mladý řidič havaroval, když hmatal na bramboru. No, možná na hranolky z KFC nebo McD.

P. Grigar 16.2.2019 19:49

Re: Jaká jsou,

.. škodlivost čehokoli spočívá v množství.

M. Pivoda 16.2.2019 19:22

Hlavní poučení z Petrova článku

"... dostatek spánku nebo pravidelná snídaně, přináší mladým lidem mnohem víc, než kdyby se vzdali mobilů a tabletů."

K. Janyška 16.2.2019 16:44

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Co to však myšlení je ? Je to schopnost lidské mysli, která sídlí v mozku, produkovat závěry, které jsou platné a na základě kterých se člověk dokáže efektivně adaptovat na spontánní řád světa a na spontánní řád lidského světa, které jsou zdrojem úplně všeho vzniklého na Zemi, tedy i samotné lidské mysli. Takže i ona vznikla jako reakce na ně, přesněji řečeno, jako vnitřní adaptační uzel spontánního řádu lidského světa. Jak to však dělá, že myslí ?

Prostřednictvím abstrakce, coby spontánně vyvinutým nástrojem lidské mysli k uchopení nekonečného množství konkrétního, tedy její nejsložitější a nejdůležitější součástí, ze které vybíráme informace pro další adaptační potřeby, aniž bychom to samozřejmě věděli. Je to výběr iniciovaný vnějšími impulsy přiváděnými smysly nebo také vnitřním uvažovacím mechanismem. Kdykoliv myslíme, abstrakce, tedy tato obří a složitá databanka, ale také vnitřní supersložitý spontánní řád informací, je přítomna. Rozum je pak pouhou kázní, se kterou k tomuto stroji ve stroji přistupujeme a jakobychom ho žádali o řešení pro naše uvažovací potřeby.

Lidská mysl není tedy primárně sídlem emocí a nálad a lásky a nenávisti atd, ale má úkol primárně "přežívací", který ji zadává vnější prostředí a ona ho umí zpracovat a vygenerovat řešení k přežití člověka. Je vnitřní součástí a uzlem spontánního řádu lidského světa, ba co víc, jeho základem. Souběžný vývoj člověka a jeho světa s lidskou myslí všechno spojil vjedno. Z toho vyplývá zásadní poznání. Nedá ses tím hnout. Nahradit tzv. pravidla správného chování, která jsou obsahem lidských myslí je nemožné. Jen evolučním vývojem a jen v vnitřními impulsy, které reagují na sebezáchovné, seberegulační a sebepořádací účinky spontánního řádů lidského světa, který je lidské mysli ředitelem... Dzp.

K. Janyška 16.2.2019 16:44

CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Pro platnou odpověď na tuhle kardinální, ale také možná nejsložitější, otázku lidstva vůbec, musíme do kompozitivní teorie. Tedy ke vždy nejvyššímu, vědou, a jen vědou, permanentně aktualizovanému a stále prokazovanému, vědění o lidském světě, a to jen a jen bez pověr a mýtů. Je to tedy suma vědeckých, a jen přísně vědeckých, informací, vzájemně provázaných a neodporujících si, získaná kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná Kontrarevoluce vědy od A.F.Hayeka.

Co tedy přináší toto přísně vědecké pojednání z hlediska nalézání odpovědi na předmětné téma ? Samozřejmě, že vše podstatné, co s lidskou myslí souvisí, tedy jejím vznikem, funkcí a důsledky z její existence. Popisuje, jak vznikla a vyvíjela se a co pro život člověka znamená dnes a bude znamenat navždy. Vždyť její existence je neodělitelná od existence biologického lidského těla a je jedinou možností pro jeho adaptaci na svět, tedy na situaci, prostředí a budoucí neznámé tak, aby přežil.

Náš prapředek, mějme na mysli toho, který žil v tlupách a genetickou stavbou byl už podoben nám, byl řízen instinkty stejně, jako jiné druhy zvířat. Ostatně v jejich říši tak tomu je dodnes. Jen člověku se podařilo z důvodů, které nejsou předmětem této úvahy, dostat se ve vývoji dál a souběžně s ním se také zvyšovala jeho schopnost se přizpůsobovat všemu, co ho obklopovalo. A nezůstalo to bez následků. Jako odezva na tento neosobní spontánní vývoj se mu v mozku, tedy organizačním zařízení těla, vyvinutém genetickou evolucí, vyvíjela evolucí kulturní i schopnost reagovat více a více na události v jeho okolí a přenosem minulých zkušeností v čase a jejich nápodobou i schopnost je používat. Vyvinula se nejsložitější entita vesmíru, lidská mysl. Pozvolna a v dloudé době tak narůstala schopnost našeho prapředka myslet.

K. Janyška 16.2.2019 16:43

Největšími omyly vědy jsou Marxovo a Freudovo dílo,

kteří absolutně špatně popsali entitu lidská mysl. Oba si mysleli, že spadla z měsíce nebo odkud. Proto jsou obě tyto vědy scestné a sociologie, tedy věda o socialismu a psychologie, věda i lidském chování, úplné kraviny... Dzp.

F. Houžňák 16.2.2019 16:29

Jaká manipulace? Vždyť je to pravda,

potvrdila to pomocí statistiky vědecká studie. Stejně tak jako fakt, že glyfosát a buřty jsou na stejné úrovni nebezpečnosti.

P. Adámek 16.2.2019 15:26

Charakterizovat obsah článku titulkem "Mobily

škodí asi jako brambory" je trapná manipulace, jakou bych čekal u Blesku, ale ne u Neviditelného psa.

J. Jurax 16.2.2019 13:43

Nejsem pedagog, ale ty poruchy učení, chození k psychiatrovi ... není to trochu dobou? Před více než půlstoletím, když jsem chodil na ZDŠ, byl takový žáček prostě rošťák až grázlík nebo jaksi méně nadaný nebo líný, popřípadě kombinace tohohle všeho, kdepak porucha učení. A návštěvy psychiatra jsem ze své tehdejší pozice taky žáčka kolem sebe nezaznamenal už vůbec.

Je fakt, že my si nanejvýš pod lavicí četli a po škole jsme se zdržovali doma co nejmíň, neboť venku byla příležitost k dobrodružstvím a alotriím a bylo lze hrát fotbal nebo aspoň vybíjenou, kdežto doma hrozilo zapojení do domácích prací a požadavky na opakování, vypracování domácích úkolů etc. ... a byli i tací rodiče, co žáčka i zkoušeli z učiva, což zpravidla vedlo k příkazu se objevené neznalosti okamžitě doučit.

Mobily pochopitelně nebyly, televize byla vzácná, chodilo se do kina, později pak se zkoušely cigarety a v ústraní se pilo lahvové pivo.

P. Portwyn 16.2.2019 13:18

Jasně, nic se neděje

vše je pod kontrolou a nový displej bude mít o 64 barevných odstínů více, to je hlavní.

Je slunečný den v Podkrkonoší, sobota, 13:16 hodin. Koukám se na zasněžený kopec. Před 10 lety by byl teď plný dětí na sáňkách a bobech. Teď je skoro prázdný. Co asi děti dělají? Nevěřím tomu, že stav, kdy desetileté dítě místo přirozeného pohybu civí celé hodiny na blikající displej, je pro prospěšný jeho tělu.

Nevěřím tomu, že nahrazení vlastní imaginace instantní zábavou, kdy se aktivita dítěte omezí na mačkání tlačítek, je prospěšná jeho mysli. Házet problémy mládeže na marihuanu je nesmysl. Objevují se v době,

kdy děti jsou na I. stupni ZŠ nebo dokonce ve školce. Polovina dětí na některých školách má

poruchy učení, několik ve třídě jich chodí k psychiatrovi. Ne, není to změnou režimu - na Západě prošli stejným vývojem, jen byl více rozložen v čase.

P. Portwyn 16.2.2019 13:10

K té šikaně

Zrovna tady bych vliv sociálních sítí nepodceňoval.

Když se dříve děti ve škole pohádaly, šly ve dvě domů a tím to skončilo. Měly 18 hodin na to, aby si oddechly.

Dnes pokračuje konflikt na sociálních sítích dál. Možná by se výzkumnící (a pan autor) mohli zeptat rodičů.

Nemluvě o tom, že mobil s fotoaparátem je pro šikanu jak dělaný. Co třeba být nafocen na WC a vyvěšen na netu, jak by se to výzkumníkům líbilo?

Já vím, když ony ty mobily jsou tak pěkné a ten byznys s nimi se tak pěkně točí...

F. Kusák 16.2.2019 12:29

Moderní doba je fascinující,

i když mám už nějaký ten křížek, pracuji celkem dobře s novými digitálními technologiemi. Pravidelně si kupuji nový mobil a musím se přiznat, že při jeho užívání terorizuji manželku. Ta je pravým opakem, každé nové věci se štítí. Knihy mám sice rád, ale docela rychle jsem je vyměnil za ty audio. Úžasné! Bohužel, je malý výběr, tak používám různé programy převodu textu na řeč. Už se to dá docela dobře poslouchat. A digitální fotoaparát, no to nemá chybu. Možná schází to napětí, které jsem zažíval v temné komoře, ale hraní si s úpravou fotografií taky stojí za to. Atd., atd., už toho musím nechat, básnil bych o všem tak dlouho, že už by to asi nikdo nečetl. Mladým závidím to, co ještě zažijí.

D. Polanský 16.2.2019 11:05

Kdysi (za ČSR I) se říkalo,

že brambory by měli konzumovat pouze lidé, že škoda je dávat prasatům, jelikož brambory jsou hodně kalorické. Ale dnes je tomu jinak, potřebujeme hubnout a více čumět do mobilů.

R. Gramblička 16.2.2019 10:40

Re: Jaká jsou,

co třeba tloustnutí? Brambory jsou nacpané škrobem, čili cukrem. Ve spojení s nedostatkem pohybu přispívají k obezitě

J. Schwarz 16.2.2019 10:24

Jaká jsou,

prosím, negativa konzumace brambor mládeží?